Kirjoittaja Aihe: Yksipuolinen selvästi paikallistuva alaselkäkipu – parhaat harjoitteet?  (Luettu 4705 kertaa)

samu-rv

• Newbie
  • *
Itselläni on ollut aivan pientä alaselkäkipua ailahtelevasti ehkä 10 vuoden ajan (olen 40 v.). Niin pientä, että en ole kiinnittänyt siihen juuri mitään huomiota. Sitä on kuitenkin saattanut olla esim. aamulla herätessä, ja olen ajatellut, että nukuin varmaan vähän huonossa asennossa, tuntemukset on sitten nopeasti kadonneet.

Nyt kuitenkin sairastin tavallisen flunssan heti kohtalaisen voimakkaan liikuntakerran jälkeen. Oli ympäri kehoa hieman kipeänä lihakset liikunnasta (squash), mutta tämä yhdessä flunssan kanssa sai aikaan tilanteen, jossa alaselkä meni aivan kramppiin. Lääkäri sanoi, että toiselta puolelta alaselästä lihakset krampissa, diagnoosina noidannuoli. Sain sekä Voltaren Retardia että Norflexiä. Kummatkaan eivät varsinaisesti auttaneet, varsinkaan pitkäkestoisesti. Tai pahin kipu (hankala liikkua) kyllä hellitti n. 1,5 viikossa, mutta mielestäni se hellittäminen ei varsinaisesti liittynyt lääkkeisiin, vaan enemmän ajan kulumiseen.

Nyt pari kuukautta alaselkä on ollut kipeä sillä tavalla, että välillä on hyvä päivä ja välillä on huonompi. On ollut todella haastavaa saada selville mitkä toimeni lisäävät kipua ja mitkä vähentävät sitä. Muutokset tapahtuvat viiveellä (tunteja tai esim. yön yli), joten on hyvin vaikea sanoa. En ole aiemmin tehnyt pilatesta ym., mutta nyt olen jonkin verran videoiden avulla ym. tehnyt harjoitteita ja yrittänyt opetella kontrolloimaan poikittaista vatsalihasta: http://a-rou.indiedays.com/wp-content/uploads/sites/89/2016/04/N%C3%A4ytt%C3%B6kuva-2016-04-26-kello-8.57.44-800x464.jpg

Fysioterapeuttini (olen ehtinyt käydä vain yhden kerran) mukaan pääasia on oppia kontrolloimaan pelkästään tuota poikittaista vatsalihasta niin, että kuvassa näkyvät muut lihakset eivät supistu. Vain poikittainen supistuu hieman, rauhallisien harjoitteiden kautta ja niin, ettei lihakset nouse pintaan, vaan ainoastaan poikittainen jähmettyy hieman. Tätä etsittiin mm. sitä kautta, että tunnusteltiin sormilla alaselkälihaksia. Esim. niin, että jos kääntyy keppinä etukenoon (askel eteen ja takaisin, tai huomasin, että sama näyttäisi tapahtuvan myös kumartaessa), niin tuntee kuinka alaselkälihakset supistuvat. Tämä tilanne on kuulemma hyvä, koska silloin kuulemma myös poikittainen vatsalihas supistuu, joka on se hyvä asia. En vielä ymmärtänyt miten täsmälleen tämä auttaa minua, mutta uskon kyllä muiden parantumistarinoiden perusteella, että jotakin positiivisia muutoksia tämän lihaksen kontrolloiminen aiheuttaa.

Fysioterapia maksaa 94 €/krt, niin menisin sinne mielelläni vain tutkittuani sopivasti itse asioita, niin pystyn siellä sitten kysymään juuri oikeat kysymykset paremmin.

Minulla kipu paikallistuu selvästi yhteen paikkaan (muut mahdolliset kivut ovat suhteessa pienempiä). Paikka on takana vasemman lantion ja ristiluun välissä. Jos katsoo kuvaa https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/PublishingImages/SYV%20oppaat/kt-syv-2.png?RenditionID=29 niin suunnilleen siinä, mihin tuo ristiluun musta viiva osoittaa paitsi pari senttiä vasemmalle. Kivun saa esille esim. niin, että menen lattialle istumaan ristiluun varaan eli takakenoon. Siitä jos keikautan itseäni eteenpäin, niin sitten vihlaisee. Tai jos jätän itseni siihen kohtaan, jossa vihlaisee, niin kipu jää pysymään (tosin kipua ei oikein huomaa, jos pysyy aivan liikkumatta).

Fysioterapeutti löysi sellaisen selvän vian, että istuessa lantio on kiertyny liikaa selkäpuolella laas. Jos ajatellaan, että olisi häntä, niin häntä on liian alhaalla. Sitten taas lannerangan ja rintarangan välimaasto on liikaa kaarella eteenpäin. Eli jos olen ajatellut istuvani hyvässä ryhdissä, niin olen istunut tuolla tavalla väärin. Seistessä asento oli kuulemma ihan hyvä. Fysioterapeutin mukaan tärkeintä olisi, että istuessa kääntäisin lantiota niin, että "häntä on ylhäällä" (pitäisi varmaan opetella twerkkaamaan..). Asiaan liittyy vahvasti mm. poikittainen vatsalihas (itsellä varmasti heikko) ja venyttelemättä jääneet reisien jänteet, jotka aiheuttavat yleistä jäykkyyttä.

Fysioterapeutti ei kuitenkaan osannut sanoa miksi kipu paikallistuu vasemmalle ja että onko tällä jotain merkitystä vai ei. Itse haluaisin saada selville voiko 15 v. takainen pieni haaveri vaikuttaa tässä vai ei. Kävi niin, että painava rinkka selässä hyppäsin ehkä parin metrin korkeudelta kovalle alustalle. Silloin jotain vähän hajosi lonkassa, ja mielestäni se oli täsmälleen tuo kohta, joka nyt on kipeä. Tosiaan, tämä voi liittyä asiaan tai sitten ei liity mitenkään (pari vuotta sitten kyllä toisessa yhteydessä otettiin selästä röntgen, ja en nyt muista ulottuiko se lonkkaan asti, mutta siinä kuvassa ei näkynyt mitään vikaa).

