Kirjoittaja Aihe: Voiko lämpövoide pitää kipua yllä?  (Luettu 303 kertaa)

YIT

• Jr. Member
  • **
Voiko lämpövoide pitää kipua yllä?
« : Huhtikuu 27, 2020, 00:15:12 »
Olen käyttänyt kohta jo 2 vuotta monta kertaa päivässä kapsaisiinia sisältävää  lämpövoidetta. Sain idean alun perin kipuklinikalta, jolloin totesin ko. tuotteesta, että se oli ainoa lääke, joka poisti kivun edes pariksi tunniksi.

Voide lämmitti selkääni parina ekana kertana heti sivelyn jälkeen, mutta sittemmin minun on pitänyt yhdistää siihen jotain fysikaalista hoitoa, ennen kuin kuodokseni lämpiävät niin paljon että kipu lakkaa. Nuorempana piti lähteä pitkälle kävelylle. Nykyisin olen niin huonossa kunnossa, etttei se onnistu, mutta olen huomannut, että lepääminen pitkällään 30-60 minuuttia ajaa saman asian.

Nyt olen ruvennut funtsimaan, että voisiko tuo lämpövoide ehkä sittenkin olla osasyyllinen siihen, että tyräni eivät parane sitten millään? Apteekissa kerrottiin, että jonkin tutkimuksen mukaan iholle siveltävät voiteet eivät kulkeutuisikaan lihakseen/välilevyihin asti, vaan jäisivät kokonaisuudessaan ihoon.

Olisiko voiteen kanssa käynyt niin hassusti, että ihoni on reagoinut siihen vähentämällä verisuonten määrää? Tämä selittäisi sen, miksi voitelu ei enää lämmitä ihoani eikä saa sitä punoittamaan, vaan voiteeseen pitää yhdistää jotain verenkiertoa vilkastuttavaa kuten fyysinen aktiivisuus tai lihasten vapauttaminen staattisesta työstä tai esim. saunan verenkiertoa voimistava vaikutus.

Vieläkin pahempi vaihtoehto: ehkä onkin niin, että kun veri ajetaan lopulta ihon tai orvaskeden vesisuoniin, se verimäärä onkin poissa alla olevista särkevistä kudoksista. Tuloksena on, että ihana lämpö peittää kyllä kipua, mutta veren väheneminen kudoksista pitää vaurioita/kipua yllä, joka siis palaa heti kun voiteen vaikutus lakkaa.  >:(

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Voiko lämpövoide pitää kipua yllä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2020, 20:36:06 »
On aivan selvää, että kapsaisiinivoiteen teho hiipuu tuohon tahtiin käytettäessä. Alkuaikojen reaktio vaimenee tottumisen myötä. Sinuna pitäisin pitkän tauon voiteen käytössä, jotta saisit jälleen kaipaamaasi apua.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

• Jr. Member
  • **
Vs: Voiko lämpövoide pitää kipua yllä?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2020, 01:02:46 »
No ei sen teho oikeastaan ole hiipunut näiden 2 vuoden aikana yhtään mihinkään. Mutta entä jos tarvitsen sitä nykyisin vain sen vuoksi, että se on heikentänyt kipeän alueen paikallista verenkiertoa?

Jos asia on niin, olisi kiva tietää, kuinka nopeasti verenkierto palautuu ennalleen. Vieroitusoireet kun saattavat olla aika kamalia...