Kirjoittaja Aihe: Kivun vaikutukset psyykkeeseen  (Luettu 16396 kertaa)

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
Kivun vaikutukset psyykkeeseen
« : Elokuu 31, 2015, 00:16:25 »
Näin kun on tätä kipua ollut enemmän ja vähemmän koko elämän ajan, niin heräsin tässä miettimään että miten kipu vaikuttaakaan psyykepuoleen.

Itselläni akuutti, päällä oleva kipu (esim. hermokipu joka aaltoilee) tekee minusta "räjähdysalttiin". En nyt suoranaisesti  käy päälle, mutta pienikin vastoinkäyminen saa olon huonoksi ja toivottamaksi. Ahdistaa ja masentaa, itseluottamus on nollassa ja olo mitä huonoin. Myöskin minusta tulee suhteellisen lyhytpinnainen, ja vetäydyn yleensä omiin oloihini.

Pitkäaikaisen kivunhan on todettu altistavan masennukselle, yms. mutta en tiedä onko tämä sitä. Ehkä toisaalta sellaista tiettyä patoutunutta huonoa oloa ja kipua, josta en ole osannut kertoa kellekää. Itselleni tällaisistä psyykepuolen asioista puhuminen on vielä vaikeampaa kuin fyysisen puolen asioista.

Toisaalta, myöskin se, ettei minulla omassa lähipiirissäni ole ketään joka olisi kokenut pitkäaikaista kipua. Omasta kokemuksestani tähän pätee lause; You'll never understand until it happens to you.

Juttu lähti näemmä hieman rönsyilemään, mutta pitkäaikaisen kivun psyykkiset vaikutukset ovat jokaisella yksilölliset. Mietin kuitenkin olisko kellään antaa neuvoja tällaisen asian käsittelyyn. Nämä vaikutukset painavat mieltä ja mietinkin että olisiko mahdollisesta psykologin tai vastaavan kanssa juttelemisesta hyötyä, jos vaikka saisi vähän selvyyttä asioihin.
HMS/EDS 3
skolioosi
(fibromyalgia)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Kivun vaikutukset psyykkeeseen
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2015, 09:05:32 »
Tutusta jokaista kroonisesta kivusta kärsivää sivuavasta asiasta kyselet. Ensiapuna suosittelen kaivamaan esille psykiatri Veikko Granströmin kirjan Kipu ja mieli. Ainakin minulle kirja on tuonut sekä vastauksia että helpotusta ymmärtäessäni, kuinka kipu ja mieli elävät todella tiukasti yhdessä. Yksikään kroonisen kivun kanssa painija ei selviä ilman kivun vaikutusta mieleen. Riippuu monesta yhteistekijästä, kuinka ja missä määrin se vaikuttaa. Toiset selviävät vähemmällä ja toiset masentuvat myös kroonisesti. Krooninen kipu on seuralainen, jonka kanssa elämistä helpottaa aivan varmasti asian puiminen asiaan perehtyneen henkilön (psykologi, psykiatri, psykoterapeutti) kanssa!  :thumbsup: Työterveyshuollosta pitäisi löytyä apua tähänkin asiaan, sillä kipu kumppaneineen vaikuttaa lailla tavoin työkykyyn (Muistaakseni olet vielä työelämässä). Suosittelen!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2015, 10:14:31 »
Pitkäaikaisen kivunhan on todettu altistavan masennukselle, yms. mutta en tiedä onko tämä sitä. Ehkä toisaalta sellaista tiettyä patoutunutta huonoa oloa ja kipua, josta en ole osannut kertoa kellekää. Itselleni tällaisistä psyykepuolen asioista puhuminen on vielä vaikeampaa kuin fyysisen puolen asioista.

Ihan kuin minun suustani vajaat kaksi vuotta sitten. En ollut mielestäni masentunut ja sain esimerkiksi DEPS-seulasta täysin normaalit pisteet (olikohan 4, kun 12 indikoi puolella masennusta tms.). Minulle ei missään kohti tullut mieleenkään, että voisin olla masenutunut. Väsynyt ja uupunut olin, mutta masennusta en itsessäni tunnistanut. Laitoin sen vastoinkäymisten syyksi (ensin murtui nilkka, sitten meni polvilumpio sijoiltaan, sitten leikattiin polvi ja viimeisenä niittinä löyty kysta poskiontelosta) ja ajattelin sen menevän ohi kun tilanne helpottaa.

Viikon harkinnanvaraisessa kuntoutuksessa kuoreni läpi näkivät sekä sairaanhoitaja, psykologi, työfysioterapeutti, sosiaaliohjaaja ja lääkäri. Heidän yksimielinen näkemyksensä oli, että tarvitsee mt-hoitoa/tukea välttämättä tai itsemurhan riski on todellinen. Olin heidän kanssaan samaa mieltä, koska olin käynyt ne keskustelut läpi heidän kanssaan. Masennus ei ollut ennen tuota minun päässäni mikään vaihtoehto.

Muutaman mutkan kautta päädyin psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolle tammikuussa 2014. Se on ollut minulle todella tärkeää. Hoitosuhde jatkuu edelleen, joskin nykyään tavataan harvemmin kuin alussa. Vaikkei se kipuja ole poistanut, se on kuitenkin vähentänyt sitä taakkaa, mitä kantaa mukana. On sitä joskus väännetty huolella kivunhoidostakin ja hoitaja on laittanut välillä kovaakin eteen, että on saanut minut ajamaan asiaa eteenpäin.

Tänä päivänäkin nuo mt-hoitajan käynnit ovat viimeisiä, jotka peruutan. Joskus joutuu siirtämään, mutta todella harvoin on tullut peruutettua esimerkiksi kivun takia - vaikka kuulemma olisi pitänyt...
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2015, 15:46:50 »
Vaikuttaa. Toisilla enemmän, toisilla... Noh, itsellänikin oli tosi korkea kynnys mennä ekaa kertaa psykologin vastaanotolle. Suosittelen todella harkitsemaan sitä ensimmäistä käyntiä jollain tuon tyyppisellä. Minä ajattelin, että käyn ainakin sen yhden kerran juttelemassa. Senhän voi samantien tauottaa/lopettaa, jos siltä tuntuu. Tuosta minun eka kerrastani on reilusti yli 10.... 15 vuotta aikaa. Nykyään käyn harvakseltaan, ehkä joka toinen, kolmas kuukausi... Mennyt kesä on ollut kaikinpuolin niin "hankala", että pinna on todellakin ollut lyhyt täälläkin. Toisaalta, kunhan juttelee junkun kanssa. Suurin ero minusta on se, ettei psykologi koskaan ole vähätellyt kipujani, kuten terveillä on helpostikin tapana...  Ihan arjen esimerkkinä : jos jollakin esim on nilkka paketissa, niin harva se riemusta hyppii... sitten kun krooninen kipu on aivan eri asia, kuten kaikki tiedämme, niin mun mielestä kipu vaikuttaa mielialaan laskevasti yms. väistämättä...  :thumbsup:

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2015, 18:03:51 »
Kyllä kipu vaikuttaa mielenterveyteen.
Varsinkin pitkään jatkunut kipu.
Suosittelen mielenterveyshoitajan vastaanottoa.  :thumbsup:

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2015, 18:23:37 »
Hyvä keskustelun aihe ja satuo kiteytti kaiken kolmeen ytimekkääseen lauseeseen - en ois itte tuota osannu paremmin sanoa! :)

Kerran olen psykologilla käynyt, mutta en jostain syystä kyennyt avautumaan ja vähättelin ja osittain jopa valehtelin asioistani.. Niin eipä siitä nyt sanottavaa hyötyä ollut. Olisi pitänyt varmaankin etsiä semmonen johon olisi voinut saada luotua luottamuksellisen kontaktin, mutta jostain syystä en tuntenut oloani missään vaiheessa kotoisaksi. Jos nyt ymmärrätte mitä yritän tässä sanoa..  ~:/

Mutta se yksikin kerta toi mulle pientä helpotusta. Tuntui todella hyvältä puhua jollekin ulkopuoliselle, vaikken kunnolla avautunutkaan.
seropositiivinen nivelreuma (dg 03), kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2015, 21:48:25 »
Päivä 1 suoritettu. Kallonkutistaja on aarre. Sanoi olevansa ihan kädetön, mutta silti oli helpottunut olo, kun ajelin sieltä kotiin. Hammaslääkärillä oli tosi mukava käydä. Kehuin ihan päin näköä hyvästä ja rennosta hoidosta. Tuo oma hammaslääkärikin on aarre.

Illalla siten "rentoutumista" pitsinnypläyksen parissa. Hirveen sekavalta vaikuttaa, mutta eiköhän se siitä. Pääsin jo pienen pätkän kokeilemaan ohjaajan malliin. Ei kohtuuttoman vaikeeta, mutta kyllä sitä joutui miettimään silti. Kädet tekis nopeammin kuin osaa. Lankojen keriminen ei ole mitään reumaatikon hommaa, mutta muuten saattaa olla hyvinkin soveliasta.
F33.20 Vaikea masennus

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2015, 22:00:58 »
Ehkäpä tosiaan psykologin tai mt-hoitajan juttusille pääsy voisi olla hyvä juttu. Itselläni kynnys on aika korkea sellaiselle, sillä jatkuvan kroonisen kivun vähättely terveiden ihmisten puolesta todella syö. Se kun on ihan eri maata kuin akuutti kipu niin kuin VilleJuhani hyvin asian muotoili. Vaikka tässä tapauksessa ammatti-ihmisille puhuminen voisi todella auttaa... Mutta, kynnys on korkea  :-\ täytyy nukkua yön yli ja miettiä asiaa uudestaan. Mutta näin ensiavuksi voisin kirjastosta metsästää tuon Hikerin ehdottaman kirjan.

Mintsille  :thumbsup:
HMS/EDS 3
skolioosi
(fibromyalgia)

Mintsi

• Administrator
« Vastaus #8 : Syyskuu 01, 2015, 11:34:12 »
Minulle sattui heti alussa loistava hoitaja, jonka kanssa on helppo puhua lähes kaikesta. Jostain syystä myös vieraalle on helpompi puhua kuin läheisille. Lisäksi ainakaan minulle ei tule pahan olon vuodattamisesta ammattilaisen niskaan niin huono omatunto, koska hän kuuntelee asioita "virkansa puolesta" eikä pelissä ole samalla tavalla hänen tunteensa.

Kynnys oli minullakin korkea: asiaa oli ehdotettu minulle aikaisemminkin, ja olen siitä ehdottomasti kieltäytynyt. Nyt vaan osui kuntoutus "hyvään" saumaan ja useamman ammattilaisen näkemyksen edessä minunkin oli nöyrryttävä. Hyvä niin!

Viimeksi eilen kävin ja vaikkei vastaanotolla mikään edennytkään, niin kotiin ajellessa mietin, että on taas vähän levollisempi olo. Ja se on jo paljon.
F33.20 Vaikea masennus

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #9 : Syyskuu 01, 2015, 17:44:48 »
Hyvä juttu, että on ollut ja tullut tarpeeseen Mintsi  :thumbsup: Lättäjalka, korkea kynnys se on minullakin.. Mutta nyt kun mietin, niin ois voinut ehkä varhemminkin ottaa vinkistä onkeensa ja mennä jonkun juttusille.

