Kirjoittaja Aihe: Metotreksaatit (Trexan, Metoject)  (Luettu 89571 kertaa)

Eliiza

• Hero Member
Vs: TREXAN pitkäaikaiskäytössä
« Vastaus #15 : Heinäkuu 23, 2007, 17:24:36 »

Mulla on sairauden lisäksi ollu muita hankalia asioita, niin ennen juhannusta (äidin hautajaisten jälkeen) mulla oli sellanen olotila, että sanoin olevani juovuksissa ja krapulassa samaan aikaan.
Aikataulut (eli töihin lähtö) on meikäläisille todella hankala asia. Nukkuminen on huono, joka väsymyskin aiheuttaa ihan fyysistä pahoinvointia.

Kiitos Salosa mietteistäsi sekä tilanteeni paranemisen toivotuksista  :hali: .

So on tosi, että monet asiat vaikuttaa.
Mulla pitäisi olla elämässä muuten "nousukausi" eli asiat mallillaan, kun vointi on kohentunut Trexanin ym. reumalääkityksen myötä. Vaan tämä viikonlopun "krapula"/"myrkynpoisto" tympäisee  :-[ .

Soitin reumahoitajalle ja kerroin kevään sekä kesän vointini kuulumiset. Olen aiemminkin keväällä soittanut pahoinvoinnistani. Hoitaja esitti muutamia vaihtoehtoja. Soittaa mulle huomenna, kun on jutellut lääkärin kanssa tilanteestani  :thumbup: . Katsotaan mitä seuraa.

Eliiza
Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #16 : Heinäkuu 24, 2007, 11:53:19 »
Hei.

Hoitaja soitti minulle jo klo 9.30 ja sain kuulla, että pääsen jo tällä viikolla kokeilemaan piikkimuotoista Trexania.
Lääkäri oli jo miettinyt biologisten käyttöönottoa, koska kipulääke- sekä tulehduskipulääkemääräni ovat edelleen melko suuret. Tuon biologisen kerrotaan olevan todella tehokasta ja auttavaa ainetta. Kuntoutuksessa viime syksynä oli kämppäkaverina nainen, jolla mikään ennen biologisia ei ollut auttanut. Kehui nyt syksyllä vointiaan.
Kokeillaan nyt kuitenkin tämä lääke ensin.

Jospa nyt tilanteeni paranisi. Ainakin asiat otettiin todella hyvin hoitoon  :thumbsup: ja jatkohoidolle eli uudelle lääkkeelle on mahdollisuudet, jos ei vielä tämäkään auta.

Eliiza

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #17 : Heinäkuu 24, 2007, 12:05:04 »
Kiva kuulla, että kivunhoitosi on hyvin suunniteltu eli lupaavia vaihtoehtoja on tiedossa.
Kivun sietämistä helpottaa jo sekin, että tietää sen joskus voivan myös helpottua  :hali:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #18 : Elokuu 18, 2007, 19:05:21 »
Mulla Trexan ei vaikuttanut mitenkään, ei parantavasti, ei huonontavasti. Harmittaa kyllä, kun uskoin, että kaikki vaivat poistuis nipsnaps, muttei se vissiin ihan niin ole..  :-\

petomaani

• Ex-member
Vs: TREXAN
« Vastaus #19 : Elokuu 18, 2007, 19:06:44 »
Miten sitten jos Trexan ei auta?? Mitä vaihtoehtoisia lääkkeitä on, jos vielä on asetyylisalisyylille allerginen?

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #20 : Elokuu 18, 2007, 22:26:52 »
Yhdistin kaksi Trexan-aihetta (tuo lääkekin kun lähes aina on pitkäaikaisesssa käytössä).

Lainaus
Miten sitten jos Trexan ei auta?? Mitä vaihtoehtoisia lääkkeitä on, jos vielä on asetyylisalisyylille allerginen?

Jaa-a. Se varmaan riippuu siitä, mihin diagnoosiin lääkäri on päätymässä ja kuinka rajut oireet ovat päällä. Nivelreumassa lääkevaihtoehtoja riittänee aikalailla, spondylartropatioissa taitaa lääkitysvaihtoehdot olla aikalailla siinä Salazopyrin/Trexan/biologiset -akselilla. Oletko Petomaani kokeillut eri annoksia Trexanista? Tsemppiä!  :)

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #21 : Elokuu 22, 2007, 21:58:18 »
^juu kyllä oli kokeilussa, tämän koko 3 vuoden ajan, mutta ei auttanut ei (tämän totesi sitten lääkärikin). Kiitos vastauksesta :) Löytyisihän nuo varmasti nettihaullakin, mutta kun tämä palsta on experttejä täys niin vaivattomampi kysyä täältä.

siiri6

• Ex-member
« Vastaus #22 : Marraskuu 14, 2007, 13:41:19 »
mulle on suunniteltu aloitettavaksi myös toi trexan, mutta tuntuu aiheuttavan tosi monelle pahoinvointia. Millai siinä sitte pystyy töissä käymään ja joutuuko syömään myös pahoinvointilääkettä? En millään haluaisi jäädä pitkille sairaslomille, niinkuin ei kai kukaan. Onko siitä sitte enemmän haittaa kuin hyötyä?

