Kirjoittaja Aihe: Oikomishoito  (Luettu 984 kertaa)

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
Oikomishoito
« : Lokakuu 24, 2019, 23:09:38 »
Onko täällä porukalle tehty aikuisiässä oikomishoitoja?

Mulla on vähän kysymysmerkkiä tämän suhteen, sillä multa löytyy etualueen epätäydellinen avopurenta ja sitä aiemmin mietittiin että ryhdytäänkö oikomaan vaiko ei. Silloin ei alettu muiden hoitojen ollessa kesken, mutta nyt kun vasen leukanivel on leikattu ja sökö välilevy poistettu, niin on mietitty että voisko oikomisella helpottaa oikean puolen tilannetta. Mitään tutkimuksia mulle ei ole oikomismielessä tehty (ainakaan vielä).
Vinksallaan millon mistäkin.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Oikomishoito
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2019, 02:53:22 »
Ei ole tehty, mutta olisi ryhdytty ellei leukakirurgini olisi todennut, että nuoremmalla iällä olisi ollut kannattavaa, mutta nyt 60v. ei kannata ryhtyä pitkään ja hankalaan hoitoon. Minulla on traumaattinen purenta, jossa alaetuhampaat purevat yläetuhampaiden takaosia eivätkä muut hampaat koske purressa toisiinsa lainkaan. Jos koskevat, alaleuka on vedettävä luonnottomaan asentoon taaksepäin. Kun vielä sen jälkeen olisi pitänyt katkaista alaleuka, niin huh huh. Leukakirurgi totesi, että hän operoi helpommalla tarvittaessa leukanivelet.

Kuvittelen, että sinunkin oikomishoitosi tarkoittaisi muutaman vuoden hoitorupeamaa.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2019, 10:07:59 »
Sun purenta kuulostaa hiker vähän saman tyyppiseltä kuin mun äidillä, hänelle tarjottiin kans samaa hoitoa jos ei kiskohoito auta suojamaan ikeniä (olivat aika rikki) tai ylipäätään auttamaan.

Joo, tuo pitkäaikaisuus kävi mielessä mullakin varsinkin kun leuat ei ole kasvaneet enää vuosikausiin mihinkään suuntaan. Mitä oon ymmärtänyt googlattuani ja luettuani niin avopurentaan saattaa toisinaan liittyä luustollisia "ongelmia" niin siinä ei paljoa voi tehdä ilman kirurgiaa. Ei siinä, ei kirurgia yksinään ole ratkaisu mutta yhdistettynä ovat tehokas hoito.  :) Mutta vaikeapa siitä on vielä sanoa kun mitään tarkempia tutkimuksia ei oikomismielessä ole tehtynä eikä voida sanoa onko mulla edes tarvetta mihinkään oikomiseen saati leikkaukseen. Kosmeettisesti en alkaisi, ei mulla ihan nätti rivi oo mutta ei se enää häiritse.  ;D

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2019, 15:01:19 »
Minulla kiskot vievät alaleuan taakse varmaan siihen haluttuun normaaliasentoon, joka on minulle aivan järkyttävä. Leukanivelet varmaan kiittäisivät, mutta minulle asento on aivan hirveä. Myös kosmeettisesti. Niin kauan, kun kivut pysyvät aisoissa ja saan venksutettua jumiin jäädessään suun jälleen auki, niin annan olla. Minulta on kaksi kertaa leikattu kasvoihin ihot ventit ihosyöpien takia ja leukaluun alta poistettu sylkirauhanen kasvaimineen. En ole järin innostunut kasvojen alueella yhteenkään ei pakolliseen toimenpiteeseen!

Toivottavasti sinulle löytyy toivomasi apu!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2019, 17:11:25 »
Ihan ymmärrettävää, kolmoishermo ei varmasti tykkää jos kasvojen alueella ronkitaan ylimääräistä.

Luulen että eka kuitenkin kokeillaan mullakin varmaan kiskojen muokkausta tai sitten tarvittaessa teetetään uusi kisko ennen kuin aletaan sen kummemmin radikaalimpiin hoitoihin. :)