Kirjoittaja Aihe: Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD)  (Luettu 49833 kertaa)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD)
« : Syyskuu 24, 2015, 00:38:18 »
Aloitin uuden ketjun niin saadaan kaikki tähän liittyvä yhden otsikon alle. Nimi on suoraan Käypä hoito -suosituksista. Kannattaa lukaista se ensihätään itselle tiedoksi!

Oma uusi harmillinen ongelmani on leukanivelen välilevyn ajoittainen liukuminen pois paikaltaan. On tilanteita, joissa onneksi suht lyhyen ajan suuni aukaiseminen ei vain onnistu. Toisinaan taas syöminen on tuskaa, kun leukanivel ei ole kokonaan paikoillaan. Voitte varmasti kuvitella, minkälaista on pureskella, kun nivel ei ole kunnolla kuopassaan. Kipu estää lopulta suun avaamisenkin ja olen valmis tekemään mitä vain saadakseni välilevyn takaisin omalle paikalleen. Vielä on onneksi onnistunut kotikonstein. Mitään muuta syytä en ole keksinyt kuin toisen puolen hermovamman aiheuttama jatkuva lihasjumi ja pään liikkeiden rajoittuminen. Toisen puolen jumittaessa ja kiristäessä lihaksia leuka siirtyy helposti hieman sille puolelle ja toisen puolen leukaniveleen kohdistuu valtava paine. Olisi mukava löytää tähänkin viheliäiseen vaivaan jotain apua!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Peikko

• Sr. Member
  • :)
Vs: Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD)
« Vastaus #1 : Syyskuu 24, 2015, 01:28:19 »
minulla on kerran kokemusta samanlaisesta vuosien takaa,
kipu oli sietämätön sen hetken minkä leuka oli pois paikoiltaan,
meni itsekseen takaisin, ihan kuin minun polvi..
rikki niskasta varpaisiin

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2016, 20:15:05 »
Minulla on yksityinen leukakirurgi diagnosoinut " todennäköisesti kyse palautuvasta diskusdislokaatiosta". leukanivel rusahti kauan sitten, n 10v sitten viisaudenhampaan poistossa. Oikea ramus oli hieman pidempi perusröntgenkuvassa joka otettiin samalla yksityislääkärin käynnillä. Potilaskertomuksessa lukee, että kirurgisille toimenpiteille ei tarvetta tässä vaiheessa.Tämä käynti siis vuonna 2014.

Yleisen terveyskeskuksen purentaan erikoistunut hammaslääkäri on tehnyt minulle tavallista korkeamman purentakiskon ( vuonna 2014) joka on tosin jo alle kahdessa vuodessa jo madaltunut kun jostain syystä kiskoa pitää toistuvasti hioa. Tk:n puolelta en ole saanut mitään diagnoosia. Minulle on tosin sanottu ettei lonksumiselle voi tehdä mitään ( nyt viimeksi käydessä kuulin).

Minulla on jatkuvasti kasvokipuja,leukanivel " heiluu" kokoajan löysästi.

10v sitten kun turma tapahtui niin diagnoosina oli mm . dysfunktio oireyhtymä, myalgia,luksaatiotaipumus yms. Ongelman huomasi silloin yksityinen korvalääkäri joka laittoi sitten lähetteen tk:n puolelle näillä diagnooseilla.

Tosiaan perusröntgenkuvan otatin noin kaksi vuotta sitten yksityisellä ja sain tuon diagnoosin. Muuten onkin sitten ollut kiskon pitoa ja vuosien välissä vain sinnittelin, koska tk:n puolella minut todettiin "terveeksi, ei pidä käyttää kiskoa" joten luulin, että minulla ei ole oikeutta saada hoitoa.

