Kirjoittaja Aihe: spondyloosi  (Luettu 11673 kertaa)

Peikko

• Klubilainen
  • :)
spondyloosi
« : Syyskuu 27, 2016, 23:38:39 »
Mietiskelin tuossa ja hainkin asiaa,
onko kenelläkään pidempiaikaista kokemusta spondyloosista
ja sen aiheuttamista ongelmista tulevaisuudessa?

Aloin tuossa miettimään,
että tuliko tehtyä liian äkkinäinen päätös tuosta leikkauksesta kieltäytymisessä?
Olin jotenkin niin kipeä pitkän aikaa,
että jäi vähän huonolle valmistautumiselle se neurokirurgin luona käynti,
etten älynnyt kysellä paljon mitään.
Voikohan tuo spondyloosin aiheuttama hermopuristus tehdä näitä minun kovia päänsärkyjä,
kun niitä on niin todella usein ja voimakkaita,
vai onkoha nämä kuitenkin pelkkää migreeniä?
rikki niskasta varpaisiin

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: spondyloosi
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2016, 00:40:17 »
Tuo päänsärkyasia on varmasti todella vaikea selvitettäväksi.  :hoiva: Mikä on muna ja mikä kana?  ~:/ Kaularangan ongelmat jumittavat lihakset hartioista päälakeen. Kolmoishermon ongelmat taas kallonpohjasta posken kautta päälakeen. Siihen vielä normi jännityspäänsärky ja migreeni, niin eipä taida kukaan ottaa tolkkua, mikä on mitäkin. Itse hermopinne vaikuttaa suoraan lähinnä kyseisen hermon särkyyn eli käteen.

Itse ainakaan en mene operoitavaksi kaularangan osalta kuin viimeisessä hädässä. Takana on niin monta komplikaatiota ja lisäongelmaa, etten enää usko minkään toimenpiteen onnistumiseen minun kohdallani. Tyhmä ajatuskuvio, mutta siltä tuntuu.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2016, 00:54:30 »
Vaikeita asioita itselle ja tuntuu olevan lääkäreillekin,
kukaaan ei pysty oikein sanomaan mitään..

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2016, 08:31:26 »
Minulla on kaula- ja lannerangassa tuota ongelmaa. Aiemman kaularankaleikkauksen yhteydessä hiottiin yhtä nokkaa 5/6 välistä pois. Kirurgi sanoi, että leikataan kun 6/7 väli, jossa vaikeaksi ahtautunut hermojuuriaukko, rupeaa oikeaan käteen enempi oireilemaan. Kirurgin mukaan ei ole mahdollisuutta itsellään parantua. Tiedä sitten pitääkö paikkansa  ~:/

Minulla tilanne tuon kanssa siten, että aamulla saattaa oikeaan käteen särkeä jos olen huonossa asennossa nukkunut. Samoin jos epähuomiossa puhun puhelimeen, puhelin olkapään ja korvan väliin päällä painettuna. Onneksi ei muuten oireile lainkaan, niin en ole tuosta välittänyt.

Eilen puhuin samasta aiheesta fysiatrin kanssa, niin hänen mukaansa mitään ei voi ennustaa spondyloosin kohdalla. Oireiden mukaan mennään.
M50.1 Kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma
Q79.6 Ehlers-Danlosin oireyhtymä (hEDS)

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2016, 01:40:18 »
Minulla on kyllä oireita siitä,
sen verran kysyin ja kerroin oireistani tuolla neurokir. käydessäni,
näin minäkin ymmärsin ettei parane vaan pahenee.
Sormiin pistelee ja puutuu, ote ei tahdo pitää,
pudottelen tavaroita, kuumia en oikein uskalla enää nostella,
käsivarsi on vähän puutunut ja saan sätkyjä siihen,
niskassa on tosi kipeä kohta ja päänsärkyjä useita kertoja viikossa,
pää ei käänny oikein kunnolla mihinkään päin
ja tärinä pahentaa oireita. Tukikaulus auttaa jonkun verran, vaan sitä ei pitäisi pitää hatjuvasti,
kun kaulan/ niskan lihakset alkaa sitten laiskoiksi
ja eivät tue tarpeeksi silloin kun tuki on pois.
Sain soittoajan neurokirugille,
neuvotellaan uudelleen mitä tehdään.

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #5 : Syyskuu 30, 2016, 08:18:30 »
Itsekin olen ymmärtänyt, että spondyloosi pahenee hiljakseen kun luuta kasvaa. Parantua ei voi itsekseen. Fysiatri oli vain sitä mieltä, että hermoilla on yllättävä taipumus sopeutua ahtaaseenkin väliin. On varmasti näin, mutta kyllähän se tila sieltä joskus loppuu ja veitsen alle on mentävä.

Sinulla Peikko on jo voimakkaat oireet tuon takia, joten muut konstit alkaa olla vähissä. Tukikaulus ei yosiaan paranna tätä ongelmaa. Saattaa saada hiukan lisäaikaa, mutta kuten Peikko sanoi... Kaulan lihakset heikkenevät ja eivät tue kaularankaa enää tatpeeksi = ongelma pahenee kun puristus hermossa lisääntyy!