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #23 : Joulukuu 16, 2007, 09:43:47 »

Siiri - kuinka sinulla on alkanut sujua Trexanin kanssa? Vai aloititko?

Eihän kaikille tule kauheita pahoinvointeja ja hyötyvätkin lääkkeestä.
Toivottavasti sinä kuulut siihen ryhmään, jotka saavat avun ilman sivuvaikutuksia  :thumbsup: .

Eliiza  :vrolijk_26:

siiri6

• Ex-member
« Vastaus #24 : Joulukuu 17, 2007, 19:41:29 »
Trexania ei ole aloitettu vielä, vaan kokeillaan vielä oksiklorin-prednisolon linjaa. Mulla vaan oireet ei tahdo pysyä pois kun lasken kortisonin alle 10mg:n. Sitkeästi yritän vielä ja nyt pärjään melko vähäisin oirein toistaiseksi 7,5mg käytössä. Kortisonia kun ei mielellään syödä pitkiä aikoja kovin suuria annoksia. Nyt olen syönyt neljä kuukautta isompia annoksia. Uhkaakohan mua jo osteoporoosi?

siiri6

• Ex-member
« Vastaus #25 : Tammikuu 29, 2008, 12:46:23 »
Hei

Nyt mulla on aloitettu Trexan, Eilen illalla otin ekat napit ja aamulla foolihapon. En huomannut ainakaan vielä mitään erityisiä oireita. Väsyttää vaan hirvesti. Sitä mulla tekis ilman trexaniakin. Lääkäri olis halunnu alottaa mulle sandimmuunin, mutta en heti suostunut, koska se on hirveän kallista. Maksukatto tulee kuukaudessa täyteen. Kai ne oireet tulee heti ekan kerran jälkeen jos on tullakseen? Päätä kyllä särkee, mutta on vähän flunssaakin jos vaikka siitä johtuu..

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #26 : Tammikuu 29, 2008, 14:12:40 »
siirille: osteoporoosi kannattaa torjua ennakolta, osta kalkkia, joissa myös mukana D-vitamiini. miacalcic-nasal on tehokas lääke osteoporoosiin, mutta aika kallis. sitten on fosamax tai optinate, bisfosfonaatteja. sekä liikunta torjuu myös sitä.ei ole kiva tauti tuo osteoporoosikaan, itse tiedän kun on.

siiri6

• Ex-member
« Vastaus #27 : Tammikuu 29, 2008, 21:54:59 »
Juu syön oma-aloitteisesti calcipos-d- mite 2tbl, koska en juo maitoa ja liikun kyllä runsaasti kun taas kunto antaa myöden. Lääkäri sanoi ettei sle-taudissa uhkaa osteoporoosi siten kuin nivelreumassa. En tiedä mikä pitää paikkansa, mutta kalkkia syön koska maitoa en käytä riittävästi.

siiri6

• Ex-member
« Vastaus #28 : Helmikuu 17, 2008, 00:40:10 »
Olen nyt syönyt kolme viikoa trexania ja lievää pahoinvointia ja päänsärkyä parina seuraavana päivänä. Se ei ole ongelma, mutta se on että olen koko ajan kovin kipeä ja oikeastaan tulen koko ajan kipeämmäksi. Jouduin hakemaan kortison-piikit sorminiveliin, buranaa kuluu 1800mg päivässä ja suunkautta otettavaa kortisonia (15mg) en voinut suunnitelmien mukaan laskea. Yhä enemmmän niveliä tulee aroiksi. Onko kenelläkään tämäntapaisia kokemuksia trexanin aloituksen jälkeen vai onkohan se vaan niin että tauti on todella nyt vaan niin ärhäkkä ja trexan ei vielä auta. Alkaa olla aika epätoivoinen olo ja paniikki alkaa hiipiä.

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #29 : Helmikuu 17, 2008, 09:46:23 »
Siiri6 - ikävää, että kivut vaan yltyvät.
Oletko ollut yhteydessä reumahoitajaan tai muuhun hoitavaan tahoosi.
Toivottavasti jatkossa lääke alkaa tehoamaan ja kivut helpottaa  :thumbup: .

Täällä yksi, joka ihmetteli kipujen lisääntymistä tabletin ottamisen jälkeen. Minulla tosin kävi niin, että pari päivää tabletin ottamisen jälkeen kivut olivat "pinnassa".
Ihmettelin asiaa yhdellä reumasivustolla ja siellä minulle vastasi yksi reumainen, että on kuullut Trexanin aiheuttavan juuri tällaista ottopäivän jälkeistä kipua.

Siiri6 - kannattaa varmaan olla yhteydessä hoitavaan tahoon, jos oireet jatkuvat.
Meidän sairaalalla reumahoitajat aina vakuuttavat, että soittaa aina, jos vointi menee hankalaksi. (vaikka puhelimitse usein onkin heitä vaikea saada kiinni  :-[  )

Parempaa vointia Sinulle Siiri6 toivotellen Eliiza.  :vrolijk_26: