Kirjoittaja Aihe: "Kuumeinen" olo sängyllä tietokoneilun jälkeen  (Luettu 598 kertaa)

samu-rv

• Newbie
  • *
"Kuumeinen" olo sängyllä tietokoneilun jälkeen
« : Huhtikuu 20, 2018, 10:44:25 »
Olen huomannut, että minulle tulee outo "kuumeinen" olo, jos käytän tietokonetta sängyssä tietyissä asennoissa. Kaksi vaihtoehtoa: joko makaan sängyssä mahallani niin, että läppäri on siinä tyynyn tilalla eli kyynärpäät nojaavat sänkyyn ja pää on taivutettuna ylös. Sormilla näpyttelen näppistä. Olennaista on ainakin se, että niska taipuu taakse kaarelle pitkäksi ajaksi. Tällaisen session pituus esim. 0,5–2 h. Toinen vaihtoehto on niin, että isohko tyyny on taitettuna tai pari tyynyä on päällekkäin niin, että voin vahvasti nojata tyynyihin kaartuneella niskalla. Asennon tarkoituksena on se, että voin nähdä läppärin ruudun, ja läppäri on suunnilleen mahan päällä. Sormet näpyttelevät näppistä. Eli tämä asento on jokseenkin päinvastainen ensimmäiseen nähden. Yhteistä on se, että niska taipuu voimakkaasti jompaan kumpaan suuntaan ja on tässä taipuneessa ja mahdollisesti epäergonomisessa tilassa aika pitkään ilman verryttelyä.

Sinänsä kumpikin asento on hetkellisesti oikein mukava. Rentoa siinä on köllötellä samalla kun tekee jotain läppärillä. Mutta ongelma tuleekin esiin vasta myöhemmin. Jos esim. 1,5 h on mennyt läppäröintiä ja nyt nousen sängystä ylös, niin sitten, tai ehkä muutaman minuutin viivellä, tulee kauhea olo. Ei ole kyse mistään puutumisesta tai venytyskivusta tai muustakaan kivusta. Vaan olo on "kuumeinen" ilman mitään kuumetta. Eli olo hieman kuvottava, voimaton, kipeä. Tuntemus ei paikallistu mihinkään kohtaan, koko keho on sairaan oloinen kuitenkin ilman mitään varsinaista sairautta eli ei muita oireita. Olotila loppuu vähitellen ehkä myöhään illalla, jos läppäröinnin on tehnyt vaikkapa keskipäivän aikaan. Tämä on tapahtununt ehkä 10 kertaa, aina kun vähän pidempään läppäriä sängyssä käytän. Parin minuutin läppärisessiossa ei vielä ehdi mitään tapahtua. Ei varsinaisesti päde esim. kirjan lukemiseen sängyssä, asennot ovat vähän erilaiset (kirjaa pystyy lukemaan paljon pienemmällä niskan kaarella).

Onko kenellekään tuttua tällainen? Helppo ratkaisu olisi tietysti olla läppäröimättä sängyssä, mutta kun se on muuten niin mukavaa. Ongelma ei synny lainkaan, jos käytän samaa läppäriä pöydällä, samoin esim. sohvalla ei ilmiö esiinny. Kiinnostaisi tietää mistä tämmöisessä voisi olla kyse ja onko muita kohtalotovereita.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: "Kuumeinen" olo sängyllä tietokoneilun jälkeen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2018, 15:45:59 »
Itse käytän läppärin tuntikausia sängyllä päivittäin. Olen sellaisessa osittain istuvassa asennossa tai aivan makuuasennossa. Kirjaan luen yleensä kyljellään.
En ole huomannut oireita. Minulla on kyllä niskassa ongelmaa ja esim. ylös katsottaessa alkaa huimaamaan.
Kuulostaa vähän hurjalta tuo mahallaan läppäröinti.  ~:/

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2018, 23:32:30 »
Kyllähän tuo kaularankaperäiseltä vaikuttaa. Itse en jatkaisi moista läppäröintiä, sillä ei se ainakaan hyvää tee sille, mikä oireet saa aikaan.  :hoiva: Olen samaa mieltä satuon kanssa tuosta mahallaan läppäröinnistä.

Tuntuu, että käsien käyttö ja kaularangan taivutus saavat yhdessä aikaan jonkinlaisen ahtauman, joka estää esim. verenkiertoa.  ~:/
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

samu-rv

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2018, 11:18:28 »
Nyt näin sunnuntaiaamuna tuli mieleen seuraavaa: käykö muille koskaan niin, että jos jää kiireettömänä aamuna lojumaan sänkyyn pitkäksi aikaa, niin "joka paikkaa" alkaa särkemään? Muistin, että näinhän itselleni käy. Luulisi, että sängyssä ollaan vaan rennosti ja keho paranee levossa. Mutta vaikuttaa siltä, että minulla hereillä sängyssä lojuessa joka tapauksessa tapahtuu jotakin erikoista verrattuna tavalliseen nukkumiseen.

Teoria: "sunnuntaiaamun" efektinä saattaa jäädä sänkyyn, kun ei ole pakko nousta. Samalla kuitenkin keho on jo jollain tavalla aktiivinen. Ei jää rentoihin asentoihin, vaan on joitakin "aktiivisia" tukia (eli lihasjännityksiä) esim. selässä. Nimittäin nyt kun kirjoitan tätä, niin hieman selkää särkee. Laite on kännykkä, ei läppäri. Särky syntyi kuitenkin jo ennen kännykän käyttämistä, koska olin lojunut sängyssä "turhaan". En usko, että särky syntyi nukkuessa, vaan nimenomaan sen jälkeen kun oli jo nukkunut tarpeeksi, mutta jäi silti "pyörimään" sänkyyn.

Alkuperäiseen läppäröintitilanteeseeni on siis se iso ero, että läppäröinti tapahtui keskellä päivää (ilman yhteyttä nukkumiseen). Mutta tämä kivun tunne on niin samankaltainen, että näillä taitaa olla selkeä yhteys toisiinsa. Itse asiassa tästä tuntemuksesta tulee ihan vähän myös mieleen lihasten "hapoille meneminen" mikä voi tapahtua juostessa.

http://projekti45.jlaine.net/post/79549554714/kuusi-myytti%C3%A4-maitohapoista puhuu hyytymisestä ja poltteesta. Ne termit sopivat tähän selän tuntemukseen hyvin myös. Laaja epämääräinen hieman polttava ja hieman kramppia muistuttava kipu. Laktaattiko tässä on nyt sitten epäilyn alaisena?