Kirjoittaja Aihe: Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD)  (Luettu 49986 kertaa)

unicorn

• Newbie
  • *
Vs: Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD)
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2016, 21:50:42 »
Hei
Mietin että onko teillä muilla ollut/ on tällaisia hassuja purentakiskoja. Minulla on sivuilta ns normaali mutta ylähampaan kulmahampaasta kulmahampaaseen on edestä mitattuna n 8mm eli melkein sentin korkea. Siinä on vähän niinkö kiila edessä. Ennen tätä välilevy Siirtyili paljon paikoiltaan joten jotain taikaa tässä on vaikka ei kaikkia muita oireita vie ainoastaan tuota irtoamista rajoittaa.

palautuva diskusdislokaatio toisessa leukanivelessä
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #31 : Huhtikuu 28, 2016, 13:58:30 »
No niin n. kolme viikkoa edellisestä käynnistä(kiskoa hiottiin sopivaksi)  ja kisko taas korottaa edestä ja tuntuu ahtaalta ettei takahampaita saa yhteen joten en nyt taas voi pitää sitä. Ensi viikolla aika....
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #32 : Huhtikuu 29, 2016, 01:08:21 »
Kyllä tuntuu sinulla nyt olevan hankaluuksia unicorn tuon kiskon kanssa.  :( Toivottavasti saavat sen seuraavalla kerralla kuntoon.  :hoiva:

Omat leukani eivät ole tykänneet paluusta tänne kylmään tuuleen. Vaikka olen kuinka suojannut kasvojani ja niskaani, niin lihakset ovat umpijumissa ja välilevyt ovat vinksallaan vähän väliä estäen suuta aukeamasta. Yllätyin, kun yritin kuunnella nappikuulokkeilla äänikirjaa samalla kuin söin. En kuullut mitään muuta kuin toisen leukanivelen hirveän paukkeen!  :D Oli pakko siirtyä yhdellä napilla kuunteluun.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #33 : Huhtikuu 29, 2016, 01:18:53 »
Unicorn, onpa harmillinen tuo sinun kiskosi kun ei tule kuntoon  ~:/.

erikois hml sanoi silloin tutkiessaan minua,
että minun toisesta leukanivelestä kuuluu napse leukoja aukaistessa ja sulkiessa,
vaan en ole kyllä sitä itse kuullut.
En tiedä mitä minun kasvoilla taas tapahtuu,
toisen silmän alta nenän yli ja nenän pieltä pitkin alaleukaan asti,
siinä tuntuu koko ajan sellainen sirinä ja kihelmöinti,
ja monta kertaa päivässä kipusäväys.
Kolmoishermo varmaan taas kettuilee enemmän..
vai onko muita ehdotuksia mitä tämä voisi olla?
rikki niskasta varpaisiin

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #34 : Huhtikuu 29, 2016, 01:29:54 »
Sehän se valitettavasti on peikko.  :hoiva: Toinen vaihtoehto on kaularanka. Sieltä käsin tulee päähän mitä, kummallisempia oireita. Tuo säväys kyllä kuulostaisi juuri kolmoishermolta. Otan osaa!  :hali:
Polven artrofibroosi

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #35 : Huhtikuu 29, 2016, 01:35:11 »
kiitos Hiker  :hali:
kolmoishermo on minulla aiemminkin kipuillut,
mutta tuo jatkuva sirinä ja kihelmöinti on uutta.

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #36 : Kesäkuu 18, 2016, 20:51:17 »
Hei kaikki jotka kituu näistä ongelmista. niin minulle tehdään uusi paksu kisko elokuussa. Nyt hammaslääkäri myönsi että tämä nykyinen on ohueksi mennyt . Lopuksi hiottiin jo parin päivän välein. Nyt on niin ohut että suu vain "roikkuu" näitten kulmahammaskorotusten yli kiskossa enkä voi enään ainakaan yöllä pitää. Silti joudun sitten yksityiselle ottamaan kunhan rahallisesti voin niin sen pirun magneettikuvan koska mitään sellaista ei ole tiedossa kaupungin kautta.
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #37 : Elokuu 24, 2016, 12:02:32 »
Hei
Minun oli tarkoitus saada tänään uusi kisko,mutta kisko ei ollutkaan kunnossa,hampaat eivät osuneet edestä yhteen ja niinpä lääkäri pursutti jotain ainetta ja purin hampaat yhteen ja kisko menee korjaukseen että joka kohdasta hampaat osuisivat. Kisko oli myös tiukka,hyvä että sai sen pois suusta. Onko teillä muilla joskus ollut kiskon tekovaiheessa tällaisia ongelmia?
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #38 : Elokuu 25, 2016, 00:04:11 »
minulle tehtiin kokonaan uusi aika pian kun olin hetken ehtinyt sitä käyttää,
en enää muista mitä kaikkea ongelmaa siinä oli.

Toivotaan että saat sopivan seuraavalla kerralla  :thumbsup:

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #39 : Elokuu 27, 2016, 19:13:11 »
kiitti vastauksesta Peikko.Olen huomannut että tsemppaat täällä aktiivisesti ihmiisä ja sulla on kokemusta monenlaisesta asiasta.
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #40 : Elokuu 28, 2016, 23:25:10 »
Ole hyvä vaan  :hali:.
joko sait toimivan kiskon?
valitettavasti tuota omakohtaista kokemusta on kertynyt aika monesta ongelmasta,
vähemmälläkin pärjäisin  ;)

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #41 : Elokuu 29, 2016, 23:29:30 »
Hei, tällä viikolla.
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #42 : Elokuu 30, 2016, 01:06:17 »
Toivotaan että siitä on apua pidemmän aikaa,
eikä tarvi jatkuvaan juosta sitä korjaamassa  :thumbup:

unicorn

• Newbie
  • *
« Vastaus #43 : Syyskuu 09, 2016, 13:42:42 »
Heippä taas

Onpa hyvä etten heti vähän yli viikko sitten kiskon saatuaan iloinnut iikoja koska perseellehän se meni. kaikki oli ensin hyvin,kisko oli/on todella paksu(keskeltä yli sentti ja hyvin paksu myös sivuilta).Aluksi tuntui että rentoutti ja sen myös näki kasvoista että rentoutti ja kisko tuki esim edestä hyvin. Vähän vaan sivulta liikaa hampaat "valuivat " yi minkä ymmärtää kun on myös sitä yliliikkumista ongelmana.

Pari päivää sitten oli eka kontrolli missä kiskoa hiottiin,kuten arvata saattaa hiomista oli tullut. Sen jälkeen alaleuka on alkanut "valua" taas liian voimakkaasti eteen. Asia häiritsee nukkuessa.Huomaan, että kiskoa nyt kontrollissa hiottiin myös edestä ja niinkin pieni asia voi olla ratkaiseva kun ongelmana on lonksumista ja yliliikkumista.Nyt tavallaan tuntuu että alahampaat ikäänkuin liukuu "itsekseen" kiskon alaosaa vasten ja ne pysyvät siinä, On aika häiritsevä kun kisko on kumminkin yli sentin paksu siitä kohdin.Tuo alaleukani työntyminen eteen on juuri se yksi asia ota kiskoilla on yritetty estää (tietääkseni).

Tein virheen olisi pitänyt tehdä samanlainen kisko kuin kolmisen vuotta sitten,tavallisen matalan kiskon pälle tehtiin vain korokkeet ja eteen ja kulmahampaisiin voimakkaat "esteet". mutten se kisko oli ns tavallinen.

Taas myös vanhat ajatukset nostavat päätään jotka unohdin.Nimittäin nyt kun leuka on turhankin löysä niin huomaan että jos laitan hampaat rennosti yhteen niin takahampaat eivät osu yhteen. Tämä on se asia mistä yksityisellä käydessä olen kuullut " leuka takana", "pitäisikö käydä oikojalla " jne.Kunnallisessa tosin en ole kuullut näitä.

Soitin paikkaa,hhlääkri ei ollut enään paikalla,juttelin hhhoitajan kanssa ja jätti soittopyynön termillä "kisko tuntuu epämiellyttävältä". Tosin mainitsin hhhoitajallekin että tavallaan tiedän et tässä ei voi tältä osin enään mitään tehdä, onhan se kisko purennallisesti oikein tehty,hampaat osuu tasaisesti jne. Tuntuu vaan että he ovat oikea osoite kertoa tästä että se oli nyt tässä.
leukojen lonksuminen
myalgia

kuivasilmäisyys
Trichiasis

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #44 : Syyskuu 09, 2016, 21:40:55 »
Ymmärrän hyvin ongelmaasi, sillä olkoon kisko kuinka oikeaoppinen tahansa, niin ei se silti välttämättä ole käyttäjälle hyvä.  :hoiva: Näissä ongelmissa kun on kyse paljon muustakin kuin vain oikeasta purennasta. Minunkin kiskoni vetää alaleukani taakse, jotta hampaani purisivat yhteen. Siis siihen purentavirheasentooni! Kiskolla estetään, etten pure etuhampaideni takaosia. Leuat ovat paljon paremmassa ja rennommassa asennossa ilman kiskoa, mutta hampaat eivät pure takaa yhteen. Muutaman kuukauden pidin ja sitten luovutin. Ei hyötyä!

Polven artrofibroosi