Kirjoittaja Aihe: Istuminen  (Luettu 570 kertaa)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Istuminen
« : Toukokuu 02, 2020, 16:02:31 »
Huomasi  juuri, että jos istun tietokoneen ääressä reidet mahdollisimman levällään, selkärangan asento muuttuu paljon mukavammaksi ja tuntuu siltä, että jopa lannerangan ja ristiselän verenkierto paranee.  :)

Haara-asennossa on lähes mahdoton istua muulla tavalla kuin alaselkä lievästi "notkolla" eli juuri siinä neutraaliasennossa, joka on terveellisin selän kannalta. Lisäksi yläselkä suoristuu aivan automaattisesti!  :)

Parasta on, että ryhdikkään asennon ylläpitäminen reidet haarassa on melkein automaattista eli asentoa ei tarvitse hirveästi korjailla eikä sen ylläpito ole hankalaa - toisin kuin silloin kun istuu reidet lähempänä toisiaan.

Onko muilla kokemuksia kyseisestä asennosta? Minkähän vuoksi fysioterapeutit eivät puhu siitä mitään? Vai sisältyykö siihen mahdollisesti jokin riski, jota en tajua? Minulla oli tosin nuorena poikaystävä, jolla oli  tapana istua juuri tällä tavalla tietokoneen ääressä. Hän työskenteli siis tietokoneella kokopäiväisesti, oli työskennellyt jo vuosikausia, eikä  hänellä ollut mitään selkäongelmia. Ehkä hän tajusi, että se on ergonomisesti hyvä asento, koska sattui olemaan fyysikko.  :)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Istuminen
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2020, 16:17:06 »
Nyt huomasin, että saan samanlailen asennon selkään ja lantioon, jos  istun 22 cm korkealla jakkaralla. Silloin ei tarvitse pitää edes kovin leveää haara-asentoa. Jakkaralla istuminen on vieläkin miellyttävämpää kuin tuolilla haara-asennossa istuminen.  :)

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Istuminen
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2020, 16:19:46 »
Verenkiertoni vilkastumisen tiedän siitä, että käytän kapsaisiinia sisältävää lämpövoidetta. Se aiheuttaa minulla sen, että ristiselkä tuntuu miellyttävän lämpöiseltä aina kun verenkiertoni vilkastuu.

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2592
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Istuminen
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2020, 16:46:31 »
Hyvä, jos olet löytänyt sopivan istuma-asennon.  :thumbup:

hiker

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1709
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Istuminen
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2020, 22:50:59 »
Satulatuolilla tai jumppapallolla istuessa jalat ovat automaattisesti haara-asennossa.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipee

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 204
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
Vs: Istuminen
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2020, 06:52:28 »
Satulatuolilla istuessa jalat ovat tosiaan haara-asennossa. Tuoleissa on eroja eli jalat asettuvat niissä eri levyiseen haaraan. Kun tuolin ja työpöydän korkeudet on asetettu oikein niin asennosta tulee rento. Oikea istuma-asento voi helpottaa kipuja niin alaselässä, hartioissa kuin polvissakin. Yhä useammassa työpaikassa perinteiset selkänojalliset tuolit on vaihdettu satulatuoleihin. Hyötyä ei saavuteta mikäli pöydän, tuolin ja käyttäjän suhteita toisiinsa ei ole säädetty oikein.

Kipee

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 204
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
Vs: Istuminen
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2020, 07:02:50 »
Ja hei, sehän on hienoa, että samankaltainen hyvä istuma-asento on löytynyt kokeilemalla ihan tavallisella tuolilla ja vielä parempi jakkaralla! :jeee: Silloinhan on kaikki hyvin. :)  Tarkoitukseni ei ollut siis yllyttää kokeilemaan mitään satulatuoleja. Pohdiskelin vain sitä, että löytämäsi asento lienee samankaltainen...

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Istuminen
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2020, 18:15:28 »
Vaatiiko satulatuoli muuten normaalia korkeamman pöydän?
Kokeilin satulatuolia joskus nuorempana, ja silloin se vain pahensi selkäsärkyäni. Muistelen, että se liikkui sinne ja tänne. Olen aina tarvinnut mahdollisimman vakaan istuma- ja kävelyalustan. (Johtuu varmaan yliliikkuvuuksista.)

Esim. soutuvenessä istuminen taitaa olla  pahinta myrkkyä selälleni, koska nikamat hytkyy silloin jatkuvasti sinne ja tänne. Mutta jos soudan itse, ei ongelmaa ole, kun silloin on ihan eri asento ja liikeradat ja lihasten verenkiertokin pelaa toisin kuin staattisessa asennossa.

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2592
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Istuminen
« Vastaus #8 : Toukokuu 03, 2020, 18:36:35 »
Vaatiiko satulatuoli muuten normaalia korkeamman pöydän?


Kyllä. Ryhdin täytyy olla hyvä.

Kipee

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 204
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
Vs: Istuminen
« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2020, 18:46:55 »
Kävin kurkkaamassa satulatuoleihin erikoistuneen firman sivuja. Siellä on kaikki mahdollinen tieto tuoleista. Pöydän olisi hyvä olla 10-15cm normaalia korkeampi. Tärkeintä olisi kuitenkin istua tuolilla oikein. Käy ihmeessä lukemassa tuoleista.
Hankalaahan tässäKIN asiassa on se ettei satulatuolikaan sovi kaikille istuimeksi. Jokaisen ihmisen kroppa kun on erilainen. On tämä niin hankalaa....

YIT

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Istuminen
« Vastaus #10 : Toukokuu 04, 2020, 15:16:41 »
Onko kellään kokemuksia painonnostovyön kanssa istumisesta? Se on on takaa 10 cm leveä paksu nahkavyö, joka kiristetään niin tiukalle, että tukee selkä- ja vatsalihaksia.

Kokeilin äsken istua sen kanssa tietsikalla ja tuli heti sellainen fiilis, että selkä menee silloin vähän kuin itsestään ns. neutraaliasentoon ja pysyy siinä asennossa hytkymättä vaikka kirjoittaisin samalla näppiksellä.

satuo

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 2592
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Istuminen
« Vastaus #11 : Toukokuu 04, 2020, 15:23:19 »
Periaatteessa selän tukivöitä ja -liivejä voi käyttää, mutta jatkuvassa käytössä ne surkastuttavat lihaksia, kun niitä ei käytetä. Eli niitä suositellaan vain akuuttiin tilanteeseen.

trochanter

  • Global Moderator
  • ******
  • Viestejä: 1805
Vs: Istuminen
« Vastaus #12 : Toukokuu 05, 2020, 08:21:39 »
Periaatteessa selän tukivöitä ja -liivejä voi käyttää, mutta jatkuvassa käytössä ne surkastuttavat lihaksia, kun niitä ei käytetä. Eli niitä suositellaan vain akuuttiin tilanteeseen.
Juuri näin  :thumbup:
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)