Kirjoittaja Aihe: Metotreksaatit (Trexan, Metoject)  (Luettu 89572 kertaa)

siiri6

• Ex-member
Vs: TREXAN
« Vastaus #30 : Helmikuu 18, 2008, 22:43:00 »
Ei tahtonut mistään saada lääkärinaikaa. Menin sitte yksityisen päivystysjonon ja sain sormiin kortison-piikit ja ajattelin, että kyllä tämä sitte jo helpottaa. Muutama päivä meni ja nilkat, polvet ja ranteet tuli aina vaan pahemmiksi. Alko jo pelottaa kun ruuan syömisen jälkeen tuli leukaniveletkin kipeiksi. Menin tk:n valittamaan. Siellä on kyllä fiksu lääkäri, soitti reumapolille ja kysyi ohjeita. Nostettiin vieläkin kortisonia viikoksi, sanottin kyllä että trexan ei vielä auta. Sairaslomalle oli pakko jäädä pariks viikoks ja se tuntuu ihan kauhealta. Toki tajuan etten ole työkykyinen. Burana kyllä auttaa 6h kipuihin. Sen kanssa kotioloissa jotenkin pärjää. Liikkumaan kehoitettiin ja menemään edelleenkin omalle reumalääkärille. Pakko tietysti mennä, mutta on kovin kallista käydä usein yksityisellä. Tilanne on kuitenkin se, että tk-lääkäri ei tiedä riittävästi ja reumapolille olen varmaan liian helppo tapaus ja jonot ovat mahdottomat. Jäjelle jää yksityinen reumalääkäri, joka osaa asiansa, mutta on sikakallis.
Mun on kyllä tänään vaikea sopeutua tähän sairastamiseen. Varmaan valoa on tunnelin päässä. :(
Trexanin vaikutusta odotellessa...

Onko jossakin viestiketju, josta voi lukea muiden sopeutumisvaikeuksista?

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #31 : Helmikuu 19, 2008, 06:48:51 »
On olemassa ainakin Jaksaminen selkäkipuisena -ketju. Mutta reuman kanssa jaksamisesta voisi tehdä omansa tuonne reumaosioon. Näissä sairauksissa kun se ei ole pelkkä selkä joka prakaa... Rohkeasti vaan aloittamaan uusi aihe reumaosioon, jos sinusta siltä tuntuu, varmasti löytyy kirjoittajia mukaan (minäkin).

siiri6

• Ex-member
« Vastaus #32 : Maaliskuu 06, 2008, 17:44:46 »
Nyt täytyy kirjoittaa positiivisesta kokemuksesta!

Kuusi viikkoa olen nyt  nauttinut Trexania ja viikon Sandimmuunia. Ensimmäinen päivä pitkiin aikoihin kun tunnen itseni jälleen ihmiseksi! Todellakin ihanaa. Toivon todella ettei takapakkia tule, kun näin riemuitsen. Tällä viikolla kipulääkkeiden tarve on selvästi vähentynyt. Tosin trexanin jälkeisenä päivänä oli tosi kova päänsärky ja nivelkivutkin jonkinasteiset. Selvästi kuitenkin lievemmät kuin aiemmin. Muut päivät lähes kivuttomia, jos ei kovin paljon kävele tai tee raskaampaa työtä. Tänään olin uimassa 45min ja sekään ei ollut kivuliasta. Sujui kuin itsestään.

Saa nähdä miten sujuu tulevaisudessa, mutta tänään hyvin!

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #33 : Maaliskuu 08, 2008, 09:53:41 »

Voi kun oli mukava lukea noin hienosta voinnistasi Siiri!!  :D
Toivon, että hyvä vointi jatkuu  :thumbsup: .

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #34 : Maaliskuu 25, 2008, 07:44:26 »
Onneksi olkoon, Siiri! Hienoa, että jollekin on löytynyt sopiva "cocktail"  :thumbsup: Itte tässä vielä kuulostelen, tekeekö Arava sen kummempaa "hyvää" kuin Trexankaan. (Trexan ei ollut mun vaivoihin tehoova lääke, vaikka suht nopeasti sain dg:n ja lääkityksen).

Kista

• Jr. Member
  • **
  • Toivo on kykyä haluta, että huominen olisi. M.L
« Vastaus #35 : Toukokuu 04, 2008, 20:47:05 »
Kysäisen äitini puolesta trexanista. Hänellä menee se kertaviikkoisena injektiona, pistää itse. Torstai on ollut piikkipäivä, mutta nyt vappu sotki muorin ajantajun ja havahtui vasta tänään piikin unohtamiseen, koska oli kovin kivulias.

Mamma vänkää, että ei voi ottaa unohtunutta lääkettään tänään, koska on sunnuntai ja piikkipäivä (ja labrat?) menee "sekaisin". Ajatteli odottaa seuraavaan torstaihin. Ei kai siinä ole mitään mieltä? Eikö hänen nyt olisi viisainta pistää piikki tänään ja seuraava sitten seuraavana sunnuntaina, vai?

