Kirjoittaja Aihe: Hampaiden harjauksen tekniikka / uusimmat ohjeet  (Luettu 383 kertaa)

samu-rv

• Newbie
  • *
Hampaiden harjauksen tekniikka / uusimmat ohjeet
« : Maaliskuu 02, 2018, 17:03:27 »
Noin 30 vuotta tähän päivään asti eri hammaslääkärit ovat minulle painottaneet, että liikaa ei saa painaa harjatessa eikä liian kovia harjoja saa käyttää. Ja nimenomaan tämä tekniikka harjaukseen on aina näytetty: https://www.youtube.com/watch?v=c_Akc3x8BnQ

Nyt kunnallinen hammaslääkäri antoi lähes päinvastaiset ohjeet minulle. Ja kahden päivän testin jälkeen vaikuttaa siltä, että hän ei välttämättä edes ole ollenkaan väärässä.

Aihe on aika laaja, mutta aiemmat hammaslääkärit ovat siis sitä painottaneet, että ei saa tuhota ientä liialla voimalla. Muuten käy kuten tässä: http://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunhoito-artikkelit/suun-vaivat-ja-oireet/hampaiden-vihlominen – kohta 1) "Vetäytynyt ien". Mutta nyt hammaslääkäri sanoi, että nimenomaan sen takia ikeneni ovat vetäytyneet, koska en ole puhdistanut niitä. Olen puhdistanut juuri kuten Oral-B:n videossa näytetään, aamuin illoin. Olen ehdottomasti harjannut myös ientä (esim. harja 10% yli ikenen, 45-asteen kulmassa) ja yrittänyt saada plakin pois ientaskusta. Mutta silti ikeneni ovat huonossa kunnossa ja hammaskiveä on paljon.

Hammaslääkäri näytti kovalla harjapäällä, että näin pestäänkin: 50% osuu ikeneen ja 50% hampaaseen. Suora kulma, ei vinottain kuten videolla, vaan aivan eri tavalla. Pelkkää hammasta tai hampaan yläosaa ei pestä (juuri) ollenkaan, se olisi ajanhukkaa. Ks. kuvat tästä: http://www.cda-adc.ca/en/oral_health/cfyt/dental_care/flossing_brushing.asp eli How to brush ja Step 1 ja Step 4. Suunnilleen noin, mutta sähköhammasharjalla. Kulmaa voi lisätä kuten Step 1:ssä, mutta pääosin kohtisuora kulma suunnilleen kuten Step 4:ssä.

Hammaslääkärin pesu sattui kohtalaisesti ja ien meni rikkinäisen tuntuiseksi, tuli vähän verta. Mutta. Nyt kun pesen itse noin, niin lopputulos on kyllä selvästi puhtaampi. Hammaslääkärin mukaan kipu loppuu, kun ientulehdus vähenee. Eli ei pitäisi sattua, vaikka harjaisi kovalla harjalla (Oral-B CrossAction) ihan kunnon otteella, kun 50% osuu ikeneen, 50% hampaaseen.

Minulla on korkea mineraalipitoisuus syljessä ja osaltaan sen takia minulle muodostuu nopeasti hammaskiveä. Korkea mineraalipitoisuus tarkoittaa vähäistä reikien määrää ja siksi osaltaan mahdollisesti sain ohjeen hampaiden yläosien vähäisestä putsaamisesta. En osaa sanoa kuinka paljon tekniikoita ja välineitä tulee muuttaa riippuen hampaiden ja ikenien eroavaisuuksista. Hammasvälien puhdistimien tulee olla oikean kokoisia, jotta niistä on hyötyä.

Löytyisikö kokemuksia tästä? Pääkysymykseni on, että onko mahdollista, että 30 vuotta hammaslääkärit ovat olleet väärässä sanoessaan, että älä paina ientä, että ientasku vetäytyy, jos painat. Voiko ientaskut vetäytyä surkeaan kuntoon nimenomaan sen takia, että ei ole painanut ientä (tällä 50/50-tekniikalla)?

Tietysti tässä saattaa olla tarpeen hienoinen balanssi, joka täytyy säätää esim. syljen koostumuksen perusteella. Hammaslääkärin mukaan aivan liiallinen voima ja kovuus kyllä hajottaa sidekudossäikeet. Ovatko sidekudossäikeet ilman tulehdusta kuitenkin niin vahvat, että niiden ympäriltä ien pitääkin harjata suhteellisen merkittävällä voimalla?

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
Vs: Hampaiden harjauksen tekniikka / uusimmat ohjeet
« Vastaus #1 : Maaliskuu 02, 2018, 19:01:25 »
Eiköhän tuokin, niin kuin moni muukin asia, ole vähän yksilöllistä. Vaikea sanoa, mikä on lopulta oikein tai väärin. Ei meillä täällä vertaistukifoorumilla ole sellaista asiantuntemusta.

Itse käytän ohjenuorina omia tuntemuksia ja tässä tapauksessa myös peiliä. Kultainen keskitie on aika hyvä ohje myös.
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 03, 2018, 00:36:58 »
Minullekin on aina toitotettu tuosta pehmeästä harjasta, mutta minusta se ei puhdista kunnolla. Olen kuitenkin kiltisti vaihtanut pehmeimpään ja viimeksi sain kuulla ensimmäistä kertaa elämässäni, että minulla on vähän ientulehdusta. Siihen loppui minulta pehmeimmän harjan käyttö! Samalla kerralla korostettiin jälleen välien puhdistamista ja annettiin mukaan hammasväliharjoja. Niille varmaan hyviä, joiden hampaiden väliin sellaiset mahtuvat! Langalla on jatkettava, vaikka se ei kuulemma puhdista yhtä hyvin. Olen lähes 60v., omat hampaat suussa eikä paikattavia reikiä ole ollut sitten alakouluiän. Luulisi, että olen huolehtinut hampaistani riittävän hyvin ihan omalla tyylilläni ilman uusia tuulia!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

samu-rv

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Maaliskuu 04, 2018, 17:38:47 »
Olen nyt 4 vrk testannut tätä uutta harjaustekniikkaa. Toistaiseksi ylivoimainen on tämä uusi tekniikka. Eli 50% ientä ja 50% hammasta lähes koko ajan, kun pesee. Minulla on nyt suunnilleen kaikki välineet, kaikki koot ja kovuudet mitä löytyy. Voi olla, että väliharjat auttavat myös. Mutta ikinä ei ole ollut näin desinfioidun oloinen suu aamulla ja koko päivän kuin nyt, vaikka olisin väliharjannut. Vähän sama tunne kuin käyttäisi vahvaa Cordosyliä tai vastaavaa (ilman, että siis käyttää).

Olen nyt pääosin pessyt testimielessä ihan pehmeällä harjalla. Jopa pehmeällä siis näin merkittävä tulos ja ero.

Testailen nyt pidempään, mutta jos tällä tavalla harjaamalla en saa sidekudossäikeitä hajalle, niin on selvää, että vanha ohje oli ainakin minulle ihan totaalisen väärä. Ja vanhan ohjeen takia on tietysti ollut ehkä turhaan merkittäviä ongelmia (ienrajan vetäytyminen, todella kivuliaat ja tiheästi toistuvat hammaskiven poistot, paha maku ja hengitys).