Ongelmani on todella kinkkinen ja olisi kiva löytää joku toinen jolla on tämä sama vaiva.
palautuva diskusdislokaatio toisessa leukanivelessä
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2016, 01:16:01 »
Kurja on vaiva sinullakin unicorn!  :hoiva: Ei auta kuin lähteä uudelle kierrokselle lääkäreiden luo ja muistaa kertoa kaikki ongelmat suun ja kasvojen osalta. Itse sain lähetteen suu- ja leukapolille yksityiseltä korvalääkäriltäni, vaikka kerroin vain tuosta ajoittaisesta leukojen lukkiutumisesta. Ihmeen nopeasti tuli aika! Polilla tutkittiin kaikki todella huolella ja kerrottiin, mihin voin saada heiltä apua ja mihin en. Purentakisko minullekin tehtiin ohjaamaan alaleukaa pysymään nivelkuopissaan ja vähentämään lihasten kireyksiä. Seuraavaksi pohdittaisiin parin vuoden oikomishoitoa ja lopuksi alaleuan lyhentämistä operaatiolla.

Hurjalta kuulosti ja kysyin leukakirurgini mielipidettä moisesta. Hän totesi, ettei kiskosta ole minulle ihmeempää apua kuin vähän rennommat lihakset ja oikomiset sekä leikkauksen voisin tyystin unohtaa. Minulla on sen verran muita ongelmia kasvojeni ja kaulani toisella puolella (alaleuan alle tehdyn operaation jäljiltä kolmoishermon vaurio ja kiristävä fibroottinen kudoskasvu), ettei kiskohoito muuta kokonaistilannetta. Muita hoitoja hänelläkään ei ole tarjota! Ehdotti vain muuttoa talvikuukausiksi etelään!

Kiskohoidosta en ole huomannut todellakaan olevan kummoista hyötyä, mutta haittaa kyllä. Kiskot muuttavat purentaani muka oikeammaksi, mutta se taas aiheuttaa sen, että puren jatkuvasti poskiini reiät! Iho jää yksinkertaisesti takahampaiden väliin pureskellessani. Minulla on tässä kuussa kontrolli ja katsotaan, mitä sanovat. Olen jo kerran käynyt omalla hammaslääkärilläni, joka oli aivan kauhuissaan silloisesta poskeni haavaumasta. Hml teki kaiken voitavan, mutta apu tuli vasta heitettyäni kiskot nurkkaan.

Sen olen joutunut kokemaan, että vähissä ovat keinot auttaa ellei ole jotain sellaista, mitä voitaisiin leikata!
Polven artrofibroosi

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2016, 18:18:17 »
Poskilommoja tulee kiskoilla ja ilman sit lisää.  Purennan eritasojen sekä leukanivelkulumien takia hoidettu. Lihasperäiseksi kasvokivut myös ristitty.
Ärsyttävintä on selvä takaraivokivun ja jäykkyyntymisen yhteys purentavaivoihin. Yöllä yritän erikeinoin alaleuka rentona  olla suu ammollaan. :laugh: . se helpottaa hieman. Joskus miettinyt korkeemman kiskonkin etua.
Hammaslääkärikammokin jo takaraivokivun ärsyyntyessä niska pakotettuna mutkille takia. Mutta pakko olisi osaproteesi yrittää saada. 

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2016, 01:44:46 »
tuon poskiin puremisen olen huomannut minäkin
ja yhden kerran jotenkin alahuulen alle purin sellaisen verisen kohdan,
hammasläkärille selitin etten ollenkaan ymmärrä miten itseään voikin purra tuollai..
pyöritteli päätään, eikä ymmärtänyt varmaan minua ollenkaan  ~:/.
Toisaalta hyvä tietää että näitä on sitten toisillakin.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2016, 12:09:21 »
Jos vaihtoehtoehtoina ovat joko vähän vinksallaan olevat leukanivelet tai ainaiset poskien haavaumat, niin kiskot saavat kyytiä. Haavaumien kanssa meinaan syöminen on yhtä tuskaa! Jos kiskot auttaisivat kasvokipuihini, niin ajatukseni saattaisivat olla toiset.
Polven artrofibroosi

ereritu

• Hero Member
« Vastaus #7 : Helmikuu 08, 2016, 12:44:45 »
Kuinkahan noi poskilommot käyttäytyy biologisten kanssa. :o  Tulossa piikitys,mut hitaasti. Voi vain ihmetellä. Marraskuulta maaliskuulle onnistuu venymään.  :sadattelu:

Haavojen tulehdus herkkyys tietääkseni lisääntyy.

