Kirjoittaja Aihe: Nenän huuhtelu ja veden laatu  (Luettu 4029 kertaa)

samu-rv

• Newbie
  • *
Nenän huuhtelu ja veden laatu
« : Tammikuu 08, 2018, 11:30:08 »
Jos huuhtelee nuhaista/kihelmöivää nenää sarvikuonolla (nenähuuhtelukannulla) tai sen puutteessa ihan vaan hanan vedenpaineen avulla, niin onko tervehtymisen kannalta merkitystä onko veteen lisätty merisuolaa vai ei?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nen%C3%A4huuhtelu mukaan merisuola + ruokasooda vedessä ärsyttää limakalvoja vähiten. Mutta onko tuossa kyse huuhtelun aikaisesta kipureaktiosta vai onko kyse nimenomaan myös siitä miten limakalvo reagoi huuhtelun jälkeen? Eli jos huuhtelee nenää pelkällä hanavedellä, niin voiko tällä tavalla aiheuttaa enemmän tuhoa kuin hyötyä?

Erityisesti mietin tilannetta, kun nenän limakalvot kihelmöivät talvella kuivaa ilmaa hengittäessä, vaikka Bepanthen-voidettakin laittaisi.

Jussi

• Ex-member
Vs: Nenän huuhtelu ja veden laatu
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2018, 18:44:28 »
Hei,mulla krooninen=vasomotorinen nuha joka aikaisemmin kiusasi todella ja jouduttiin avartamaan poskiontelokanavia että tulee mönjät pois.Olen huuhdellut lukemattomia kertoja kraanavedellä merisuolan kera nenää ja eikös se suola desifioi tötteröä,lääkäri tosin suositteli keittämään veden ja sillai myös olen tehnyt.A-vitamiini tipat suihkeet nenään auttavat limakalvoja pysymään karstattomina ja ja pitävät röörin kostutettuna.Nenäsorsa on hyvä laite huuhteluun ja veden tulee olla käden lämpöistä.

Iines

• Full Member
« Vastaus #2 : Tammikuu 09, 2018, 09:45:45 »
Juu, minäkin luulen merisuolan desinfioivan. Itse kärsin jatkuvista poski- ja nenäontelontulehduksista huonon sisäilman seurauksena työpaikalla. Varsinkin otsaonteloon kertynyttä limaa ei oikein saa huuhdeltua, jolloin otan lisänä Duactia.

Ärsyttää, kun työpaikalla vähätellään tuota sisäilmaongelmaa, vaikka moni on jatkuvasti sairaana ja yksi jopa saanut astman. Kauhulla odotan aina seuraavaa poskiontelovaivaa. Onneksi tosiaan tuo nenäkannu auttaa.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #3 : Tammikuu 09, 2018, 13:40:46 »
Tää taitaa olla niitä asioita, joissa ei ole yhtä totuutta. Minulle on todettu, että suolan käyttö vedessä on lähinnä sen takia, ettei vesi tuntuisi nenässä. Joskus olen suolattomalla vedellä huuhdellut ja se tuntuu kyllä ihan kamalalta. Liika suola vedessä taas kuivattaa limakalvoja (ja tuntuu myös ikävältä). Näillä rajottein minä olen huuhdellut nenääni jo pidemmän aikaa.

Kerran yhden poskiontelotulehduksen yhteydessä lääkäri totesi, että nenähuuhtelu ylläpitää tulehdusta ja kehotti käyttämään sitä korkeintaan kerran päivässä. Hän kyllä kertoi myös, että maito tekee limasta sitkeämpää ja siten heikentää paranemista. En oikein tiedä, uskoisinko hänen näkemyksiinsä.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Jussi

• Ex-member
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2018, 15:08:35 »
Tuota maito hommaa en minäkään oikein usko eikä minulle ole yksikään lääkäri tuollaista maininnut,minäkin jouduin töissä ollessa joka viikko käymään punkteerauttamassa poskiontelot 30km päässä.Sen jälkeen kun avarretiin kanavat ei ole tarvinnut ja töissä ollessa jouduin välillä käyttämään astmapiippuakin ym. kortisonilääkkeitä nyt ei ole tarvinnut kun enää ei ole painomusteen kanssa tekemisissä ja krooninen nuhakin helpottanut.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #5 : Tammikuu 09, 2018, 22:37:31 »
Minun limakalvoni reagoivat pieneenkin nuhaan limakalvoturvotuksella ja kerryttämällä märkäeritettä heti onteloihin. Aukot on suurennettu, joten joskus onnistun saamaan poskiontelot tyhjenemään kannuttamalla. Yleensä kuitenkin joudutaan punktoimaan kunnes ontelot ovat täysin puhtaat. Antibiooteista on apua vasta tosi rajussa tulehduksessa. Aloitettuani tramadol-lääkityksen poskiontelotulehdukset putosivat varmaan puoleen! Erik.lääk. ei tyrmännyt havaintoani!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

samu-rv

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2018, 17:57:21 »
Minulle myös lääkäri vastasi, että suolan tarkoitus huuhteluliemessä on ainoastaan vähentää "kipu"reaktiota, ei mitään muuta merkitystä.

Itselleni on nyt kiikun kaakun pitäisikö huuhdella ja kuinka usein pitäisi. Mutta nyt on päällä sellainen testi, että koitan olla niin paljon kuin mahdollista koskematta kasvoihin ja varsinkin nenän ja silmien lähistöllekään. Tähän kuuluu se, että edes vähänkään käytetyllä niistopaperilla ei saisi koskea nenään. Varsinkaan ei saa mahdollisesti viruksilla pinnoitetuilla käsillä koskea nenäliinaan, niistää, laittaa nenäliinaa taskuun, ottaa nenäliina uutta niistoa varten työntäen edellisen niiston kädellä kosketun pinnan syvälle nenään sisään. Samoin naaman pesun yhteydessä ja esim. tyynyn kanssa pitää olla varovainen, ettei työnnä viruksia nenään tai silmään.

Auttaisi, jos olisi saatavilla simulaatioita tai muuta, jossa tutkittaisiin mitkä ovat normaalisssa arkipäivässä tavanomaisimpia tapoja viedä viruksia nenän tai silmän kosteisiin kohtiin (joissa neste voi kuljettaa viruksia eteenpäin limakalvoille).

Suurin haaste tähän mennessä on ollut välttää kaikenlaiseen kutitukseen reagoimista. Esim. jos joku hius kutittaa naamassa, niin ei saa koskea (paitsi ehkä hihalla, joskaan en tiedä kuinka hyvin hihan pinta ylläpitää viruksia).

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2018, 20:47:04 »
Samu-rv, mikä toi sun kokeilusi oikein on? Yritätkö välttää flunssa vai mikä siinä on taustalla  ~:/   Hyvähän se on jos ei koskettelis naamaansa, siinähän ne pöpöt pääsee vaikka mihin, ja tutkitustihan ihminen koskettelee kasvojaan useita kymmeniä  ~:/  kertoja päivässä....
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

samu-rv

• Newbie
  • *
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2019, 17:34:31 »
Joo, flunssan estäminen oli ajatuksena siinä, että välttäisi koskemasta naamaansa melkein kokonaan. Mutta, eipä se taida olla mahdollista, jos haluaa yhtään normaalia elämää viettää. Ja jos on puoliso, niin se myös lisää koskettelua.

Joidenkin lähteiden mukaan Naso-NaCl-suolaliuos puhdistaa ja suojaa nenää. Huomasin, että flunssan yhteydessä ärtyvää nenän limakalvoa se ei suojaa juurikaan eli ei toimi siihen tarkoitukseen. Siitepölyallergiaan se saattaa jonkin verran auttaa. Flunssan yhteydessä ärtyvään nenään tarvitaan jotakin öljypohjaista suihketta nenän limakalvojen hoitoon, esim. A-Vita Hydraa (tai halvempia vastaavia). Tai ketjun ensimmäisessä viestissä mainittua Bepanthen-voidetta.

Nenäkannun osalta alan tulla siihen tulokseen, että korvaan sen hanavedellä. Hanaveden plussat ja miinukset:
+ ei tarvitse puhdistaa nenäkannua
+ nopeus (hana päälle, nenä alle, puhtailla sormilla ohjausta ja heti saa sopivalla lämmöllä homman hoidettua)
- sattuu hieman nenän limakalvoihin (vastareaktio suolattomuuteen, ja esittämäni teorian mukaan tämä on vaaraton vastareaktio)
- voi olla hankalampi saada vesi kulkemaan oikein kummankin sieraimen läpi, mutta toisaalta vesi tulee hanasta paineella ja asentoja vaihtamalla saa kyllä veden liikkumaan eri tavoilla

Jos on lisää kokemuksia aiheesta nenäkannu vs. hanasta suoraan vettä nenään, niin kuulen mielelläni.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2019, 23:06:07 »
Kannuttelen mieluummin juuri tuon suolan takia. Minulla ainakin aiheuttaa todella kirvelevän tunteen ilman suolaa. On myös varmaan hieman eri asia tehdä vain limakalvojen huuhtelua kuin yrittää saada tyhjennettyä poskiontelot. Hyvä, jos sinulla toimii hanavedellä ilman kannua!  :thumbsup:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö