Kirjoittaja Aihe: Elimistön kuivuus  (Luettu 487 kertaa)

YIT

• Jr. Member
  • **
Elimistön kuivuus
« : Toukokuu 07, 2020, 17:13:20 »
Minulla on luontaisesti sen verran isot lihakset ja hyvä ryhti, etteivät välilevyni vaurioidu kovin herkästi. Mutta jos ne vaurioituvat, paraneminen on todella vaikeaa.

Luulen, että ainakin osasyynä on se, että elimistöni on ollut aina melko kuiva. Olen saanut selville, että välilevyn vaurioituminen saattaa johtaa SI-nivelen yliliikkuvuuteen, josta voi aiheutua lisäkipua. Ja SI-peräinen kipu liittyy usein faskiaongelmaan, ehkä peräti johtuu siitä.

Faskioiden välissä kuuluisi olla hyaluronihappoa liukasteena ja luulen, että sitä on minulla vähän liian niukanlaisesti, aivan kuten sylkeä ja muutakin kostuketta.

Onko täällä muita elimistön kuivuusongelmista kärsiviä?

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
Vs: Elimistön kuivuus
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2020, 01:02:00 »
Olen rutikuiva, jonka olen saanut kuulla useaan otteeseen lääkäreiltä. Kuivuus ei ole aiheuttanut minulle mitään ongelmia, mutta ei ole tietenkään mikään syy kehuskeluun. En vain koe normaalia janon tunnetta, joten juomani nestemäärä jää välillä todella niukaksi. Tällainen kuivuus ei ole kuitenkaan mitenkään liittyväinen välilevyjen nestepitoisuuteen, joka taas kertoo niiden kunnosta. Toisaalta isot lihakset tai hyvä ryhti eivät kerro välilevyjen kunnosta yhtään mitään.

Esimerkkinä olin itse elämäni parhaassa kunnossa harrastettuani pienestä pitäen intensiivisesti liikunta. Minulla ei ollut myöskään minkäänlaista selkäkiputaustaa. Silti ei tarvittu kuin matala jalan nostaminen tanssitunnilla repäisemään yksi lannerangan välilevyistä niin täysin, että kaikki sen sisältämä geelimäinen sisus työntyi ulos selkäydinkanavaan. Välilevy romahti täysin, jolloin nikamien reunoissa olevat nivelsiteet jäivät löysälle ja rangasta tuli täysin epästabiili. MRI-kuvasta näki, kuinka selkärankani oli muilta osin priimakunnossa. Revennyt välilevy oli muuten suht jäykässä selässäni se joustavin osa, jota olin käyttänyt kaikessa, missä tarvittiin selän liikkuvuutta.

Puhuit vaurioiden vaikeasta paranemisesta. Oletko ottanut huomioon, etteivät monet vauriot, kuten esim. minun, tule paranemaan koskaan. Sain kuulla, kuinka ainoa keino saada vähitellen rankani stabiiliksi romahtaneen välilevyn kohdalta, olisi treenata syvät lihakset niin hyvään kuntoon kuin vain mahdollista. Luonto yrittäisi luuduttaa nikamat toisiinsa, mutta siihen voisi kulua 10 vuotta eikä taetta luutumisesta voinut silti antaa.

Lääkkeet kuivattavat hyvin usein suuta ja faskiat taas kiristyvät erinäisistä kehon virheasennoista sekä liikehäiriöistä. Faskioita käsittelemällä tila voidaan saada hetkellisesti korjautumaan, mutta ilman uusien liikemallien oppimista, tila ei tule pysymään. SI-nivel jakaa ammattikunnan mielipiteet kahtia ja muutenkin on vaikea sanoa sen ongelmien suhteen, mikä on ollut muna ja mikä kana.

Valitettava tosiasia on, että kerran rikkoutuneet tai kuluneet rangan osat eivät enää koskaan palaa vanhaan kuntoonsa. Täytyy tehdä paljon työtä saadakseen ja pitääkseen selkänsä mahdollisimman hyvässä kunnossa, mutta täytyy myös oppia näkemään, mitä voi edelleen tehdä selän huonommasta kunnosta ja kivuista huolimatta.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2020, 16:47:49 »
Ikävää, että selkäsi ei ole parantunut.  :-\

Minulla on magneettikuvasta päätellen sama tilanne kuin sinulla eli alin nikamaväli on niin lytyssä, että nikamat melkein koskevat toisiaan. En olekaan olettanut, että välilevyni korjaantuisi, mutta toivon, että kipu lakkaisi.

Kun jäsenkorjaaja käsittelee vasemman jalan ja käden faskioita, ne tuntuvat usein aristavilta, toisin kuin oikean puolen faskiat. Vasemman reiden sivulla olevan faskian käsittelyn aikana saattaa myös kuulua napsahdus lannerangan kipeästä kohdasta ja samoin vasemman olkavarren käsittelyn aikana saattaa kuulua naksahdus lapaluiden välistä, jossa minulla on välilevyn madaltuma, joka aiheutti aikoinaan kovastikin heijastekipua käsivarteen.

Vasemman reiden ulkosyrjä on ollut lisäksi hieman tunnoton siitä alkaen, kun välilevyni repesi nuorena työmaalla. Arvelen siksi, että turhan alhainen hyaluronihappopitoisuus faskioiden välissä saattaa esim. tulehduttaa faskiat yhdistettynä siihen, että nikamat liikkuvat liikaa välilevyluhistuman takia. (Selkäsärkyni on tyypillisesti pistemäistä ja tuntuu vasemmalla puolella eli samalla puolella kuin faskiaongelmani.)

P.S.
Loppuun asti vuotaneet välilevyt tuskin enää palaavat entiseen paksuuteensa. Mutta se ei tarkoita sitä, ettei madaltuneet välilevyt voisi koskaan  palautua entisiin  mittoihinsa. Lääkärit tosin väittivät minulle sellaista. Hämmästykseni oli sen vuoksi suuri, kun tänä vuonna otetut röntgen- ja magneettikuvat todistivat, että se 1990-luvulla madaltunut nikamavälini onkin palautunut ennalleen.  :)

Kyse oli silloin siis lievästä madaltumasta. Joko olen lääketieteellinen sensaatio tai sitten lievästi madaltuneet välilevyt saattavat palautua entiseen paksuuteensa.  :) Sitä en tosin tiedä, kuinka kauan se kestää. Tiedän vain sen, että selkäkipuni lakkasi heti kun lakkasin syömästä Klotriptyl Mite -nimistä kipulääkettä. Ehdin syödä sitä 10 vuotta, jona aikana en kyennyt seisomaan enkä istumaan ilman tukea, koska kipupistettä alkoi särkeä välittömästi. (Sauna oli ainoa poikkeus, minkä vuoksi ajattelin, että kyse oli verenkiertohäiriöstä.) Veikkaan, että tuo lääke itse asiassa heikensi verenkiertoani, minkä vuoksi kipu jatkui 10 vuotta. Selkäni ehti olla 10 vuotta kivuton lääkkeen lopettamisen jälkeen.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2020, 16:52:29 »
Onko se syvien lihasten treenaus auttanut sinua? Kerroit, että selkäsi oli jäykkä, vaikka treenasti tanssia. Oliko se siis klassista balettia?

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Toukokuu 08, 2020, 16:59:15 »
Nyt minä keksin mahdollisen selityksen sille, miksi Klotriptyl mite piti särkyä yllä. Se saattoi vähentää hyaluronihapon tuotantoa, joka on minulla jo luontaisesti matalahko. Testasin asiaa vielä aloittamalla lääkityksen uudelleen ja sama särky palasi muistaakseni viimeistään viikon kuluttua.

Kyseinen lääke vähentää muistaakseni syljen eritystä. Mitä vetoa, että sama pätee myös hyaluronihappoon, mutta sitä vain on paljon vaikeampi havaita kuin syljenerityksen vähenemistä. (Ja minun kuivuuteni ei ole johtunut  koskaan liian vähästä juomisesta, koska olen aina juonut paljon.)

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2020, 01:39:34 »
En tiedä, mistä olet päätellyt kehosi olevan jotenkin kuivunut.  ~:/  Jos nimittäin juot riittävästi, sinulla ei ole jatkuvasti lämpöä etkä oksenna, ripuloi tai ole muuten sairas, niin kehosi ei ole kuivunut eli sinulla ei ole nestehukkaa.

Faskiat kiristävät sinulla selvästi sillä puolella, johon välilevyongelmat ovat vaikuttaneet. Se puoli kehostasi toimii väärillä liikeradoilla, lantiosi on kiertynyt väärään asentoon tms. Faskioiden kiristymiseen ei tarvita minkäänlaista kuivumis- tai liukasteongelmaa. Faskiat ovat lihaskalvoja, jotka kulkevat kehossa kiertämällä sitä kuin korkkiruuvi. Oikeaoppinen käsittely ei ole mikään tuskaa tuottava toimenpide. Taitavissa käsissä hoito alkaa aina jalkaterästä ja jo pelkästään se tekee ihmeitä faskian koko piteedelta käsiteltävässä faskiaketjussa.

Ilman lannerangan ympärille treenattuja syviä lihaksia rankani olisi ollut useita vuosia ilman minkäänlaista tukea ja revenneen välilevyn kohdalta täysin epästabiili. Hermojuurivauriot aiheuttivat saman holtittomuuden koko toiselle puolelle lantiotani. Aluksi treenasin itselleni pinnalliset vatsa-  ja selkälihakset pitämään rankani kasassa ja itseni pystyssä. Vasta vuoden kuluttua repeämästä syviä lihaksia voitiin alkaa herättelemään pahimpien lihasten suojakramppien vähennyttyä. Samalla piti ryhtyä "purkamaan" treenaamaani" pinnallisten lihasten suojapanssaria.

Minulla on aivan normaali länsimainen hieman jäykkä selkäranka, jossa joustavin kohta on lannerangassa. Liike lähtee aina siitä, mistä sen helpommin saa eli alimmista lannerangan nikamaväleistä. Lopulta joku välilevyistä pullistuu tai repeää, jos on huono tuuri. Minun pelastukseni selkäkivun suhteen on ollut jatkuva liikunta, niin syvien kuin pinnallistenkin lihasten ainainen treenaaminen sekä rangan liikkuvuuden harjoittaminen. Olen myös ollut onnekas, sillä rikkoutunut väli on luutunut umpeen eli nikamat ovat luutuneet kiinni  toisiinsa. Sen jälkeen ovat loppuneet puukoniskukivut. Rangan asento on muuttunut, hermovauriot aiheuttavat edelleen puolieroja ja lihasheikkoutta toiselle puolelle. Sillä puolella myös lihakset kiristävät ja faskiat ovat jumissa lähes aina.
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2020, 15:41:57 »
En sanonut, että elimistöni olisi kuivunut, vaan että elimistöni on kuiva.  :) Tarkoitan tällä sitä, että esim. syljen ja alapäälimaneritykseni on keskimääräistä vähäisempää. (En esim. pysty syömään Marianne-keksejä ilman juotavaa.)

Ja kyllä minunkin jäsenkorjaajani aloittaa aina jalkateristä, tai itse asiassa varpaista.  :) Eikä hänen käsittelynsä ole myöskään tuskallista, mutta vasemman reiden ja olkavarren faskioiden käsittely "tuntuu" silti "enemmän". Ei siis tuota tuskaa, mutta siellä tuntuu jotain, mitä on ehkä vaikea kuvata sanalla miellyttävä. Tätä on vähän vaikea sanallistaa, koska tavallaan koen myös kipeiden lihastan hieromisen "miellyttäväksi", vaikka kokisin hieronnan aikana, että lihakset ovat kipeitä. Mutta ymmärrät varmaan, mitä ajan takaa.  :)  (Hermostossani on ehkä ylipäänsä jotain häikkää, koska koen monet normaalisti ikävinä pidetyt aistimukset miellyttävinä.)

Minun jäsenkorjaajani väitti muistaakseni, että jäsenkorjaus lisää nestettä eli sitä hyaluronihappoa faskioiden väliin. Lisäksi hän väitti, että selkäkipupotilaan ranka voi olla paitsi kiero kuin korkkiruuvi myös monella muullakin tavalla huonossa perusasennossa.

Kuka opasti sinua lihastreenissä? Minun on ollut äärimmäisen vaikea saada jumppa-konsultaatiota julkiselta puolelta.

Teetkö lihas- ja liikkuvuustreenejä siis päivittäin vaiko vieläkin useammin? Entö osaatko arvioida, kuinka nopeasti rikkoutunut väli on luutui sinulla umpeen?

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2020, 22:31:29 »
Lantio on selkäkipuisilla yleensä virheasennossa. Onko se sitten syy rangan ongelmille vai seuraus niistä. Vaikea varmasti sanoa. Minulla lantion ja lonkkien ongelmat ovat tulleet jäädäkseen, koska L5-  ja S1-hermojuurien vaurioitumisen jäljiltä jalassani on vain reilu puolet toisen voimista ja ns.käyttöjalkani on alkanut myös oireilemaan lonkasta. Ei ihme, sillä onhan se joutunut tekemään tuplatyön jo yli 10 vuotta.

