Kirjoittaja Aihe: Reuma ja väsymys  (Luettu 53071 kertaa)

MaKo

• Global Moderator
Vs: Reuma ja väsymys
« Vastaus #30 : Joulukuu 20, 2013, 12:07:22 »
Olipas Peikko sun tekstisi hienosti kirjoitettu :thumbsup:
Miksi ihmeessä meille naisille(myös miehille???) on langetettu sellainen taakka harteille ettei voi/osaa myöntää olevansa sairas, heikko ja väsynyt???? Vaikean sairauden ja normielämän yhteensovittaminen on hankalaa  :hoiva:
Aina ei todellakaan tarvitse jaksaa, ja jos ei halua, ei ole pakko tehdä
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2013, 12:49:43 »
kiitos MaKo  :hali:
paras neuvo meille kaikille on tuo:
ei tarvitse aina jaksaa, on lupa olla väsynyt ja poikki,
kantaa huolta ja auttaa vain itsestään  :thumbsup:
rikki niskasta varpaisiin

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #32 : Joulukuu 20, 2013, 16:25:42 »
Viisaita kommentteja MaKolta ja Peikolta! :) Viime yönä nukuinkin kuin tukki 12 tuntia yhtä soittoa. Ehkä muhun vaikuttaa tää pimeä vuodenaikakin, vaikka aina olen väittäny muuta. Mutta jos se onki sisäsyntystä ihmisellä ku ihmisellä? Valosaan aikaan yövuorokaan ei ole näin raskas, vaikka tekemistä ois kaks kertaa enemmän. No, tän jälkeen kolme vapaapäivää, ne otetaan rennosti.

Ja todellakin; aina ei tartte jaksaa. Kumma kyllä, joka tuutti toitottaa ja kuuluttaa tehokkuuden perään, pitäs olla jaksamassa aamusta iltaan eikä tekosyitä tai oikeitakaan syitä hyväksytä.. Muistan sen kun olin vielä facessa ja melkeen anteekspyydellen kirjoitin jotain statuspäivitystä, kun ei jaksanut tehdä mitään vaan makas vaan kotona. Tuntu niiiiin nololta myöntää semmosta. Tai siis se tuntui siltä, vaikkei varmaan oikeesti nyt niin pahasti ahdistanut se tekemättömyys..  ~:/
Kaikilla on jotenkin pakottava tarve vaan esittää ahkeraa, uutteraa ikiliikkujaa, ja kyllä osakiitos siitä kuuluu sille, että nykynaisen TÄYTYY kyetä kaikkeen. :(
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #33 : Joulukuu 20, 2013, 21:15:36 »
Olen opetellut tähän liittyen ainakin minulle aivan uuden asian. Sen lisäksi, ettei tarvitse aina jaksaa, minulla on myös lupa ja oikeus voida mahdollisimman hyvin ja kokea mahdollismman vähän kipua!  :thumbsup:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Sasu

• Hero Member
« Vastaus #34 : Joulukuu 20, 2013, 21:40:30 »
Ootte ihania  :hali: Kiitos tsemppauksesta  :hali:
Teidän ansiosta taakka tuntuu paljon kevyemmältä kantaa.
Piikillä kävin tänään ja reumalääkärin kanssa oli jälleen hyvät keskustelut, kuten aina. Olo oli siellä lähes hysteerinen, mutta ei menny itkuksi vaan nauruksi ja lopulta puhuttiin jo kuusista  :)
Jos tää työtouhu ei tästä viisastu niin pitää ottaa yhteyksiä työterv.huoltoon ja luottamusmieheen.  Tätä kevyempään hommaan siirtymistä valitettavasti hoitaa se hurja terkka,joka ei osaa millään tavalla asioita ajatella sairaan kannalta. Voishan sitä yrittää lähestyä suoraan asiaa hoitavaa työterv.lääkäriä.
Jospa joulu tois asiaan vähän etäisyyttä ja sais voimia tulevaan ei kai tässä muuta voi toivoa.
Jaksellaan tahoillamme  :hali:
selkärankareuma, lannerangan osittain pitkälle edennyt rappeuma, Raynaud´n oireyhtymä, migreeni, gastriitti, SAD

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #35 : Joulukuu 21, 2013, 11:33:07 »
Sen verran vaikeista ja isoista asioista on kyse, ettei varmasti kannata jättää työterveyshoitajan varaan! Hänen sanansa ei paina loppupelissä yhtään mitään. Kyllä se näissä kuvioissa on lääkäri, jolla on ainoana edes jotain valtaa ja auktoriteettia vaikuttaa asioihin potilaan puolesta. Onnea ja jaksamista Sasu saadaksesi asiaasi eteenpäin!  :hoiva:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #36 : Joulukuu 21, 2013, 13:30:26 »
No hyvä kuiten että olet Sasu saanut porista ja avauduttua murheistas reumalääkärille! Ja samaa mieltä kuin hiker, työterveyshoitajan varaan älä jätä tätä tilannetta!  :hali: Hurjan paljon jaksamisia - meille kaikille väsyneille.
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

Hortensia

• Hero Member
« Vastaus #37 : Helmikuu 01, 2017, 11:16:55 »
Laitanpa tänne julkiselle puolellekin muutaman sanasen reumaväsymyksestä. Olen srr-potilas ja kärsinyt rankasta väsymyksestä jo 4 vuotta ravaten lääkäriltä lääkärille ja etsien netistä suomenkielistä tietoa. Lopputulemani on joka kerta ollut, että tietoa löytyy niukasti. On todettu, että väsymys liittyy aktiiviseen reumavaiheeseen, piste. Ihan puolivahingossa eksyin englanninkielisille sivustoilla ja johan alkoi tietoa löytymään. Ainakin USA:ssa ja Britanniassa reumaväsymystä on tutkittu jonkun verran ja päädytty siihen, että kyse on vakavasta monitahoisesta oireesta (chronic fatigue), jonka synnyinsyyt ovat yksilöllisiä. Syitä on mm. aktiivinen tulehdus, anemia, kipu, univaikeudet, masennus, ahdistus, stressi, diabetes, kilpparivaivat ym. Ainakin USA:ssa pahimpiin tapauksiin on ainakin jossain vaiheessa käytetty stimulantteja mm. Provigil-nimistä Suomessa narkolepsiaan käytettyä lääkettä. Itse olen hyötynyt suuresti Valdoxan-nimisestä mielialalääkkeestä, joka sattumalta määrättiin "masennuksen" hoitoon. Saas nähdä, millaisia reaktioita lääkäreiltä saan, kun kerron uusista tiedoistani. En ole toiveikas  ::) !
M46.9 Spondyloarthropathia (selkärankareuma)
M51.8 Degeneratio disci IV lumbalis et dysfunctio dorsi
Migreeni