Kirjoittaja Aihe: Paasto kroonisen selkäsäryn hoidossa  (Luettu 188 kertaa)

YIT

• Jr. Member
  • **
Paasto kroonisen selkäsäryn hoidossa
« : Lokakuu 12, 2020, 02:33:15 »
Nyt on alkanut vaikuttaa vähän siltä, että jonkinlainen tulehdus on ilmeisesti sittenkin yleensä mukana kuvioissa silloin kun selkäsärky ei vain ota parantuakseen. Ja käsittääkseni se ei näy välttämättä edes herkän CRP:n verikokeessa. (Koska kyse on "vain" paikallisesta tulehduksesta.)

Olen myös saanut sen vaikutelman, että paastoaminen saattaisi sammuttaa ko. tulehduksen. Onko kellään kokemusta siitä, että krooninen selkäsärky olisi lakannut tai edes lievittynyt paastolla? (Siis ei vain paaston ajaksi, vaan pidemmäksikin aikaa.)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: Paasto kroonisen selkäsäryn hoidossa
« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2020, 12:26:41 »
En suosittele paastoja. Monipuolinen ja terveellinen ruoka riittää. Rasvaa ja lihaa kannatta vähentää ja kasviksia lisätä. Sellaiset parannutkset riittävät.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2020, 01:27:14 »
Millä perusteella väität,  että rasvan ja lihan vähentäminen vähentää selkäsärkyä?

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2020, 01:38:12 »
Erään nuoruudenystäväni äidin krooninen tulehdus parani muistaakseni viikon mehupaastolla. Ei ollut tosin selässä.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2020, 19:23:47 »
Parantaa elimistön kuntoa, puhdistaa verenkiertoa jne.
Ihan yleisesti tutkittu juttu, että terveellisempi ruokavalio lisää terveyttä. Parantaa esim. ns. hiljaisen tulehduksen.
Itselläni esim. kolesteroli- ja sokeriarvot ovat parantuneet.
En toki ole vegaani, mutta lihaa olen vähentänyt ja erityisesti elänperäistä rasvaa.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2020, 23:09:09 »
Lihaisa vähähiilihydraattinen ruokavalio parantaa myös monella tavalla elimistön kuntoa ja taitaa olla sitä paitsi kirkkaasti paras ruokavalio hiljaisen tulehduksen hoidossa. Minulla on esim. niin pieni herkkä CRP-arvo, että se lähestyy jo nollaa.

Aivojen tulehtuneisuus ei kylläkään näy laboratoriokokeissa, ilmeisesti aivo-veriesteen vuoksi... Mutta ei sairastumiseni suinkaan johtunut lihan tai tyydyttyneen rasvan syönnistä, koska en nauttinut niitä käytännöllisesti katsoen lainkaan. Jätin itseasiassa jäätelönkin pois ruokavaliostani juuri ennen sairastumistani ja se oli lähes ainoa tyydyttyneen rasvan lähteeni. Nyt kun olen karpannut ja ruvennut syömään ihan perinteisiä rasvoja, kuten voita, olen päässyt pikku hiljaa selvästi parempaan kuntoon. Mutta siinä ovat vaikuttaneet taustalla toki muutkin elämänmuutokset.

Mutta hyvä että olet löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion.  :)  Ovatko verensokeriarvosi parantuneet "itsestään" vai oletko myös laihtunut ruokavaliomuutoksen myötä?

Sitä en kuitenkaan usko, että lihattomuus ja tyydyttyneen rasvan välttäminen parantaisivat hiljaisen tulehduksen. Ei vegaaniruokavaliolla ole tuollaista vaikutusta.

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2020, 17:08:37 »
Selkäsäryllä/kivulla on niin monta erilaista syytä, että tärkeintä olisi saada selville nämä oireiden aiheuttajat. Kudosvaurioissa on aina mukana inflamaatio ja siksi tulehduskipulääkekuuri oireiden alkuvaiheessa on perusteltua. Pidemmän päälle, jos kyse ei ole esim. välilevyperäisestä hermoärsytyksestä, syyt pitkittyneille oireille löytyvät yleensä virheasennoista, joihin keho on "tottunut" kivun akuuttivaiheessa. Nämä virheasennot taas poikivat ajan kuluessa lihasepätasapainoa, askelluksen ongelmia jne. ja kivun kierre on valmis.

Minusta alkaa tuntua siltä, että aiheutat itsellesi stressiä ja ehkä osin ylläpidät tai lisäät kiputuntemuksiasi keskittämällä loputtomasti huomiota kipuusi. Etsit syitä, joita ei välttämättä löydy, vaikka sinut tutkisi alan parhaat ammattilaiset.

Toivoisinkin, että keskittäisit energiaasi enemmän elämän positiivisiin asioihin ja sellaiseen tekemiseen, joka imaisee ajatuksesi hetkeksi pois kivusta. Minulla ne esim. ovat piirtäminen ja kirjojen sekä musiikin kuunteleminen. Lääkkeillä on myös tärkeä osa kroonistuneenkin kivun hoidossa. Ihmismielen on helpompi tuijottaa ja muistaa negatiivisia asioita. Elämässä on kuitenkin kaikilla ihmisillä joka päivä jotain  hyvää ja nautinnollista, mutta sitä pitää harjoitella ja keskittyä  havainnoimaan. Ainakaan minulle kipu ei ole ystävä vaan varsinainen piinaaja. Se kulkee kuitenkin  mukanani haluan tai en, joten yritän antaa sille mahdollisimman vähän tilaa ajatuksissani.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #7 : Lokakuu 17, 2020, 02:23:47 »
Minusta alkaa tuntua siltä, että aiheutat itsellesi stressiä ja ehkä osin ylläpidät tai lisäät kiputuntemuksiasi keskittämällä loputtomasti huomiota kipuusi. Etsit syitä, joita ei välttämättä löydy, vaikka sinut tutkisi alan parhaat ammattilaiset. Toivoisinkin, että keskittäisit energiaasi enemmän elämän positiivisiin asioihin ja sellaiseen tekemiseen, joka imaisee ajatuksesi hetkeksi pois kivusta.
Nyt en ymmärrä, mitä ajat takaa. Olen tällä palstalla saadakseni vertaisilta ideoita kivun hoitoon ja selän kuntouttamiseen sekä myös siksi, että tämä taitaa olla paras paikka huonon tai saamatta jääneen hoidon aiheuttaman turhautumisen purkamiseen.

En ole siis löynyt vielä hanskoja tiskiin tämän selkäasian kanssa! Kuten olen jo kertonut aiemmin, olen onnistunut paranemaan jo kerran kroonisesta selkäsärystä, joten olen edelleen toiveikas sen suhteen että tällä kertaa ei tarvitsisi kärsiä kymmentä vuotta. Tuolloin tosiaankin söin lääkkeitä, joista ei ollut juurikaan apua, ja paraneminen alkoi tasan sinä päivänä kun lääkkeet jäivät puolivahingossa pois.

Tällä kertaa on onneksi netti olemassa, josta olenkin löytänyt valtavasti hyödyllistä tietoa ja myöskin konreettista helpotusta kipuihini - sekä itsehoitoliikkeitä että ergonomia- ja apuvälinevinkkejä että myöskin tietoa toimivista hoitomuodoista. Eli hoidan selkääni nyt sekä omaehtoisella kuntoutuksella että kalevalaisen jäsenkorjauksen ja kiropraktiikan yhdistelmällä, joka vaikuttaa olevan tehokkaampaa kuin pelkkä jäsenkorjaus, joka sekin on todella tehokasta verrattuna esim. lääkkeisiin.

Lääkkeitä en enää juurikaan käytä juuri siksi, että ne eivät oikein tehoa minuun lämpövoide pois lukien. Voitelen selkääni siis monta kertaa päivässä lämpövoiteella, joka on ollut minulle aina lääkkeistä tehokkain.  :)

Siinä olet kyllä oikeassa, että olisi hyvä jos minulla olisi enemmän vapaa-aikaa. Toimintakykyni on valitettavasti niin heikkoa, että lähes kaikki toimintakykyinen aikani kuluu ruoanlaitossa ja muissa pakollisissa kotitöissä sekä juoksevien asioiden hoidossa. Lopulta olen niin väsynyt sairauteeni liittyen, että on pakko panna pillit pussiin, vaikka tässä taloudessa kaikki kaatuukin edelleen joka ilta yhtä stressaavasti päälle, millä viittaan muun muassa jatkuvasti kasvavaan epäjärjestykseen ympärilläni.  :(

Kun laitan pillit pussiin, olenkin sitten jo niin uupunut, ettei ole valitettavasti voimavaroja tehdä enää mitään kovin aktiivista, joten netissä pyöriminen ja Areenan katselu ovat oikeastaan ainoita asioita, joita kykenen harrastamaan. Mieluiten kävisin tällöin jo vuoteeseen, koska tv:n tuijottelu ym. touhu ei ole koskaan oikein tyydyttänyt minua, mutta on kuitenkin pakko tappaa aikaa jotenkin, koska kestää vielä monta tuntia, ennen kuin unipainetta on kertynyt riittävästi. Tarvitsisin oikeastaan henkilökohtaisen avustajan, mutta kuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa.  :(

P.S.
Minulla oli siisti koti ennen sairastumistani, koska kykenin tekemään hommia aina nukkumaanmenoon asti. Toimintakykyni ei ollut kuitenkaan silloinkaan normaali, vaan olen ollut koko ikäni enemmän tai vähemmän neurologisesti vammainen.

Päivissäni on kuitenkin onneksi myös todella paljon hyviä hetkiä sekä ilon ja mielenkiinnon aiheita. Mutta en ole täällä raportoidakseni niistä, vaan keskustellakseni selkäkivusta sekä sen syistä ja hoidosta.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Lokakuu 17, 2020, 02:29:49 »
Ihmismielen on helpompi tuijottaa ja muistaa negatiivisia asioita.
Kipu taitaa olla tässä poikkeus? Kun muistelen menneitä tapahtumia, kipu on just se, mikä pyyhkiytyy muististani ensimmäiseksi. Ellei se ole ollut ihan törkeän voimakasta.

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2020, 02:40:21 »
Sairauksieni juurisyynä on tavanomaista huonommin toimiva immuunijärjestelmä. Eli on periaatteessa ihan mahdollista, että Si-nivelessäni ja välilevyssäni on paikallinen matala-asteinen tulehdus, joka ei parane parissa kuukaudessa kuten terveillä ihmisillä.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2020, 21:12:37 »
Netti on hyvä ja huono.  :-\
Kun liikaa googlettelee, löytyy liikaa kaikkia diagnooseja ja niin tutkittua kuin vähemmän tutkittua "tietoa".
Toki asioista on hyvä ottaa selvää, mutta kyllä minä luotan diagnooseissa ja hoidossa lääketieteen ammattilaisiin.
Esim. minun oma erikoislääkärini kehoitti vähentämään tuota lihaa. Ja hän kyllä nojaa tietonsa kunnollisiin tutkimuksiin. Myös psykiatrian puolella luotan lääkäreihin ja muihin oikeisiin ammattilaisiin, vaikken aina kaikista asioista samaa mieltä olekaan.

Kaikenlaista sitä on tullut täälläkin kokeiltua ja viimeksi sain buranasta mahahaavan...  :puke:

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2020, 01:10:49 »
Minä en luota selkäkivun hoidossa enää suomalaiseen lääkärikuntaan.  >:( Heillä oli ensimmäinen näytön paikka 20 vuotta sitten, ja se meni sillä lailla totaalisen pieleen, että sain pelkästään vääriä diagnooseja sekä tehotonta hoitoa, joka osoittautui myöhemmin jopa haitalliseksi.

Selkäni oli tässä välissä 10 vuotta oireeton ja uusi tärsky tuli vasta 2 vuotta sitten. Se oli jälleen kerran "itse aiheutettua" sikäli  että selkäni joutui taas aivan äärimmäisen epäergonomiseen rääkkiin. Tällä kertaa ongelmat olivat astetta pahempia heti kättelyssä, mikä liittynee siihen, että asun nykyisin omakotitalossa, jossa on valtavasti selkää rasittavia pakollisia töitä. Myös ikä selittänee osin sitä, että selkäni vaurioitui nyt vielä astetta pahemmin.

Tällä kertaa koen kuitenkin, että hoitoni on ollut sikäli eräänlainen menestystarina, että olen löytänyt paljonkin hoitoja, jotka ovat joko lievittäneet särkyä tai poistaneet sen kokonaan. Olen lisäksi harjoittanut lähes kahden vuoden ajan säännöllisen epäsäännöllisesti selkää raskaasti kuormittavaa fyysistä työtä. Sellainen ei onnistunut lainkaan silloin nuorempana, kun hoitoni oli lähes kokonaan sen vähän varassa, mitä lääkärit ja fysioterapeutit minulle tarjosivat.

Käytännön kokemus on myöskin osoittanut sen, että jos olisin voinut olla harjoittamatta selkää rankasti kuormittavaa toimintaa edes puoli vuotta, selkäni olisi todennäköisesti parantunut jo aikaa sitten.

Lääketieteeseen uskon silti vahvasti eli olen imenyt ahnaasti tutkimuksia ja lisäksi myös hämmästellyt sitä, kuinka vähän esim. "asentohoidon" vaikutuksia on tutkittu. Asentohoidolla tarkoitan sen huomioon ottamista, kuinka eri asennot ja liikkeet vaikuttavat selkäsäryn kehityskaareen. Asentohoito on ollut kohdallani ehdottomasti kaikkein tehokkain hoitomuoto.

Olen huomannut myös, että lääkärikunta on aika huonosti perillä ravitsemustieteen uusimmista tuloksista. Varmaan siksi, ettei se ei kuulu suomalaiseen lääkärikoulutukseen.

Mutta ihan hienoa, jos edes muut ovat saaneet apua pillereistä ja muista lääkäreiden tarjoamista hoidoista. Selkäsärky voi johtua niin monesta eri asiasta, ettei sama hoito voikaan tehota kaikkiin potilaisiin.

Omat oireeni ovat täsmälleen samanlaisia kuin silloin vuosikymmeniä sitten ja tulivat myös hyvin samankaltaisen toiminnan  seurauksena, joten minun on tavallaan ollut helppoa jatkaa itselleni soveltuvien hoitomuotojen etsintää ikään kuin siitä, mihin jäin nuoruudessani. Netissä on toki riskinsä, oleellisinta on harjoittaa lähdekritiikkiä ja kaivaa alkuperäistutkimukset esiin mikäli mahdollista. Itse olen pärjännyt näinkin hyvin juuri netin ansiosta, joten minulle se on ollut todellinen siunaus.  :jeee:

YIT

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #12 : Lokakuu 18, 2020, 01:18:56 »
Pakko vielä lisätä sen verran, että kyllähän siihen tiedonhakuun on mennyt aivan käsittämätön määrä työtunteja. Eli tajuan kyllä sen, ettei sellainen onnistu välttämättä esim. perheellisiltä. Ei minullakaan ollut silloin nuorena aikaa penkoa mitään tutkimuksia, koska piti yrittää opiskella ym. Eli minulla on nyt ollut tavallaan hyötyä siitä, että perussairauteni estää työelämään osallistumisen, koska se on mahdollistanut sen, että olen kyennyt etsimään tietoa hoidoista.

Sekin on ollut helpotus, ettei selkäasioita ole tarvinnut ruveta opettelemaan ihan perusasioista lähtien, koska pystyin omaksumaan kuitenkin ne anatomiset perustiedot jo silloin nuoruudessani.