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #10 : Syyskuu 01, 2015, 20:22:37 »
Hienoa lättäjalka, että uskaltauduit joka tapauksessa täällä avautumaan  :thumbup:. Mulla kivusta kummunnut paha olo kasvoi sellaisiin mittoihin, että pakko oli mennä juttelemaan ammattilaiselle. Täältä, kiitos vaan kamut, sain ne viimeiset selkään töytäisyt. Juttelu auttoi, ihan jo eka kerrasta lähtien. Mulla koko ongelmavyyhti taisi alkaa kiertymään syyllisyyden ja häpeän ympärille. Vihasin itseäni lopuksi jo niin pahasti, että fyysisesti oksetti, kun en pystynyt voittamaan kipua. Eipä tuohon oloon lääkärien ja lähipiirin vähättely ainakaan auttanut  :(. Jotenkin sieltä psykologilta sain luvan olla kipeä ja sen jälkeen on ollut helpompi kestää vähättelyä. Minä en olisi ilman psykologia järjissäni. Kukaan muu ei olisi pystynyt minua tarpeeksi intensiivisesti auttamaan. Tämä siis minun kokemukseni  :) ! Jaksamisia lättäjalka  :hoiva: !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2015, 12:31:59 »
Joo, ei se helppoa ole sitä kynnystä ylittää. Ei ollut minullakaan. Sitten lopulta joku neuvoi, että mieti , mitä voisin menettää käymällä vast. otolla vaikka sen yhden kerran. Se kummasti madalsi mulla sitä kynnystä. Ja kun ajattelin koko ajan, että vaikka psykologi tuputtaisikin seuraavaa aikaa, niin sen vois puhelinsoitolla perua. Noh, ei se tuputtanutkaan, vaan muistaakseni kyseli, mitä itse olen mieltä jatkosta. Halusin mennä uudestaan. Näin se taas yllätti...  ;)

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Syyskuu 04, 2015, 14:10:07 »
Totta, mitäänhän ei menetä jos käy psykologin tms. vast.otolla, ja eihän sinne tarvitse mennä uudestaan jos ei tunnu hyvältä. Pitääpä ottaa yhteyttä tk:seen ja kysyä miten tällaisen asian kanssa kannattaisi edetä.

Hortensia, tänne kyllä uskallan avautua, kun tietää että täällä on ihmisiä jotka ovat itse samassa tilanteessa ja jakavat samoja tuntemuksia. Samoin minua auttoi myös se, että ajatukset sai ensin kirjoittaa johonkin. (aka tänne foorumille  :D) Sen jälkeen minun on helpompi ottaa ne suullisestikin esiin kun on saanut ensin jäsennellä asiaa kirjoittamalla sen.  :)
HMS/EDS 3
skolioosi
(fibromyalgia)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Syyskuu 06, 2015, 11:40:42 »
 :thumbsup: Lättäjalka!

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #14 : Marraskuu 20, 2015, 17:38:12 »
Kivun vaikutukset psyykeeseen.. ja psyyken vaikutus kipuihin. Jälkimmäisestä.. Mä alan omalta osaltani allekirjoittamaan hyvin vahvasti sen, että psyykeellä on iso vaikutus kipuihin. Lyhyesti omaa taustaani: työpaikan vaihto 2010, kova työstressi, burn-out, reuman pahentuminen, vuoden saikku, osa-aikatyötä v. 2013, työstressi, työpaikan vaihto lokakuussa 2015 (osa-aikatyö). Lääkitystä on muutettu viimeksi elokuussa 2015. Viimeiset ajat vanhassa työssäni olin henkisesti todella loppu ja fyysisesti todella kipeä. Selkää pakotti töissä ja töiden jälkeen ja aamulla raajat olivat todella kankeat. Jo muutamassa kuukaudessa vähemmän stressavaa työtä kivut ovat helpottuneet huomattavasti. Sen huomaa että selkää särkee ajoittain töissä ja välillä töiden jälkeenkin. Samoin kuin välillä raajakipuihin havahtuu. Mutta jotenkin tuntuu, ettei tuo kipu pääse samalla tavalla kuvainnollisesti "ihon alle" vaan sen vaan toteaa samaan sävyyn kuin huomaa nälän tunteen. En usko, että tämä on tietoista vaan uskon, että nyt kun koko kroppa on vapautunut ylikuormituksesta ja kivulle on se tila, minkä se luonnollisesti tarvitsee, ei sen tarvitse ilmoittaa itsestään samalla tavoin kuin ennen. Kuulostaako ihan höpöhöpöltä  :D ?
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni