Kirjoittaja Aihe: Hermokipu - Kuinka kuvailla?  (Luettu 26917 kertaa)

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
Hermokipu - Kuinka kuvailla?
« : Heinäkuu 06, 2015, 23:43:58 »
Hei! Tämä on kyllä kipuun liittyvä aihe, mutta hiukan eri kannalta kuin yleensä.

Eli lyhyestä virsi kaunis: Miten selittäisit hermokivun sitä koskaan kokemattomalle henkilölle? Mulle tuli yksi päivä tämmöinen tilanne eteen, ja jäin miettimään vastausta, ja tuntui etten saanut tarpeeksi tyhjentävää vastausta aikaan.
HMS/EDS 3
skolioosi
(fibromyalgia)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Hermokipu - Kuinka kuvailla?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 07, 2015, 00:02:50 »
Siinäpä se, kun sitä on niin miljoonaa eri sorttia. Sähkötystä pitkin hermoa, sähköiskuja, tikuttelua, muurahaisia, nykäyksiä, kuuman laavan valumista, särkyä, tuntoaistin yliherkkyyttä tai vaimentunutta tuntoa, poltetta, siilin piikkejä jne.

Ainakin minun jalkani ja käteni hermosärky on aivan erilaista kuin kasvojeni hermosärky, joten selitäpä nyt sitten yksinkertaisesti. Ei onnistu!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #2 : Heinäkuu 07, 2015, 01:22:24 »
Ei sitä voi selittää.

Vaikka sen kivun aiheuttaman tuntemuksen osaisikin selittää, selityksestä jää aina puuttumaan se kivun kroonisuuden tuoma lisä, jota ei pysty ymmärtämään kuin toinen kroonisesti kipuileva. Se kipu ei välttämättä ole edes kokoaikaista tai itsessään sietämätöntä, mutta kun sen kanssa elää kuukausia tai vuosia, siitä tulee sietämätöntä. Voisi lähinnä verrata vesikidutukseen: ei se ensimmäin tai kymmenes vesitippa iholle mitenkään erityisen sietämättömältä tunnu, mutta se tuhannes jo tuntuu etenin kun tiedät, että se tuhannesensimmäinenkin tulee.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

MaKo

• Klubilainen
« Vastaus #3 : Heinäkuu 07, 2015, 13:43:04 »
On tosiaan vaikeaa kuvailla, itse käytän tota sähköiskua, ja kyllähän joskus sen huomaakin, kun alan nytkähtelemään. Ja tietenkin aika samoja kuin Hiker mainitsi...
Aika kuvaava on kiukkuhermoon osuva isku, jokainenhan tietää sen hermon kyynärpäässä.....ja kun niitä tulee, ja tulee, ja tulee....
Tai hammaslääkärin osuminen hermoon.
 Noi taitaa olle tavikselle tuttuja juttuja...
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

pimu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Heinäkuu 07, 2015, 14:01:16 »
Mä olen joskus kysynyt utelijoilta että onko sinulla ollut hampaissa hermosärkyä tai porattu hermoon? Just semmosta ja 24/7. Aika tyhjentävä vastaus. Siihen on loppunut utelut.
Ei tapa mutta kiduttaa

Nelli

• Klubilainen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 07, 2015, 18:41:43 »
Mie oon kanssa käyttänyt kuvailuun tuota hammaskipua ja sitten miun kipua kuvaa hyvin ampiaisen pisto erittäin
pitkävaikutteisena. Ja kivun jatkuvaan kuvailuun miusta on hyvä vertaus, että kengässä on teräviä kiviä,
joiden päällä kävelet päivästä toiseen.
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2015, 20:13:55 »
Unohdinkin nuo ampiaiset. Ensimmäisellä kerralla en voinut tajuta, miten ampiaiset ovat joukolla onnistuneet pistämään toiseen kyynärpäähäni. Mietin ja mietin tilannetta, jossa se olisi voinut tapahtua. Kun uusi samanlainen episodi tuli, välähti lamppu minunkin päässäni!  ;D Kolmoishermosäryssä, ainakin minulla, kipu alkaa juuri hammassäryllä. Yhtäkkiä hampaat alkavat särkeä kuin jokainen olisi juurihoidon tarpeessa. Kaikki, jotka ovat kokeneet kunnon hammassäryn tai korvasäryn ymmärtävät siten edes jollakin tavalla, miltä kasvojen hermosärky tuntuu. Kun se hyökkää kimppuun, muut hermosäryt jäävät taka-alalle. Kuulemma kaikki päänalueen hermosäryt tuntuvat kymmenkertaisilta muihin verrattuna sijaintinsa takia.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2015, 20:37:19 »
Hyvin osaatte kuvailla hermokipua  :) Välillä tulee epävarmuus ja sain ainakin vahvistusta siihen erilaisten kipujen joukkoon, mitä yritän ymmärtää milloin missäkin osassa kehoa :thumbsup: Selviteltävää riittää..
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Peikko

• Klubilainen
  • :)
« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2015, 21:32:01 »
myös minä olen selittänyt hammaskivun kautta kaikkia oireita,
että onko sinulla koskaan koskenut hampaaseen?
kuvittele että se on jaloissa koko vuorokauden ..
rikki niskasta varpaisiin

rane

• Tekninen tuki (EVP)
  • Administrator
  • “Pain is only what you allow it to be” ― C. Clare
    • Tietoa ja vertaistukea
« Vastaus #9 : Heinäkuu 07, 2015, 22:06:25 »
24/7 joka päivä läpi vuoden, vuosien ajan hammassärky kintussa. Tekee kohteesta lähes täydellisen optimistin ja ilopillerin läheisille.
M51.1 Prolapsus disci intervertebralis lumbalis residivans operata. Status post fractura columnae L II et III. (luudutusleikk. jälkitila, L2-L3 nikamien murt. jälkitila)
J45 Asthma bronchiale (astma)
I10 Hypertensio arterialis (kipuper. verenpaine)
H84 Kuulon meluvamma
H93.1 Tinnitus auris

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2015, 01:24:16 »
niinpä,
moni osaa silloin sen kuvitella mitä se on.
Mutta silloin kun on se hyvä päivä  :thumbsup:,
sitä osaa meikäläinenkin arvostaa  tooosi korkealle  ;).
onneksi niitäkin päiviä on  :)

Sarumi

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2015, 09:42:17 »
Samoin minä olen hammasärkyä käyttänyt vertailevana kipuna kun kaikki eivät sitä tiedä minkä tyyppistä hermosärky on. Siihen kuuluu moninainen sarja ainakin minulla vihlaisuja, puristavaa tunnetta, poltetta, sähkoiskuja, kihelmöintiä ja särkyä. Ehkä Eniten minulla on läsnä tuo puristava tunne ja epämukava tunne kun reittä puristaa. Vaikea kuvailla, mutta se on niin epämukava tunne että tulee huono olo. En varsinaisesti kuvailisi sitä kivuksi vaan hyvin epämielyttävä tunne. Miehellä oikeassa peukalossa hermot riekaleina, on tunnoton ja tuntuu epämieleyttävätä jos peukaloa puristaa, kuulemma kouraisee vatsan pohjasata..  :D

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2015, 17:33:29 »
24/7 joka päivä läpi vuoden, vuosien ajan hammassärky kintussa. Tekee kohteesta lähes täydellisen optimistin ja ilopillerin läheisille.

Juuri näin...

Välillä yhtä h*lvettiä ja räjähdysvaara pienestäkin vastoinkäymisestä.

Jatkuva hermokipu itsellä on tuntunut jo vuosia siltä että lihakset olisivat jumissa, sillälailla että koko ajan painaa sekä kiristää. Lekurit myös aina ensimmäiseksi koittaa onko lihakset kovina tai kipeitä, eikä ole koskaan olleet.
Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.

rcislandlake

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : Maaliskuu 25, 2016, 10:44:11 »
Muutaman kerran on hampaan hermo ollut esillä. Hermokipu on, kun söisi jäätelöä puuduttamattomalla hampaan hermojuurella. Joskus on kuin joku kääntelisi tylsiä ruostuneita puukkoja sisällä. Kuumottaa, tuikkii, vihloo, jomottaa, nipistää, kiristää, painaa/puristaa... viiltää, raastaa... minulla katkeamatta 24/7/365 jo yli 23 vuoden ajan.

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 26, 2016, 01:34:47 »
tai että joku pistää yhtäkkiä terävällä piikillä jonnekin syvälle sisälle ..

rcislandlake, onpa sinulla jo ihan liian pitkäaikainen tuntuma jatkuvaan kipu asiaan  :hoiva:,
vielä minulla tuohon matkaa mutta kuitenkin.