Kirjoittaja Aihe: Ientulehdus  (Luettu 1716 kertaa)

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
  • Se mikä ei tapa, sattuu.
Ientulehdus
« : Marraskuu 06, 2019, 12:58:40 »
Taas vaihteeksi suuhun liittyvää asiaa. Oon paininut nyt n. 2vko ientulehduksen kanssa ja mietin että missä vaiheessa pitäisi ottaa yhteyttä hammaslääkäriin. Sähköhammasharja käytössä, pesu aamuin illoin ja lisäksi jokaisella kerralla lankaus. Nyt ollut lisäksi Corsodyl käytössä, farmaseutti suositteli sitä apteekissa mutta ei kuulema viikkoa pidempään saa käyttää ilman HML määräystä/ohjeistusta. Kipulääkityksen osanahan mulla on gaba, jonka yksi yleinen haittavaikutus on ientulehdus.  :doh: Ei tää toki ensimmäinen kerta ole kun ientulehdus osuu seuralaiseksi, mutta aiemmin niiden oireena on ollut ainoastaan verenvuoto harjatessa ja ne ovat helpottaneet ihan vaan ahkerammalla pesemisellä. Nykyään harjaaminen sattuu, muutama väli on langatessa ihan törkeän kipeä ja vertakin vuotaa heti kun corsodylin jättää pois. Turhauttavaa.  :o

Onko kellään hyviä kikkoja tähän ongelmaan?
Vinksallaan millon mistäkin.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Ientulehdus
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2019, 13:23:33 »
No voi!  :hoiva:
Minä syytän gabaa kynsivallintulehduksestani...  ::)

Meillä hammaslääkäri suosittelee Paroex-tuotteita ja niissä on eri vahvuuksia. Olisko suuvedestä apua lisäksi?

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2019, 14:18:29 »
Paroexin tuotteita en ole kyllä kokeillut, voisihan sitä vaikka hammastahnan kokeilla vaihtaa jos siitä olisi apua. Pikaisen googlauksen perusteella Corsodyl ja Gum Paroex -liuokset on samaa tavaraa paitsi että Corsodyl on vahvempaa. Sain onneksi perjantaille ajan suuhygienistille hammaskiven tsekkaukseen josko siellä olisi jotain mitä poistaa. Hirmu vähänhän mulla ylipäätään muodostuu hammaskiveä mutta jos siellä on jotain poistettavaa niin poistakoot.

Suuvesi kyllä varmaan pitää ottaa käyttöön ihan säännöllisesti. Mulla oli kokeilussa ennen Corsodyliä Listerinen Professional Gum Therapy mutta se ei sopinut mulle yhtään. Eipä se varmaan auta kun ruveta kokeilemaan mikä tökötti sopii parhaiten itselle.  ~:/

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2019, 22:45:21 »
Suuhygienisti on juuri oikea osoite tällaisiin ongelmiin!  :thumbsup: Olen huomannut omalla kohdallani, että liika jynssääminen softharjallakin ja lankaaminen saattavat vain lisätä esim. rikkoutuneen ikenen ongelmaa. Muutaman päivän hyvin varovainen pesu on parantanut ikeneni jo usean kerran.

Eiköhän suuhygienisti tiedä keinoja, joilla voi auttaa sinua!  :)
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2019, 23:38:38 »
Voi elämän kevät. Ei kauaakaan siitä kun sh poisti olemattoman määrän plakkia ja oltiin jo sitä mieltä että tästä keissistä selvittiin helpolla niin mitä vielä - tänään alkoi taas verenvuoto ja ikenet ihan hirveän kipeät. Osaakin tuottaa paljon ongelmia yksi suu.  :doh: Hammaslääkärille sitten seuraavaksi varaamaan aikaa jos ei asetu.

