Kirjoittaja Aihe: työkyvyttömyyseläke  (Luettu 224680 kertaa)

naanukka

• Newbie
  • *
työkyvyttömyyseläke
« : Huhtikuu 16, 2007, 18:55:36 »
Hei.
Osaisiko joku selittää minulle (rautalangasta vääntämällä) miten työkyvyttömyyseläke määräytyy ja tuleeko siihen jotain muuta eläkettä lisäksi? Yritin katsella netistä eläkkeestä mutta en ymmärtänyt laskentaperiaatteesta mitään.
Olisin tiedosta hyvin kiitollinen. ;D

salosa

• Full Member
Vs: työkyvyttömyyseläke
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2007, 10:06:35 »
Moikka naanukka!

Yritin itsekin selvittää sitä, mutta en onnistunut. Siinä sekottaa sekin, kun siinä otetaan jotenkin tulevaakin aikaa  huomioon.
Oletko anonut eläkettä?
Itse anoin ja sain osa-työkyvyttömyyseläkkeen ja päätöksen jälkeen tuli tieto eläkkeen suuruudesta. Tämä on ns. ennakkopäätös ja sen jälkeen on miettimisaikaa ottaako eläkkeen vastaan. Sitä ei ole pakko ottaa esim. jos eläke tuntuu liian pieneltä.
Eläkevakuutuksista saa ainakin laskelman siitä, mitä on eläkettä kertynyt ja miten se tulee lisääntymään, jos vielä tekee töitä. Luulisi, että sieltä saa myös laskelman työkyvyttömyyseläkkeestä. En ole kyllä kysynyt, joten en ole varma.

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2007, 22:12:16 »
Moikka!

toi työkyvyttömyyseläke asia. katoin papereistani joskus, et siinä oli juuri tosta "tuleva aika! jutusta.

jos on ite vaikka 30, ni katotaan miten paljon olis työvuosia jäljellä jos menis normaalilla tavalla eläkkeelle. siinä lasketaan myös näille puuttuville vuosille ansio.

ennen oli niin et jos jäi työkyvyt.e. oikein nuorena, ni ei ollut kerinny tekemään kauaa hommia, ni eläke oli aivan mitätön, koska se tuli vaan tehtyjen vuosien mukaan. nyt on siltäosin parempi.

sitten papereissa oli muistaakseni 5 vuosilukua joilta eläke lasketaan, ja sitten vielä ettei olis liian helppo ite laskea, ni kahta vuotta jostain syystä "painotetaan".

miks ja miten se painottaminen vaikuttaa, sitä en tiedä.

heippa kaikil ja jaksuja! -jykä-

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2007, 10:05:01 »
Sekavia ne on minullekki nuo laskemiset, mutta sen olen oppinut, että noissa laskemisissa ei sais ottaa ns. huonoja vuosia mukaan. Eli jos otetaan 4-5 vuotta laskennassa, niin karsitaan huono vuosi pois.Asiakkaan etu aina!
Siitä tiedän kun minulle oli niin käynyt. olin paljon sairaslomalla sinä vuonna eikä sitä oltu otettu huomioon, vaan liitetty se mukaan laskentaan.(olin tuolloin osatyök.eläkkeellä)

se korjattiin, mutta piti tarkat selvitykset palkanlaskijoilta liittää mukaan.
se vielä, jos tuo työeläke jää pieneksi, tuleeko siihen mukaan kansaneläke, kai  :-\

Yks yllätys tuli lisää. kun 2005 tuli uus eläkelaki ja alettiin periä osatyökyvyttömyyseläkkeen saajilta  eläkemaksua. (siitä palkkaosuudesta) Sen sanottiin kerryttävän tulevaa eläkettä kuukausitasolla, mitä kauemmin töissä, sen suuremmaksi summa nousee. juu niin varmaan. kahden vuoden aikana ehin maksaa sitä aikalailla.
nyt kun sain täyden työkyvyttömyyseläkkeen sitä kertynyttä summaa ei saanutkaan!!!- vaan sen saa sitten kun olen ikäni puolesta eläkkeellä!!!
Vielä. -jos muistan hakea, eli se on minun muistin varassa. :rohonauru:

Jos puhun joltain osin palturia, korjaa kuka paremmin tietää.  :vihellys:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

salosa

• Full Member
« Vastaus #4 : Huhtikuu 18, 2007, 10:33:54 »
Jykä ja Diisa! ja muut!

Oletteko jääneet eläkkeelle ennen vuotta 2005??
Vuoden 2004 lopussa laskettiin vanhalla systeemillä eläke, joka ei muutu. Sen jälkeen laskenta meni täysin uusiks ja ny se lasketaan kai jotenkin joka vuodelle. Enää ei lasketa niistä viimeisistä vuosista kuten ennen 2005.
Olen itsekkin nyt jäämässä pois työelämästä. En enää jaksa ja mietiskelen eri vaihtoehtoja; ansiopäiväraha (eläkeputki), mahdollinen työkyvyttömyyseläke, ostyökyvyttömyyseläke/antisopäiväraha. Kannattaa selvittää kaikki. Jos on ikää tarpeeksi ja työvuosia vähän päiväraha voittaa työkyvyttömyyseläkkeen.

Kimuranttia!!!!!

:hoiva: :hoiva:

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2007, 11:54:11 »
Minä sain myönteisen päätöksen kolme viikkoa sitten.Olin 6 vuotta osatyökyvyttömyyseläkkeellä.mielestäni silloin se lopullinen eläke jo laskettiin. koska summa oli sama nyt,mutta tietenkin tuplana. Joku korotus siihen tulee vuosittain.

-05 tosiaan aloin maksaa osapalkastani eläkemaksua, sen sanottiin olevan lakisääteinen ja kannustavan töissäolemista, ja eläkettä kertyy sitä enempi. mitä kauemmin olen työssä.  :vihellys:

Kun minä maksoin n. 60e/kk palkastani.. niin silloin eka vuosi eläkkeellä olis ollu n.15e/kk suurempi, sitten tuplasti jne....senverran osaan laskea että kaks vuotta ehin sitä maksaa. niin eläkettäni korotettais n.30 e/kk.

Pääsin siis puoleen siitä summasta minkä maksoin. Sit se vielä että en saakkaan sitä >:(. kun vasta oikean eläkeikän jälkeen ja jos muistan hakea. -niin ja jos elän sinne asti  :thumbsup:

olikohan tää tarinani mitenkään ymmärrettävä.  :-\  mutta mulle jäi vähä pettynyt olo tuosta. :-[

- F.R. Laing

salosa

• Full Member
« Vastaus #6 : Huhtikuu 18, 2007, 22:19:52 »
Moro taas!

Joo jos on osa-aikaeläkkeellä ja sitten pääsee/joutuu kokoeläkkeelle, niin osatyökyvyttömyyseläkkeen summa kerrotaan kahdella.
Eli, jos oot pitkään osa-työkyvyttömyyseläkkeellä, et saa mitään hyötyä vuosien aikana tulevista palkankorotuksistakaan. Ainoastaan työssäoloaikaasi lyhennetään, koska et voi tienata enempää, kuin mitä on eläkepäätöksessä ilmoitettu.
Toi mistä Diisa kirjoitti (kirjoitus oli täysin ymmärrettävää) on myös tosi törkee homma, kun tulot on muutenkin sairaudesta johtuen muutenkin tippuneet.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2007, 10:17:51 »
Noni. nyt on vihdoin laskettu se lopullinen eläkkeen määrä. aikaa  meni n.5 kk. Kun sitä rahaa alko tulla jokapuolelta , ja toisella kädellä napsivat takaisin :rohonauru:.
Siinä vei aikaa se kun päätös tuli kuukauden takautuvasti. Ja olivat ehtineet maksaa osatyökyvyttömyyseläkkeen jo ja sit vielä sairaspäivärahan työnantajalle?!! ne perittiin takaisin.
Kyllä turhaan itelleen aiheuttivat päänvaivaa. Olis sen voinu helpommallla tavalla laskea. ???
- F.R. Laing

salosa

• Full Member
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2007, 18:10:08 »
Moro kaikille!

Mä pääsin nyt sitten työkyvyttömyyeläkkeelle. Tarjosivat ensin osatyökyvyttömyyseläkettä, joka ei enää ollu mun juttuni. Valitin ja eläkevakuuus korjasi aikaisemman päätöksensä.

Mutta se juttu, miks kirjoitan; Jos olisin hyväksynyt osatyökyvyttömyyseläkkeeni, niin tuleva eläkkeeni (2x osatyökyvyttömyyeläke) olisi ollut pienempi, kuin nyt samasta ajankohdasta alkanut työkyvyttömyyseläkkeeni.

Ja mikä kummallisinta olisin "tienannut" vähän enemmän, jos olisin ollut työttömyyspäivärahalla. Sitä en ymmärrä. Eli sun ei olis eläissäs tarvinnu tehdä paljonkaan töitä, että sen saisit. Siihen vaikuttaa vain viimeisen vuoden (ajasta en ole aivan varma) palkka.

Työvuosia minulla on 41 (tosin siitä olen ollut viimeisen 7 vuoden aikana n. 3 vuotta).

Ihmettelen meidän systeemejä!! Sekin on kummallista, että työkyvyttömän täytyy mennä päivärahoille, kun ei mistään enää saa mitään.

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #9 : Heinäkuu 11, 2007, 17:59:01 »
mikäli on määräaikaisella sairaseläkkeellä/kuntoutusrahalla, se on siihen mennessä karttunut eläke korotettuna 33 prosentillaa.

Eli minulle on laskettu joka työsuhteesta eläkepalkka/kk ja siitä tuleva eläke/kk. Viimeinen työsuhde on laitettu kahteen osaan, sillä eläkesäännöt muuttu -95. Vuotta -95 ennen oleva eläkekertymä on laskettu nykyisen työsuhteen alusta (-88) vuoden -94 loppuun; siitä tullutta eläkepalkkaa on käytetty aiempien työsuhteiden eläkekertymänä/kk ja sen perusteella laskettu -95 edeltävät palkkakertymät.

Vuoden -95 eläkertymäpalkka on ollut pienemmpi, sillä olin vuorotteluvapaalla ja osaikaisena. Sen eläke on laskettu erikseen työssäoloajalle ja sairaslomakaudelle elälkeikään saakka. Eli eläkeikään saakka (65-v) oleva palkkaa on sama kuin -88--94. Eläkemäärät vaihtelevat, sen mukaan kuin pitkä jakso ja miten kertymä painottuu.

sitä on osaa sanoa että onko kuntoutusraha ja työkyvyttömyyseläke yhtä suuret vai... 

salosa

• Full Member
« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2007, 21:46:25 »
Moikka!

Lähinnä ihmettelin sitä, että pitkään työelämässä olleen eläke on pienempi kuin työttömän. Ikäni puolesta olisin eläkeputkessa, eli korvaus ei katkeisi missään vaiheessa. Jos on tienannut hyvin eläkeputkeen jäämistään, niin päiväraha voittaa eläkkeen.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2007, 13:58:10 »
Sain Eläkefirmastani tiedotteen, jossa oli sellainen asia, että voi ansaita jotain eläkkeen lisäksi. Tuli tarkat euromäärät, minkäverran voi! Lisäksi se jonkinverran kerryttää eläkettä jatkossa. Sit sain sellaisen läpyskän, jossa sanotaan minun olevan eläkkeellä,  ::) jonka ansiosta sais matkustaa halvemmalla junassa ja Finnairilla.  :)
Veroprosentti vaan tulee aika isoksi. Se on hyvä että ne verotetaan erikseen.
Mukavasti ne selviää, vaikka oli alku aika sekavaa.  :vihellys:
- F.R. Laing

OP

• Hero Member
« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2007, 14:53:04 »
Toihan on hyvä uutinen. Eikös? :vrolijk_26:

Eiku kivuttomanpaa oloa. ;)
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Syyskuu 12, 2007, 18:41:12 »
 :vrolijk_26:

Juu. on hyvä uutinen, ja selvä ku pläkki. Summat ja kaikki. ei mitään kapulakieltä  :) Siitä tykkään.
- F.R. Laing

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #14 : Syyskuu 13, 2007, 20:02:53 »
mulla oli ennen veroprossa 5,5. sitten kun menin naimisiin, sain 10,5. eli ilmeisesti on rikas ukko, kun tienaa minimipalkan. veroviraston mielestä.... >:(