Kirjoittaja Aihe: Paasto kroonisen selkäsäryn hoidossa sekä selän rappeuma  (Luettu 4002 kertaa)

YIT

• Full Member
Vs: Paasto kroonisen selkäsäryn hoidossa sekä selän rappeuma
« Vastaus #45 : Marraskuu 25, 2021, 02:06:44 »
Kuvat eivät ole mielestäni lainkaan merkittäviä eivätkä edes tarpeellisia ellei tarvita selvitystä mahdollisesti operointia vaativasta oirekuvasta.
Minulle oli hyvin merkittävää, että kuvat otettiin. Koska ne todistivat urheilulääkäri Aki Loikkasen minulle esittämän väitteen todenperäiseksi. Loikkanen kertoi, että (muut) lääkärit väittävät, ettei nivelrikkkomuutokset voi parantua. Loikkanen sanoi myös, ettei usko sitä, koska on nähnyt omin silmin kuvista, että ne ovat parantuneet.

Se, että Loikkanen oli oikeassa ja että minulla itsellänikin on ainakin yksi täydellisesti mittaansa palautunut välilevy antaa minulle myös valtavasti tulevaisuudentoivoa.  :)

YIT

• Full Member
« Vastaus #46 : Marraskuu 25, 2021, 02:11:17 »
Takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Suunnittelen kokeilevani vesipaastoa heti joulun jälkeen. Saas nähdä miten muijan käy. Itseni tuntien tulen todennäköisesti "tekemään kuolemaa" koko paaston ajan.  ;D

Minä kun en kestä edes tavallista flunssaa, koska oloni muuttuu niin hirveäksi. Saas nähdä kuinka monta päivää kestän vai kestänkö ollenkaan. Eniten pelkään unettomuutta, koska se pahentaa yleensä särkyä.  :(

YIT

• Full Member
« Vastaus #47 : Marraskuu 25, 2021, 02:30:22 »
Nyt löytyi tällaista:

"Olen ollut reilu 3 kuukautta Michael Mosleyn 5:2 paastolla. Jalkasärky ja turvotus nivelrikon alueella on lähes poissa. Varpaat taipuvat pitkästä aikaa myös ylöspäin. Aiemmin lukittuivat ainoastaan suoraksi kohoamatta lainkaan "tasosta". Alaspäin taivuttaminen menee aiempaa pidemmälle. En keksi mitään muuta selitystä kuin paaston. Muut aiemmat hoitokokeilut eivät ole auttaneet pitkälliseen vaivaan. Ikää on 45 vuotta."

Ja tällaista:

"Mikäli nivelet vaivaa, kannattaa perehtyä ruokavalion esim. gluteenin vaikutuksiin nivelvaivoihin. Pääsin pyörätuolista viljattomalla."

http://vintti.yle.fi/yle.fi/teema/comment/reply/24275/95950874.html?quote=1#comment-form

You Tubesta löytyy lisäksi Suomessakin näytetty ranskalainen dokumentti paaston tutkitusti tehokkaista terveysvaikutuksista. Enemmänkin tutkimusta varmasti olisi aiheesta, mutta paaston tutkimiseen on vaikea saada rahoitusta. Paastohoitoon kun ei liity samanlaisia taloudellisia bisnespotentiaaleja kuin lääkkeisiin, joiden tuotantokustannukset ovat lähes olemattomat. Jos haluaa perustaa paastosairaalan, pitää rakentaa tai vuokrata tila ja  maksaa niiden lämmitys ym. Ainoa säästö tulee siitä, ettei potilaille tarvitse tarjota ruokaa.  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=3tw3DvgwNjI

YIT

• Full Member
« Vastaus #48 : Marraskuu 25, 2021, 02:40:37 »
Unohdin mainita, että dokumentti on ranskankielinen.  :-[Olisin lisännyt  sen yllä olevaan postaukseen, mutta se ei ole teknisesti mahdollista, pahoittelut...

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #49 : Marraskuu 30, 2021, 17:26:57 »
Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta satuin juuri lukemaan Terveyskirjastosta ME-sairaudesta viime vuonna kirjoitetun erittäin laajan artikkelin.

YIT olet muutamaan kertaan maininnut sairastavasi tätä kroonista väsymysoireyhtymää. Minua heräsi artikkelin luettuani ja dokumentteja aiheesta aiemmin nähtyäni ihmetyttämään, kuinka ristiriitainen sinun loputon jaksamisesi tutustua, kokeilla ja etsiä parantavia hoitokeinoja TULES-ongelmiisi on ME-oirekuvaa ajatellen. Itse sairastan aivan muita sairauksia, mutta en jaksaisi mitenkään vastaavaan sairauksistani johtuvien uupumuksen ja kognitiivisten ongelmieni takia.

Lukisin mielelläni sinun kuvauksesi omasta sairaudestasi sillä jokainen ME-tapaushan on erilainen. Jos haluat kirjoittaa asiasta, niin teethän sen aiheen Krooninen väsymysoireyhtymä alle. Löytyy haku-toiminnolla.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

• Full Member
« Vastaus #50 : Joulukuu 08, 2021, 23:27:24 »
Kun minulla on kipu päällä, se antaa valtavaa motivaatiota etsiä lievityskeinoja. Voi olla, että myös Asperger auttaa tässä. Asperger myös aiheuttaa kognitiivisia ongelmia, mutta kun ihminen etsii vuosikausia intohimoisen kiinnostuneena tietoa jostain tietystä aihepiiristä, sen alueen hermoyhteydet kasvavat. Jotkut asiat saattavat sujuvat siksi helposti, vaikka monet muut asiat olisivat mahdottomia. Lopputuloksena on se kuuluisa epätasainen kykyprofiili.

Olen ollut myös niin huonossa kunnossa, etten kyennyt etsimään apua sairauteeni nro 1 eli juurikin ME:hen. Muistan, miten yritin lukea silloista CFS-palstaa, mutten tajunnut siitä mitään, koska siellä oli "liian vaikeita sanoja". Äitini osti minulle myös ME:tä käsittelevän kirjan, mutta sain sen käsityksen, ettei siinä kerrottu mitään hoitokeinoja. Paljon myöhemmin otin kirjan uuteen tarkasteluun ja kyllähän siellä oli vaikka mitä. Minä olin vain unohtanut kaiken lukemani saman tien.  :(

Olen onneksi tullut vuosien varrella parempaan kuntoon sitä mukaa kun olen oppinut hoitamaan sairauttani elämäntapamuutoksilla. Mutta tässä sairaudessa on paljon aaltoilua kuten nivelrikossakin. Netissä on se hyvä puoli, että täällä voi kirjoitella silloin, kun siihen kykenee. (Kukaan ei havaitse ME-potilaita silloin kun he ovat huonoimmassa kunnossa, koska he ovat silloin kotona eivätkä kommunikoi.)

Voimavarani eivät kuitenkaan riitä mitenkään siihen, että alkaisin kirjoittaa vielä ME:stäni selkäsäryn ohella.

YIT

• Full Member
« Vastaus #51 : Joulukuu 08, 2021, 23:33:39 »
Minulla ei tuhraannu aikaa ja energiaa myöskään ihmissuhteiden hoitamiseen, kun sellaisia ei ole.  :laugh:

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #52 : Joulukuu 09, 2021, 21:48:08 »
Kiitos vastauksestasi YIT! Nyt ymmärrän paljon paremmin sinun tapaasi etsiä uutta tietoa ja kirjoittaa niistä kuin "tutkielmia". Mainitsemasi Asperger oli avain ymmärrykseeni.
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

YIT

• Full Member
« Vastaus #53 : Joulukuu 09, 2021, 22:38:12 »
Toivottavasti luennointini ei käy liiaksi hermoille.  :laugh:

YIT

• Full Member
« Vastaus #54 : Joulukuu 11, 2021, 02:36:48 »
Unohdin mainita, että dokumentti on ranskankielinen. Olisin lisännyt  sen yllä olevaan postaukseen, mutta se ei ole teknisesti mahdollista, pahoittelut...

P.S.
Katsoin sen myöhemmin uudestaan. Ei kyseessä ollutkaan mikään dokumentti, vaan pelkkä traileri.  :(

Tehosta annettiin vain aika epämääräinen lupaus, että kahden kolmasosan oireet lievittyvät 1-2 paastokerran jälkeen. Mutta ei siis mitään määrällisiä lupauksia.

Jos oireet lievittyvät esim. ihan vain vähäsen, niin sitä ei pitäisi edes raportoida, koska kyse on silloin todennäköisesti vain placebo-vaikutuksesta.

YIT

• Full Member
« Vastaus #55 : Joulukuu 27, 2021, 02:12:40 »
Nyt löytyi suomenkielinenkin dokumentti aiheesta.  :) (ARTE France: Paastoaminen)

https://www.youtube.com/watch?v=GLfuWsuPnOw

Paastolla on tosiaankin saatu lupaavia tuloksia:

-70 % paastohoitotutkimukseen osallistuneesta 8000 mielisairaalan potilaasta hyötyi hoidosta ja 47 % oli säilyttänyt  kohentuneen terveydentilan vielä 6 vuoden kuluttua. Osa oli palannut normaalielämään ja perustanut perheen. Myös heidän monet pitkäaikaissairautensa kuten niveltulehdus, korkea verenpaine, astma ja ihottumat lievittyivät.  :)

- Myös astmatutkimuksessa oli tuhansia osanottajia. Tuloksena oli, että 10-15 % parani täysin.

- Berliinin julkisessa Charitee sairaalassa on hoidettu potilaita paastolla jo lähes 10 vuotta ja sairausvakuutus korvaa hoidot.

- Paasto tehoaa keuhkosairauksiin, sydän ja verisuonitauteihin, maha ja suolistosairauksiin, umpierityssairauksiin, nivel-ja luusairauksiin sekä ihotauteihin.

- Suurin osa ei parane kokonaan, mutta käsitin, että oireet pysyvät huomattavan paljon lievempinä kerran vuodessa toteutettavan paaston avulla.

YIT

• Full Member
« Vastaus #56 : Tammikuu 14, 2022, 00:24:50 »
Minä toteutin joulun jälkeen 6 vuorokauden mittaisen vesipaaston. Menin sen aikana äärimmäisen huonoon kuntoon, mikä liittyi todennäköisesti siihen, että elimistöni taisteli samalla Covid 19-virusta vastaan. Viimeiset päivät olin täysin vuodepotilaana, pissasin mieheni tuomiin lasipurkkeihin ja sopertelin jatkuvasti "antakaa ruokaa". (Ruoasta puhuminen ja ruoan ajatteleminen jotenkin hassusti lievitti nälkääni.)

En saanut paljoakaan minttuteetä alas, koska se maistui aivan kamalalta. Siitä olisi pitänyt tajuta, että olin saanut tartunnan, tai sitten siitä, että oloni kävi päivä päivältä huonommaksi. Mutta nälkä heikensi ajattelukykyäni entisestään! Tajusin olevani flunssassa vasta kun kuumemittari osoitti 39:ää. Paasto piti lopettaa 7 päivänä, koska en jaksanut enää nousta edes pissalle. Tartutin koronan lopulta myös mieheeni.

Sen jälkeen olen virunut lähinnä vuoteessa jaksamatta kuunnella edes radiota tai katsoa Yle Areenaa. Kuumetta ollut vaihtelevasti 35,5-39 ja olen tehnyt sen mielenkiintoisen havainnon, ettei ruumiinlämpötila korreloi millään tavalla toimintakykyni kanssa.

Positiivista tässä on vain se, että selkäni on ollu huomattavan paljon parempi koko sen ajan kun olen ollut vuoteenomana.  :)  Kipu ei ole ollut täysin poissa, mutta on ollut niin paljon vaimeampaa, ettei se ole enää häirinnyt elämääni juuri millään tavalla. Jos kipu yltää häiritseväksi, vaihdan vuoteessa asentoa, jolloin se katoaa pian. :)

Tämä todistaa nyt vasta sen, mitä olin uumoillut jo pitkään eli että selkäsärkyni aiheutui selän kuormittamisesta, minkä vuoksi liike ei ollut lääke, vaan pahensi kipua sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Minähän en voi vielä tietää, johtuuko oireiden lievittyminen pelkästä kuormituksen vähenemisestä vaiko siitä, että selässsäni (tai aivoissani?) on tapahtunut ihan aitoa paranemista. Hiukan jälkimmäiseen viittaisi kuitenkin se, että istuminen ei saa lantiotani enää yhtä pahasti lukkoon. Pidempi istumisrupeama lukkiuttaa lantioni edelleen, mutta saan lukkiuman auki huomattavasti vähemmällä voimankäytöllä, eikä siitä kuulu enää yhtä suurta paukahdusta. Mutta voi toki olla niinkin, että se heijastelee vain sitä, ettei lihaksissani ole enää voimaa. Toivossa on kuitenkin hyvä elää, paranihan selkäni viimeksikin lopulta ihan vain viikkoja - kuukausia kestäneellä täydellisellä levolla.  :)

YIT

• Full Member
« Vastaus #57 : Tammikuu 14, 2022, 04:53:44 »
Selkäkipu palasi ennalleen valitettavasti vain muutaman tunnin kuluttua siitä kun olin viimein päässyt raportoimaan tänne siitä, että se on ollut huomattavasti lievempää sinä aikana kun en ole tehnyt juuri mitään lannerankaa kuormittavaa.  :(

Pari kaalinpalaa pääsi putoamaan lattialle pilkkoessani niitä. Oli pakko nostaa ne ylös. Yritin kumartua varovasti, mutta yhtä kaikki, selkäni oli taas todella häiritsevästi kipeä heti siitä lähtien, eikä mikään vanha konsti enää tepsinyt. (Juuri sen vuoksi kokeilin lopulta paastoakin.)

Nyt kuitenkin palasin englanninkielisestä You Tubesta löytämiini videoihin. Testasin yhtä jo aikaisemmin löytämääni lantion vakauttamisen harjoitusvideota. (Athlean X) https://www.youtube.com/watch?v=DWmGArQBtFI

Siinä esitetyt liikkeet olivat olleet aiemmin liian vaikeat toteuttaa, mutta nyt tein ne ajan kanssa ja Athlean oli oikeassa eli keskimmäisen pakaralihaksen voimistamisharjoite puri kipuun välittömästi! Päätin noudattaa Athleanin neuvoa ja tehdä ko. liikettä joka päivä ja katsoa, josko pääsisin sen avulla eroon kivustani.  :)

YIT

• Full Member
« Vastaus #58 : eilen kello 03:29:27 »
Kipu palasi, kun kävin maate. Nousin ylös ja tein jumppaliikkeet uudelleen, jolloin kipu lakkasi ja nukahdin.

Kun heräsin seuraavana aamuna, koronani oli valitettavasti riehaantunut uudestaan pahimpaan versioonsa, vaikka olin toipunut edellisen viikon aikana jo niin hyvää kuntoon, että  kykenin esim. laittamaan ruokaa ja jopa jumppaamaan.

Nyt olen lojunut taas viisi vuorokautta sängyn pohjalla joko unessa tai valveilla. Mitään ei oikein pysty tekemään valveilla, ei edes kuuntelemaan radiota. Kuinkahan kauan tätä vielä kestää, olen sairastanut nyt jo 20 vuorokautta.

Muistin juuri äsken, etten ole muistanut hakea edes työttömyyskorvausta laskujen maksusta puhumattakaan. (Niitä on varmaan jo vino pino postilaatikossani.)

Toissa päivänä jaksoin sentään soittaa vuoteesta käsin koronaneuvontaan. Jonotin yli tunnin, minkä jälkeen en enää jaksanut jonottaa edes makuuasennossa, vaan katkaisin puhelun.

Onko koronaan olemassa jotain lääkettä? Pitäisikö minun mennä lääkäriin? Mutta miten voi edes mennä lääkäriin, jos ei saa poistua kotoaan ennen kuin on ollut 2 vuorokautta oireeton? (edit: tämä THL:n jakama tieto paljastui sittemmin perättömäksi. THL:n ohjeiden laatija ei ymmärrä selvästikään suomea, sillä tekstin laatija täsmentää alemana tekstissä "oireettomuus tarkoittaa, että kuume on poissa ja muut oireet ovat selvästi vähenemässä". Siinä hän oli todella väärässä, oireettomuus tarkoittaa että oireita tai aiemmin esiintyneitä oireita ei enää ole. Ihmisten muisti toimii muuten usein hyvin loogisesti. Jos tekstissä lukee ensin kaksi kertaa, että kotoa saa poistua vain oireettomana ja sitten kun aivot ovat oppineet kertauksen avulla em. viestin, väitetään virheellisesti (ja monimutkaisesti) että oireettomuus tarkoittaa että kuume on poissa ja muut oireet vähenemässä, aivoihin jää muistijälki siitä informaatiosta, joka oli ristiriidatonta, yksiselitteistä ja vastasi sanojen yleisesti ymmärrettyä merkitystä (kotoa saa poistua, jos oireita ei ole ollut enää 2 päivään). Sen sijaan aikaisemman tiedotuksen kanssa ristiriidassa olevista, sekavista ja epäloogisista ohjeista ei jää muistijälkeä.

P.S.

En ole voinut edes äänestää.  :-[ Vaalit pidetään vissiin parin päivän päästä, mutta olen satojen kilometrien päässä kotoani. Jos olisin kotonani, asia kuulema järjestyisi, mutta nyt ei äänestäminen ole mahdollista, kun en ole kotikunnassani.
« Viimeksi muokattu: eilen kello 04:08:33 kirjoittanut YIT »