Esim. sivu https://www.fit.fi/treeni/haaveissa-kiintea-keskikroppa-ota-haltuun-pilates-ja-nama-3-teholiiketta/ sanoo, että "Pilates on vaikea laji, ­koska et voi tarkistaa peilistä, ovatko syvät vatsalihaksesi aktiivisina. Paras merkki oikein tehdystä liikkeestä on se, että jaksat tehdä puhtaasti vain muutaman toiston." Ehkä minun pitäisi vaan uskoa, että kyse on liiasta istumisesta yhdistettynä huonoon asentoon, joka johtuu huonosta keskivartalon tuesta ja erityisesti huonosta poikittaisen vatsalihaksen kunnosta. Ja että tuloksia ei tule ennen kuin teen pitkään oikeita harjoitteita.

Onko kenelläkään ollut tällaista toiselle puolelle paikallistuvaa kipua? Mitkä harjoitteet mahdollisesti ratkaisivat ongelman ja millaisella aikataululla?

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Minusta kuulostaa siltä, että tarvisit lääkärin arvion ja kuvauksia jossain vaiheessa.
Varsinkin jos fysioterapia ei ala auttamaan.
Itse en usko, että selkää saadaan kuntoon pelkästään vatsalihaksia harjoittamalla.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Ennen kuin voi löytää juuri itselle sopivat harjoitteet ja samalla, mitä liikkeita tulisi välttää, tarvittaisiin tieto kivun aiheuttajasta. Ammattinsa osaava fysioterapeutti (esim. Omt) kykenee monesti selvittämään kivun syyn paremmin kuin lääkäri. Pilateksessa ei ole kyse vain vatsalihasten harjoittamisesta vaan kokonaisvaltaisesta keskikehon syvien lihasten treenaamisesta ja sitä kautta esim. oikeiden liikeratojen löytämisestä. Pilates on niin tekninen harjoittelumuoto, ettei sen opiskelu videoilta hyödytä ennen kuin on oppinut opettajan johdolla perustaidot ja sisäistänyt ne.

Minulla on lannerangan vieressä toispuoleinen kipukohta, joka oireilee välillä vähemmän ja tiettyjä asioita tehtyäni enemmän. Olen saanut Pilateksen avulla vaivan helpottumaan, kuten myös jalan ja käden hermosäryt. Ensimmäiset kuukaudet sain ohjausta kädestä pitäen ennen kuin olin valmis osallistumaan ryhmäliikuntamuotoiseen harjoitteluun. Selän kuntoon on panostettava treenillä loppuelämä! Kuntouttaminen on aikaavievää  touhua, mutta se kannattaa!
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

on kestämistä

• Klubilainen
Hiker samaa täällä minulla myös lannerangan vieressä armoton pisto, mikä on siis ollut siinä vuodesta 2012 kun pullistuma tuli. Pisto ei ole koskaan hälvenytnyt, se pistää joka päivä ja yö särkylääke taittaa hiukan sitä kipua.
Olen nyt tehnyt 3 viikkoa kuin orja uuden fyssarin antamia liikkeitä joogan lisäksi, mutta ei ainakaan vielä ole yhtään mitään parannusta tullut, päinvastoin akilles vaivaa nyt enemmän kuin koskaan.
Perjantaina menen toiselle fyssarille, joka on erikoistunut akilles vaivoihin. Toivon todella, että sieltä tulisi apua. Minun tilanne on nyt todella huono. Kaiken muun lisäksi akilles on niin kipeä, että se estää aivan täysin minun lenkkeilyni. 5 minuuttia kun kävelen, niin jo alkaa jyskytys akilleksessa ja pohkeen sisälle ilmestyy valtava elohiiri. uusi kipulääke onneksi auttanut hieman selkään, mutta ei pätkääkään akillesvaivaan. >:(
Lanneranganpullistumasta koko kroppa sököksi.

satuo

• Global Moderator
Toivottavasti saat "on kestämistä" apua fyssarin vaihdosta!  :thumbup:
Ja aina ei ole liike lääke, joskus se vain pahentaa...  :-\

on kestämistä

• Klubilainen
samu-rv minulla kova pisto aivan samassa paikassa kuin sinullakin. Selkäni on mr-kuvattu ja ortopedilta kun kysyin, että mikä kumma se kamala pisto on, niin sanoi, että kuvien perusteella siellä on joku aivan turvoksissa, mutta en tänä päivänä tiedä että mikä siellä on turvoksissa. Johtuu vissiin modic-2 muutoksista, rappeumasta ym. Mutta pisto ilmesty jo vuonna 2012 kun minulle tuli välilevyn pullistuma alimpaan nikamaan. Tiedä sitä sitten, mutta pois se ei sieltä lähde vaikka miten treenaisi. Ainoastaan vahva kipulääke taittaa hieman pistoa. Todella vaikeaa nukkua, kun se pistää ja pistää, eikä saa missään asennossa hyvää nukkumis asentoa, etteikö se pistäisi. Minulla on myös vasemmanpuoleinen lihaksisto ihan tohojona. Nilkasta niskaan, kesto kramppi lihaksissa. Ei auta mikään venyttely. Itse olen sitä mieltä, että juuri se pisto aiheuttaa kropan vasemmanpuoleisissa lihaksissa hirveän epätasapainon ja siksi kramppaa koko vasen puoli. Kyllä tämä alkaa ottaa todella päähän ja nyt sitten vielä oikean jalan akilles tohjona. No tottakai on kun ei voi kunnolla vasenta jalkaa käyttää. :doh:

on kestämistä

• Klubilainen
Satuo todella toivon että uusi fyssari tajuaisi jotain tuosta mun akilleksesta. Tämä vanha fyssari ei näytä tajuavan mitään ja sinne menen taas torstaina. Meinaan sanoa torstaina sille fyssarille, että mulla toinen fyssari perjantaina.
Kovin oli ylimielinen tämä huono fyssari, kaikki vaivat lähtee hänen monisteella missä liike ohjeita. Akilles vaivaankin hän sanoi vaan pyh että se menee noilla liikkeillä ohi....ei ole mennyt.....
Yleensääkin liikkeet mitä hän antoi minulle monisteessa ja käski tehdä 3 kertaa päivässä on aivan naurettavia.

hiker

• Global Moderator
Minun pelastukseni on ollut oma omt-fyssarini, joka on varsinainen faskiakäsittelyn mestari. Hoitaa jalkaterää, niin yllättäen saankin sen jälkeen nostettua käteni ylös! Ei auta hieronnat, omaehtoiset jumpat tai venyttelyt! En ole saanut häneltää ikinä (35v.) jumppaohjeita printteineen. Harjoitteet kotia varten ovat aivan jotain muuta kuin klassista jumppatreeniä.

Minua ovat akillekset vaivanneet liiallisen liikunnan seurauksena monta kymmentä vuotta. Toinen jouduttiin putsaamaankin ja samalla operoitiin pois kantapään rikkoutunut ja kalkkeutunut limapussi. Vähäksi aikaa vaivat katosivat, mutta tulivat takaisin. Pisimmän helpotuksen toi urheilujalkaspesialistin avulla muutetut jalkaterien asennot. Aluksi tuska vain lisääntyi, mutta vähitellen akillekset paranivat kipeytyäkseen jälleen uudestaan. Mri-kuvissa näkyi, kuinka kaikki jänteen kiinnityskohdat olivat tulentuneet ja jänteet ohentuneet. Ei kuulemma koskaan kortisonia näiden akillesten hoidoksi. Saattaa olla, että radikaali asennon muutos edesauttoi välilevyn repeämistä!

Akillesvaivat ovat v-mäisiä kumppaneita!  :(
Polven artrofibroosi

on kestämistä

• Klubilainen
Hiker mulla vaivasi tää akilles joskus 15 vuotta sitten, mutta se meni ohi kun ostin toisenlaiset lenkkarit ja fyssari silloin sanoi,että hiero peukalolla sitä kalkkikertymää pois. Nyt siellä on taas se sama kalkkipatti, mutta se ei lähde minnekkään vaikka kuinka hieroisin.
Luultavasti minunkin akilles on kiukustunut liiallisesta liikunnasta, mutta toki en minä enää liikuntaa niin paljon harrasta kuin ennen. Nyt on minun lenkkeily vaihtunut koiran kanssa fillaroimiseen. Ei kerta kaikkiaan voi kävellä ja nyt kun en voi käyttää oikeeta jalkaa akilleksen takia normaalisti, niin tietty se kuormittaa enemmän vasenta jalkaa mikä on muutenkin ihan tohjona.
Saapas nähdä mitä sanoo perjantaina OMT fyssari ja huomenna minulla on myös se moniste fysioterapeutti :doh:

samu-rv

• Newbie
  • *
Tuo välilevyn pullistuma kuulostaa ikävältä. Toivottavasti saat kuntoon. Itse ehdin käydä vasta yhden kerran tuolla OMT-fysioterapeutillani, ja vaikka jäi paljon kysymyksiä siitä kerrasta enkä ehtinyt siinä vaiheesa vielä kovin pitkälle asioiden ymmärryksen suhteen, niin syystä tai toisesta itselläni on nyt jo 1–2 viikossa jokin auttanut todella merkittävästi.

Tässä asiat, jotka tässä lyhyessä ajassa ehdin tekemään ja huomaamaan:
  • Istuma-asento: olin huomaamattani tottunut istumaan tietokoneen ääressä enemmän vasemmalla pakaralla. Niin, että vasen kyynärpää nojaa vasempaan kyynärnojaan. Tällä tavalla oikea käsi on todella vapaan ja kivan tuntuinen hiirityösköntelyyn. Vaikka olin aiemminkin jo vaihtanut usein (esim. 20min välein) istuma-asentoa, niin se oli liian painottunut vasemmalle pakaralle. Olen yrittänyt nyt istua jopa kokonaan oikealla pakaralla kokeilun vuoksi (vaikka silloin oikea käsi on enemmän ahtaasti, mutta se ei taida haitata mitään, kyse vain tottumiseseta).
  • Istuma-asento: olin koittanut muutella asentoani monipuolisesti, mutta en ollut ajatellut, että "häntä ylös" olisi tärkeä asia. Joten olen jonkin verran nyt istunut enemmän "häntä ylös" (ei koko ajan, välillä).
  • Istuma-asento: laskin selän tuen alemmas, se on nyt heti lantion yläpuolella.
  • Istuma-asento: käsinojat ovat edelleen pöydän korkeudella niin, että keskimäärin eri asennoissa ne tukevat aika kivasti. Tavallaan voin halutessani hitusen keventää yläkroppaani nojaamalla käsinojiin (varmaan ihan hyvä tapa, mutta olen tehnyt niin jo aiemminkin).
  • Istuma-asento: tämä lienee vain itselleni pätevä ohje, mutta olen nyt pyöristänyt yläselkää hieman vähemmän eteen kaarelle.
  • Istuma-asento: pidän nyt hyvänä asiana pitää alavatsaa ihan pienessä jännityksessä. Jos satun tekemään tämän oikein, niin tämä saattaa olla juuri pilateksen mukainen ohje. Voi tosin olla, että olen vielä pihalla enkä tiedä mitä teen tai mitä pitäisi tehdä.
  • Venyttely: telkkaria katsoessa risti-istunnassa pakaroiden venytys. Sekä risti-istunnassa polvea alas kyynärpäällä että polvea vastakkaiseen olkapäähän kädellä vetämällä.
  • Venyttely: lattialla erilaisia reisien venytyksiä. Tosi nopeasti lähestyn taas sitä, että voin esim. koskettaa lattiaa sormilla, kun jalat on suorana. Moneen vuoteen en pystynyt, koska en venytellyt juuri yhtään.
  • Pilates-liikkeet: koitan etsiä makuulla (selkä- ja vasta) poikittaista vatsalihasta ja vastapuolen selkälihaksia. En tiedä mikä relevanssi tällä on, mutta huomaan, että jos seisaalla ihan hieman kumarrun eteenpäin, niin selkälihakset ottavat sen kumarruksen vastaan. Ymmärsin, että se on hyvä, jos nämä selkälihakset + poikittainen vatsalihas on hyvässä kunnossa ja käytössä. En kyllä ehtinyt vielä tehdä paljoakaan varsinaisia pilates-liikkeitä hengityksineen kaikkineen.

Raportoinpa lisää myöhemmin, jos teen uusia havaintoja.

samu-rv

• Newbie
  • *
Pahoittelut edellisen kirjoitusvirheistä, tässä ei näköjään olekaan muokkaustoimintoa.

YIT

• Jr. Member
  • **
Minulla oli hieman samankaltainen tilanne kuin samu-rv:llä. Muokkasin toissakesän alussa kasvimaata tarkoituksena istuttaa siihen leikkopapua. Koska sairastan voimat vievää tulehduksellista sairautta, en voinut tehdä työtä normaalisti normaalilla kuokalla, vaan jouduin turvautumaan lyhytvartisiin työkaluihin.

Multa oli ehtinyt kuivua jo lähes kivikovaksi, joten sahasin kapealla ja kevyellä voikukkaraudalla yhden 30x30 sentin multapaakun irti kerrallaan ja nostin sen ylös kasvimaan pinnan tasolle. Sen jälkeen hakkasin sitä kevyellä pienellä kitkentäraudalla kunnes se oli murentunut. En ollut syväkyykyssä kuten normaalisti, vaan polvi-istunnassa solumuovikappaleen päällä. (Olin saanut inspiraation tähän rautakaupassa, jossa pyöri solumuovinpalasia markkinoiva mainosvideoa. Kuvittelin siis, että mainosvideolla näkyvä työasento olisi selälle parempi kuin syväkyykky, johon ei tarvita solumuovia eikä muitakaan apuvälineitä.)

Polvi-istunta ei kuitenkaan ilmeisesti ollut ollenkaan hyvä ratkaisu ainakaan minun selälleni, koska polvet puutuvat ja kipeytyvät aika nopeasti. Sen jälkeen vaihdoin asentoa sellaiseksi, että olin kontallani solumuovin päällä ja otin tukea vuorotellen maahan asettamasta kädestäni niin että asentoni muistutti tuolia, josta puuttuu yksi  jalke eli se käsi, jota käytin multapaakun hakkaaamiseen. (Olen järkeillyt jälkikäteen, että solumuovin päälle sijoittuvat työskentelyasennot ovat huonoin mahdollinen työskentelyasento ristiselälle.)

Maanmuokkausprojekti kesti monta päivää, joiden välissä selkä oli niin kipeä, että piti pitää välipäiviä. Lopulta ko. työ kipeytti selän heti  ja piti hylätä haaveet viljelytoiminnasta.  :(

Sen jälkeen selkääni särki lähinnä pistemäisesti ristiselän vasemmalta puolelta 2 kuukautta putkeen niin paljon, etten kyennyt esim. kävelemään kymmentä metriä pidemmälle. Söin lääkkeitä ja yritin venytellä varovasti ja hieroa vasemman si-nivelen päälle ilmaantunutta pientä pahkuraa, mutta ainakin se venyttely kipeytti selän vain entistä pahemmin.

Käytin viikkokausia tiedonhakuun ja lopulta sain selville, että on olemassa sellainen hoitomuoto, josta minulla ei ollut aiempaa kokemusta eli kalevalainen jäsenkorjaus. Olin siinä vaiheessa tilannut jo ajan toisessa kaupungissa toimivalle maineikkaalle kiropraktikolle, mutta olin saanut ajan vasta monen kuukauden päähän. En ollut uskaltanut ottaa aikaa muilta, koska minulla oli nuorempana hyvin vaihtelevia kokemuksia manipulaatiohoitoja tekevistä. Osa ei osannut käsitellä selkäniveliäni riittävän tehokkaasti, jolloin hoidolla ei ollut mitään vaikutusta ja kerran taas yksi käytti niin paljon liikaa voimaa, että lapaluiden välinen fasettinivel tulehtui viikoksi. Matkustaminen toiseen kaupunkiin vaati lisäksi erittäin paljon voimavaroja sairauteni vuoksi.

Sain onneksi ajan netistä löytämälleni kalevalaiselle  jäsenkorjaajalle. Selkäni oli edelleen niin kipeä, että 20 minuutin ajomatka oli yhtä tuskaa, vaikka olin kyytiläinen ja kallistin autonpenkin taakse. Kalevalainen jäsenkorjaus eli nikamien mobilisaatiohoito (ei siis manipulaatio- vaan mobilisaatio) lihaskalvoja hitaasti löysyttämällä kesti puolitoista tuntia. Se ei ollut samalla tavalla nautinnollista kuin perinteinen hieronta, vaan tuntui jopa suht. tukalalta. Potilas joutuu siinä lisäksi avustamaan hoitajaa liikuttamalla raajojaan hoitajan puristusotetta vastaan. Mutta hoito oli todella tehokasta!  :)

Kalevalaisen jäsenkorjauksen ideana on käsitellä sekä selkärankaan kiinnittyneiden raajojen lihasten että selkärankalihasten faskioita eli peitinkalvoja eli nivelistä lähtevää sidekudosverkostoa siten, että selkärangan pikkunivelet "resetoituvat" eli palaavat alkuperäiseen symmetriseen asentoonsa. Hoidon jälkeen kestää jonkin aikaa, ennen kuin kalvojen jänteys eli niiden nivelille antama tuki on palautunut ennalleen. Sen vuoksi pitää koettaa välttää selän kaikkinaista rasittamista sekä ihan kaikkia sellaisia asentoja, joissa fasettinivelet voisivat palata entiseen virheasentoonsa. Tähän riittää yleensä kaksi päivää, mutta tarvittava aika vaihtelee jokin verran potilaan mukaan.

Valitettavasti hoitaja unohti kertoa tämän minulle hoidon jälkeen, jonka vuoksi selkäni kipeytyi hirveästi parin tunnin kuluttua hoidon päättymisestä. Onneksi kipu alkoi lievittyä jo yöllä ja sen jälkeen kipu lieveni päivä päivältä. Viikon kuluttua selkäni oli jo niin oireeton, että saatoin liikkua ja tehdä tavanomaisia kotitöitä ihan normaalisti. (Lopullinen hoitotulos selviää aina vasta 2 viikon kuluttua.)

Kertakäynti olisi riittänyt, jos eläisin kevyttä kaupunkilaiselämää. Mutta asun yksin maalla, joten joudun mm. poimimaan maasta rikkaruohoja, niittämään lupiineja ja lapioimaan lunta. Nämä työt kipeyttävät selkäni yhä uudelleen, jos harjoitan niitä liian usein tai liian pitkiä aikoja kerrallaan. Olen aina yrittänyt sinnitellä vähintään viikon  ja katsoa, mihin suuntaan selkäkipuni kehittyy, mutta näihin päiviin asti se on aina pahentunut sietämättömän häiritseväksi, jolloin olen mennyt uuteen käsittelyyn. (Käytänössä olen  joutunut käymään siellä ehkä neljä  kertaa vuodessa.)

Käsittely ei tuntunut kuitenkaan epämiellyttävästä enää toisella kerralla, ja siitä on tullut joka kerralla vähän nautinnollisempaa ja vähän vähemmän epämiellyttävää. (Niiden lihaskalvonosien käsittely tuntuu luonnollisesti epämiellyttävimmältä, jotka ovat kaikkein kireimmät.) Enaa ei ole hoidon jälkeen myöskään sellaista tunnetta, että kävelen aivan vinossa. (Mikä johtui siitä, että aivoni eivät olleet vielä tottuneet  hoidon aiheuttamaan asennon suoristumiseen.) Luulen sen  johtuvan siitä, että perusasentoni on nyt suoristunut.

Siitä sen sijaan en ole ihan varma, että kestääkö selkäni enempää rasitusta kipeytymättä kuin ekan hoitokerran jälkeen, mutta varmaa on, että pystyn tekemään 99 % enemmän asioita ja että elämänlaatuni parantui vähintään 200 % sen jälkeen kun pääsin jäsenkorjaukseen.  :)  (Ilman hoitoja minun olisi ollut pakko muuttaa takaisin kaupunkiin.)

Vaikuttaa siltä, että toiseksi alinta madaltunutta nikamaväliäni tukevat nivelsiteet tms. venyivät epäonnisen viljelyprojektin aikana yhtä törkeän yliliikkuviksi kuten nuorempana tapaturmaisen välilevyrepeämän jälkeen. (Minulla on EDS-tyyppinen heikko sidedosrakenne.)

Kyeisen kohdan fasettinivelet menevät sen vuoksi helposti hieman sijoiltaan, mikä aiheuttaa liikerajoitusta, hermopuristusta, tulehdusta, turvotusta ja tulehduksen aineenvaihduntatuotteiden kertymistä vasemman SI-nivelen päällä olevaan pahkuraan, mikä puolestaan  häiritsee imunestekiertoa. (Fasettinivelet vakauttavat selkärangan liikkeitä.)

Lopulta selkäni oli niin hyvässä kunnossa, ettei varovainen venyttely enää lisännyt kipua, kunhan en venyttele viikkoon hoidon jälkeen. Olen sittemmin laajentanut venytyksiä ja alkanut harrastaa myös rankaa mobillisoivia harjoitteita,  joilla on ollut mielestäni hiukan selän kuormituskykyä parantavaa vaikutusta.

Selkääni särki nuorempana 10 vuotta putkeen niin pahasti, etten kyennyt seisomaan enkä istumaan normaalisti. Silloin eivät auttaneet jumpat, lääkkeet, venytyksen eikä kiropraktiset, osteopaattisen eivätkä naprapaattiset hoidot.  >:(  Selkäni kuntoutui sataprosenttisesti vasta kun sairastuin vakavasti, mistä johtuen lopetin käytännöllisesti katsoen liikkumisen ja työskentelyn 2-3 vuodeksi. Sinä aikana selkäni tutkikudokset vahvistuivat niin, että selkä kesti myöhemmin kipeytymättä ihan kaikkia työasentoja, kunnes rupesin möyhimään kasvimaata onnettomin seurauksin.

Kalevalaisen  jäsenkorjauksen etuna on myös se, että siinä ei voi tapahtua kudos- ja hermostovaurioita kuten kiropraktisessa hoidossa.

satuo

• Global Moderator
Todella kiva kuulla, että olet saanut avun lääkkeetömästä hoitomuodosta!  :thumbup:
Itsekin olen tuota useampaan otteeseen kokeillut, muiden muassa, ja aluksi tuntui jotain hyötyä olevankin. Mutta pidemmän päälle en valitettavasti saanut apua ja mitään varsinaista muutosta kunnolle ei sitten ollut...
Ehkä se parhaiten toimii silloin, kun oireet ei ole päässet vielä kovin pahoiksi.
Hyviä vointeja sinulle!  :thumbsup:

YIT

• Jr. Member
  • **
Kiitos vastauksesta. Jos puhutaan ihan totta, kipu pysyi kauimmin kokonaan poissa minullakin juuri sen ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Myös aiempi selkäsärkyhistoriani viittaa siihen suuntan, että aikempi paha krooninen selkälkipuongelmani oli seurausta yhä uudelleen tapahtuvista relapseista aivan kuin selkään tulisi olisi tullut joka retkahduksesta ikäänkuin arpea arven päälle, joka sitten ehkä heikensi koko ajan enemmän vamma-alueen verenkiertoa tms.

Jäsenkorjaajani on kyllä yrittänyt koko ajan takoa kaaliini, että minun pitäisi kerta kaikkiaan luopua lapionneista, niittämisestä ynnä muista kaikkein epäergonomisimmista töistä. (Tai vähintäänkin rajoittaa huomattavasti niiden kestoa, mikä sekin olisi käytännössä todella vaikea toteuttaa.)

Samaa sanoi eräs erikoislääkäri, jonka luona kävin nuorena sen jälkeen kun välilevyni oli madaltunut. Hän sanoi, ettei minulla olisi tullut mitään ongelmia madaltumani kanssa, ellen olisi kirvesmies. Sanoi siis suoraan, ettei minun selälläni voi enää jatkaa siinä ammatissa.  :-[ :-[

Myös selkäni paraneminen liittyi täydelliseen lepoon... Plus että vanhuksilla esiintyy vähemmän selkäkipuja kuin työikäisillä, vaikka heidän nivelensä ovat paljon kuluneemmat...

Radiossa haastateltiin lisäksi hiljan erästä lääkäriä, joka oli huomannut väitöstutkimuksessaan, ettei liikuntaa harrastavilla ihmisillä ollutkaan yhtään vähemmän kipuja kuin niillä, jotka eivät harrasta liikuntaa.

Ehkä minun pitäisi ihan oikeasti yrittää ottaa iisimmin tän selän kanssa ainakin muutama vuosi.

satuo

• Global Moderator
No joo, totta puhut. Ehkä selkäsi ei vain kertakaikkiaan (enää?) kestä raskaita hommia.
Kyllähän esim. lapiointi on todella myrkkyä selälle, joka ei ole täysin kunnossa. Nimim. kokemusta on!
Olisihan se hyvä, jos pystyisi töissä jatkamaan, mutta ehkäpä olisi tarve vähän keventää!  :thumbsup:

YIT

• Jr. Member
  • **
Juoduin valitettavasti lopettamaan ne kirvesmieshommat hetikohta sen jälkeen, kun välilevyni repesi työmaalla. (Kannettiin jääkaappipakastimia viidenteen kerrokseen, eikä hissiä saanut käyttää, koska se olisi voinut naarmuuntua.   >:( )

Vakuutusyhtiö pesi kätensä väittämällä, että minulla oli "synnynnäinen selkävika", vaikka olin ehtinyt elää kokonaiset 30 vuotta täysin tervettä elämää ennen selän vammautumista. (Eikä tutkimuksissakaan löydetty  muuta vikaa kuin se välilevyhommeli.)

satuo

• Global Moderator
Okei!  :thumbsup:
Vakuutusyhtiöt ei kyllä mielellään maksa selkäjutuista...  ::)

hiker

• Global Moderator
Itse taisit sanoa tuo tärkeimmän ihan lopussa YIT. Vähitellen on hyväksyttävä jo pelkästään iänkin mukanaan tuomat kulumamuutokset. Jos siihen lisätään vielä pieniäkin vammoja, on ymmärrettävä, ettei selkä enää kestä älähtelemättä kaikkea, mitä haluaisi tehdä. Minun selkäni on tarvinnut kaiken mahdollisen tarjolla olleen kuntoutuksen ja edelleen Pilates, Jooga yms. pitävät selkäni yllättävänkin hyvässä kunnossa ottaen huomioon, mistä tilanteesta lähdettiin liikkeelle. Pilatekseen olisi tarpeen saada alkuun ihan yksityiopastusta, sillä se on todellakin taito- eikä voimalaji. Koko elämäni urheilua treenanneena oli välillä toivottoman vaikeaa pudottaa voimatasoja ja pintalihasten toimintaa pois. Vähitellen kädestä pitäen ohjattuna löysin Pilateksen salat. Pilateksen treenaaminen vammautumiseni jälkeen oli ehdottomasti vuosia paras kuntoutusmuotoni. Nykyään se on automaatio kaikessa selkään kohdistuvassa tekemisessäni.
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
Kiva kuulla, etta olet löytanyt avun pilateksesta.  :) Onko pilates sama kuin method putkisto?

Voiko sita oppia nykyisin jo terveyskeskuksen fysioterapiassa? Minä kävin siellä viimeksi 90-luvulla ja se oli ihan hirveä kokemus: jumppari laittoi minut tekemään sellaista "vatsalihas"liikettä, josta tiesin jo entuudestaan, etta se kipeyttaa niskani paljon ennen kuin alkaa edes ottamaan vatsalihaksiin. Kyseessä oli varmaan joku rakenteellinen juttu, koska äidilläni oli sama ongelma, ettei voinut tehdä kyseistä liikettä. Mutta jumpparilla oli ilmeisesti "asiakas on aina väärässä -asenne eli käski minun tehdä ao. liikettä siitä huolimatta, että kerroin, että saan siitä vain niskan kipeäksi. Tulos oli sit se, että sain hirveen kipukrampin niskaan. Koko voimistelusessio piti keskeyttää, ja jouduin makaamaan vähissä vaatteissa kylmällä jattialla ainakin puoli tuntia ennen kuin niskakramppi laukesi.

Mutta jumpparia ei voinut vähempää kiinnostaa, hän häippäs vaan jonnekin, enkä saanut edes toista aikaa. (En tosin kyllä tiedä, olisinko uskaltanut ottaa sellaista vastaan, vaikka olisin saanutkin - ainakaan samalle kiduttajalle... Ei edes pahoittelua kuulunut!)  >:(

Mutta niinhän se on ollut monta kertaa että hoitojen mahd. haitoista ei kerrota etukäteen ja niihin suorastaan painostetaan ja sit kun niitä tulee, se on ihan yhdentekevää, koska kärsijänä (ja usein myös maksajana) on aina potilas, eikä se, joka hoitoa ehdotti tai suorastaan määräsi sen potilaan aneluista huolimatta. Eikä silloin oltu edes vielä nettiä keksitty, että olis saanut purkaa ala-arvoisen kohtelun aiheuttamaa pahaa mieltä edes potilastovereille.)

Siitähän hoitohenkilökuntaa on vaikea syyttää, jos he eivät osaa  parantaa eivätkä tiedä edes keinoja lievittää potilaiden kärsimystä, mutta kyllä potilaiden pitäisi vähintään saada asiallista käytöstä osakseen! (Missään en ole joutunut kohtaamaan niin paljon epäasiallista käytöstä  kuin terveydenhuollossa.)  :-\

satuo

• Global Moderator
Olipas sinulla karmea kokemus fysioterapiasta, YIT!  :hoiva:

Meillä kyllä saa pilates-opastusta kunnallisessakin. Ne kun on juuri niitä syvien lihaksien harjoituksia, joita nykyisin suositellaan.
Kannatta kysyä!  :thumbsup:

MaKo

• Global Moderator
Mä tungen tänne vaikka mulla ei selkävaivoja olekaan....vielä :innocent:
Mä hankin itselleni painotetun hulavanteen jota pyörittelen päivittäin. Se kuulemma vahvistaa juurikin noita syviä lihaksia ja parantaa selän liikkuvuutta  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
Se on minullakin ensimmäinen asia, jonka aion hankkia päästyäni kotiin.  :thumbsup: Voin vain kuvitella, mitä tuskaa kotiarki tulee olemaan, jos jumppasalin kortti pidetään tauolla. Kinkkinen juttu koko kotiutuminen siltä osin ainakin, että olen tottunut liikkumaan täällä ulkona kaiket päivät. Pakko olla vaikka hulavanne pyöriteltävänä. On minulla täälläkin mukana kuminauha, sillä yläkroppa kuihtuu kohta pois kokonaan ellen vetele kumpparia monta kertaa viikossa. Tosi kätevä ottaa mukaan ja on tehokaskin. Sillä on muuten helppo tehdä koko kropallekin treenejä. Netti on täynnä ohjeita! Minulle riittää sellainen 15-20min. tuolle yläkropalle.

YIT, Pilates ja Method Putkisto ovat paljolti saman tyyppisiä. Pilatesvetäjien kanssa pitää olla tarkkana, sillä Pilateksessä on äärettömän tärkeä osata metodin perusideat. Olen kohdannut monen monituisia "pilatesohjaajia". Tuntuu välillä siltä, että osa taitaa saada nimikkeen  kirjekurssilla.  ~:/
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
"Maanviljelys sitoi ihmisen rankkaan ja yksitoikkoiseen työhön. Tuloksena selkäkipuja ja rasitusvammoja, joista kivikautinen vartalon rakenteemme edelleen kärsii." Niinpä! Kokemusta on!  ;D

(Kivikautisella vartalorakenteella viitataan tässä siihen, että ihminen on luotu fysiologisesti toisenlaiseen työhön kuin raskaaseen maanviljelyyn ja karjanhoitoon. Eli pikemminkin keräilyyn ja metsästykseen sekä korkeintaan pienten savimajojen rakenteluun.)

YIT

• Jr. Member
  • **
Osaako joku suomentaa tämän:

"Yliliikkuvuus taas ennustaa selkäongelmia." Mitäs  minä sanoin! (Ja liittyy EDS-tyyppinen sidekudos aiheuttaa helposti yliliikkuvuutta.)

Kiertoliike kontrolliin:
Monet arkipäivän askareet ja liikuntalajit sisältävät kiertoliikkeitä. Erityisesti kierron kontrollointi on tärkeää. Jos lihakset eivät hallitse ja pysäytä kiertoliikettä, sen tekevät selän tukirakenteet. Kiertoliikkeissä selän tukevuuteen vaikuttavat eniten vastapuolen lihakset: jos kierrät oikealle, suurin tuki tulee vasemman puolen vinoista lihaksista.

Tämä kuulostaa siltä, että kiertoliike pitää pysäyttää vastapuolen lihaksilla kohdassa X, jotta tukirakenteet eivät joutuisi tekemään sitä. (Eivätkö lihakset siis kuulukaan selän tukirakenteisiin?)

- Miksi kiertoliike pitää pysäyttää? Minä olen ainakin tottunut siihen, että on pyrittävä maksimoimaan selän liikkuvuus venyttelyn avulla. Kukaan ei ole maininnut tässä yhteydessä, että venyttelyn avulla notkeaksi eli  liikkuvaksi saatua selkää ei saisikaan käyttää koko liikelaajuudeltaan, vaan liike pitäisi pysäyttää ennen sen luontaista päätepistettä.
- Mistä tiedän, missä kohtaa selän kiertoliike on pysäytettävä? (Eli missä on sen X-kohdan sijainti?)

Ko. ohje löytyi täältä https://www.fit.fi/hyva-olo/selka-vihoittelee-tee-nain/

satuo

• Global Moderator
Kylläkai se kiertoliike on terveelle selälle sitä normaalia liikettä. Mutta esim. välilevynpullistumassa kiertoliikettä kehotetaan välttämään.

MaKo

• Global Moderator
Mä tulkitsin tnoi ohjeet  yliliikkuville tarkoitetuksi  ~:/ 
Heidän täytyisi kai varoa noita liian pitkälle meneviä liikkeitä, sekä selässä että muuallakin kehossa.... ~:/
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012

YIT

• Jr. Member
  • **
Onks tää ehkä joku uus juttu? Mullahan oli nuorella keski-iällä 10 vuotta kestänyt krooninen selkäkipu. Kävin kaiken maailman kipukurssit, mut ei tuollaisesta ollut mitään puhetta. (1990 ja 2000-luvun vaihteessa.)

Ja tosiaan osana sairasvoimisteluopastusta oikein kehotettiin venyttämään myös lannerankaa.

Toisaalta ainoa yliliikkuvuustesti, joka mulle tehtiin oli se naurettava röntgenkuva, jossa mut pantiin seisomaan lähes luotisuorassa. (Vaikka yritin selittää, että kirvesmiehen työasennot on usein lattiatason työskentelyä sanan konkreettisessa merkityksessä eli selkä täysin linkussa ja usein vieläpä painavaa tai pitkänomaista esinettä käsivarsi suorana kannatellen, jolloi ristiselän niveleen kohdistunee hillittömät vipuvoimat.)

Jooei, yliliikkuvuuden esiin saamiseen riitti kuulema se, että seisoin vain sekunnin selkä lähes luotisuorassa ja ilman koneista, vasarasta tai moukarista tulevaa ylimääräistä vipukuormaa. No ko. kuvien perusteella lääkäri oli sitten sitä mieltä, että selässäni EI ole yliliikkuvuutta.  >:(Se ei todellakaan yllättänyt minua, koska kyllähän nikamani pysyvät siistissä jonossa silloin, kun selkärankani on pystysuorassa, toisin kuin työasennoissa kontaten.

(Näin jälkeenpäin olen ruvennut epäilemään, että sairaanhoitopiirien ylilääkärit ovat varmaan sopineet vakuutusyhtiöiden "asiantuntijalääkärien" kanssa saunailloissa, että siirrytäänpä kuvatunlaiseen röntgenkuvausohjeistukseen, jotta vakuutusyhtiöiden taseet saadaan näyttämään paremmilta, kun selkävammaisille ei tarvitse maksaa enää eläkkeitä sun muita turhanaikaisia etuuksia.)

Yksi kiropraktikko sit kauhistui kerran, et ei ollut tavannut kellään yhtä suurta yliliikkuvuutta selässä. Se oli kuulema tosi helppo havaita silloin kun hieroi mun pitkää selkälihasta hoitopöydällä, joka koostui  kahdesta liikkuvasta osata. Osien väliin tuli muistaakseni 1,5 sentin vai oliko peräti 2 sentin rako kun hän hieroi vaurioituneen nikamavälin kohdalta. (En voi tarkistaa, koska asiaa ei merkitty potilaskertomukseeni, kun nuo kiropraktikot tuppaavat olemaan yksityisellä puolella. Mitäpä sitä kustantamaan valtion varoista "kalliita" hoitoja kipupotilaalle, joka on röntgenkuvan mukaan täysin terve. ;)

YIT

• Jr. Member
  • **
Eli mistä minä nyt sitten tiedän, että kannataako minun investoiva kalliiseen  hulavanteeseen ja uskaltaisiko sitä edes kokeilla, kun yliliikkuvia varoitellaan nimenomaan ristiselän kiertoliikkeistä? Eiikös  hulavanteen pyöritys perustu juuri sellaiseen?

Pahinta on  myös se, että toiset asiantuntijat sanovat toista ja toiset taas ihan muuta. On se kurjaa, kun näitä liikehoitoja ei tutkita tieteellisesti! Mielelläni tutustuisin monipuolisesti aiheeseen liittyviin faktoihin, teorioihin ja hoitotuloksiin ja vetäisin sitten niistä ihan itse johtopäätökset, että mitä kannattaa soveltaa omaan keissiini. Esim. sen vuoksi, että kellään ammattilaisella ei ole koskaan tiedossa kaikkea sitä, mitä heidän pitäisi tietää selästäni ja perinnöllisistä poikkeavuuksistani voidakseen ennustaa, sopiiko joku hoito minulle vai ei. (Varmaan sen vuoksi onkin menty aina metsään niiden hoitojen kanssa ja jos olen parantunut, on se johtunut pikemminkin siitä, että olen jotunut tekemään lopulta ihan päin vastoin mitä lääkäri kehotti.  ;D ;D)

MaKo

• Global Moderator
En nyt ota muuhun kirjoitukseesi kantaa, koska niistä ei ole omaa kokemusta, mutta hulavanteesta on  :vihellys: 
Ei sitä pyöritellessä mitään isoja kiertoliikkeitä tule, vain pientä pyöritystä lantiolla. Vatsa-selkä-ja pakaralihakset joutuvat töihin kun koittavat pitää pakettia kasassa. Selän täytyy myös olla suorana  :thumbsup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012

hiker

• Global Moderator
Selän kiertoliikkeillä tarkoitetaan esim. tilannetta, jossa sinulla on rintamasuunta eteenpäin, kumarrut nostamaan molemmin käsin jotain jalkojesi toiselta puolelta ja laitat sen vaikka hyllylle kehosi toisella puolella. Jos et liikuta jalkojesi suuntaa, selkäsi tekee kaiken tarvittavan liikkeen eli kierron ja vieläpä kumartaen ja ojentaen. Pahinta myrkkyä selkäongelmaiselle elleivät tukilihakset ole loistokunnossa ja tekniikka oikea. Yksinkertaisemmillaan kierrossa ylä- ja alavartalo kääntyvät eri suuntiin, jolloin ranka kiertyy kuin korkkiruuvi.

Hulavanne, salsa jne. jossa lanne tekee pientä pyörivää liikettä ei ole ns. kiertoliikettä. Niissä tukilihakset vahvistuvat ja oikein tehtynä pyöritys myös rentouttaa ja antaa välilevyille niiden kaipaamaa aineenvaihduntaa. Venyttelystä ollaan nykyään siinä mielessä montaa mieltä, että minkälaista sen tulisi olla (pumppaavaa, staattista jne.) Siitä ollaan kuitenkin yhtä mieltä, että selkä voi paremmin, jos takareidet ja lonkankoukistajat eivät ole jumissa.

Mielestäni sinun kannattaisi YIT hakeutua esim. OMT-fysioterapeutille, joka osaa selvittää hyvin helposti, onko kroppasi yliliikkuva. Tutkittuaan sinut, hän osaa vastata kaikkiin kysymyksiisi nykytiedon valossa. Netti on valtava suo selkäasioissakin, mutta jokaisen selkä ja yleensäkin kroppa obat täysin erilaisia, jolloin tarvitaan asiansa osaava ammattilainen tutkimaan ja opastamaan juuri sinun kroppaasi.  :thumbup:
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
Kiitos hulavanneselvityksestä!  :) 

OMT-terapeutilla kävin jo kerran. Ei hän kyllä mielestäni mitään yliliikkuvuuksia tutkinut. Kyseli varmaankin kivusta ja kipukohdasta ja näytti sen jälkeen yhden venytyksen. Venyttelin ahkerasti ohjeen mukaan, mutta ei siitä ollut minkäänlaista apua. ja senkin lystin maksoin omasta pussistani, kun ei terveyskeskuksessa ollut mitään OMT-terapeutteja.

Olisin toki valmis käymään uudestaan jollain OMT-terapeutilla, mutta pitäisi jotenkin tietää, ettei rahat mene taas kankkulan kaivoon. Ja ehkä on turha maksaa ainakaan yliliikkuvuustutkimuksesta. Koska kiropraktikon taannoinen havainto yhden nikamavälin yliliikkuvuudesta kuulosti hyvin uskottavalta ja oli myös linjassa sairaushistoriani sekä oireideni kanssa. Sekä sen kanssa, että sen kerran kun leukaani tutkittiin, ko purentafysiologiaan erikoistunut hammaslääkäri taivasteli, ettei ollut tavannut  ketään, jonka leuka olisi ollut yhtä yliliikkuva.

hiker

• Global Moderator
Olet täysin oikeassa, että tarvitaan kunnon ammattilainen. Pitäisi olla joku puskaradio, joka informoisi hyvistä kokemuksista. Tuo sinun käymäsi ei kuulosta siltä. Minun fysiatrillani oli kuin lasernäkö, jolla hän läpivalaisi minut. Hän haki tarkoituksella potilaat kauempana olevasta aulasta ja käveli aina hieman takanani skannaten kävelyni ja kroppani  jo ennen kuin pääsimme hänen huoneeseensa. Tutkimukset olivat tosi tarkat eikä mri-kuvia tarvittu kuin leikkaustarpeen arvioinnissa. Hänen lausuntoihinsa pystyi aina luottamaan 100% ja hänellä oli täysin omat kuntoutusideansa. Minäkin treenasin WiiFitillä yhden vuoden slalomia, mäkihyppyä jne. saadakseni asentotunnon, tasapainon, lantion hallinnan jne. kuntoon.
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
Missä päin Suomea fyssarisi vaikuttaa?

hiker

• Global Moderator
Hän on fysiatri ei siis fysioterapeutti Ortonilla, mutta ei ota uusia potilaita. Myös fysioterapeuttini on varsinainen guru, mutta hän jäi juuri eläkkeelle. Hoitaa minua kuitenkin edelleen. Yhteistyömme on kestänyt jo 40 vuotta!  :)
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
Kiitos vastauksesta.  :)

OMT-terapeutilla kävin jo "edellisessä elämässäni", mutta ei siitä reissusta ollut valitettavasti mitään  hyötyä. Eikä hän muistaakseni edes tutkinut minulta yliliikkuvuutta.

Käynnin saldona oli yksi ainoa venytysliike. Sen avulla sain kyllä alaselkäni nikaman naksahtamaan kivasti auki just siltä kipeältä puolelta. Se toi muistaakseni alussa hetken helpotuksen, mut teho kesti vain muistaakseni ehkä noin viikon verran ja sit ei enää mitään.

(Ei ollut sit varaa mennä enää uudestaan, koska elin opintotuen varassa.)