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2016, 16:51:54 »
Kuinkahan noi poskilommot käyttäytyy biologisten kanssa. :o ...

Haavojen tulehdus herkkyys tietääkseni lisääntyy.

Noita tulehduksia suussa biologisten kanssa tuntuu tulevan ilman mitään kiskojakin. Ensiavuksi haavaumiin olen huomannut käyvän apteekin käsikaupasta saatava geeli, joka muodostaa suojaavan kalvon ja lievittää kipuja (niitä lienee eri merkkisiä).. säännöllisen ja perusteellisen hampaiden pesun lisäksi tietty, joka sekään vaan ei aina riitä. Yöksi kun laittaa, niin jo aamulla on parempi. Toisikohan helpotusta myös kiskojen kanssa  ~:/
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2016, 18:34:59 »
ereritu: Joo minäkin yritän nukkua juuri noin on helpompi.Jos esim suu on kiinni niin leuka ikäänkuin alkaa etsiä paikkaa ja epämiellyttävämpi olla.Minulla on korotettu kisko, tosin nyt viimeksi käydessä purentalääkäri totesi että saisi olla korkeampi,lyhyessä ajassa jo kulunut! Mulla on niinkö keskialueelta korkeampi " estämään" alaleaun liikaa liikkumista/lonkusumistaipumista.

Tämä korkeampi kisko tehtiin ns tavallisen kiskon päälle.V 2013 menin ihan tavallisen tk lääkärin luo paperin kansss johon työterveyslääkäri oli kirjoittanut että ei ole poskiontelotulehdusta, mutta purentavaivoja. Yllätyksekseni silloin kuulin ensimmäisen kerran diagnoosin. Muistan kun tk -hammaslääkäri totesi, että tämä  sinun välilevy irtoilee on diskusdislokaatio. Olin, että mitä ihmettä kun en ollut ennen sitä kuullut muuta diagnoosia kun tuota myalgiaa ja dysfunktiohommaa. Olin jopa luullut, että kuvittelen itse lukkiutumisen. Silloin siis kiskoa tehdessä ns lukkiutu kun suun aukasi. Eli jäi kiinni siltä puolelta, mutta terveen puolen kautta liikutin kiinni. En vain tiennyt yhtään mitä sekin oli.

Nyt korkeemman kiskon kans ei varsinaisesti lukkiudu, mutta ikäänkuin lonksahtaa toki suuta aukaistessa. Tosin vaiva tuli v 2004 joten mietin, että onko kuitenkin jo pysyvää. Sitäkin olen miettinbyt, että ilman kiskoa lukkiutuu joten mitenhän tässä koskaan eletään normaali elämää.

Olen harkinnut uudestaan leukakirurgilääkärillä käyntiä tässä myöhemmin.
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2016, 20:52:06 »
hiker: Joo Olen huomannut, että purentakisko ei auta muuta kuin tekee lihaksia rennommaksi .Toisaalta en tiedä tekeekö sitäkään. Kun sain korotetun kiskon v 2014 ja seuraavan kerran pääsin samaan purentahammasläkärin luo 2015 loppuvuonna niiin hänkin totesi, että kasvokivut ja tilanne on ihan sama kuin vuotta aiemmin.

Itekin joskus harvoin puren alahampaat ylähampaiden taakse jos sattumalta on purenta jotenkin niin. Mennyt sitten joitakin päiviä parantua. Tuosta tosin en ole edes mainunnut mitään kun jo tämä tuntuu olevan niin haastavaa että mitä tälle voi tehdä.
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #11 : Maaliskuu 29, 2016, 16:45:11 »
Hei

Miten teillä muilla nykyään menee?
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2016, 21:08:29 »
Välillä kiristää koko toinen puoli kaulalta asti kuin panssari. Saisi olla jatkuvasti fyssarin näpeissä, mutta tulee talous ja jaksaminen vastaan. Ei jaksaisi millään käydä, kun apua saa kuitenkin vain hetkeksi. Niin kauan kuin syöminen onnistuu eikä leukanivel jää pysyvästi ulos, niin olkoon. Reissun lämmössä on ollut selvästi jälleen helpompaa!
Polven artrofibroosi

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Maaliskuu 30, 2016, 00:22:35 »
Vaihtelee paljon päivittäin,
välillä on kivuttomampia päiviä ja taas kovin kipuisia.
En oikein tiedä tätä uusinta ongelmaa mikä tämä on,
tuntuu kuin hampaiden välissä olisi lanka tai hius,
en vaan saa sitä pois ja hammaslääkärin mukaan siellä ei ole mitään,
eli alkaako minulla olla näitä harhoja suussakin  ~:/,
tarkoitan samanlaisia harhoja joita on jäsenissä,
tuntemuksia että joku liikkuu iholla tai että jotain valuu esim jalkoja/käsiä pitkin, ja ne ei ole todellisia.
Minullahan tuo toinen leukanivel ongelmoi, siinä on jonkinlaista yliliikkumista
tai sitten kulumista, meinaa lukkiutua välillä.
Hammaslääkäri sanoi että voi joskus tulla eteen  nivelen vaihto.
Kiskoa en ole nyt pitänyt, aiheutti sen että koko kasvot oli aamuisin ikäänkuin jumissa
ja joka aamu oli päänsärkyä, joten jätin sen pois.
Kasvokipuihin en huomannut sillä minkäänlaista vaikutusta,
nekin tulevat ja menevät, kolmoishermon alueella ovat kuitenkin.
Kiskosta en tiedä sitten olisiko pidempään pito auttanut, kuitenkin oli käytössä viime kevääästä  ~:/.
Mutta näillä mennään eteenpäin, ei kai näille kukaan mitään voi..

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #14 : Maaliskuu 30, 2016, 21:14:51 »
Joo kiva kuulla kuulumisia.Mullakin nyt hankalaa ollut kiskon kanssa ja olen miettinyt sen jättämistä pois käytöstä vaikka tässä muutama vuosi hiottiinkin ja vaivaa nähtiin sen eteen. Vielä pari viikkoa sitten käväisin tk:ssa perushampissa kun kisko taas korotti.Viikko oli vaan väliä erikoishammaslääkärikäynnin jälkeen!

Kuulin myös viimeisellä( aika joskus vasta puolen vuoden päästä uudestaan jos haluan) käynnillä, että lonksumiselle  ei voi tehdä mitään (tk:n purentalääkäri kertoi) joten olen miettinyt että miksi sitten kärsin kiskosta jos ei ei kuitenkaan tätä asiaa muuta.  Aluksi kisko auttoi tosi paljon niin ja muoviakin hammaslääkäri lisäsi purentaani että siitä tuli ideaalimpi,mutta nyt muovi lähtenyt ja kisko ei ole enään niin hyvä,jumiuttaa vaan enemmän. Kiskokin voi tehdä näitä kipuja enään jos ei ole enään miten oli alunperin tarkoitettu. Tavallaan eiköhän sitä voi ite päättää pitääkö sitä vai ei. Totesin nyt että mulla on myös kipuja kiskon kanssa joten pkus miinus nolla.

Menetin keskusteluyhteyden myös tk purentahammaslääkäriinkin kun se tuputti että mene omilla rahoilla käymään fysioterapeutilla ja "emme voi auttaa koska itse puret yhteen". ironista sikäli tuonkin kuuleminen oli,koska kiskoni on tehty ESTÄMÄÄN alaleuan liikaa liikettä.Olen myös miettinyt, että eihän noi kiskot paranna niitä leukasairauksia jos ei ole heti reagoitu kun jotain on tullut. Välilevynkin saisi ehkä paikoilleen jos heti laitettas joku erikoiskisko, mutta esim mulla kesti useita kuukausia ennenkuin edes pääsin erikoisläkäriin silloin.

Luoja muuttuspa näissä tämä hoitotaktiikka. Ihmiset laittaa paljon rahoja kiskoihin.

leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis