Kirjoittaja Aihe: Tupakan stumppaus paikka  (Luettu 30856 kertaa)

Sonny

• Sr. Member
Tupakan stumppaus paikka
« : Maaliskuu 06, 2007, 14:39:37 »
Heippa

Ajattelinpa aloittaa tällaisen aiheen tännekkin jos sattuis olemaan muitakin tupakoinnin lopettaneita tai sitä aikovia liikkeellä  :)

Itse olen yrittänyt lopettaa useita kertoja, paras tauko kesti puoli vuotta ja sitten taas käryyttelemään. Tänään tulee 7 viikkoa täyteen ilman tupakkaa ja aika hienosti on mennyt täytyy sanoa, joskin nikotiinipurkan avulla. Syy miksi nyt sain sen tunteen että tupakan on syytä jäädä matkasta pois oli se että alkoi tulla selviä hengitysvaikeuksia ja niitä aletiin sitten tutkia oikein kunnolla. Onneksi lääkäri otti minut tosissaan, se sai jopa minut pelästymään että olenko aiheuttanut itselleni kenties jo sellaisen sairauden jolle ei voida mitään.
Nyt on tutkittu jo paljon ja vielä on edessä joitakin puhalluskokeita, sitten pitäis alkaa selvitä missä mennään. Onneksi kuvissa ei ole ollut mitään tai verikokeissa joten epäilynä on nyt sitten joko kipulääkityksen lamaava vaikutus, astma tai keuhkoahtauma.
Nyt voin kuitenkin sanoa että jo tupakan poisjättäminen on auttanut jonkin verran, ei enää tule tunnetta että olis muistettava hengittää ja se on tuonut minulle myös valtavasti virtaa ja olenkin alkanut liikkua ulkona todella paljon päivittäin.

Tsemppiä kaikille jotka ovat tässä samassa tilanteessa tai lopettamista suunnittelvat ja ois ihan kiva kuulla myös niitä onnistuneiden tarinoita  :D
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
Vs: Tupakan stumppaus paikka
« Vastaus #1 : Maaliskuu 06, 2007, 17:29:02 »
Onneksi olkoon Sonny!
Terveenäkin on hankalaa luopua tutuista tavoistaan, saati sitten kun on sairauksia mukana. Nikotiinipurkka on hyvä apu siinä, että ensin voi luopua tavasta (ja savusta) ja sitten vasta nikotiinista.

Minä poltin pitkään ja lopetin myös pitkään, eli aina uudelleen, yritin ja yritin. Selvitin itselleni moneen kertaan syyt, miksi se tulisi lopettaa. Kolme tärkeintä; terveys, haju ja raha. Terveys oli pientä, vaikka miten tiesikin mahdolliset seuraukset. Haju oli jo isompi. Savuke voi haista vieläkin hienolta kun ollaan ulkoilmassa, mutta inhoan tupakantunkan hajua vaatteissa. Suurin taisi olla raha. Kun kaksi aikuista poltti niin rahaa paloi niin ettei oli tingittävä yhdestä jos toisesta.
Noin 10 vuotta sitten oli pakko valita, että nuukaillaanko loppuelämä kaikesta vai tumpataanko. Päätettiin tumpata. Nikotiinipurkka oli sitten aikansa kuvioissa mukana ja pientä lipsuilua tapahtui alkuun viihteellä, mutta lopussa kiitos seisoo.
Enää en polta  :D
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2007, 18:59:28 »
nythän on niitä uusia tupakanlopetus lääkkeitä, jotka vaikuttaa nikotiinireseptoreihin niin et tupakasta saatava mielihyvä katoaa. ajattelin pyytää kokeeks niitä seur. terv.kesk. käynnillä torstaina. en oo edes yrittänyt lopettaa kun pidän verukkeena ylipainoa ja kipuja.

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2007, 21:35:15 »

Hienoa Tiibet, olet siis tajunnut tuon tavan turhuuden jo ennen minua  :thumbsup:

Sirpa, syitä olen minäkin aina löytänyt mutta nyt vaan tuli tunne että ei enää löydy niitä. Minulle ei Zybania määrätty johtuen tästä selkään liittyvästä lääkityksestä. Nuo tupakanlopetuksessa käytettävät lääkkeet ei varmaan meille vahvempien kipulääkkeiden käyttäjille mitään edes vaikuttais, saahan noista kipulääkkeistäkin tietynlaista mielihyvää.
Kaikki konstit on kuitenkin sallittuja, ainakin melkein  ;) ja lopettaminen kannattaa aina!
J45.8  Asthma bronchiale

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2007, 18:21:55 »
Moikka
Löysinpä tällaisen hauskan jutun tuolta Stumpin sivulta, ei lopettaminen ole aina niin kamalan ryppyotsaista vai mitä  ;D

Tupakoinnin lopettaminen on helppoa. Itse lopetin kerralla, eikä tunnu yhtään missään, elekrep.
Jotkut menettävät hermonsa jo muutaman päivän jälkeen ja ratkeavat taas polttamaan, raukat. Minä pystyn olemaan ilman tupakkaa, pystyn pitämään hermoni kurissa, vaikka ajattelen tahallani koko ajan tupakkaa.
Kynteni purin lyhyiksi, koska ne olivat liian pitkät ja se oli mukavaa ajanvietettä. Vaihtelu virkistää. Nukahdin iltapäivällä sen verran pitkään, että kauppa kerkesi mennä kiinni. Venäytin käteni, kun kävin repimässä kaupan ovea.
Olisin vain kokeeksi halunut ostaa tupakkaa ja todistaa, että voin olla polttamassa, piip, vaikka aski olisi avoinna pöydälläni, piip, piip.
Kävin hakkaamassa nyrkillä naapurin ovea. Eivät olleet kotona, atualamuj. Kun kerrankin olisin käynyt moikkaamassa ja kysynyt vointia, ovat ne piip jossakin luuhaamassa. Olisin vain samalla lainannut muutakan tupakan, että voisin toteuttaa kokeiluni.
Tuhjään tuhkakuppiin oli jäänyt jokin tahra, joka ei ollut lähtenyt pesussa pois. Sain sen nuolemalla puhtaaksi.
Hengitys kulkee paremmin kun ei tupakoi. Äänikin kuulostaa paljon kirkkaammalta. Kiljuin kokeeksi puoli tuntia.
Nyt sitä on paljon notkeampikin. Ennen en saanut varpaita suuhuni, nyt pystyin jyrsimään varpaankynnet juuria myöten, piiiiiiip....

J45.8  Asthma bronchiale

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #5 : Maaliskuu 08, 2007, 19:40:21 »
Minulla lopettamisesta on jo parikymmentä vuotta. Ei todellakaan ollut helppoa, mutta suosittelen kyllä. Lopettamispäätöksen kyllä tulee tulla omasta itsestä. Jos on liikkeellä ajatuksin "no jos tästä nyt sitten kokeilisi tupakkalakkoa", niin saattaa mennä kiville. Jos on aidosti oma halu lopettaa, on asia helpompi. Mutta en missään nimessä vähättele asiaa.

Käy se joskus mielessä vieläkin.  :D

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2007, 21:04:38 »
Moiks

Ranelle onnittelut paristakymmenestä savuttomasta vuodesta, minä juhlin tänään 2 kuukautta  :rohonauru:
Hyvin on mennyt mutta menköön. Leukalihakset näkyy kohta takaapäin mutta ei haittaa, mieluummin nikotiinipurkkaa kuin tupakkaa, niillä on aikas iso ero.
Toivottavasti palstalle eksyisi muutama muukin henkilö, en usko että olen ainut jonka oli syytä lopettaa tupakointi vai olenko  :vihellys:
J45.8  Asthma bronchiale

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2007, 21:33:16 »
Luin tuon Sonnyn tupakanlopettamistarinan, mistä sen olitkin löytänyt.  ;D Se oli kyllä hauska..
Huumori onkin hyvä ottaa peliin , se auttaa.
Muutoinkin onnittelut sinulle, kun olet jaksanut pitää lopettamispäätöksen  :vrolijk_26:

Varmaan jotku muutkin tuota asiaa miettii, tsemppiä kaikille, joilla samoja ajatuksia. :thumbsup:
Ajattelisin, ett jos polttaisin en tiedä miten pystyisin lopettamaan, voisin yrittää karkinsyönnin lopettamista, se olis mulle ihan yhtä vaikeaa. :-[
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2007, 16:31:24 »
onko kukaan lopettaja kokeillut niitä uusia niikotiinireseptoreihin vaikuttavia lääkkeitä, zymbion tms.?

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #9 : Maaliskuu 15, 2007, 22:11:14 »
Moi
Niitä en ole kokeillut, kaikkia vapaasti saatavia apteekin juttuja kylläkin  :laugh: Aika paljon on ollut porukoilla sivuvaikutuksia noista lääkkeistä mutta on ne myös vieneet tupakanhimon ja moni on niillä onnistunut. Champix on nyt joku uusi lääke, edullisempi kuulemma kuin Zyban, muuta en siitä oikein tiedä.
Kaikki konstit on sallituja (melkein) kun röökistä otetaan niskalenkki, siitä vaan Sirpa stumppaamaan!!! :thumbup:
J45.8  Asthma bronchiale

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2007, 10:17:07 »
Moikka

Eipä ole ruuhkaa tällä osastolla, toivottavasti tarkoittaa sitä että foorumilaiset ei polta  :thumbsup:
Tänään tuuletan kunnolla, olen ollut täysin savuton 4 kuukautta juuri tänään  :vrolijk_26:Hieman on ollut välillä vaikeata mutta ei mitään suurempaa ongelmaa, tämä on nyt kyllä ihan tahdosta kiinni nyt, se on jo todistettu että voin elää ilman tupakkaa.
Tsmeppiä kaikille jotka tämän asian kanssa mahdollisesti painivat  :thumbup:
J45.8  Asthma bronchiale

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2007, 10:53:24 »
sonny: käytitkö jotain korvaushoitoa, nicorette tms?`mun pitäs ehdottomasti lopettaa ennen leikkausta, mutta en pysty, kertakaikkiaan. hermostuttaa pelottaa ja masentaa. eli väärä ajankohta yrittää? ootko lihonut lopettamisen vuoksi?

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2007, 15:02:49 »
Onnittelut Sonnylle tahdonlujuudesta!

Olet kipujesi keskellä jaksanut olla sisukas  :thumbsup:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Toukokuu 08, 2007, 15:31:05 »
Kiitos Tiibet, välillä on tosiaan särkyjen keskellä tullut mieleen auttaisko siihen vaikka tupakka mutta onneksi on järki voittanut  ;)

Sirpa, käytän lakritsin makuista nikotiinipurkkaa eikä tosiaan ole ollut kovin suuria hankaluuksia koko aikana, joitakin hepuleita kyllä  ::) Olen ehkä hieman lihonut mutta tässä tuli samaan aikaan tilanne että liikkuminen jäi täysin useammaksi viikoksi kipujen vuoksi, muuten tuskin olis mitään muutosta tullut. Aloin myös käyttää heti Omenaviinietikkaa joten ei tullut mitään aineenvaihdunnallisia ongelmia, ei turvotusta yms. ikävää.
Sulla on tosiaan aika hankala tilanne nyt, lopettaa pitäis ja stressi on kova, voi se silti onnistua. Minähän lopetin kun tuli epäilys keuhkosairaudesta, kaikki pahimmat oli mahdollisia ja hammashoitaja alkoi jutella limakalvojen muutoksista, tajusin että on pakko valita terveys tai tupakan tuoma nk. nautinto.
Jos asia nyt kuitenkin tuntuu ylivoimaiselta niin unohda koko juttu joksikin aikaa, ei se väkisin onnistu ja se lopettaako kuukauden ennen vai jälkeen tuskin tekee mitään kamalaa muutosta. Osaavat ottaa tuon tupakoinnin nukutuksessakin huomioon ihan hyvin joten älä nyt siitä ota lisäpaineita  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #14 : Toukokuu 28, 2007, 12:47:32 »
taidan sittenkin yrittää vielä sitä lopettamista tai ainakin lakkoa ennen leikkausta. ainakin 4 vk ennen. yrittäähän edes voi, jossei onnistu niin sit ei.