Kirjoittaja Aihe: Si-nivelen artroosi ja luudutus  (Luettu 21820 kertaa)

rikke

• Jr. Member
  • **
Si-nivelen artroosi ja luudutus
« : Kesäkuu 22, 2016, 06:29:08 »
hei vaan pitkästä aikaa. paljon on tapahtunut siitä, kun viimeksi täällä kävin mm. lonkkaan laitettiin tekonivel ja sain neurostimulaattorin 05/13. stimulaattori toimii hienosti, mutta akku kesti vain n. vuoden, joten se vaihdettiin ladattavaan malliin 05/16

Kävin pari viikkoa sitten lantioon erikoistuneen ortopedin vo:lla, koska minulla on todettu Si-nivelen artroosi ja olen todella kipeä. Hän teki päätöksen luudutusleikkauksesta, joita Oys:ssa on tehty tasan kaksi, koska Si-nivelen artroosi on äärimmäisen harvinainen.
Muita lantion korjauksia on tietysti tehty esim. kolarissa vammautuneet.
Hän aikoi ottaa yhteyttä norjalaiseen kollegaansa ja pyytää häntä leikkaamaan minut.
Leikkauksia tehdään kahdella tavalla. Ortopedi sanoi minun toimineen viisaasti, kun tulin vastaanotolle, tällä tavoin säästin aikaa monta kuukautta, ettei tarvitse jonottaa polille. Leikkaus on elo-syyskuussa. Heinäkuussa ei ole hyvä leikata, koska on mätäkuu. Sain lisää lääkettä entisen Norspan-laastarin lisäksi.
Lonkan tekonivel on lähtenyt kaksi kertaa paikoiltaan ja nyt pitäis mennä tk:n akuuttiin saamaan lähete rtg ja ortopedian polille.
olen seurannut teidän kirjoituksia koko ajan, mutten ole jaksanut itse kirjoittaa.

jos jollakulla on kokemusta Si-nivelelen artroosista ja hoidosta, otan sen mielelläni vastaan
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

Peikko

• Sr. Member
  • :)
Vs: Si-nivelen artroosi ja luudutus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2016, 01:26:23 »
Onpa sinulla ollut harmia lonkkakeikkauksen jälkeen  :hoiva:.
Onneksi olet saanut toimivan lääkityksen kipuihin.

Minulla on myöa Si-nivelssä artroosi,
sain vasta viimeisimmän rtg lausunnon jossa tällainen on todettu.
Liekö tuo osasyynä siihen että olen koko ajan niin kipeä,
ja kaikkea ei kuulemma minun selkäni muut löydökset selitä.
Asiana vielä minulle uusi ja en ole sen enempää saanut lääkärin kanssa asiasta puhua.

Missä vaiheessa tällainen yleensä korjataa jos siihen ryhdytään?
rikki niskasta varpaisiin

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2016, 06:51:31 »
kiitos Peikko, kun kommentoit.
joo, mullahan on todettu artroosi jo varmaan 6 vuotta sitten ja silloin jo puhuttiin luudutuksesta.
silloin niitä tehtiin X:ssa, mutta tulokset kuulema huonoja.
vuodet kuluivat, mutta en ollut erityisen kipeä Si-nivelen alueelta, kunnes 01/15 alkoi helvetilliset kivut ko. alueella.
ensin luultiin, että oli kyse lonkan artroosista, joka siis todettiinkin, mutta kipu ei kuitenkaan ollut lonkan nivelrikolle tyypillinen.
jouduin jonottamaankin X:ään niin kauan, melkein 5 kuukautta, että otin jo yhteyttä potilasasiamiheen, koska hoitotakuut paukku yli. siis mulla oli otettu ct jo viime vuoden puolella, mutten päässyt kuulemaan vastausta.
nyt maaliskuun lopussa vihdoin pääsin ja samalla reissulla ortopedi laittoi lähetteen röntgenohjattuna tehtävään puudute-kortisoni-injektioon. sen vaikutus kesti vain n. viikon ja sitten ortopedi alkoi puhua luudutuksesta.
hän aikoi laittaa sisäisen lähetteen tälle lantio-ortopedille, mutta menin yksityiselle puolelle hänen vastaanotolleen.
siellä hän teki heti leikkauspäätöksen.
leikkaustapoja on kaksi; perinteinen luulla luuduttaminen, tai tähystyksessä tietokoneohjattuna tehtävä yhdellä tai kahdella ns. palkilla tehtävä korjaus, jossa siis tuetaan nivel poikittaistasossa. norjalainen tyyppi on näitä tehnyt useita, mutten tiedä, kumpi tapa minulle tehdään
näitä ei siis ole tehty, kuin yksi ennen minua, kun ortopedi sanoi, että si-nivelen artroosi on äärimmäisen harvinainen. pianhan se kesä menee ja pääsen pöydälle. olen aika hissukseen kotona ja päärjään näin hyvin

Poistin hoitolaitosten nimet - Mintsi
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2016, 10:43:05 kirjoittanut Mintsi »
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon

Anneli

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2016, 08:36:21 »
Hei, olen uusi täällä ja olenkin etsinyt tietoa si-nivelen nivelrikosta. Olen yrittänyt etsiä netistä tästä lisätietoa mutta yllättävän vähän löytyy.

Itselläni epäiltiin pari vuotta sitten selkärankareumaa mutta reumatologin mielestä sakroiliitin auheutti reaktiivien artriitti ja sitä paitsi olin "liian vanha" sairastumaan (nelikymppinen nainen).
Röntgenkuvissa todettiin si-nivelissä muutoksia jota radiologi kutsui artroosiksi. Magneettikuvissa todettiin sakroiliitin jälkitila eli tulehduksen jälkeiset muutokset näkyivät: rusto kulunut, skleroosia ja nivelraon kaventuminen.

Miten teillä on tuo artroosi todettu - röntgenissä vai/ja magneetissa ) Minkälaiset kivut ? Itselläni etukumara staattinen asento pahin (olen hoitaja) sekä aamujäykkyys aika haasteellinen. Jumppaa ja venytyksiä, mutta hetkellisesti lieventäviä. Pitkään istuminen/seisominen aiheuttaa kipua.

Olisi kiva kuulla miten saitte diagnoosin ja mitä hoitolinjauksenne on.

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Kesäkuu 29, 2016, 06:18:26 »
Anneli, kuten sanoi, niin Si-nivelen artroosi on äärimmäisen harvinainen. Näin minulle sanoi suuren yliopistosairaalan lantionalueeseen erikoistunut ortopedi. itsekin olen guugeloinut sitä suomeksi, muttei juurikaan löydy.

Mulla ei voida ottaa magneeettia, koska on neurostimulaattori, niinpä otettiin ct, jossa artroosi löytyi ja varmaan näkyi myös tavan rtg:ssä.

Kivut ovat semmosia polttelevia ja jäytäviä tuossa pyllyn pääällä ja välillä en pysty ollenkaan kävelemään. Istuminen on oikeastaan pahinta

Ortopedi sanoi, että normaali si-nivelen liike on 0.5cm, eli ei oikeastaan lainkaan ja jo aiempi ortopedi sanoi, että semmoset kansanparantajien manipulaatiot ovat täyttä huijausta. Si-nivel ei voi lähteä paikoiltaa, kuin suuri-energisessä tapahtumassa esim. kolarissa. Ihminen ei tarvitse mihinkään si-niveltä. näin hän minulle kertoi.