Itsepäisen muorin puolesta  :laugh:

Kista
M51.1

Sofia

• Ex-member
« Vastaus #36 : Heinäkuu 22, 2008, 19:55:36 »
Toinen Trexan annos otettu sunnuntaina.Nyt alkaa päänärky ja mahakivut, huominen taitaa mennä vaakatasossa.Viime viikolla oli ainakin just näin.Huomenna ois verikoe ekaa kertaa.Tehosta en osaa sanoa vielä mitään...ei ainakaan yhtä huikeaa kuin kortisonin kanssa  :D

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #37 : Heinäkuu 23, 2008, 08:51:28 »

Mikähän vointi sinulle Sofia tuli?
Käytätkö foolihappoa apuna?
Onko sinulla pahoinvointilääkettä?

:thumbup: että pahoinvointisi on helpottanut.

Eliiza

Sofia

• Ex-member
« Vastaus #38 : Heinäkuu 23, 2008, 15:23:18 »
 :) Vautsi vau  :thumbup: ei tunnu missään!!!!Siivonnut ja kävin kaupassa!Jospa tämä alkas mennä näin hyvin, pienellä huolla ololla.Mutta katellaan, alussahan tässä vielä ollaan  ::)

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #39 : Heinäkuu 23, 2008, 20:24:28 »
Hieno juttu Sofia että Trexan puree!

Sofia

• Ex-member
« Vastaus #40 : Elokuu 26, 2008, 20:51:48 »
Ei olis kannattanut ihan heti "hyppiä" ilmaan.Pahoinvointi alkanut ja kipuja Trexan ei vie.Buranaa menee ja nilkat kipeät ja turvonneet.Kädet tukilastoissa, molemmat ranteet ja sormissa lastoja myös.Lääkäriin menen/pääsen kuukauden päästä(vasta)  :-\

Lappikatti

• Ex-member
« Vastaus #41 : Syyskuu 20, 2008, 20:47:20 »
Moi!

Olen uusi selkärankareumavaivainen foorumilla.
Halusin jakaa vähän kokemuksiani ja kokemuksianne tuosta Trexanista.

Olen tosi herkkä lääkkeille ja mulla on muutenkin vatsa kuralla heti kun joku kuiskaakin sanan ripuli  :P

No, aloitin eilen Trexanin ja ihan vain kokeillakseni kuinka käy, otin sitä vain 5 mg ja voi APUA mikä olo siitä tuli! Otin sen yöllä tuhdin iltapalan jälkeen klo 12, foolihapon klo 4 ja tuolloin jo oli vatsassa vähän outo olo ja otin pahoinvointilääke primperanin ja aamulla heräsin n. klo 6 siihen, että vatsa kiersi. Ja sitten menikin seuraavat 3-4 niiiiiiin hirveässä olotilassa, että EI KIITOS IKINÄ ENÄÄ! Mä olen tosi huono kestämään pahaa oloa, varmaan osittain siksi, että olen vatsan ongelmista kärsinyt jo pari vuotta. Painoni, joka on 56 normaalisti, putosi aamun aikana 800 grammaa, mikä on tosi paljon. Eikä se pelkkä ripuli ois mitään, mutta kun sen lisäksi oli tositosi etova olo, sormista ja varpaista meni ihan kamalat verenkiertohäiriöt, hiki ja kylmä vuorotellen ja lääkettä vedin surutta niin paljon, että ajattelin, että pakko sen jossain vaiheessa on helpottaa. Itkin ja kärvistelin kun en voinut seisoa, istua, maata, kävellä, oli niin heikko olo, että pelkäsin, että pökrään ja kun olen 10 pojan yksinhuoltaja, eikä ketään ollut muita täällä, piti poikakin valmistaa siihen, että jos äiti kuukahtaa, soittaa apua. Jopa puhuminen meinas olla liikaa. Siinä vaiheessa kun ei meinannut enää omin avuin päästä veskiin, meinas paniikki hiipiä. Ja veskissä kipeällä selällä kyyhöttäminen oli aivan järkkyä, mutta ei mitään siihen pahaan oloon verrattuna.

EN suostu enää kokeilemaan tuota ikinä suun kautta.  :puke:

Kun olin vetänyt aamupäivän aikana Trexanin, foolihapon ja primperan jälkeen Oxaminin, Libraxin ja 2 panacodia, alkoi ekan kerran puolen päivän aikaan tulla olo, että josko sais jopa nukuttua. Yöllä nukuin ehkä 3 tuntia, voitte vain kuvitella, että tää päivä on menny ihan  :nukkuu: Ekan kerran jotain laitoin suuhuni puoli kuusi illalla, oli muuten hiukan heikko olo! Ja piti vielä kuskata poitsua treeneihin, huh! Ei pysty yh käyttään tuollaista lääkettä, ei käy.

Jotenka PLEASE kertokaa joku kokemuksia pistoshoidoista, tuleeko niistä pahoinvointia ja/tai ripulia olleenkaan, vähän vai paljon`? Mä uskon/tiedän, että pystyn pistään itseäni, olen pistänyt ennenkin kun opettelimme pistämään insuliinipistoksia ystävälleni, jolla oli paha sokeritauti, joten se on helppo nakki verrattuna tuohon pahaan oloon. Kipukin on vain mielentila mulle, mutta pahoinvointi vie mut niin syvälle ahdistuksen syövereihin, että se ihan pelottaa.

Taakkamme kullakin, tuo pahoinvointi on mun kompastuskivi, koska se tekee olon niin heikoksi, että pelottaa ihan.

Kiitos vastauksistanne ja tosi mahtavaa oli löytää tällainen foorumi!

t. katti

p.s. tähän päivään verrattuna, kestän kipuja paljon paremmin kuin tuota kamalaa oloa
ja vielä onnistun viime viikolla loukkaamaan rintalihaksenikin jossain, ja kaiken lisäksi nyt meni niska niin jumiin, ettei pää käänny ja nyt piti kaivaa vanha niskatuki kaapista kun lapsikin sanoi, että äiti, tuota sun huutoa ei kestä (kun vähän väliä kuului mun huoneesta aiiiiiiiiiii!) joten ei muuta kuin tuki kehiin - huoh! Olen vasta 37, mutta tänään on kyllä tuntunut enemmänkin lähempänä 77...  ::)

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #42 : Syyskuu 21, 2008, 08:55:15 »

Hei Lappikatti  :vrolijk_26: ja tervetuloa kirjoittelemaan  :thumbsup: .
Tosi kurjaa, että vointisi meni tuollaiseksi Trexanista  :thumbdown: .

Ilmeisesti Trexan kuitenkin auttaa monelle eikä tule kovia sivuvaikutuksia.
Minulle lääke auttoi, mutta sekä tabletti että pistosmuotoisesta Trexanista minulle tuli kova pääsärky sekä oksentamista.
Mutta kuten moneen kertaan täällä sivustoilla kirjoitettu - jokin lääke sopii jollekin ja toiselle ei  :thumbsup: .

Toivottavasti sinulle Lappikatti löytyy lääke, joka auttaa eikä tuo kauheita sivuvaikutuksia  :thumbup: .

Eliiza

Kissa

• Ex-member
« Vastaus #43 : Marraskuu 24, 2008, 21:02:34 »
Hei
Täällä "uusi" Trexanin käyttäjä (käyttänyt kolmisen kuukautta). Minulla se on hoitona psoriasikseen, ei reumaan. Olen käyttänyt sitä nyt 5 tablettia kerran viikossa ja on auttanut psoriini tosi hyvin! Esim. kämmeneni olivat jatkuvasti auki ja vereslihalla - nyt on kädet kuin vauvan peppu! Tosi hyvä lääke. Ei käytännössä minkäänlaisia sivuvaikutuksia! Nyt vain sain tosi outoa postia lääkäriltä: kysyi ahdistaako minua rinnasta? Siis häh? Veriarvoni on jostain kohti koholla - en vielä edes ole jyvällä mikä arvo. Huomenna menen sitten keuhkokuviin ja perjantaina saan vastauksen. Onko kellään samanlaisia kokemuksia ja siis miksi keuhkokuviin???
t. Kissa

Donna

• Ex-member
« Vastaus #44 : Tammikuu 27, 2009, 05:21:51 »
Itse olen käyttänyt trexania reaktiiviseen niveltulehdukseen kolme vuotta.
Nyt annostus on 25mg vko ja rinnalla kokeiltu biologisiakin.
Suunnitteilla nyt remicade.

Olen kaikki nämä vuodet miettinyt auttaako tuo trexan minulle vai syönkö sitä huvikseen.
Jätin trexanin pois Joulukuun alussa 2008 ja olen nyt todella todella todella kipeä.
Aloitin trexanin uudestaan viikko sitten ja nythän sen näkee alkaako auttamaan, kun muuta lääkettä tässä nyt ei vielä mene rinnalla.

Jotenkin voisin itse kuvitella että tämä huono kausi ja trexanin tauottaminen ovat yhteydessä toisiinsa..
Tiedä sitten ja mulla pitäs aloittaa tuo remicade 12.2. joten ei välttämättä ennen sitä ehdi trexanin mahdollinen apu näkymään, mutta olen niin kipeä että pienikin apu niin huomaan sen heti olossani.

Trexan lääkkeenä tuntuu sopivan minulle hyvin.
Kun mikään muu taas ei tunnu sopivan.
Kaikki muut reumalääkkeet lopetettu sivuoireisiin tai siihen ettei niistä mtn hyötyä (sandimmum).