Pirullinen vaiva, jonka kanssa täytyy oppia elämään. Ainut kongreettinen ohje jonka olen saanut särkylääkkeiden lisäksi on hyvän lihaskunnon ylläpito kaularangan ja selkärangan osalta. Minulla on onneksi vielä hyvä tilanne ja voin jumpata tarpeeksi.

Isot tsempit Peikolle  :hali:  :hoiva: Ei varmasti ole helppoa tämän vaivan kanssa. Toivottavasti saatte kirralla hyvän sotasuunnitelman laadittua  :thumbsup:
M47.82 Lanne-ristirangan spondyloosi ilman selkäytimen tai hermojuurten sairautta
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma

Kipuava

• Full Member
« Vastaus #6 : Syyskuu 30, 2016, 09:40:23 »
Täytyikin päivittää omaan profiiliin omakannasta uusi diagnoosi (M47.82). Minulla ei tosiaan lannerangan osalta ole vielä isoja ongelmia tuon kanssa kun ei rassaa hermoja/selkäydintä. Kaularangassa on toinen tilanne.
G50.0 Kolmoishermosärky
J45.0 Allerginen astma

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Syyskuu 30, 2016, 22:50:12 »
Hitaasti etenevä ongelma tosiaan eikä parane itsestään. Minulla ainakin on samalla alkanut myös selkäydinkanava ahtautumaan, joten pitää seurata sitäkin. Lihaskunnon ja liikkuvuuden ylläpito on a ja o näissäkin vaivoissa. Ei mitään ns. lihaskuntotreenejä vaan fyssarin opastamina niska/kaulalihasten vahvistamista, rintarangan yms. liikkuvuutta lisääviä treenejä ja hartiaringin asentohallintalihasten (esim. lapalihakset) vahvistamista. Jos hallinta puuttuu, putoaa olkapää eteen alas ja pää työntyy myös eteen jolloin hermot joutuvat ahdinkoon sekä venytykseen myös muualla kuin niskassa.

Onko sinulla Peikko makdollisuus käydä asiansa osaavalla fyssarilla? Yllättävän paljon voi fyssari sekä omat harjoitteet auttaa. Mikään ei tosin ole tylsempää kuin tehdä ikuisesti noita samoja treenejä! Nämä hoito-ohjeet on viestinyt fyssarille yksityisen liik.elinsairauksiin erikoistuneen sairaalan kuntoutuksen/kipupolin (ei laitoksen nimeä :thumbsup:) fysiatri. Hänen näpeissään on ollut kroppani hoito jo 10 vuotta! Tänään esim. käteni oli aamupäivän kylmä ja puutunut, mutta "temput" tehtyäni sain jälleen aikaan eloa. Pääni ei käänny välillä toiseen suuntaan lainkaan eikä ylös alas liiku kuin silmät  :D. Kuin ihme tapahtuu kuitenkin vähäksi aikaa fyssarini näppien jäljiltä. Sama pätee myös onnettomaan käteeni, joka ennen käsittelyä nousee vaakatasoon ja käsittelyn jälkeen kauniisti ylös asti. Kun toisaalta jumit ja toisaalta lihasten heikkous vääntävät luiset rakenteet virheasentoihin, niin ei esim. käsi voi nousta, kun olkavarsi ei ole kunnolla kuopassaan ja luurakenteet ottavat vastaan. Kyllä siinä hermotkin huutavat juuriaukko-ongelmien lisäksi!
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #8 : Lokakuu 01, 2016, 00:37:33 »
Noita ohjeita olen saanut sekä yksityiseltä että julkiseltä puolelta,
ihan samat on ohjeet ei juuri eroa.
Kukaan ei ole uskaltanut tehdä minulle kuntosaliohjelmaa,
on kuulemma turvallisempaa minun kannalta pitäytyä kevyemmissä harjotteissa.
Kyllä niitä teen aina silloin kun pystyn
ja tärkeänä tekemisenä on jokainen maininnut että tekee mahdollisimman monipuolisesti kaikkia kodin töitä mihin pystyy, tuovat osaltaan liikkumista edistävää tekemistä.
Ja toisaalta kun tekee muutakin kuin noita ohjeenmukaisia liikkeitä,
ei työläänny niihin liikaa.
Joskus tein noita selkäoppaan liikkeitä niin paljon että alkoi tuntua että tulevat korvista ulos  :puke:
Onneksi tuo tanssiminen on hyvää liikuntaa,
harmi vaan ettei siihen aina pysty  :(.
Onneksi pystyy sentään jotain tekemään,
ja ainoat hoidot on kivunhoito ja
kivun sallimissa rajoissa tehtävä liikehoito.
Valitus sikseen,
näillä mennään ja monella on paljon huonommin..

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #9 : Lokakuu 01, 2016, 01:09:20 »
Olen todennut moneen kertaan, ettei fysioterapeuttien tietotaito useinkaan riitä kuin tuohon peruskauraan. Valitettavasti!  :( Niinhän se on joka alalla, että todelliset taitajat ovat häviävän pieni joukko. Minulla on ollut onni löytää sellainen helmi fyssariksi! En muista saaneeni koskaan häneltä näitä normiohjeita kuntoutukseeni. Välillä olen tuskastunut niinkin päin, sillä olisin halunnut kunnon liikkeitä enkä mitään minimalistisia asennonhallintatreenejä. Nykyään keskitymme puhtaasti rentouden löytämiseen, sillä sehän on peruslähtökohta kehon toimimiselle. Jokaiseen liikkeeseen tai asentoon kuuluu hengityksen käyttö apuna juuri tietyllä tavalla ja usein myös katseen siirtäminen paikasta toiseen. Lisänä faskiakäsittelyä ja mobilisointia. Manipulointia vain todella harvoin. Voin sanoa, etä tällä miehellä on maagiset näpit ja tietysti minun kroppani tunteminen läpikotaisin 80-luvulta asti! Kuten huomaat, ei ole kyse ihan tavalliseksi mielletystä fysioterapiasta, jossa opetetaan tietyt perusliikkeet liikepankista, annetaan ne kotitreeniksi ja ehkä hieman hierotaan. Näin ainakin tk:n puolella ja käyntikertoja vain muutama.
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #10 : Lokakuu 01, 2016, 20:05:27 »
Nämä jotka ovat minulle ohjeita/ hoitoja antaneet,
eli Reumakeskus Apilassa ovat varmaan ihan päteviä ja pitkään työtä tehneitä,
samoin tuolla yliopistosairaalan kuntoutuspuolella,
kuten myös tämä yksityinen joka on toiminut muutaman vuosikymmenen
ja käynyt sekä hoitanut urheilijoita ja täällä useimmat selkäleikatut.
Koulutusta hakee jatkuvasti, varmaan osaa hommansa.
Hän myös itse urheilleena ja selkäongelmaisena mitä pitää tehdä,
että apu olisi mahdollisimman hyvä jokaiselle.
Tiesit varmaan että manipulointia ei edes suositella kaikille,
ja nuo Tarlovin kystat eivät välttämättä hyvää tykkää kaikista käsittelyistä.
Yliopistosairaalassa kuntoutuspuolella totesivat samoin kuin tuo yksityinen,
että ei minulle ole hyötyä fysioterapiasta,
turhaa rahan haaskausta.
Toki hyvällehän ne käsittelyt tuntuu,
mutta jos niistä ei tule hyötyä vaan haittaa, koen ne turhiksi itsekin.
Enemmän hyötyä on kun liikuttaa itseään aina kun pystyy ja
ottaa rentouttavia lääkkeitä tarpeen mukaan.

Kaikki vaan ei käy kaikille,
mut näillä mennään.

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #11 : Lokakuu 02, 2016, 00:26:27 »
Minäkin olen jo ajat sitten lopettanut kuvittelut ns. normaaliksi luokitellun fysioterapian hyödyistä. Piti löytää tällainen oman alansa vastavirtaan kulkija ja kaiken kyseenalaistaja ennen kuin aloin saada apua. Ihmiskeho on niin monimutkainen kokonaisuus ja sen ongelmat niin moninaiset, ettei yleispäteviä ohjeita tai tapoja helpottaa itse kunkin ongelmia voi olla. Pitää vain olla onnellinen, jos löytää jonkin tavan, joka toimii itsellä! Enää kun ei voi puhua kuntoutumisesta vaan lähinnä olon helpottamisesta ja väistämättömän alamäen hidastamisesta!  :hoiva: :hali:
Polven artrofibroosi

Peikko

• Klubilainen
« Vastaus #12 : Lokakuu 02, 2016, 23:29:24 »
alamäessä lasketellaan  :(

peqzu

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #13 : Lokakuu 03, 2016, 15:11:04 »
On juu noita luunokkia kasvanut kaularankaan, rintarankaan ja alemmaskin. Rintaranka on ainakin sellainen kun suoristaa niin painelee hermoihin.

Itellä ei oikein muu auta kuin lepo jolla saa nikamavälit hieman aukeamaan, joskus harjoittelu jopa pahoitti kaularangan kipuoireet, toki lääkärit sen tyrmäsi ettei lihaksen voimistuminen ja- tai kasvaminen voi kipua tai hermopinteitä lisätä.

Taas keväällä sain muutaman viikon harvakseltaan harjoiteltua ja kyllä jostain alkoi rajusti painaa, kun käsistä lähtee tuntoa ja puutuvat koko ajan. Vähän itseäkin nauratti kevyt harjoittelu, touhu oli sen tyylistä kuin olisi ilman jalkoja ollut alaselkävaivojen vuoksi.

Kaularangan spondyloosi ja hermojuuriahtaumat 3-4-5-6 välit, 1 väli korotettu titaanilevyllä. Rinta- ja lannerangassa välilevypullistumia ja rappeumamuutoksia.