Kirjoittaja Aihe: Hoitokäytännöt  (Luettu 275 kertaa)

YIT

• Jr. Member
  • **
Hoitokäytännöt
« : Huhtikuu 30, 2020, 03:19:27 »
Kappas vaan. Selkäkivun Käypä hoito suosituksessa lukee "Potilaan perusteellinen informointi kuuluu aina selkäkivun hoitoon". Ei ole toteutunut ainakaan minun kohdallani. Ainoa informointi koski mielestäni sitä, että pitää välttää tulehduskipulääketä ja suosia Panadolia...

Siellä lukee myös "Selkäkivun ehkäisyyn tulee kiinnittää huomiota jo lapsuus- ja nuoruusiässä. "

Minä en muista havainneeni mitään muuta ehkäisytointa kuin sen, että kirjastossa oli 1970-luvulla se työterveyslaitoksen juliste, jossa käskettiin mm. nostaa isoja taakkoja selkä suorana ja jalat kyykyssä. (Olen aina noudattanut ko. ohjetta, mutta se ei ole kuitenkaan pelastanut selkääni.)

Olen noudattanut ko. ohjetta mutta tuntenut itseni samalla vähän typeräksi, koska muut eivät mielelstäni noudata sitä ja koska kyseistä asiaa ei ole toistettu koskaan viimeisten 40 vuoden aikana niin olen alkanut epäillä, että ko. neuvo olikin ihan turha, mutta silti en ole uskaltanut olla myöskään noudattamatta sitä.

P.S.

Minkähän vuoksi Käypä hoito -suosituksen laatijat ovat sitä mieltä, että fyysisesti raskas työ on psykologinen tai sosiaalinen tekijä? Minusta kyseessä on pikemminkin fysikaalinen tai fyysinen tekija. Sosiaalisesta tekijästä olisi kyse, jos työ olisi henkisesti raskaasta.