Kirjoittaja Aihe: Mistä toimeentulo?  (Luettu 17835 kertaa)

manssa

• Newbie
  • *
Mistä toimeentulo?
« : Toukokuu 16, 2016, 16:09:50 »
Uhkarohkeasti aloitan uuden aiheen.
Olen laittanut kuntoutustukihakemuksen "sisään" kuun alussa. Sairauslomaa on ortopedin lausunnolla 9.6 asti. Fysiatrin lausunnolla 10.6-31.12. saakka.
Työnantajan 2/3 palkanmaksuvelvollisuus päättyy 9.7, mutta Työpaikkakassan Kelalääkäri hyväksyi sairausloman vain 31.5 asti ja ilmoittivat että fysiatrin 6 sivuinen B-lausunto on puutteellinen.
Haluavat lisäksi ortopedin lausunnon, jonka pyydän 27.5 käynnillä. Kerroin myös kuntoutustutkimuksesta joka alkaa 18.5. Tästä tulee lausunto kun se saadaan päätökseen.
Tekonivel on leikattu 9.3. Toinen polvi odottaa niveltä ja lonkan tilannetta ihmetellään.
Itse ihmettelen että mistä rahaa, koska jos Kela ei hyväksy sairauslomaa 1.6 alkaen, ei työnantajakaan maksa palkkaa. Tässäkö kohtaa sitten työkkäriin?
Kävin tänään omalääkärillä, joka sanoi että jos kuntoutustukihakemus  ei menisi läpi, voisin palata töihin (jos siis tarvitsen rahaa), kun kirjoitetaan vaan riittävästi paperia. Töihinpaluu ei ole vaihtoehto a) kipujen takia ja b) koska työsuhde on määräaikainen ja minulle on otettu sijainen vuoden loppuun, ei ole  paikkaa mihin palata.
Olenko siis ansiosidonnaisen turvin sairauslomalla (vaikka Kela ei hyväksyisikään) vuoden loppuun? Vai onko kipeänäkin mentävä töihin jos  muuta vaihtoehtoa ei ole.
Manssan perheelle tulee pian vilu ja nälkä...

ereritu

• Hero Member
Vs: Mistä toimeentulo?
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2016, 08:09:14 »
toi kuukauden loppuun sairausloman hyväksynti on joku automatio.
 Itsellä oli mieli käydä ihmettelle ,kun ei täsmää numerot päivissä ja sairasloman enimmäisajassa. Päätös tulee aina tasakuukausilla.
Perustelu, koska eläkettä(kuntoutustukea) ei voi aloittaa vajailla kuukausilla.

Toivottavasti asiasi ratkeaa. Lähellä samaa tilannetta pyörin itsekin.  :-[
Tosin en omaa ansiosidoinnaisia ja ois menneet jo nekin mikälli omaisin. pitkäaikaissairastaja olen,   

mösjöö

• Ex-member
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2018, 15:58:03 »
Yksi tapa on viedä B-todistus työkkäriin ja sairastaa työkyvyttömänä työnhakijana.

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2018, 12:48:13 »
Ota TE-toimistoon yhteyttä, pyydä keskusteluyhteys sellaiselle henkilölle joka hoitaa vajaakuntoisten ja sairauslomalla olevien asioita.

Mulla kans Kela lopettanut sairauspäivärahan B-todistuksista huolimatta jolloin TE-toimisto antaa lausunnon kelaan, joka maksaa työmarkkinatukea, sinun tapauksessa varmaan ansiosidonnaista.

Tuosta kelalääkärin hakemuksen hylkäämisestä kannattaa valittaa.
Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.