Kirjoittaja Aihe: Liikunnan vaarat  (Luettu 509 kertaa)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Liikunnan vaarat
« : Huhtikuu 28, 2020, 14:25:49 »
Joku kehui täällä, kuinka selkä oli parantunut hulavanteen pyörityksellä. Eikä kyse ollut perinteisestä kevyestä hulavanteesta, vaan näistä uudenaikaisista turbovanteista, jotka painavat kilokaupalla.

No minulla ei ollut käytössäni minkäänlaista hulavannetta, joten päätin  kokeilla ihan vain "ilmavanteilua" eli pyöritin lantiota hyvin varovasti eli pienellä liikkeellä ilman vannetta. (Koska tiesin onneksi, että uudenmuotoinen kuntoilu kannattaa aloittaa varovasti.)

Oli sen verta uusi liike (ja myöskin hyvin luonnoton!), että sen harjoittaminen johti melko nopeasti kyseisten pikkulihasten väsymiseen. Eli totesin, että tämän on mainio liike, koska tulee jo pienellä treenillä näinkin suuri teho. Lopetin siltä päivältä ja jatkoin seuraavana iltana uudestaan yhtä varovasti ja kroppaa  kuulostellen. Samoin kävi, et piti lopettaa koht siltään.

Kaikki oli hyvin, kunnes heräsin kolmanteen päivään. Hirveä selkäkipu päällä!  :-[ Tällä kertaa kipu tuntui eri puolella kuin ennen plus huomattavasti ylempänä. Kuukausia myöhemmin pääsin lopulta magneettikuvaukseen ja se vahvisti epäilykseni siitä, että ko. harjoite oli aiheuttanut välilevyn repeämän, joka ei ole parantunut vieläkään, vaikka tapahtumasta on kulunut jo 5 kuukautta.  >:(

Kun kerroin asiasta äidilleni, hän kertoi  tavanneensa juuri erään ikätoverinsa, jolle oli käynyt samalla lailla. Hän oli tosin harrastanut hula-pyöritystä ihan oikean nykyaikaisen painovanteen avulla.

On se vaan jänskää, miten yksikään terveydenhuoltohenkilökunnan edustaja/selkäkivysta kirjoitettu artikkeli ei ole vinkannut, että jopa kevyt ja varovainen liikunta saattaa aiheuttaa selkään kuukausia kestävän kipeän tyrän.  :o

No minullahan on jo ikää että ehkä sekin laitetaan vain "luontaisen kulumisen" piikkiin. Mutta löysin eilen kirjoituksen, jossa 25-vuotias nuori kolli kertoo, miten hänen koko lannerankansa meni leikkauskuntoon ihan vain kuntosalilla: https://keskustelu.suomi24.fi/t/11896746/leikattiin-juuri-selkaydinkanavan-ahtauma-ja-valilevyn-pullistum

Arvatkaapa, ovatko lääkärit suositelleet minullekin kuntosalia? Ja arvatkaapa olenko saanut julkisesta terveydenhuollosta liikuntaharjoittelua tai mitään muutakaan koskevia ergonomiaohjeita?
Joo, en ole saanut vielä yhtään ohjetta, vaikka tämänkertainen selkäsairauteni on kestänyt jo 2 vuotta. Magneettikuvaankin pääsin vasta hirveän ruinaamisen jälkeen. Selkänihän piti olla "terve", koska jalassa ei ole kipua.


YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2020, 16:21:56 »
Jälleen yksi esimerkki harhaanjohtavasta tiedottamisesta:

Kaikki liikkuminen tekee hyvää!
https://areena.yle.fi/1-50320559

Miksi liikuntatutkijat eivät varoita joidenkin liikuntamuotojen sisältämästä terveysriskistä, vaikka selkäkipu on täällä suorastaan kansansairaus?

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2592
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2020, 19:42:27 »
Liikunnasta on hyötyä moniin vaivoihin. Usein myös se virkistää ja piristää mieltä.
Meitä on toki myös joukko sellaisia, joiden vaivoja liikunta pahentaa. Se on kuitenkin harvinaisempaa. Yleensä liikunta kannattaa ennenkuin vaivat ilmenevät tai menevät liian pahaksi.
Toki jos asiaa kysyy vaikka fysioterapeutilta, niin leikkauksia ei tarvita lainkaan, vaa kaikki, myös välilevyn pullistumat ja rappeumat on hoidettava jumpalla. Vesi tai muu.
No minä en pysty juuri liikkumaan, mutta mielen virkistykseksi ja yleisen kunnon ylläpitämiseksi liikun kivun sallimissa rajoissa pieniä tai vähän isompia lenkkejä. Kipeän ihmisen täytyy selvittää tarkkaan mikä liikuntamuoto sopii ja välttää esim raskasta kuntosaliliikuntaa.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ja lempeän tavan hoitaa yleiskuntoa. Liike ei ole lääke, mutta ei ihan kaikki liike pahastakaan ole.
Tsemppiä!

hiker

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1709
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #3 : Huhtikuu 29, 2020, 00:22:41 »
Kaikkeen elämiseen liittyy terveysriskinsä! Tarvitaan tervettä järkeä, oman kehon tuntemista ja kuuntelemista sekä yritystä ja erehdystä selvitäkseen elämisen riskeistä mahdollisimman pienin negatiivisin seuraamuksin. Lisämausteina ovat elämäntavat, perimä jne. jne.

Se mikä on jollekin toiselle parasta kuntouttavaa liikuntaa, on jollekin toiselle pahinta mahdollista.
Välilevy voi revetä ihan vain arjen askareissa yhtä hyvin kuin liikuntaharrastuksissa. Vain kulumamuutoksinen eli madaltunut ja kuivunut välilevy voi revetä normaalissa kuntoilussa. Jos lähdetään varoituslinjalle, niin varoitetaan sitten yksinkertaisesti, että elämä on täynnä terveysriskejä.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2020, 00:48:29 »
En minä toki väitä, ettei liikunnasta voisi olla hyötyä moniin vaivoihin. Sehän on yleissivistystä, jonka lapsikin tietää. Mutta silloin kun selkärangassa on esim. tulehduksesta kielivää arkuutta tai turvotusta, pitäisi saada järkeviä neuvoja liikuntaan liittyen. Siis muitakin kuin yleissivistykseen kuuluvia liikunta piristää -lausumia!

Minä olen aina rakastanut liikuntaa yli kaiken ynnä kaikenlaista voimailua, jopa niin paljon, että olen onnistunut rikkomaan välilevyjäni vielä lisää juuri sen vuoksi, etten ole tajunnut varoa riittävästi esim. taakkojen nostoa.

Juuri tuosta olen kyllä aivan samaa mieltä, että liikuntaa kannattaa harrastaa ennen kuin selkä on kipeä, ja toki myös sen jälkeen kun selkä on ollut kipeä. Mutta kipeällä selällä urheileminen vain pahentaa selkärairautta entuudestaan! Ainakin oman empiirisen kokemukseni  mukaan on näin.

Ja jos tietää kokemusperäisesti, että selkä kipeytyy vaikka matkan x kävelystä, niin on lähes pahoinpitelyyn yllyttävää toimintaa joltain terveysviranhaltijalta murjaista et "kyllä sä varmaan noin lyhyen matkan voit kävellä". Siis heti sen jälkeen kun potilas on kertonut tarvitsevansa taksia selkäsäryn vuoksi.  :sadattelu: 

Tuo tapahtui siis minulle männä viikolla tilanteessa, jossa fysioterapeuttikäynnin provosoima sietämätön kipu oli lievittynyt  sen jälkeen kun olin maannut yli puoli tuntia  vastaanottotilan penkillä lähestulkoon itkua vääntäen.  ::) En tiedä tarkalleen, mikä koulutus ko. "hoitsulla" oli, mutta kyllä jokaiselle terveyskeskuksen työntekijälle pitäisi opettaa perusasiat kroonisesta kivusta ja empatiasta.

Ja siitäkin olen kanssasi samaa mieltä, että liikunta virkistää ja piristää silloin kun se ei lisää kipuja. :) Ainakinminulla nuo endorfiinihommat toimii vähän liiankin hyvin, minkä vuoksi on aina ihan liian kova houkutus jatkaa liikuntaa liian pitkään tai lisätä jopa kierroksia vaikkei pitäisi, koska juuri silloin liikkuessa kaikki kivut saattavat kadota ja olo on kuin kuninkaalla. Se on kuulkaas melkoista huumetta... Mutta ei ole kyllä mitään järkeä pilata terveyttään moneksi viikoksi vain hetkellisen nautinnon vuoksi, vaikka se tuntuisi kuinka ihanalta hyvänsä. Eli mielestäni liikunnan kipua puuduttava vaikutus on tavallaan myös huono juttu. (Tiedän kyllä myös, ettei kaikki saa liikunnasta samanlaista humalaa kuin  minä ja ehkä  parempi niin.)

Ja sitten on tietysti masokisteja, jotka saavat nautintoa kivun tuottamisesta itselleen ja sadisteja, jotka  saavat nautintoa siitä,e ttä muut kokevat kipua... 

Mä oon siis tällainen naiivi ihminen, joka iloitsee siitä, että on fyysisesti hyvä olla. Jos on kipua, ei ole fyysisesti hyvä olla, piste. Jos liikunta aiheuttaa fyysisesti pahaa oloa, se ei tee mua iloiseksi vaikka fysioterapeuttien ja lääkäreiden armeijakunta laulais kuorossa, että kivuliaaksi sinun pitää itsesi jumppaaman, koska on suorastaan kansalaisvelvollisuus tehdä elämästään mahdollisimman karmeeta. Mutta yllytyksen/henkisen painostuksen seuraukset kantaa tietysti potilas itse, koska edes eläkettä ei selkäkivun perusteella Suomessa myönnetä eutanasiasta nyt puhumattakaan.

Mut toi vesijumppa se on sit ihan toinen juttu, koska se ei tosiaankaan kuormita rankaa. Ainakaan ei mulla kuormittanut. Sain harrastaa sitä ihanuutta edellisessä elämässäni kun asuin toisella paikkakunnalla. (Mutta ei sitäkään vissiin mainita  missään käypä hoito -suosituksessa...)

Enkä ole todellakaan väittänyt että kaikki liike olisi pahasta, vaan kuten otsikossakin jo lukee, että liikuntaan liittyy vaaroja, joista olisi todella tärkeä tiedottaa potilaita.

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2020, 01:03:54 »
Vain kulumamuutoksinen eli madaltunut ja kuivunut välilevy voi revetä normaalissa kuntoilussa.

Tuo voi olla totta, mutta tässä on se perusongelma, että kulumamuutosten seuraaminen ei kuulu julkisen terveydenhuollon keinovalikoimiin. Ja koska kulumamuutoksia ei välttämättä huomaa itsekään ennen kuin on käynyt kalpaten, pitäisi lähteä siitä, että niitä on periaatteessa kaikilla, jopa nuorilla ihmisillä.

Tuo argumentti ei siis poista ollenkaan yleisen valistuksen huutavaa tarvetta. Suomessa on jo muutenkin ihan riittävästi kipukroonikoita, joten pitäisi pyrkiä siihen, että mahdollisimman suuri osa vaurioista ehkäistäisiin jo ennalta juurikin esim. tiedotuksen ja ergonomiaopetuksen avulla.

