Kirjoittaja Aihe: Selkäydinkanavan kysta  (Luettu 40059 kertaa)

Satza

• Ex-member
Selkäydinkanavan kysta
« : Huhtikuu 10, 2007, 14:39:02 »
Hellouta!

Löysin palstan ja hetimiten pitänee kysyä teiltä, onko kellä mitä kokemusta selkäydinkanavan kystasta? Osa lausunnoista on vielä postissa, matkalla minulle, kuten esim.röntgenlekureiden sanomiset magneettikuvauksista ja ortopedin lausahdukset.Kipuilu on jatkunut ööö... ???n.3kk.Lantion alueen kipu on pahinta, se säiteilee oikean jalkaan aivan kantapäähän asti ja välillä kipu on niiiiin kovaa, ettei jalkaa voi liikuttaa tai että sille voisi varata!Myös vasempaan polveen asti joskus vihleksii.Lisäksi selkä on alhaalta,ristiselästä ihan kosketusarka ja kun siitä painaa, niin tuntuu, kuin neuloja työnnettäisiin selkään, lisäksi tällä alueella on tunto/lämpöhäiriötä..Muita "häiriöitä" ja olotilojakin onmm.ongelmia rakon - ja suolen toiminnassa.Muistaakseni muutokset kuvissa näkyi siellä alhaalla?!Lannerangan-alueella.Oisko ollu L-4 tai L-5 kohdilla.Lisäksi on pientä rappeumaa kuulema myös...Ikää on alle 30 vee,ettei tässä nyt hirmuisesti voi tuon ikääntymisen piikkiin laittaa.Jostain löysin juttua, missä kerrottiin, että tälläinen kysta voi tulla tapaturman yhteydessä.Olen kaatunut vuodenvaihteessa.Tätä ei lääkärit huomioineet millään tavalla...tutkimukset jatkuu ja en anna periksi, yhdessä lausunnossa puhutaan seuraavaksi Neurokirurgin konsultaatiosta ja tätä aion myös vaatia :happy: Kertokaa jutuistanne tai jos tiedätte hyviä linkkejä. Ja kysykää lisäkysymyksiä, jos en tähän nyt kaikkea tajunnu laittaa...

Rijoka

• Full Member
Vs: Selkäydinkanavan kysta
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2007, 13:25:13 »
Hei Satza

Ei ne selkäviat ikää katso. Minä olin n.12 v kun selkä eka kerran vei jalat alta. 31 v. jouduin emsimmäiseen selkäleikkaukseen. Minulle on jo ehtinyt tullä ikää toinen mokoma lisää ja selkä leikattu kolmen kertaan ja niska kerran.
Viimeiset leikkaukset tehtiin 11 vuotta sitten. Viime syksynä kuvattiin selkä uudelleen juuri noiden sinun mainitsemiesi oireuden takia. Minulla vaan lääkärit antoivat mennä sen niin pitkälle, että vasen jalka on polveen asti puuduksissa ja kävely on veikeaa. Joudun käyttämään kyynärsauvaa tukena.
Niin ne kuvat. Niistä löytyi kystinen muutos ja arpikudosta erittäin paljon. Tämä kaikki on L4-L5 nikamien välissä ja siellä ovat juuri nuo hermot jotka säätelevät virtsarakkoa, peräsuolta ja muutakin suolistoa. Onneksi minulla vielä kaikki ne toimii kunnolla.

Toivottavasti sinulta, Satza, voidaan poistaa tuo kysta joko leikkauksella tai muulla tavalla. Olet niin kovin nuori, että toivon koko sydämestäni, että paranet kokonaan. :thumbsup:
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

Satza

• Ex-member
« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2007, 17:56:37 »
Kiitos Rijokalle vastauksesta. En ole hirmuisesti käynyt kirjuuttelemassa, kun tässä on tätä vaivan selvittelyä odoteltu ja odoteltu...