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2019, 12:28:17 »
Kokeilepa purskutella kookosöljyllä  :thumbsup:  Kuulostaa ällölle, muttei ole. Kookosöljyllä on paljon hyviä terveysvaikutuksia myöskin suun alueella. Googleta asiaa  :innocent:       Tässä alkuun yksi linkki  :thumbsup:

https://askelterveyteen.com/sano-hyvastit-suun-terveysongelmille-taman-luontaishoidon-avulla/
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2019, 15:58:31 »
Olen aika samoilla linjoilla kuin MaKo. En ole itse mikään luontaistuotekaupan koluaja, mutta jos hml:n keinot eivät auta, niin kokeilisin ehdottomasti. Ei öljystä mitään haittaakaan ole!  :hoiva: Onko vitamiinitasosi kunnossa?
Polven artrofibroosi

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2019, 10:04:32 »
Kookosöljyä voisi kyllä jossain vaiheessa kokeilla, vaikuttaa aika harmittomalta keinolta.  :) Vitamiinitasoista mulla ei ole kyllä aavistustakaan. D-vitamiinia kyllä syön.

Hammaslääkärissä taas vaihteeksi käyty, kipu rupesi paikantumaan alas oikealle jolloin luulin että kyseessä olis viisaudenhammas. Eipäs ollutkaan, jostain syystä sieltä oli lähtenyt limakalvo jotenkin rikkoutumaan mutta viisurista ei ilmeisesti ole kuitenkaan kyse (ei kylläkään kuvattu). Oli kuulema jännän näköinen, ei afta mutta ei ientulehduskaan. Nyt jatketaan Corsodylilla ja odotellaan. Pitää olla uudestaan yhteydessä jos kipu ei ala helpottamaan tai ientulehdus uusii edelleen, sitten mietitään mitä asialle voisi tehdä.

Jospa se tästä. Kiskon pitäminen tekee tiukkaa nyt ja sen huomaa leukojen kunnosta.  :kipee:

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2019, 13:13:42 »
Kuulostaapa hankalalta!  :hoiva:
Noista limakalvojen irtoamisista olen kyllä lukenut juurikin noiden erikoishammastahnojen yhteydessä.
Kannataisiko koittaa laittaa se tauolle ja käyttää jotain "tavallista" sensitive tahnaa?  ~:/

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2019, 13:52:08 »
Minulle ainakin annettiin selvä raja, kuinka kauan tuota Corsodyliä saa käyttää. Kemikaalihan sekin on ja voi aiheuttaa herkistymistä tms.  ~:/ Tuli myös mieleeni tuo kisko. Voisiko sen käytössä olla jotain aiheuttajaa?

Minulla on näitä omia poppakonsteja, jotka joskus auttavat ja joskus eivät.  ;) Viimeksi jo valmiiksi vähän vetäytyneeseen yläkulmahampaan ikeneen osui harja tai ruoka jotenkin huonosti ja ien kuin "repesi" vetäymän kohdalta. Eihän kyse ollut kuin muutamasta millistä, mutta hampaan kaula alkoi olla jo pahasti näkyvissä. Hoidin sitä viikon verran panemalla ikeneen Bacibactia ja varoin muuten koskemasta siihen ollenkaan. Avautunut kohta kasvoi umpeen ja iho korjautui täysin!  :) Bacibact ei kyllä ollut maultaan mitään herkkua.  :D
Polven artrofibroosi

lättäjalka

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2019, 15:43:09 »
Mulla on käytössä ihan pepsodentin normi hammastahna. Harkitsin jossain vaiheessa vaihtoa mutta jäi laiskuuttani tekemättä.  :vihellys:
Joo, viikon saa käyttää Corsodylia ilman HML määräystä, eli kokeillaan nyt sitten tässä viikko mennä näin. Kiskoakin mietittiin aiheuttajana, varsinkin kun sitä on vasta muokattu. Ei kuitenkaan ole mahdollista niin, muutoskohta on posken puolella alaposkihampaiden paikkeilla eikä kisko osu sinne missään kohtaa. Samat puhdistusaineetkin olleet vuosia käytössä joten tuskin johtuu niistäkään.
Toivottavasti Corsodyl nyt rupeais auttamaan eikä uusiutuisi enää tämä riesa.  :laugh:

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #11 : Marraskuu 20, 2019, 18:18:17 »
Mun suu on herkistynyt (iän mittaan) tavallisille hammastahnoille. Sain colgate totalista vihlovat oikean puolen ylä- ja alahampaat. Vaihdoin takaisin pepsodent sensitiveen, niin avot, kaikki vihlonta on hävinnyt.
Aiemmin ei ole ollut ongelmaa tavallisissa hammastahnoissa.