Kun artroosi todettiin kuvantamistutkimuksilla minulle pistettiin röntgenohjattuna puudute-kortisoni-injektio. mMnun piti pitää kirjaa injektion vaikutuksesta. Se ei tuonut apua, kuin n. viikoksi ja sen perusteella ortopedi vahvisti artroosin ja teki siis leikkauspäätöksen

tsemppiä sinulle ja kaikille muillkein, jotka tämän lukevat  :thumbsup:

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2016, 01:27:23 »
Tavallinen rtg kuva jonka lausunnossa sain tuon tiedon ihan äskettäin.
Kun tuo selkä on mikä on ja molemmissa lonkissa ja polvissa myös nivelrikko,
niin en osaa sanoa mikä kipu on mistäkin.
Tässä ollaan nyt selvittelemässä aluksi neurologin kautta kokorangan magneetin ja hermoratatutkimuksen kera,
saa nähdä tuleeko muita tutkimuksia tai lääkäreitä....
Jaksamista kumpaisellekin  :hoiva:

Anneli

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2016, 16:50:51 »
Ok, kiitos molemmille vastauksistanne. Kaipa tässä täytyy alkaa "ahdistelemaan" työterveyslääkäriä taas. Olen syönyt Mobic- lääkkeitä parasetamolin kera mutta ei aina riitä tuo lääkitys. Joogaaminen auttaa ja saan vaikka spagaatin kun joogaan eikä sillä hetkellä tunnu missään. Heti session jälkeen en pääse enää lattialta ylös ilman kummallisen näköistä vääntämistä. Ylilikkuuvuus varmaan pahentaa....
Kipuja on aina vaikea paikantaa ja tuntuu että itselläni pahentaa kosteat/kylmät säät + hankalat työasennot lisäbonuksena   :-\
No, päivä ja hetki kerrallaan.

Mutta mukavaa kesää molemmilla myös ja tsemppiä tämän kanssa  :)

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2016, 23:54:17 »
Kylmä ja kostea on minullakin sellainen vihollinen että oksat pois,
villahousut on silloin tarpeen, kesät talvet..
tänä kesänä en onneksi ole nukkuessa niitä tarvinnut  :laugh:.

Mukavaa kesää myös sinulle ja jaksamista  :hali:

pimu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Elokuu 13, 2016, 22:23:37 »
Mulla löydettiin kipupolin kautta tehdyssä lantion MRIssä si-nivelen terävöitymää jo vuosia sitten. Ei otettu kantaa koko asiaan siellä.
On vaivannut vuosia ja nyt on jo pirun kipeä. Välillä ei kärsi edes kävellä. Jalkaa ei kärsi nostaa (polvi koukussa) 90 asteen kulmaan kun paukkuu ja sattuu ihan saakelisti! :( Fillarilla ajokin on tuskaa joten sen olen joutunut jättämään. Kävellessä ärtyy tosi herkästi.
Kukaan lääkäri ei ole ottanut kuuleviin korviinsa koko kuluma asiaa. En ymmärrä miksi. Lääkettä kyllä ymmärtävät antaa joka samalla auttaa tähänkin.
En ole kuullut edes koko si-nivelen luudutuksesta kuin vasta nyt täällä.
Mitäköhän kautta sellaisesta pääsisi puhumaan jollekin tietävälle? ~:/
Olen Helsingistä. Vaikka yv:nä voisi laittaa lekurin nimen tms. Kiitos!
Ei tapa mutta kiduttaa

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Tammikuu 30, 2017, 06:25:04 »
Hello.
Aikaa on kulunut viimeisestä postauksestani.
Minulla piti olla Si-nivelen stabilointileikkaus jo elo-syyskuussa, mutta nyt se vihdoin on 9.2. Ruotsalainen ortopedi tulee leikkaamaan minut ja ymmärtääkseni muitakin potilaita. Sairaalan ortopedit seuraavat leikkauksia ja alkavat sitten niitä tekemään itsenäisesti.
Olen katsonut you tubesta tämän leikkauksen ja on hyvin selvinnyt, mitä tehdään. Jos jotain kiinnostaa, niin löytyy Si-joint fusion surgery.

Tämä leikkaus on laskujeni mukaan jo 40. leikkaus minulle. On ollut vatsa-ongelmia ja näitä nivelongelmia. Itse toimenpide ei jännitä, vaan toipumisaika. Amerikkalaisilta sivuilta luin, että tulee rajoituksia istumiseen ja täytyy käyttää kyynärsauvaa 3 kuukautta.
Aion olla osastolla niin kauan, että kipu on hallinnassa. Muistan, kuin helvetin kipeä olin, kun laitettiin polveen tekonivel. Se on mielessä vieläkin, vaikka aikaa on kulunut 8 vuotta.
Ortopedi lupasi kylläkin kipulääkärin konsultoinnin ja siitä aion pitää kiinni.

Nyt vaan täytyy pysyä terveenä ja toivoa, ettei flunssapeikko iske ja leikkaus siten peruunnu  :thumbsup:

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #10 : Tammikuu 30, 2017, 08:57:45 »
Oho  :o. Kertoilepa  ihmeessä kuulumisiasi operaation jälkeen. Ja onnea leikkaukseen  :thumbsup:!
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #11 : Tammikuu 30, 2017, 19:59:38 »
Tsemppiä leikkaukseen!  :hali: :hoitoon:
Mielellään kuullaan täällä kokemuksia!  :thumbsup:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #12 : Tammikuu 30, 2017, 22:10:42 »
Mielenkiinnolla odottelemme kuulumisiasi! Onnea koitokseen!  :thumbsup:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Peikko

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Helmikuu 12, 2017, 02:27:58 »
Rikke, toivottavasti leikkauksesi sujui hyvin  ja olet saanut riittävän hyvän kipulääkityksen :thumbsup:.
Miten jakselet  ~:/

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #14 : Helmikuu 14, 2017, 07:57:23 »
Hei vaan. joo, leikkaus tehtiin 9.2. kolmen ruotsalaisen ja yhden norjalaisen ortopedin valvonnan alla ja siis minun yliopistosairaalan ortopedi oli puikoissa. Leikkaus meni ok, mutta olin klo. 19 saakka heräämössä, kun olin niin kipeä ja lääkityksen takia RR laski 64/40 tasolle. Saturaatiokin oli vain 70, joten pidin happiviiksiä pe-iltaan asti.
Kipulääkkeinä oli osastolla Tarqinick ?  ja Gabrion, sekä Paratabs.

Perjantaina kävi jumppari neuvomassa keppien käyttöä ja antoi kotijumppaohjeet, joiden tarkoituksena on vahvistaa lantioalueen lihaksia. 6 viikkoa on 15kg:n hipaisuvaraus ja se tuntuu tosi hankalalta.
Kotihommat on miehen varassa maaliskuun loppuun ja se se vasta hankalalta tuntuukin, kun olen itse tottunut kaiken tekemään.

Eilen illasta olin tosi kipeä ja otinkin sitten Oxynormin ja nukuin yllättävän hyvin klo.5.30 saakka.

Mullahan on vasemmassa lonkassa tekonivel ja se on kammennut pois paikoiltaan nyt 4 kertaa. Kysyin siitä ortopedilta ja hän oli sitä mieltä, että siihen pitää leikata ns. sarananivel. Siitä päätöksen tekee sitten maaliskuun kontrollin ortopedi. Tuntuu todella raskaalta ja pahalta mennä taas vaativaan leikkaukseen, mutta pakko kait se on. :kipee:

Ortopeditiimi teki nyt 7 :lle ihmisellä tämän leikkauksen ja jatkosta vastaa siis oman sairaalan ortopedi. Hienoa, että kehitys kehittyy, eikä tarvitse koko ronkkaa avat. Nyt vain 5 hakasta, jotka poistetaan viikon päästä.

Mukavaa keväänodotusta toivottaa kinkkaaja Oulusta  :thumbsup: