Kirjoittaja Aihe: Tupakan stumppaus paikka  (Luettu 30939 kertaa)

Rijoka

• Full Member
Vs: Tupakan stumppaus paikka
« Vastaus #15 : Toukokuu 29, 2007, 18:48:43 »
Suosittelen lämpimästi tuota stumppausta. Minulla on jo viimeisestä lopettamisesta 32 vuotta. Olin kyllä harjoitellut sitä lopettamista jo pari vuotta, mutta ei ole helppoa lopettaa, kun on työpaikkana ravintola jossa siihen aikaan sai polttaa joka päydässä. Ensimmäisen selkäleikkauksen jälkeen lopetin lopullisesti. Kiitos neurokirurgille joka leikkasi leskäni ja kertoi leikkauksen jälkeen miten tupakka vaikuttaa selkälihaksiin ja niiden verenkiertoon.
Nyt kärsin naapureiden tupakoinnista parvekkeilla, kun omaan asuntoon tulee savua niin, että vaatteetkin haisevat tupakalle ja koka aamu saa köhiä kurkkunsa auki tupakan savusta.

Tsemppiä kaikille teille jotka jaksatte lopettaa tuota käryyttämistä. Kyllä se siitä onnistuu :vrolijk_26: :thumbsup:
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #16 : Kesäkuu 15, 2007, 07:18:28 »
Tuli ittelläkin käryteltyä "sosiaalisesti" kolmisen vuotta, kunnes käsitin homman turhuuden. Miksi pilata keuhkoja ja ylipäänsä terveyttä ottamalla kontolleen vielä mahdollisen syövän uhkan? No, nyt en käryttele enää :)

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #17 : Lokakuu 07, 2007, 16:21:25 »
kysyin terkkarilekurilta zyban-reseptiä, ei antanut koska on keskushermostoon vaikuttava lääke, ja mulla kasvain päässä, ei kuulema sovi. vähän hatuttaa kun en saanut, vallu valpiokin pääsi sillä irti röökistä vaikka oli ketjupolttaja. mulla menee alle puol askii per pv, mutta ois leikkauksen takii hyvä varmaan lopettaa. tosin pelkään lihomista kun ei sais enää yhtään lihoa, vaan laihtua.selkä prakaa jo nytkin näillä 20 kg ylipainolla.kunto on kuitenkin aika hyvä, ja pef-arvot huippuhyvät olleet aina. jaksan polkea fillarilla ylämäkeä enkä vesijuoksussakaan pahemmin hengästy ja sitä jaksan tunnin yhtäsoittoa. oon kyllä ikäni harrastanu liikuntaa, kai siinä keuhkot on saanu "tuuletusta". just tulin 2 tunnin pyörälenkiltä ja hiki valuu ja reisiä kivistää. oon tosissani yrittäny kuntoilla nyt leikkausta ennen mahd.paljon, ja vesijuoksua 2-3 krt viikossa lisäks. auttaa hyvin stressiin ja ylikierroksiin.
yks tuttava joka oli polttanu teini.-iästä lähtien kuoli just keuhkosyöpän joka oli levinny aivoihin. 60 -vuotiaana. vuosi sitten todettiin ja loppu tuli nopeasti. karmeeta.... :'(

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #18 : Lokakuu 07, 2007, 18:16:34 »
Sirpa, aika ihmeellinen päätös lekurilta, ei tuo nyt kai ihan keskushermostoon vaikuta kuten esim. kipulääkkeet  :o
Voisitko ajatella nikotiinipurkkaa? Minä olen ollut nyt yli 8 kuukautta savuton sen avulla, suosittelen lämpimästi  :thumbsup:
Hyvältähän tuo happitilanteesi kuulostaa, minulla oli aivan selvästi alentunut puhallukset, muistan kun vielä muuama vuosi sitten puhaltelin ettei mitään ongelmaa ja nyt kähisen hieman yli 300  :-[ 
Hienoa että olet jaksanut liikkua ja eihän tuo tupakkamäärä mikään älytön ole, minä polttelin toista askia päivässä.
En olis uskonut että purukumilla voi päästä eroon tupakasta mutta se palvelee asiaa tosi hyvin, sen voi laittaa suuhun kun olis menossa tupakalle eikä siis saa muulloin nikotiinia kuin silloin kun purkkaa käyttää, laastarihan jakaa sitä alati. Kaikki keinot on sallittuja tässä sodassa ja kiva saada sut kivoitteluun mukaan viimeistään sitten leikkauksen jälkeen  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Hellu

• Ex-member
« Vastaus #19 : Lokakuu 08, 2007, 10:37:41 »
Alkaa aika monella työpaikallakin olla sauhuttelut kielletty niin myös minunkin työpaikalla! Itse en kyllä poltakaan. Tsemppiä lopettamiseen!

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #20 : Lokakuu 09, 2007, 14:25:57 »
no mulla on pef-arvot ollu aina yli 650,eli hyvät. johtunee ahkerasta liikuntaharrastuksesta :vihellys:purkkaa en voi käyttää sillä se närästää sikana. inhalaattoria oon kokeillut, sitähän voi imeä, vähän niinkun röökiä...

Anni

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #21 : Lokakuu 12, 2007, 14:02:37 »
Kohta kolme vuorokautta polttamatta :) Päätin yksi ilta, että en mene seuraavana aamuna tupakalle ja laitoin illalla laastarin käsivarteen. Tahdonvoimaaa tämä vaatii, tuli flunssa enkä ole päässyt ulos liikkumaan tms. ja se turhauttaa.

Eilisiltana kahvia keitettyäni nuuskin ihmeissäni, että kylläpä kahvi tuoksuu erilaiselle, täyteläiselle. Katsoin jopa kahvipakettia, että onko mies ostanut jonkun muun merkkistä kahvia. Mutta samaa se oli :)

Pyysin terveyskeskuksesta siellä käydessäni jotain materiaalia aiheesta. Sainkin yhden vihkosen. Luen siitä yhtä sivua monta kertaa päivässä, etenkin iltaisin, jolloin tupakanhimo on kovimmillaan. Siinä kerrotaan tunneissa, vuorokausissa, viikoissa ja vuosissa, miten elimistö palautuu ja "toipuu" tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Tämän illan kohdalla lukee: Keuhkoputkien supistustila lakkaa ja energisyys lisääntyy. Hengittäminen tulee helpommaksi.

Parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian kireällä

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #22 : Lokakuu 12, 2007, 14:16:00 »
 :) Hienoa ja lujasti tsemppiä Anni ja muutkin.
Ei se helppoo ole. mutta kyllä se onnistuu  :thumbsup:  :thumbsup:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #23 : Lokakuu 12, 2007, 21:24:20 »
joo flunssa on hyvä sauma lopettaa, itse kävin ottamassa influenssarokotuksen, ettei nyt sitäkään varmaan tule...ainut kerta kun en sairaana oo polttanut oli noro-virus keväällä, kun yrjösin tauotta 2 vrk ja olo oli kuin jyrän alle jääneellä. :laugh:

Anni

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #24 : Lokakuu 12, 2007, 23:19:21 »
Kiitti diisa :)

sirpa, minusta tämä minun flunssani on vaikeuttanut tupakatta oloani. Olin kuitenkin sen verran huonossa kunnossa, etten päässyt juuri mihinkään kotoa tai tehtyä paljon mitään, mikä olisi vienyt ajatukset muualle. Kuitenkin olen ollut niin hyvässä kunnossa, että olisin jo ihan sen takia mielelläni mennyt tupakalle, kun flunssa harmitti ::)
Oli vaan vetämätön ja sen verran kipeä olo, etten voinut tehdä oikein mitään ja se ei helpota juuri ihmisen oloa, kun on lopettanut polttamisen. Kun joutuu vaan olemaan. Ja niistämään..
Nyt minusta tuntuu, etten osaa kertoa tätä asiaani selkeästi, liekö keskittymishäiriöitäkin. Tai no, ne taisi olla jo ennenkin :vihellys:  :laugh:

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #25 : Lokakuu 13, 2007, 23:11:22 »
Hyvä Anni, päivä kerrallansa  :thumbsup:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Hellu

• Ex-member
« Vastaus #26 : Lokakuu 14, 2007, 13:10:49 »
 :thumbsup: Todellakin tsemppiä!!!

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #27 : Lokakuu 15, 2007, 12:15:57 »
Anni, tosi hienoa että olet päättänyt lopettaa tupakoinnin, tulet huomaamaan että se on elämäsi paras päätös kunhan pääset asian herraksi  :thumbsup:
Smogolla on kivat sivut joissa tsempataan lopettajia, löytyy Tohtori.fi sivuilta, myös Stumppi on ok mutta liian hektinen minulle  :)
Asia pyörii etenkin ekoina viikkoina paljon päässä ja on hyvä päästä fiilistelemään ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Tsemppiä kamalasti  :thumbsup:
Ps. Mulla tulee huomenna 9 kk täyteen savutonta elämää  :D
J45.8  Asthma bronchiale

Anni

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #28 : Lokakuu 16, 2007, 22:33:20 »
Kiitti Sonny stumppaussivuista :vrolijk_26:
Ja onnea 9 kuukauden johdosta :) Pian se aika menee, minä muistan, miten kerroit lopettaneesi ja minä parahdin, että minähän en siihen pysty.. Ja tässä sitä sitten ollaan :D

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #29 : Lokakuu 17, 2007, 12:44:37 »
Aivan Anni, niin se elämä vie ja ihminen pystyy vaikka mihin kun on oikea aika. Tsemppiä kovasti  :thumbsup:
J45.8  Asthma bronchiale