Nyt olen menossa leikkaukseen, jossa kysta poistetaan. Osaatteko te selkäleikatut kertoa, että mitä se käytännössä tarkoittaa, kun mennään puukon kanssa heilumaan selkäydinkanavaan ja jotain se lekuri selvitti myös, että hermojuuri vapautetaan?Onko toipuminen millaista?Kipuja, kuinka paljonkin? Leikkausta ennen juttelen toki tohtorin kanssa, mutta tässä odotellessa olis kiva kuulla muilta kokemuksia.Kysta poistetaan ja kunto pitäisi tulla ennalleen.Kysta siis painaa hermojuurta L-5 kieppeillä.

uralrane

• Ex-member
« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2007, 23:34:47 »
Selän leikkaukset ovat suhteellisen yksinkertaisia verrattuna vaikkapa päähän kohdistuviin leikkauksiin tai sydänkirurgiaan. Toki aina on omat riskinsä olemassa. Leikkauskokemuksia voit lukea vanhemmista ketjuista. Esimerkiksi minulta on yksi nikamaväli luudutettu, josta juttua TÄÄLLÄ... keinovälilevyjäkin asennellaan josta juttua TÄÄLLÄ. Toki on kyse tykkänään eri asioista, mutta välillä on hyvä lukea "selviytymistarinoitakin".

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2007, 16:35:21 »
satza: multa on leikattu hermojuuriaukkoa 2 kertaa, molemmin puolin LV:sta. tähystyksellä tehdään ja tulee vain parin sentin haava. seur.päivänä pystyyn, kivut oli aikamoiset noin viikon, pahimmat pari ekaa päivää. eka vuorokausi menee kipupiikeillä ok, mutta sitten kun ne loppuu, on kipeä. mutta taisin jo 2 viikon päästä tehdä pieniä kävelylenkkejä...aika nopee siitä kuitenkin toipui. mulla vaan toisesta leikkauksesta jäi paha paikallinen kipu selkään ja säteilykivut jalkaan. toinen puoli onnistui, vaikka sama lekuri leikkas molemmat. hyvä yleiskunto ja lihaskunto nopeuttaa paranemista.

Rijoka

• Full Member
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2007, 12:54:04 »
Saza, onko sitä kystaa yritetty hoitaa mitenkään ennenkuin tehtiin tuo leikkauspäätös? Minulta sitä ei enää voida edes yrittää poistaa joten joudun hyväksymään sen, että jalat puutuvat pikkuhiljaa ja ihon tuntomuutokset vain pahenevat. Ainoa hyvä puoli on se, että kivut vähenee. En tiedä pystynkö kävelemään koko loppu elämäni ajan.
Toivottavasti leikkaus sinulla onnistuu ja saat elää elämääsi kunnolla olethan vielä kovin nuori. Minulta leikattiin selkä eka kerran 31-vuotiaana. Sen jälkeen minnulla ei ole ollut kivutonta päivää.Pidän sinulle  :thumbsup: :thumbup: ja yritän lähettää parantavia ajatuksia :hoiva:
Niin pitkiä ovat päivät, kun odotan luokseni ystävää jonka nimi on :Kivuttomuus
Sairaus: Selkäydinkanavan ahtautuma, synnynnäinen ja periytyvä, 3 selkä- ja 1-niskaleikkaus. Krooninen neuropatia, TOS-oireyhtymä. Kilpirauhasen vajaa toiminta. 2:s tyypin diabetes.

erhut

• Jr. Member
  • **
  • Periksi ei anneta!
« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2007, 09:30:12 »
Tervehdys Satza :)!
Joko selkäsi on leikattu ja miten voit?
Minulle tehty L4-5 avarrus ja luudutus, sekä poistettu selkäytimeen kiinnittynyt kysta n.9 kk sitten. Kivut ovat nykyään siedettävät, mutta muita vaivoja yhä edelleen on.
Siksi olisin kovin kiinnostunut tietämään, millaisia rakko- ja suoliongelmia Sulla on? ::)
Tämähän on kuitenkin aika arkaluontoinen aihe, joten jos haluat vaihtaa kokemuksia, niin voit viestiä vaikka privasti...
Terveisin uusi tulokas tällä foorumilla :thumbsup:

jaffa

• Ex-member
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2008, 14:47:55 »
Hellou, vaikkei tähän ole pitkään aikaan kukaan enää kirjoittanut koitan onneani..

Itsellä on löydöksinä ns. Tarlowin kystat joista ylempi on th12-L1 tasolla luisessa juurikanavassa ja toinen on S3-tasolla oikealla. Löydöt on tehty jo viime vuosituhannen puolella ja toistaiseksi on ollut ns. konservatiivinen hoito. Kuntoutuksia jne.

Olisinkin kysynyt tuosta Tarlowin kystasta, onko kenellekkään teille muille diagnosoitu tuota?

Niin, ja jossain vaiheessa olen kuullut, että tuollaisen kystan syntymisellä ja synnytyksen aikaisella epiduraali-puudutuksella saattaisi olla jotain tekemistä keskenään (?).

Kommentoikaa... niin pääsen mäkin tähän juttuun mukaan  :vihellys:

Kaustinen

• Administrator
  • Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten!
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2008, 15:01:20 »
Tämä ohjelma voisi kiinnostaa?? Toivoa tulevasta??  :-\

http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=2031.0

Muoks: linkki uusiksi : ) Nyt pitäisi näkyä..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2008, 15:20:56 kirjoittanut Kaustinen »
"Älä sinä tyttö koskaan katkeroidu, sillä sitten ei enää mikään auta!"
- mummu -

Psoriasiartropatia/moninkertainen sekundäärinen nivelrikko
HMS/EDS
Määrittämätön nikamasairaus
Kiertäjäkalvosinoireyhtymä
Kilpirauhasen vajaatoiminta
Uniapnea
Metabolinen oireyhtymä
Essentiaalinen verenpainetauti

Kipee

• Jr. Member
  • **
  • "Ei oo pakko jos ei taho!"
« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2017, 10:11:17 »
Tervehdys kaikille!  :vrolijk_26:

Olen aivan uusi palstalainen. Löysin tieni tänne, kun yritin epätoivoisesti löytää tietoa omasta vaivastani. Tämä ketju näyttää hiljentyneen jo aikoja sitten, mutta ehkä saan puhallettua uudelleen henkiin..

Minulle ilmestyi hyvin yllättäen kesäkuussa vasemman jalan varpaiden ja jalkaterän puutuminen joka helpottui istuessa. Muutaman päivän kuluttua puutumista seurasi todella kova kipu säären ulkosyrjään. Tuska pakotti minut makaamaan - aikaa ja paikkaa katsomatta. Olen maannut kaikkien huoneiden lattialla, suihkussa ja pihamaallakin.  :doh:

Kävin lukuisia kertoja yleislääkäreillä jotka uskoivat, että minulla on "vain" välilevyn pullistuma. Sain joka kerta erilaisia kipulääkkeitä. Kipu ei lähtenyt niillä vaan kipu laajeni alaselkään. Lopulta menin päivystykseen jossa sain vakuutettua lääkärin ettei kyseessä ole välilevyn pullistuma. Pääsin magneettikuvaukseen.
Viime viikolla sain kuulla puhelimitse tulokset. Kaikki mitä ymmärsin on tämä: Minulla on normaalia iän tuomaa kulumaa ja selkäydintä painava kysta 4-5 nivelten välissä.

Tällä hetkellä olen sairauslomalla ja odotan ortopedille pääsyä. Etsin epätoivoisesti tietoa kystasta ja olen kauhuissani tilanteesta.  :-[ Viime yönäkin heräsin hiestä märkänä nähdessäni unta leikkaukseen menosta.

Tilanteeni vaihtelee päivittäin. On päiviä jolloin pystyn kävelemään vain kymmenen minuutin pätkiä. Eilen kävelin jopa puoli tuntia ja aloin haaveilemaan siitä, että ehkä kysta voi kutistua itsekseen....? Suomenkielisiltä sivuilta näyttää olevan vaikeata löytää tietoa tästä vaivasta.

Vaihdan mielelläni ajatuksia aiheesta mikäli joku tänne keskusteluun eksyy. :)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2017, 23:12:37 »
Älä Kipee vaivu epätoivoon vaivasi kanssa!  :hoiva: Ihmisen kehossa voi olla melkein missä vain kystia eli nesteen täyttämiä "pusseja" kuin pienen pieniä kasvaimia. Tavallisimmin niitä löytyy rinnoista ja munasarjoista, joissa ne eivät yleensä haittaa elämää. Munasarjakystien kasvua pitää kuitenkin seurata, mutta monesti ne katoavat itsestään

Selkäydinkanavan synoviaalikystat (yleisimmät kystat) ilmenevät poikkeuksetta lannerangassa ja siellä juuri L4-L5 -välissä. Sinun kystasi painaa MRI-kuvan mukaan L5 -hermojuurta ja kuten jo tiedät, oireesi ovat tuon hermon hermottamalla alueella. Eivät siis ole leviämässä ympäri kehoasi!  :thumbup: Kystat aiheuttavat samoja oireita kuin spinaalitenoosi eli selkäydinkanavan ahtauma. Tämä sairaus johtuu kulumamuutosten aiheuttamasta liikakasvusta rangan luisissa osissa. Oireina ovat sairauden edetessä kivun lisäksi kävelymatkan lyheneminen, koska liikakasvua ei voi pysäyttää. Kysta puolestaan ei välttämättä kasva lainkaan, jolloin oireetkaan eivät lisäänny. Fysioterapiassa sinulle voidaan opettaa keinoja helpottaa oireitasi. Tilasi on hyvin asentoriippuvainen, joten pienikin muutos rangan asennossa harjoittelun myötä voi hyvinkin helpottaa oireitasi. Kystan pääasiallisena hoitona ovat pistokset lannerankaan vähentämään kipua ja tulehdusreaktiota. Toimiessaan niistä voi saada pitkänkin helpotuksen. Niillä ei voida kuitenkaan saada kystaa pienenemään. Vasta, jos oireet jatkavat etenemistään hoidosta huolimatta, voidaan harkita leikkausta! Mikrokirurginen säästävä operaatio on kuin pullistuman poistoleikkaus eli toipuminen on nopeaa. Kysta saattaa kuitenkin uusia, joten tietyissä tapauksissa tehdään samalla nikamavälin luudutus, jolloin kyse on isommasta leikkauksesta.

Toivottavasti pystyin antamaan sinulle edes vähän toivomaasi lisätietoa! Tilanne ei ole lainkaan niin toivoton kuin sinusta ymmärrettävästi tiedon aivan yllättäen saatuasi tuntuu. Ymmärrän hyvin panikointisi, sillä vaikeat kipuoireet pelottavat aina eikä sinulle selvästikään annettu riittävästi tietoa tilanteestasi. Valitettavasti suomenkielisiltä sivustoilta löytyy myös hyvin niukasti informaatiota. Omat tietoni poimin pääosin engl.kielisiltä sivustoilta. Odottele kaikessa rauhassa aikaa ortopedille ja huolehdi sitä ennen, että saat mahdollisimman hyvät lääkkeet kipujesi hoitoon! Tarvitset hermokipulääkkeitä!  :hali:

Muutama foorumin aktiivikäyttäjä kertoo sinulle varmasti omista kokemuksistaan!

Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Elokuu 08, 2017, 07:31:12 »
Kiitos hiker vastauksesta  :hali:

Suurta pelkoa ja kauhua minulle aiheutti yksi keskustelu jonka löysin aiheesta. Se ei ollut tällä palstalla!!! Siinä keskusteltiin kystan poistoleikkauksen todennäköisesti tuomista osittaisista halvauksista joita ei voitane välttää mikäli halutaan koko kysta pois.  :o Olen siis nähnyt tulevaisuuteni melkoisen huonona.

Kipulääkkeitä olen syönyt, mutta ne eivät ole auttaneet. Lopulta päätin olla ilman niitä sillä olen pärjännyt ilman. Olen istunut suosiolla, kun puutuminen ja kipu ovat käyneet sietämättömiksi. Yleislääkäri antoi viimeksi Lyrica-reseptin. Sitä en ole uskaltanut hakea. Minua pelottaa se, että miten pahoja oireita saan. Minulla on nimittäin jo epilepsialääkitys.

Pärjäilen tosiaan tässä sairaslomalla ollessani ihan ilman lääkkeitäkin. En vaan voi tehdä kuin pieniä hommia jatkuvia taukoja pitäen. On niin hiton turha olo, kun en tiedä miten itseäni auttaisin. Töihin ei ole asiaa, koska se on seisomatyötä jossa on mahdotonta ottaa istumataukoja kymmenen minuutin välein. Monta kertaa olen sinne meinannut lähteä yrittämään sillä tunnollisuus aiheuttaa valtavaa syyllisyyttä. Minulla on sairauslomaa 20.8.asti. Ortopedille menen 25.8. Saas nähdä tungenko itseni työpaikalle siinä välissä...

Vaikeinta tässä lienee nyt tämä epätietoisuus mitä tuleman pitää.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #12 : Elokuu 09, 2017, 03:01:14 »
Onko sinulle selvinnyt tarkemmin että mitä kystia sinulla on?
Suurin osa lääkäreistä on sitä mieltä ettei nuo kystat aiheuta mitään oireita, osa on eri mieltä,
sillä olen hiukkan utelias asiasta.
Missä lääkärin luona olet käynyt noiden kystien vuoksi? kun olet saanut tiedon leikkauksesta, moni niitä ei ala leikkaamaan,
tai riippuu varmaan siitäkin että mitä kystia ovat.
Minulla on Tarlovin kystia ja läkäri mainitsi myös minulle tuosta mahdollisuudesta,
että joskus niitä leikataan, mutta silloin menetetään joku hermo.
Koska minulla ne on kuulemma tosi hankalassa paikassa,
niin ne leikataan vasta kun on pakko.
Toivottavasti leikkauksesi menee hyvin ja saat siitä apua  :thumbsup:
rikki niskasta varpaisiin

Kipee

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #13 : Elokuu 09, 2017, 07:36:53 »
Hei Peikko

Minun vaivani on tuore enkä ole päässyt vielä ortopedin luokse. Magneettikuvia minulle on tulkannut yksi ortopedi puhelimessa ja yksi yleislääkäri vastaanotolla. Ortopedille menen 25.8.

Yllättäen alkaneet oireeni ovat olleet todella hankalat ja kävin hakemassa viikon välein sairauslomaa ja eri lääkkeitä terveyskeskuslääkäreiltä. Jalan puutumista ja sitä seurannutta säären erittäin kovaa kipua oli vaikea todistaa heille. Se johtui siitä, että vastaanotolle mennessäni sain istua tuolissa pitkän aikaa ja sain tilanteen rauhoittumaan. Kivuttomana hetkenä kerroin lääkäreille mistä puutuu ja minne sattuu. He eivät pitäneet oireita vakavina. Sanoin, että antakaa minun kävellä kymmenen minuuttia ja tutkikaa sitten, kun makaan lattialla huutaen. He sanoivat, että välilevyn pullistuma oireilee ihmisillä erilailla. Kerran meni hermot ja sanoin, että "Voiko pullistumapotilas tehdä näin ja näin ja näin..." ja taivuttelin kroppaani kaikkiin mahdollisiin asentoihin. Silloin lääkäri oli hetken hiljaa ja sanoin ettei kyseessä voi olla välilevyn pullistuma....

Pääsin sisukkuudellani hyvin nopeasti magneettikuvaukseen. Tiesin ettei minulla ole mikään pullistuma. Monta viikkoa olin lukenut netistä erilaisista selkäkipua aiheuttavista sairauksista. Oireeni kävivät vain kahteen: selkäydinkanavan ahtaumaan ja kasvaimeen. Todella jännittyneenä odotin magneetin tuloksia.

Tänään olen menossa fysioterapeutin luokse. En ole koskaan ollut liikunnallinen ihminen joten tarvitsen apua tässä tilanteessani.

Hups, tulipas pitkä stoori. Olen puhelias ihminen ja se saattaa näkyä täälläkin.  ;)

Olen lukenut Tarlovin kystista. En tiedä onko minulla sellainen. Pakko sanoa, että pelkään kuollakseni. Elämäni on ollut ilman tätäkin melkoista myllerrystä viime vuosina. Olen saapumassa jonnekin isoon risteykseen..

Pyörin kyllä palstalla jatkossakin joten käyn kertoilemassa tilanteestani tässäkin keskustelussa.  :)

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #14 : Elokuu 09, 2017, 09:27:31 »
Älä turhaan pyytele anteeksi vuolauttasi tekstin suhteen!  :) Tämä on paikka, jossa ei mittailla mittatikulla vaan jokainen saa kirjoittaa kaiken haluamansa ja tarvitsemansa. Epätietoisena ja peloissaan uuden edessä on helpottavaa, jos voi antaa tuntojensa tulla ulos ja saada vastakaikua ihmisiltä, jotka ymmärtävät, koska ovat kokeneet samoja tunteita.  :hoiva:

Kuulostaa hienolta, että jaksoit olla päättäväinen ja vaativa, jotta sait vihdoin lääkärin uskomaan sinua!  :thumbsup: Kuten Peikko mainitsi, niin lannerangassa voi olla monenlaisia kystia, joista esimerkiksi ottamani synoviaalikysta on yleisin ja juuri L4-L5 -välissä. Yritä olla pyörimättä netin kauhutarinoissa, sillä niitähän keskustelut ovat pullollaan. Toivon todella, että saat tällä foorumilla kaipaamaasi vertaistukea!  :hali: Yritä keskittyä nauttimaan kesäpäivistä, vaikka istumalla kahvilla kirjan kanssa (Minä istun piirtäen ja kuunnellen äänikirjoja.) tai tee mitä tahansa sinulle mielenkiintoista, joka vie ajatuksesi hetkeksi pois odottelusta ja epätietoisuudesta.  :hali:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö