Kirjoittaja Aihe: Yksipuolinen selvästi paikallistuva alaselkäkipu – parhaat harjoitteet?  (Luettu 4706 kertaa)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 84
Juoduin valitettavasti lopettamaan ne kirvesmieshommat hetikohta sen jälkeen, kun välilevyni repesi työmaalla. (Kannettiin jääkaappipakastimia viidenteen kerrokseen, eikä hissiä saanut käyttää, koska se olisi voinut naarmuuntua.   >:( )

Vakuutusyhtiö pesi kätensä väittämällä, että minulla oli "synnynnäinen selkävika", vaikka olin ehtinyt elää kokonaiset 30 vuotta täysin tervettä elämää ennen selän vammautumista. (Eikä tutkimuksissakaan löydetty  muuta vikaa kuin se välilevyhommeli.)

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2595
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Okei!  :thumbsup:
Vakuutusyhtiöt ei kyllä mielellään maksa selkäjutuista...  ::)

hiker

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1712
  • I'm Okay. My biggest lie.
Itse taisit sanoa tuo tärkeimmän ihan lopussa YIT. Vähitellen on hyväksyttävä jo pelkästään iänkin mukanaan tuomat kulumamuutokset. Jos siihen lisätään vielä pieniäkin vammoja, on ymmärrettävä, ettei selkä enää kestä älähtelemättä kaikkea, mitä haluaisi tehdä. Minun selkäni on tarvinnut kaiken mahdollisen tarjolla olleen kuntoutuksen ja edelleen Pilates, Jooga yms. pitävät selkäni yllättävänkin hyvässä kunnossa ottaen huomioon, mistä tilanteesta lähdettiin liikkeelle. Pilatekseen olisi tarpeen saada alkuun ihan yksityiopastusta, sillä se on todellakin taito- eikä voimalaji. Koko elämäni urheilua treenanneena oli välillä toivottoman vaikeaa pudottaa voimatasoja ja pintalihasten toimintaa pois. Vähitellen kädestä pitäen ohjattuna löysin Pilateksen salat. Pilateksen treenaaminen vammautumiseni jälkeen oli ehdottomasti vuosia paras kuntoutusmuotoni. Nykyään se on automaatio kaikessa selkään kohdistuvassa tekemisessäni.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 84
Kiva kuulla, etta olet löytanyt avun pilateksesta.  :) Onko pilates sama kuin method putkisto?

Voiko sita oppia nykyisin jo terveyskeskuksen fysioterapiassa? Minä kävin siellä viimeksi 90-luvulla ja se oli ihan hirveä kokemus: jumppari laittoi minut tekemään sellaista "vatsalihas"liikettä, josta tiesin jo entuudestaan, etta se kipeyttaa niskani paljon ennen kuin alkaa edes ottamaan vatsalihaksiin. Kyseessä oli varmaan joku rakenteellinen juttu, koska äidilläni oli sama ongelma, ettei voinut tehdä kyseistä liikettä. Mutta jumpparilla oli ilmeisesti "asiakas on aina väärässä -asenne eli käski minun tehdä ao. liikettä siitä huolimatta, että kerroin, että saan siitä vain niskan kipeäksi. Tulos oli sit se, että sain hirveen kipukrampin niskaan. Koko voimistelusessio piti keskeyttää, ja jouduin makaamaan vähissä vaatteissa kylmällä jattialla ainakin puoli tuntia ennen kuin niskakramppi laukesi.

Mutta jumpparia ei voinut vähempää kiinnostaa, hän häippäs vaan jonnekin, enkä saanut edes toista aikaa. (En tosin kyllä tiedä, olisinko uskaltanut ottaa sellaista vastaan, vaikka olisin saanutkin - ainakaan samalle kiduttajalle... Ei edes pahoittelua kuulunut!)  >:(

Mutta niinhän se on ollut monta kertaa että hoitojen mahd. haitoista ei kerrota etukäteen ja niihin suorastaan painostetaan ja sit kun niitä tulee, se on ihan yhdentekevää, koska kärsijänä (ja usein myös maksajana) on aina potilas, eikä se, joka hoitoa ehdotti tai suorastaan määräsi sen potilaan aneluista huolimatta. Eikä silloin oltu edes vielä nettiä keksitty, että olis saanut purkaa ala-arvoisen kohtelun aiheuttamaa pahaa mieltä edes potilastovereille.)

Siitähän hoitohenkilökuntaa on vaikea syyttää, jos he eivät osaa  parantaa eivätkä tiedä edes keinoja lievittää potilaiden kärsimystä, mutta kyllä potilaiden pitäisi vähintään saada asiallista käytöstä osakseen! (Missään en ole joutunut kohtaamaan niin paljon epäasiallista käytöstä  kuin terveydenhuollossa.)  :-\

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2595
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Olipas sinulla karmea kokemus fysioterapiasta, YIT!  :hoiva:

Meillä kyllä saa pilates-opastusta kunnallisessakin. Ne kun on juuri niitä syvien lihaksien harjoituksia, joita nykyisin suositellaan.
Kannatta kysyä!  :thumbsup:

MaKo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1261
Mä tungen tänne vaikka mulla ei selkävaivoja olekaan....vielä :innocent:
Mä hankin itselleni painotetun hulavanteen jota pyörittelen päivittäin. Se kuulemma vahvistaa juurikin noita syviä lihaksia ja parantaa selän liikkuvuutta  :vihellys:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1712
  • I'm Okay. My biggest lie.
Se on minullakin ensimmäinen asia, jonka aion hankkia päästyäni kotiin.  :thumbsup: Voin vain kuvitella, mitä tuskaa kotiarki tulee olemaan, jos jumppasalin kortti pidetään tauolla. Kinkkinen juttu koko kotiutuminen siltä osin ainakin, että olen tottunut liikkumaan täällä ulkona kaiket päivät. Pakko olla vaikka hulavanne pyöriteltävänä. On minulla täälläkin mukana kuminauha, sillä yläkroppa kuihtuu kohta pois kokonaan ellen vetele kumpparia monta kertaa viikossa. Tosi kätevä ottaa mukaan ja on tehokaskin. Sillä on muuten helppo tehdä koko kropallekin treenejä. Netti on täynnä ohjeita! Minulle riittää sellainen 15-20min. tuolle yläkropalle.

YIT, Pilates ja Method Putkisto ovat paljolti saman tyyppisiä. Pilatesvetäjien kanssa pitää olla tarkkana, sillä Pilateksessä on äärettömän tärkeä osata metodin perusideat. Olen kohdannut monen monituisia "pilatesohjaajia". Tuntuu välillä siltä, että osa taitaa saada nimikkeen  kirjekurssilla.  ~:/
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 84
"Maanviljelys sitoi ihmisen rankkaan ja yksitoikkoiseen työhön. Tuloksena selkäkipuja ja rasitusvammoja, joista kivikautinen vartalon rakenteemme edelleen kärsii." Niinpä! Kokemusta on!  ;D

(Kivikautisella vartalorakenteella viitataan tässä siihen, että ihminen on luotu fysiologisesti toisenlaiseen työhön kuin raskaaseen maanviljelyyn ja karjanhoitoon. Eli pikemminkin keräilyyn ja metsästykseen sekä korkeintaan pienten savimajojen rakenteluun.)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 84
Osaako joku suomentaa tämän:

"Yliliikkuvuus taas ennustaa selkäongelmia." Mitäs  minä sanoin! (Ja liittyy EDS-tyyppinen sidekudos aiheuttaa helposti yliliikkuvuutta.)

Kiertoliike kontrolliin:
Monet arkipäivän askareet ja liikuntalajit sisältävät kiertoliikkeitä. Erityisesti kierron kontrollointi on tärkeää. Jos lihakset eivät hallitse ja pysäytä kiertoliikettä, sen tekevät selän tukirakenteet. Kiertoliikkeissä selän tukevuuteen vaikuttavat eniten vastapuolen lihakset: jos kierrät oikealle, suurin tuki tulee vasemman puolen vinoista lihaksista.

Tämä kuulostaa siltä, että kiertoliike pitää pysäyttää vastapuolen lihaksilla kohdassa X, jotta tukirakenteet eivät joutuisi tekemään sitä. (Eivätkö lihakset siis kuulukaan selän tukirakenteisiin?)

- Miksi kiertoliike pitää pysäyttää? Minä olen ainakin tottunut siihen, että on pyrittävä maksimoimaan selän liikkuvuus venyttelyn avulla. Kukaan ei ole maininnut tässä yhteydessä, että venyttelyn avulla notkeaksi eli  liikkuvaksi saatua selkää ei saisikaan käyttää koko liikelaajuudeltaan, vaan liike pitäisi pysäyttää ennen sen luontaista päätepistettä.
- Mistä tiedän, missä kohtaa selän kiertoliike on pysäytettävä? (Eli missä on sen X-kohdan sijainti?)

Ko. ohje löytyi täältä https://www.fit.fi/hyva-olo/selka-vihoittelee-tee-nain/

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2595
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Kylläkai se kiertoliike on terveelle selälle sitä normaalia liikettä. Mutta esim. välilevynpullistumassa kiertoliikettä kehotetaan välttämään.

MaKo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1261
Mä tulkitsin tnoi ohjeet  yliliikkuville tarkoitetuksi  ~:/ 
Heidän täytyisi kai varoa noita liian pitkälle meneviä liikkeitä, sekä selässä että muuallakin kehossa.... ~:/
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 84
Onks tää ehkä joku uus juttu? Mullahan oli nuorella keski-iällä 10 vuotta kestänyt krooninen selkäkipu. Kävin kaiken maailman kipukurssit, mut ei tuollaisesta ollut mitään puhetta. (1990 ja 2000-luvun vaihteessa.)

Ja tosiaan osana sairasvoimisteluopastusta oikein kehotettiin venyttämään myös lannerankaa.

Toisaalta ainoa yliliikkuvuustesti, joka mulle tehtiin oli se naurettava röntgenkuva, jossa mut pantiin seisomaan lähes luotisuorassa. (Vaikka yritin selittää, että kirvesmiehen työasennot on usein lattiatason työskentelyä sanan konkreettisessa merkityksessä eli selkä täysin linkussa ja usein vieläpä painavaa tai pitkänomaista esinettä käsivarsi suorana kannatellen, jolloi ristiselän niveleen kohdistunee hillittömät vipuvoimat.)

Jooei, yliliikkuvuuden esiin saamiseen riitti kuulema se, että seisoin vain sekunnin selkä lähes luotisuorassa ja ilman koneista, vasarasta tai moukarista tulevaa ylimääräistä vipukuormaa. No ko. kuvien perusteella lääkäri oli sitten sitä mieltä, että selässäni EI ole yliliikkuvuutta.  >:(Se ei todellakaan yllättänyt minua, koska kyllähän nikamani pysyvät siistissä jonossa silloin, kun selkärankani on pystysuorassa, toisin kuin työasennoissa kontaten.

(Näin jälkeenpäin olen ruvennut epäilemään, että sairaanhoitopiirien ylilääkärit ovat varmaan sopineet vakuutusyhtiöiden "asiantuntijalääkärien" kanssa saunailloissa, että siirrytäänpä kuvatunlaiseen röntgenkuvausohjeistukseen, jotta vakuutusyhtiöiden taseet saadaan näyttämään paremmilta, kun selkävammaisille ei tarvitse maksaa enää eläkkeitä sun muita turhanaikaisia etuuksia.)

Yksi kiropraktikko sit kauhistui kerran, et ei ollut tavannut kellään yhtä suurta yliliikkuvuutta selässä. Se oli kuulema tosi helppo havaita silloin kun hieroi mun pitkää selkälihasta hoitopöydällä, joka koostui  kahdesta liikkuvasta osata. Osien väliin tuli muistaakseni 1,5 sentin vai oliko peräti 2 sentin rako kun hän hieroi vaurioituneen nikamavälin kohdalta. (En voi tarkistaa, koska asiaa ei merkitty potilaskertomukseeni, kun nuo kiropraktikot tuppaavat olemaan yksityisellä puolella. Mitäpä sitä kustantamaan valtion varoista "kalliita" hoitoja kipupotilaalle, joka on röntgenkuvan mukaan täysin terve. ;)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 84
Eli mistä minä nyt sitten tiedän, että kannataako minun investoiva kalliiseen  hulavanteeseen ja uskaltaisiko sitä edes kokeilla, kun yliliikkuvia varoitellaan nimenomaan ristiselän kiertoliikkeistä? Eiikös  hulavanteen pyöritys perustu juuri sellaiseen?

Pahinta on  myös se, että toiset asiantuntijat sanovat toista ja toiset taas ihan muuta. On se kurjaa, kun näitä liikehoitoja ei tutkita tieteellisesti! Mielelläni tutustuisin monipuolisesti aiheeseen liittyviin faktoihin, teorioihin ja hoitotuloksiin ja vetäisin sitten niistä ihan itse johtopäätökset, että mitä kannattaa soveltaa omaan keissiini. Esim. sen vuoksi, että kellään ammattilaisella ei ole koskaan tiedossa kaikkea sitä, mitä heidän pitäisi tietää selästäni ja perinnöllisistä poikkeavuuksistani voidakseen ennustaa, sopiiko joku hoito minulle vai ei. (Varmaan sen vuoksi onkin menty aina metsään niiden hoitojen kanssa ja jos olen parantunut, on se johtunut pikemminkin siitä, että olen jotunut tekemään lopulta ihan päin vastoin mitä lääkäri kehotti.  ;D ;D)

MaKo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1261
En nyt ota muuhun kirjoitukseesi kantaa, koska niistä ei ole omaa kokemusta, mutta hulavanteesta on  :vihellys: 
Ei sitä pyöritellessä mitään isoja kiertoliikkeitä tule, vain pientä pyöritystä lantiolla. Vatsa-selkä-ja pakaralihakset joutuvat töihin kun koittavat pitää pakettia kasassa. Selän täytyy myös olla suorana  :thumbsup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1712
  • I'm Okay. My biggest lie.
Selän kiertoliikkeillä tarkoitetaan esim. tilannetta, jossa sinulla on rintamasuunta eteenpäin, kumarrut nostamaan molemmin käsin jotain jalkojesi toiselta puolelta ja laitat sen vaikka hyllylle kehosi toisella puolella. Jos et liikuta jalkojesi suuntaa, selkäsi tekee kaiken tarvittavan liikkeen eli kierron ja vieläpä kumartaen ja ojentaen. Pahinta myrkkyä selkäongelmaiselle elleivät tukilihakset ole loistokunnossa ja tekniikka oikea. Yksinkertaisemmillaan kierrossa ylä- ja alavartalo kääntyvät eri suuntiin, jolloin ranka kiertyy kuin korkkiruuvi.

Hulavanne, salsa jne. jossa lanne tekee pientä pyörivää liikettä ei ole ns. kiertoliikettä. Niissä tukilihakset vahvistuvat ja oikein tehtynä pyöritys myös rentouttaa ja antaa välilevyille niiden kaipaamaa aineenvaihduntaa. Venyttelystä ollaan nykyään siinä mielessä montaa mieltä, että minkälaista sen tulisi olla (pumppaavaa, staattista jne.) Siitä ollaan kuitenkin yhtä mieltä, että selkä voi paremmin, jos takareidet ja lonkankoukistajat eivät ole jumissa.

Mielestäni sinun kannattaisi YIT hakeutua esim. OMT-fysioterapeutille, joka osaa selvittää hyvin helposti, onko kroppasi yliliikkuva. Tutkittuaan sinut, hän osaa vastata kaikkiin kysymyksiisi nykytiedon valossa. Netti on valtava suo selkäasioissakin, mutta jokaisen selkä ja yleensäkin kroppa obat täysin erilaisia, jolloin tarvitaan asiansa osaava ammattilainen tutkimaan ja opastamaan juuri sinun kroppaasi.  :thumbup:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö