Kirjoittaja Aihe: Metotreksaatit (Trexan, Metoject)  (Luettu 90848 kertaa)

Eliiza

• Hero Member
Metotreksaatit (Trexan, Metoject)
« : Tammikuu 28, 2007, 14:04:25 »
Hei.

Onko tietoa, että kuinka pian Trexan alkaa vaikuttaa eli kuinka pian näkee auttaako vaivoihin?
Esim. Salazopyriinistä taidettiin sanoa, että pari kolme kuukautta käytön aloittamisesta tietää auttaako Sala.

Eliiza

Löysinkin reuma-appisen kautta tietoa. Mutta mitkä on omat kokemukset, joilla Trexan ollut käytössä?
Lainaus
Vaikutus tulee 1 - 2 kuukauden kuluttua hoidon aloittamisesta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2017, 21:25:29 kirjoittanut hiker »
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

karo

• Ex-member
Vs: TREXAN
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2007, 18:07:58 »
Moi Eliiza!

Ja "hienoa" kun diagnoosisi on saatu selville, kalvava epätietoisuus hirveää ja toivottavasti saisit nyt oikeaa hoitoa, joka helpottaisi oireita. Mulla myös tuohon selkärankareumaan lääkityksenä Trexan, alotettiin 10mg/vko reilu vuosi sitten, se pari kuukautta taisi olla se aika, kun se alkoi vaikuttaa. Selkä ei enää vaivannut niin kovasti ja tulehdusarvot laski. Mulla vaivaa myös tuo iriitti, ja  viime kesänä annosta nostettiin 15mg/vko, mutta ei ole tainnut siihen auttaa, kun iriitti on vieläkin päällänsä. Eikä se sitä iriittiä enää rauhoitakaan, mutta selkä on pysynyt suht hyvänä. Nyt otettiin tähän Trexanin rinnalle vielä Sandimmun, katsotaan josko se tehoaisi. Lääkäri mulle silloin sanoi, että voi kolmekin kuukautta mennä ennenkuin Trexan vaikuttaa kunnolla, mutta tuolla paikkeilla, pari kuukautta. Toivottavasti se helpottaisi sinun oireita. Mulla ei mitään pahaa sanottavaa ko. lääkkeestä. Trexanin ottopäivänä vatsa on löysällä, mutta ei muuta haittavaikutusta. Tsemppiä!

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2007, 19:45:48 »
Kiitos Karo kommenteistasi.
Sinulle Trexan on auttanut osittain. Toivottavasti tuo toinen lääke hillitsee iriittejä.
Hienoa, ettei sinulla ole ollut pahoinvointia Trexanista vai ymmärsinkö oikein.

Lainaus
Trexanin ottopäivänä vatsa on löysällä, mutta ei muuta haittavaikutusta.
Yleisenä oireenahan mainitaan pahoinvointi. Lääkäri neuvoi ottamaan lääkkeen viikonloppuna, etten tarvitse olla poissa työkokeilusta lääkkeenoton takia. Lisäksi Trexanin avuksi määräsi foolihapon, siitäkään minulla ei ole aikaisempaa kokemusta.
Mutta ensin niihin verikokeisiin ja sitten vasta pääsen aloittamaan Trexanin. Toivottavasti ensi lauantaina.
Miehelleni sanoinkin tuosta Trexan-pahoinvoinnista. Totesin, että makoilen sitten lauantait, mutta sitähän olen tehnyt paljon muutenkin. Toivottavasti Trexanin avulla kykenen sitten ne muut päivät olemaan enemmän pystyssä. Ja eihän sitä tiedä, vaikkei sitä pahoinvointia tulisikaan.  :thumbsup:
Katsotaan ja kuulostellaan.

Eliiza

karo

• Ex-member
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2007, 21:39:17 »
Heip.

Tarkennan hiukan vielä.. Eli ei pahoinvointia ole oikeastaan tullut. Sillä päivällä on melkeen aina ripuli, siitä tietty tulee hiukan huono olo, jos vatsaa vääntää oikein kovaa. Mutta ei sellaista suoranaista kuvotusta ole tullut, tai oksentelua. Olen huomannut, että kun ottaa lääkkeet kunnollisen aterian jälkeen, niin ripuli ei olisi niin kova. No nämä on aika yksilöllisiä juttuja. Olen kuullut, että pahoinvointi on valitettavan yleinen sivuoire, kaikille siitä ei tosin tule yhtään mitään. Pidetään peukkuja sulle pystyssä, ettei tule mitään ei toivottua oiretta.  :thumbup:

Sen foolihapon pitäis hiukan myös sitä pahoinvoitia ehkä hillitä. Itse olen ottanut sen seuraavalla päivällä, tai sitten samana iltana, ei kuitenkaan alle 5h Trexanista. Tästä en ole mitään vaikutusta huomannut, että otanko lääkkeen vai en. Kuulemma se on hyvä ottaa, siitä saa jotain hyviä mineraaleja ja vitamiineja tms. jota Trexan hiukan vie mennessään, jotenkin näin olen ymmärtänyt.

Itsellä tuo Trexan päivä on tiistai, jos vaikka joskus haluaa viikonloppuna ottaa lasillisen viiniä tms. Samana päivänähän ei saisi alkoholia nauttia, jotta maksarasitus pysyisi mahdollisimman pienenä, mutta nämä on varmaan lääkärin kanssa käytykin läpi. Jos tulee vielä jotain kysyttävää, niin vastailen mielelläni. Hyviä vointeja sinulle  :)

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2007, 20:42:44 »

Hei.

Kokemuksia Trexanin ottoajasta kyselen.

Mihin aikaan otatte ja kuinka tuon foolihapon kanssa menettelitte.

Minua ihmetyttää lääkärin ohje:
- Trexan illalla
- foolihappo 6-8 tuntia Trexanin oton jälkeen
Se vaan ihmetyttää, että kun yleisesti Trexanista tulee pahoinvointia, niin miksi lääkäri laittoi otettavaksi illalla.
Tässä tuli mieleen, että olisihan sen Trexanin voinut ottaa esim. klo 17(onhan sekin jo iltaa, kai) ja foolihapon klo 23.
Ajattelin nimittäin ottaa tänään Trexanin klo 23 ja foolihapon 8 tunnin kuluttua.
Taidankin siirtää huomiselle Trexanin oton.
Karo kirjoitti mm.
Lainaus
kun ottaa lääkkeet kunnollisen aterian jälkeen
, joten ehkä siinä klo 16-17 ruuan yhteydessä ottaisin lääkkeen ja illemmalla foolihapon.

Eliiza

karo

• Ex-member
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2007, 00:00:47 »
Hei taas

Mulle annettiin ohje alkuun, että ottais Trexanin aamuisin. Mulle on toi aamusyöminen vaikeaa, olen tottunut et syön ekan kerran vasta lounasaikaan, joten vaihdoin sen sitten päiväruuan kanssa otettavaksi. Foolihapon olen ottanut oikeestaan sillon kun olen muistanut, alkuun otin vasta seuraavana aamuna, mut sit sain uutta ohjetta lääkäriltä, et haittavaikutusten minimoimiseksi ja optimaalisen hyödyn saamiseksi molemmista lääkkeistä, kannattaisi ottaa se foolihappo noin 5h tai enemmän päästä. Kuitenki samana päivänä vielä.

Tossa välillä annosta nosteltiin enemmän, niin mulla meni vatsa sekaisin, ja sitten sain ohjeen, että otan 3tbl. aamulla ja sit loput 3tbl. illalla, ja sit foolihappo vasta seuraavana aamuna. Tätäkin jonkun aikaa noudatin, mut sit sitä taas muutettiin jonkun takia. Tais tulla toinen lääke jota ei saanut ottaa samaan aikaan.. Nyt siis otan koko satsin kerralla lounaan kanssa.

Ajattelikohan lääkäri, että jos tulee huonovointisuutta, niin nukkuessa ei niin huomaisi. Mutta jos oikein oksettaa niin eihän siltä saa sitten nukutuksikaan. Olen luullut, että aamu olisi se hyvä aika, niin pari muutakin tuntemaani Trexan potilasta tekevät.

Mutta eikai se niin vakavaa, jos sitä muuttelee, kun sitten löytyy se itselle sopivin ja vaivattomin aika. Toivottavasti tuo lääke sulle Eliiza nyt sopisi ja auttaisi sua.  :thumbsup:

Eliiza

• Hero Member
TREXAN pitkäaikaiskäytössä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2007, 21:21:05 »
Hei.

Olen käyttänyt Trexania 5 kuukauden ajan.
Lääke on vaikuttanut todella helpottavasti. Ennen joka päivä oli kipeää, mutta nyt kykenen jopa työntekoon, kevyeen toimistotyöhön.

Trexanin otan lauantaisin, apuna on foolihappo muutamien tuntien jälkeen Trexanin otosta. Yhä käy niin, että sunnuntait menee pahoinvoinnin ja väsymyksen parissa. Välillä enemmän kurjassa voinnissa kuten tänään, mutta onneksi välillä vähän helpomminkin. Usein viikollakin joudun käyttämään pahoinvointilääkettä.

Siis - onko muilla käynyt Trexanin kanssa näin, ettei elimistö totu lääkkeeseen?
Tai kauanko totuttelu on vienyt?
Onko kenelläkään täällä Trexan tabletit vaihdettu nestemäiseen piikitettävään muotoon samaa vaikuttavaa ainetta? Metoject taitaa olla tuo lääke.

Trexan on kuitenkin mitä ilmeisimmin minua auttava lääke täsmä-kortisonin sekä Oxiklorinin kanssa. Vuotta aiemmin koitettiin toistakin reumalääkettä, muttei apua tullut.
Nykyisellään reumalääkitys & muut tulehduskipu- ja kipulääkkeet auttavat minua työpäivistä. Tämä pahoinvointi vaan on tosi tympeää.
Olen ollut reumahoitajaankin yhteydessä, mutta ei toistaiseksi ole muutettu lääkettä. Mahtaisikohan nestemäinenkin(piikitettävä) aiheuttaa mulle pahoinvointia??
Syksyllä on reumalekurilla kontrollikäynti. Jos ei aiemmin, niin silloin pitää puhua tästä tympeydestä.
Toisaalta meillä kotona on alettu "viljelllä" sanontaa "parempi vain yksi vuorokausi pahaa vointia kuin joka päivä". Sellaistahan se ennen oli, että joka päivä kipuja ja usein tosi tuskallista olla. Kaipa sitä liikaa tulee toivottua, kun tautikin jo tiedetään... Mutta nyt taas illasta ainakin tuntuu helpottavan, päivä meni nukkuessa, pääkivussa sekä oksentaessa. Jospa tämä taas tästä.

Jos on omakohtaisia kokemuksia tai läheisten kokemuksia Trexanista, niin niistä mielellään kuulisin.

Eliiza  :vrolijk_26:

sirpa

• Ex-member
Vs: TREXAN pitkäaikaiskäytössä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2007, 16:07:53 »
on olemassa pahoinvoinnin estolääkkeitä, mm. metopram.vihjeeksi.

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2007, 16:11:21 »

Kiitos Sirpa huomiostasi.
Jatkuvassa käytössäni on Primperan pahoinvointilääke.
Onneksi viikolla auttaa, vaikkei Trexan-päivän jalkeisiin pahoinvointeihin autakaan.

Eliiza
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2007, 16:27:16 kirjoittanut Eliiza »

salosa

• Full Member
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2007, 20:01:55 »
Moro Eliiza!

Olen käyttänyt Trexania n. vuoden verran. Reumalääkäri neuvoi ottamaan lääkkeen illalla ja vasta n. 10-12 tunnin jälkeen foolihapon.
Jos otat lääkkeen aamulla tai päivällä, niin kokeile tätä, jos se vähentäisi pahaa oloasi.
Minä otan nykyisin 2 tab. ja minulla ei enää ole näin otettuna mitään pahoinvointia.
Mutta me olemme erilaisia.

Jaksamisia sinulle ja kaikille muillekkin!

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2007, 20:38:08 »

Kiitos Salosa sullekin kommentistasi.  :)

Jaa, että foolihappo sitten 10-12 tuntia myöhemmin.  ???
Mihin aikaan illasta otat Trexanin? Tai kuinka paljon ennemmin nukkumaan menoa?

Aluksi otin Trexanin klo 17 maissa. Foolihapon 6 tunnin kuluttua. Tällä tyylillä yleensä 3 tuntia Trexanin otosta alkoi makoilu, kun pystyssä ei kyennyt enää olemaan.
Juhannuksen aikaan otin Trexanin klo 20 maissa ja yöllä foolihapon. Silloin ei sunnuntaiksi tullut koko päivää kestävää pahoinvointia. Senpä takia nyt koitin uudelleen ottaa Trexanin illalla ja yöllä foolihappo. Vaan enpä onnistunut välttämään pahoinvointia.  :-[

Kannattaa minun varmaan kokeilla.
Noi lääkärien antamat ohjeet vaihtelee näköjään. Mulle sanottiin, että 6-8 tuntia Trexanista foolihappo.
Ilmeisesti meillä on sama annostus. Taidanpa kokeilla ensi viikonloppuna tätä uutta konstia.

Eliiza  :vrolijk_26:

salosa

• Full Member
« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2007, 10:46:48 »
Moikka!

Mulla oli kanssa sama ohje kuin sinulla ensin, mutta sitten myöhemmin lääkäri sanoi, että tämä uusi tapa olisi parempi.
Minulla ei ole tosiaankaan yhtään pahoinvointia.

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2007, 11:24:27 »
Moi  :) .

Nyt on sitten kokeiltu uutta systeemiä... ja tässä nyt jo nakuttelen  :happy: .

Eilen otin Trexan-annokseni klo 19. Keitin kaurapuuron itselleni, ettei ainakkaan tule otettua tyhjään vatsaan eikä maitotaloustuotteita pariin tuntiin lääkkeen ottoa ennen eikä jälkeen. Iltalääkkeiden kanssa otin pahoinvointilääkkeen.
Illalla klo 21 alkoi sellainen vähäinen tiedottomuuden tunne sekä pahoinvointi. Klo 22 piti mennä makuulle, rupesin yöunille. Yöllä oli huono olla, en tiedä mitä aikaa oli, mutta onneksi ei tarvinnut nousta ylös. Päässä suhisi ja keinutti, siinä vaiheessa tuntui, että pitäisikö ottaa foolihappo. En ottanut foolihappoa ja onneksi ei tarvinnut oksentaakaan, olin siihen sitten nukahtanut. Klo 6 maissa otin foolihapon, onneksi olin varannut illalla veden ja tabletin sängyn viereen. Olo oli hutera. Onneksi ei vielä silloinkaan tarvinnut lähteä vessaan eikä muuallekaan. Jatkoin unia, vaikkei yleensä tee hyvää nukkua kovin myöhään. Klo 9 oli jo pakko nousta ylös, kroppakin alkoi olla sen verran kipeä. Varovasti nousin, pientä päänsärkyä sekä voimattomuutta oli havaittavissa, mutta hyvin tämä aamu on mennyt viime sunnuntaiseen verrattuna. Saapa nähdä josko tämä systeemi toisi helpotusta Trexanin ottoon  :thumbup: .

Illalla siinä sänkyyn mennessä oli sen verran huono olla, että taas tuli ajatus "kun saisi sairastaa rauhassa" eikä tarviisi tehdä töitä tai mitään muutakaan pakollista...  :-[  .
Nämä viikonloput on just tällaisia, kun vointi on huonohko Trexanista. Lauantai menee ihan hyvin, mutta jo päivällä ajatteluttaa tuo ilta sekä sunnuntai. Lisäksi alkuviikko menee myös pahoinvointilääkkeillä sekä maha on yleensä löysällä. Ja onhan tässä sekin huono puoli, ettei paljon viitsi suunnitella mitään reissuja tai mitään muitakaan menoja viikonlopulle, kun en kykene lääkkeenoton takia  :( .
Terveet ei tätä oikein ymmärrä, Juhannuksena viimeksi tämä tuli esille. Jopa mieheni oli nyreissään  :-\ ... Sisarenikin ihmetteli, että miksi ette voisi tulla mökille, nythän teillä on hyvää aikaa, kun lapsetkin on jo omilla menoillaan. Minun on vaan tympeä olla vieraissa ympyröissä pahoinvoivana. Ilonpilaajana, kun en juhli muiden mukana sekä makaan pitkät tovit.
Jos en olisi viikolla töissä, niin varmaan ottaisin lääkkeen keskellä viikkoa, jotta perhe-elämä helpottuisi viikonloppujen osalta. Jotenkin tämä on tällaista tympeää  :'(  . Mutta onhan se hyvä, että kivut ovat nyt paremmin hallinnassa  :) , vaikkei elämänlaatu olekaan aivan priimaa. Tasapainoilua, mutta tämä lienee meille monelle tuttua.

Huomenna taas töihin. Alkaakin viimeinen työkokeiluviikko. Oikea palkka alkaa juosta 16. päivä alkaen   :D . Pakkohan tätä vaan on jaksaa, kun eläkevakuutusyhtiö ei ainakaan toistaiseksi ole myöntänyt, että olisin sairas. Eivätkä siis maksaisi mulle mitään korvauksia. Olen ollut sairaslomalla neljä ja puoli vuotta. Lääkäreiltä monet lausunnot matkan varrella, etten kykene töihin. Nyt Trexanin ym. täsmälääkkeiden jälkeen vointini on kohentunut huomattavasti ja kykenin vaihtelevasti olemaan työkokeilussa 2 x 3 kk (näin myönsivät kokeilua). Minut palkattiin nyt reiluksi kahdeksi kuukaudeksi jatkamaan projektejani, jotka tuskin loppuvat vielä tulevana syksynä. Niin kauan, kun jaksan töissä, tiedän ainakin, että raha-asiat on hallinnassa eikä tyarvitse pankkilainalla elää kuten viimevuosina jouduttiin elämään  >:( .
Jotta sellaista ja taas "pääsin asiaan"... Sapettaa niin tämä mun kohtelu  >:( .

Mutta nyt siis parempi aamupäivä  :thumbsup: . Toivottavasti Trexanin käyttöni tästä helpottuu ja voisin elää viikonloputkin  :thumbup:  :thumbup: .

Hyvää sunnuntain jatkoa kaikille  :vrolijk_26: .

Eliiza

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2007, 11:39:28 kirjoittanut Eliiza »

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2007, 07:48:03 »
Lauantaina oli taas Trexan ilta.
Sunnuntain makasin ja oksensin pariin otteeseen.
Nyt "reippaana"  :-\ töissä.
En varmaan olisi lähtenyt, jos ei olisi ollut "pakko". Lomalta tuli yksi työntekijä, jolle oli minun annettava tiettyjä tietoja, että hän pääsi hommiinsa. Kun ei valitettavasti riittänyt, että olisin vain liitteitä hänelle laittanut.

Vaan eipä enää olisi kyennyt pitkällään olemaankaan, kun joka paikka on niin kipeä. Pientä liikettä jo kaipaakin kroppa, mutta pää ei meinaa pysyä mukana. On siis otettava rauhallisin liikkein, etten pyörry, sen verran tuntuu heikottavan.

Viikonlopun kokemusten aikaan päätin, että soitan reumahoitajalle, josko saisin sen piikitettävän muodon käyttööni. Sen ei kuulemma pitäisi aiheuttaa näin kovasti pahoinvointia. Toivottavasti saan kokeilla ja toivottavasti ei tule pahoinvointia  :thumbup: .

Hyvää maanantaita itsekullekin.

Eliiza
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2007, 10:54:40 kirjoittanut Eliiza »

salosa

• Full Member
« Vastaus #14 : Heinäkuu 23, 2007, 10:10:38 »
Moikka Eliiza ja muutkin!

Surkeeta toi sun paha olos? Ootko selvittäny, että siinä ei olis migreeniä mukana? Onko sulla migreenin oireita? Tosin jo pelkkä pelko aiheuttaa huonoa oloa. Mulla on sairauden lisäksi ollu muita hankalia asioita, niin ennen juhannusta (äidin hautajaisten jälkeen) mulla oli sellanen olotila, että sanoin olevani juovuksissa ja krapulassa samaan aikaan.
Aikataulut (eli töihin lähtö) on meikäläisille todella hankala asia. Nukkuminen on huono, joka väsymyskin aiheuttaa ihan fyysistä pahoinvointia.

Toivottavasti tilanteesi paranee ja varmasti kannattaa kokeilla ne piikitkin.

Jaksamisiin.... t. salosa