Mutta onko se edes totta? Tai ehkä kyse on juuri siitä, että ihmisille pitäisi opettaa, mitä on NORMAALI kuntoilu missäkin vaiheessa. Minulle ainakin on väitetty, että kuntoilun aloitusvaiheessa ei saisi kuntoilla vielä "normaalisti", koska nivelet ja rustot kehittyvät kuulema lihaksia hitaammin.

Lisäksi on minunkaltaisiani ihmisiä, joilla on luontaisesti jättivahvat lihakset yhdistyneenä heikkolaatuiseen kollageeniin, joka repeytyy tavanomaista helpommin. Se  jos mikä on riskialtis yhdistelmä...


hiker

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1709
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #6 : Huhtikuu 29, 2020, 22:56:23 »
Minun ajatusmaailmaani ei mahdu noin monimutkainen asioiden pohtiminen ja mielessä vääntely. Liikuntaa tulee harrastaa lapsesta alkaen niin monipuolisesti kuin mahdollista. Vain yksipuolinen tehotreenaus on pahasta. Koko loppuelämänkin jokainen voi harrastaa jonkinlaista lihaskuntoa ja tasapainokykyä ylläpitävää liikuntaa. On se sitten vaikka vain tuolijumppaa.

Ihmiskeho on rakennettu kestämään rappeutumatta 20 vuotta ja sen jälkeen alkaa näkyä kulumamuutoksia. Toisilla niitä tulee paljon nopeassa tahdissa ja toisilla on parempi onni ja geeniperimä. Kulunutkaan ranka ei välttämättä oireile! Esim. miehelläni on selkärankareuma ja kuvat rangasta näyttävät hurjilta. Eipä ole miehen urheilumenoa haitannut!

Valistusta ja ohjeita liikkumisen suhteen löytyy valtavasti! On selvä, etteivät ne voi olla kuin yleisellä tasolla, sillä jokainen selkä ja keho ovat aivan oma kokonaisuutensa. On täysin mahdotonta antaa kaikille sopivia liikuntaohjeita. Ei ennen selän kipeytymistä eikä sen jälkeen. Perusterveydenhuollossa tehostamista tulisi tehdä vakavampien selkäongelmien diagnosoinnissa, fysioterapian tasossa ja kunnon kipulääkityksen saamisessa.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #7 : Huhtikuu 29, 2020, 23:26:57 »
Minun ajatusmaailmaani ei mahdu noin monimutkainen asioiden pohtiminen ja mielessä vääntely.
Joo, mut sähän et olekaan fysioterapeutti, ethän?  :happy:

miehelläni on selkärankareuma ja kuvat rangasta näyttävät hurjilta. Eipä ole miehen urheilumenoa haitannut! 

Miehelläsi taitaa olla ns. biologisia lääkkeitä käytössä? (Toinen fysioterapeutti kertoi, ettei kulumat itsessään aiheuttaisi kipua, vaan ainoastaan niihin liittyvä tulehdus.)

Perusterveydenhuollossa tehostamista tulisi tehdä vakavampien selkäongelmien diagnosoinnissa, fysioterapian tasossa ja kunnon kipulääkityksen saamisessa.
Listaan vois vielä lisätä, että sinne fysioterapiaan pitäisi päästä jo ennen kuin kipu on pahentunut sietämättömäksi. Minun tapauksessani olisi pitänyt päästä sinne viimeistään puolen vuoden sairastelun jälkeen.

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Liikunnan vaarat
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2020, 01:29:32 »
Maailma on periaatteessa tietoa täynnä, ongelmana vain se, ettei tärkeä tieto liiku riittävästi esim. kiireen ja muun resurssipulan vuoksi ja joskus jopa ihan vain henkisen laiskuuden takia...

Tilanne johtaa siihen, että jopa koulutuksen saanut personal trainer saattaa liikua selkänsä rikki! https://www.youtube.com/watch?v=wYLJrHeh_GQ