Nikamat luutuivat yhteen reilussa viidessä vuodessa. Ensin alkoivat yllättävät puukoniskut vähentyä liikkuessani ja sitten huomasin, kuinka eteentaivutuksissa alaselässä ei tapahtunut lainkaan liikettä. Treeneen lähes päivittäin joogan ja pilateksen tavoin etenkin liikkuvuutta ja keskivartalon hallintaa sekä epäsuhtaista lihastasapainoani. Fysiatrini js fysioterapeuttini avulla saavutimme lakipisteen vaurioituneen puolen kuntoutuksessa ja nykyään treeni kohdistuu saavutetun ylläpitoon. Olen ollut täysin yksityisten ammattilaisten hoidossa.
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Toukokuu 12, 2020, 17:47:04 »
Kiva kuulla, että kehitystä on tapahtunut.  :)

Mikä on kiputilanteesi nykyisin? Oletko joutunut maksamaan fysioterapiasi itse?

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2020, 17:48:20 »
Siis kiputilanteesi selkäperäisten kipujen osalta...

hiker

• Global Moderator
« Vastaus #10 : Toukokuu 13, 2020, 12:41:12 »
Kaiken olen maksanut terveydenhoitoani ajatellen omasta pussista. Alkuvuosina oli tosin apuna lyhyen ajan sairaskuluvakuutukseni ja työterveyshuolto. Sitten loppui korvaussumma ja kunnan työterveys muuttui kunnalliseksi hoidoksi. Tein arvoratkaisun, että oma oloni ja terveyteni on tärkeintä ja säästän kaikessa muussa.

Minulla on jatkuva lääkitys edelleen niin hermosärkyyn kuin muihinkin kipuihin. Ajoittain alaselkä ottaa nokkiinsa vääränlaisesta liikunnasta, mutta tiedän, ettei se ole vakavaa. Ongelmat ovat nykyään paljon enemmän kaularangassa. Olisin itse valmis kokeilemaan lääkityksen vähentämistä, mutta lääkärini eivät ole suostuneet, koska vieroitusoireet ja lääkepitoisuuksien muutokset voivat sotkea bipolaarihäiriöni tasapainoa.

Liikuntaharrastukseni on jouduttu karsimaan vähä vähältä kevyempiin ja kevyempiin. Olen kuitenkin löytänyt uusia ja nautittavia tilalle ja olen enemmän kuin onnellinen siitä.
Polven artrofibroosi

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Toukokuu 13, 2020, 17:39:28 »
Tehoavatko ne kipulääkkeet?

P.S.
Minä alan olla pikku hiljaa vakuuttunut siitä, että sekä fyysisten että psyykkisten sairauksien taustalla piilevät usein samat fyysiset sairauksia tuottavat mekanismit kuten matala-asteinen tulehdus. Itsellänikin on sekä aivosairaus (ME) että selkäsairaus. Yhteisenä taustatekijänä saattaisi olla esim. elimistöni heikko "itsepuhdistuskyky", joka on faktaa ainakin aivojeni osalta. Mutta jos ja  kun selkäsairaudessani on tulehduksellinen komponentti, niin kyllähän paraneminen edellyttäisi esim. hyvää lymfakiertoa. Ja jos ei ole sitä hyaluronihappoa, niin miten ne tulehdukseliset aineenvaihduntatuotteet pääsisivät huuhtoutumaan pois edes teoriassa?

Siis ellei ole varaa käydä 2 x kuussa jäsenkorjaajan pakeilla. Mulla ei ole, koska en ole saanut kuntotututukea enkä edes toimeentulotukea, joten joudun elämään alle kaiken minimitoimeentuloturvan.  :( En saa edes asumistukea, koska olen naimisissa toisella paikkakunnalla asuvan ihmisen kanssa, joten rahat ei riitä edes asunnon lämmitykseen.)

Sinä teit kyllä ihan oikean ratkaisun ja minäkin kävisin mielelläni yksityisellä fysioterapeutilla, koska teveyskeskuksen fyssari nosti  kädet pystyyn jo yhden käynnin jälkeen. Pelästyi kai sitä, kun selkäkipuni oli niin paha.  :(

Yritin löytää äsken tietoa psykiatristen ja somaattisten sairauksien yhteisesiintyvyydestä laihoin tuloksin. Olisiko niin, ettei asiaa ole juurikaan tutkittu, kun on ajateltu, että kyseessä olisi kaksi aivan eri tautiluokkaa, joilla ei ole tekemistä toistensa kanssa. Sen kuitenkin tiedän, että kehitysvammaisilla sekä autismikirjon ihmisillä on todella paljon ei-aivoperäisiä fyysisiä sairauksia (jotka  nekin siis saattavat olla pohjimmiltaan osin keskushermostoperäisiä).