Kirjoittaja Aihe: työkyvyttömyyseläke  (Luettu 222573 kertaa)

arelia

• Jr. Member
  • **
  • Vain särkynyt sydän voi tulla ehjäksi.
Vs: työkyvyttömyyseläke
« Vastaus #30 : Helmikuu 11, 2008, 12:11:19 »
Sain työkyvyttömyyseläkepäätöksen, myönnettiin  :D Yksi stressitekijä on vähempänä !

Onnea paljon :thumbsup:.  Tiedän kokemuksesta kuinka paljon stressiä tuo olo on kun eläkettä ei vielä.
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

arelia

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #31 : Helmikuu 11, 2008, 12:14:17 »
Voi noita kielteisiä päätöksiä, ja miten masentavia ne on!
Mikä niissä mättää. Tuntuu kyllä väliin että arpomalla se menee???
Ei kukaan huvikseen ja laiskuuttaan eläkettä hae!
Jaksamista Arelia  :hoiva:.
Jos sinun tarvii itse täytellä joitain plakaatteja. ole tarkkana niissä. Nimitäin siellä päätöspäässä eivät voi tietää sinun tai kenenkään tilannetta. Kannattaa laatia tarkka selvitys vaivoista ja miksi ei enää kykene töihin. >:(

Oikeusaputoimisto tekee nuo valitukset. Ortopedi ehdotti mulle sitä, en olisi itse keksinyt.
Lannerangan nikamavälilevysairaus johon liittyyhermojuurioireistoa, prolapsileikauksia 2 ja luudutusleikkaus. Hybermobiliteetti oireyhtymä. Sydäninfarktin jälkitila - sepelvaltimotauti. Diabetes 2. Kilpirauhasen vajaatoiminta. Masennus. Astma. Migreeni. Jne...

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #32 : Maaliskuu 03, 2008, 20:31:35 »
 :rohonauru: Kyllä nuo työkyvyttömyyseläkkeen päätökset ovat aivan ihmeellisillä perusteilla mulle tulleet. Sain vuoden lopussa hylkäävän päätöksen kahteen eri hakemukseen.
Toinen oli kuntoutustuen hakeminen heinäkuusta vuoden loppuun viimevuonna. Toinen oli tämänvuoden alusta täysieläke toistaiseksi.
 ::) Laitoin eläkelaitokseen joulun jälkeen kirjeen, missä kyselin jo 7kk:tta siellä olleen kuntoutustuen hakemiseen päätöstä. Tietääkseni päätöksen tekeminen eläkevakuutusyhtiöllä saa maximissaan kestää 2kk:tta (ensimmäinen hakemus) ja muutoksenhakultk:ssa 5kk:tta sanoi ministerit.
Olin myös marraskuussa lähettänyt tätä vuotta koskevan hakemuksen, jossa haettiin täyttä eläkettä toistaiseksi.
 Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä toistaiseksi + sairaslomalla/vajaakuntoisena työnhakijana.
Kielteisen päätöksen syy oli, että kovista kivuista huolimatta toimintakykyni on pysynyt samankaltaisena, kuin kesäkuun loppussa, täyden kuntoutustuen päättyessä. :o
 :-\ Olin aivan ihmeissäni, kun huomasin, että eivät ole koko hakemusta kyllä edes lukeneet, vaan tehneet päätöksen, koska minulla on mennyt liikuntakyky erittäin huonoksi kantapääni takia, sekä tutkinnan alla ja mahdollisesti leikkaus tulossa verisuonikasvaimesta, joka on C5/C6:n välissä.
Oli vakuutusyhtiö laittanut molemmat hakemukset yhteen ja hylänneet kummankin.
Kuntoutuslaitoksen sosiaalityöntekijä soitti sinne ja kysyi syytä, miksi hylätty ja miksi yhdistetty nämä hakemukset. Vastaus, heillä on oikeus yhdistää ja diaknoosit ovat vanhemman ihmisen diaknooseja, ei tämän ikäisen, heitä ei tällä hetkellä eläkkeelle päästetä (50v).  :vihellys:

Olen vain tottunut siihen, että jokaisesta hakemuksesta pitää saada oma päätös, mutta eläkevakuutusyhtiöillä on omat lait kaikkeen.  :-\
Ystävät kuulevat mitä sanot, parhaat ystävät kuulevat mitä et sano.

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #33 : Tammikuu 12, 2009, 22:18:39 »
  :vrolijk_26: Tervehdys tänne.
On näköjään oma kirjoitus viimeksi, mutta mä voinkin siihen nyt hyvän lopun antaa, sillä olen saanut päätöksen eläkevakuutuksesta, että 1.2.2009 olen eläkeläinen. Loppuu nyt tämä hakeminen ja papereiden lähettäminen valitusten teko jne... saan kaikki paperit laittaa laatikkoon ja laatikon kannen kiinni.
Kaksi ja puoli vuotta meni tuossa taistelussa ja kolme vuotta sairaslomalla olen ollut.
Valittaminen kannattaa.
Olen näiltäkin sivuilta tukea saanut eläkkeen hakemisen vaiheissa, joten suuri KIITOS kaikille. :birthdays: :kahvee: Tarjoan tässä virtuaali kahveet ja kakut.
Jännää on kuitenkin,että vielä en osaa oikein uskoa, vaan oottelen, jotta tuleeko sieltä jokin muu juttu vielä, onhan tässä aikaa ennen ensikuuta.
Työnantajalle oli tullut tieto myös jo.

:thumbsup: KIITOS vielä ja hyvää talven jatkoa, vaikka talvi onkin kovin vetinen, kuten kesä ja syksy.  ~:/

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #34 : Tammikuu 12, 2009, 22:46:07 »
Ihan mahdottomasti onnitteluja Liana  :beer: :birthdays: :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

Marikki

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #35 : Tammikuu 13, 2009, 00:18:42 »
Onnittelut täältäkin,pääset monenlaisesta stressistä eroon kun ei tarvitse enää takuta noiden hakemusten kanssa :) :)!Saat nyt rauhassa keskittyä arkeen ja siinähän sitä jo onkin kun sairaus kulkee kumppanina.Taistelu noiden päätösten tekijöiden kanssa puristaa "mehut" aika tehokkaasti,sen lisäksi,että olet sairas,pitäisi vielä jaksaa ajaa etujaankin,mahdoton yhtälö!Mukavia eläkepäiviä sinulle :)!

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #36 : Tammikuu 14, 2009, 22:13:00 »
Virtuaalikahveet maistui hyvälle, Liana!
Onneksi olkoon, että paperisotasi on ohi  ja hyviä eläkepäiviä :thumbsup:
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Liana

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #37 : Tammikuu 15, 2009, 22:28:57 »

Kiitos Teille onnitteluista  :)
Tosi kivaa kun olette mukana tässä mun "onnessani"  :vrolijk_26:  :D

karkol

• Ex-member
« Vastaus #38 : Tammikuu 16, 2009, 12:03:06 »
Liana onnea sulle eläkkeestä!

mä kanssa sain eläkkeen monen hylkypäätöksen jälkeen! :)

OP

• Hero Member
« Vastaus #39 : Tammikuu 16, 2009, 12:37:07 »
Onnea vaan Liana. Joskus oma diagnoosi ja pitkä valitus paree kuin lekurien lausunnot. Näin kävi myös minulla aikoinaan. Hyväksytty ekakerrasta? :o
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #40 : Helmikuu 21, 2009, 10:55:31 »
 :thumbsup: Se lähti sitten meikäläisen työkyv.eläke-hakemus aivan alusta pyörimään.....siis haku!
 Sitä reumalla mietimme ja selvitin asiaa ja päädyimme aloittamaan homman puhtalta pöydältä.
 Valitusprosessihan siellä jo oli käynnissä mutta nyt tehdään näin.
             Sairaalasta lääkärini on lähettänyt suoraan (toivottavasti jo tällä viikolla) vak.yhtiöön uuden
 lausunnon.
 Saatan vielä perään heittää muutaman rivin omaa tekstiäni........ ~:/

Koville ottaa tämä pallottelu mutta jatkan sitkeästi koska näinkin kauan jo tämän asian kanssa
 sählätty.

Että katsotaan sitten mitä sieltä kuuluu......ja koska?
M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

arelia

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #41 : Helmikuu 21, 2009, 11:38:38 »
Mulla on ihan samalla lailla kuin Tuiskulla, mutta olen edellä tällä toisella kierroksella jo kaksi hylkäystä on tullut, nyt on kolmas valitus meneillään. Olen jo luovuttanut toivon pääsyn täyseläkkeelle.Kiva  yllätys jos muuttuu. Oikeusaputoimisto on tehnyt perusteellisen valituksen ja itse olen tehnyt perusteellisen selvityksen omasta kunnosta, vielä lääkärintodistus lähtee maanantaina. En tiedä vielä miten tuon työstä irtisanominen vaikuttaa eläkehakemuksen valitukseen  :o
Mä oon ollut yhtäjaksoisesti töistä sairauslomalla 2v8kk. Ja nyt työnantaja irtisanoo lääkärintodistuksen mukaan. Onneksi menee näin. Lääkärit, minä itse  ja työnantaja olemme sitä mieltä, etten hoitajan työtä enää voi tehdä. Eläkehakemuksen käsittelijät vain pitävät mua työkuntoisena. Tässä prosesissa on oltava todella pitkäpinnainen ???

Tuisku-57

• Full Member
« Vastaus #42 : Helmikuu 21, 2009, 12:57:07 »
Arelia :vrolijk_26:

Juu....kyllä tämä sellasta sählinkiä on :o
Mulla oli vasta se yksi valitus työkyv.eläkkeestä siellä vireillä mutta kuten kirjoitin niin sairaalassa
alettiin siitä puhumaan ja minun oli määrä selvittää että olisko kenties nyt järkevämpää aloittaa tosiaan
puhtaalta pöydältä > ja näin se homma sitten lähtee etenemään.

Sulla voi Arelia ollakin vaikutusta tästä irtisanomisesta tähän eläkkeeseen.... ~:/ en ole tietenkään
aivan varma.
Mutta mulla sitä ei luultavasti ole noteerattu yhtään miksikään siellä vak.yhtiössä vaikka on terv.tilan takia
irtisanottu.

Ja se -jos mikä- on raivostuttavaa, että nämä ko.hakemuksen käsittelijät pitävät meitä työkykyisenä! Minuakin, sen
4h mitä olen vielä "käytettävissä"....eli työhistoriaani vetoavat......
Laitoin sen verran kyllä tekstiä siihen valitukseen silloin, että miten on mahdollista, että alan erikoislääkäri, joka on
minut tavannut+tutkinut ja todennut
,sanoo että ei ole mahdollisuuksia suoriutua omasta työstä (jos sellanen olis, vaan kun ei ole) eikä mistään muustakaan työstä.....että, miten te, jotka käsittelette näitä hakemuksia tiedätte, että
olen työkykyinen ~:/
Mä olen vuosi sitten ollut työkokeilussa 4h/pv ja jouduin senkin keskeyttämään! Ja tilanne on mennyt huonompaan
suuntaan vielä vuodenkin aikana.....

Mutta Arelia! Emme anna periksi! Vaikka tämä on todella todella kuluttavaa ja mullakin mielialat vaihtelevat välillä...eli
kyyneleet virtaavat ja vaivun välillä itsesääliin. Mutta jostain saan sitä virtaa kuitenkin ja taas jaksan. Ja tuolla reumapolilla
missä käyn, on todella asiallisia ja osaavia ihmisiä....lääkäri mukaanluettuna tietysti, jotka ovat tässä asiassa myös
varmasti täysillä mukana.....Viimeksi tiistaina kun siellä kävin, mulla oli helpottunut olo > vaikka asiat ovatkin kesken....
Mutta pelkästään jo se, että minua kuunnellaan! Ja vaikka sairaala on iso, potilaita on paljon...ja kiire on, niin
jaksavat vielä hymyilläkin......mitä ei monessakaan paikassa tapahdu!

Pidetään lippu korkealla :thumbsup:

M45 Spondylarthitis ancylopoetica
M51.3 Degeneratio disci intervertebralis lumbalis
M79.0 Fibromyalgia
M35.7 Hypermobiliteettioireyhtymä
M17.0 Arthrosis genu I.a.

Overdose

• Sr. Member
« Vastaus #43 : Helmikuu 21, 2009, 17:23:52 »
Niin, pitkä pinna pitää olla. Jaksamista Tuisku ja Arelia.  :hali:

Minäkin jouduin valittamaan omasta kuntoutustukipäätöksestäni. Päämaksaja Kela hylkäsi kuntoutustukihakemukseni perustellen sitä seuraavasti: "selkäkipuja, yliliikkuvat nivelet, MRI-kuva on puhdas. Ei oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen". Ilmeisesti Kelassa ei joko oltu luettu B-lausuntoa tai sitten siellä ei oltu ymmärretty B-lausunnon sisältöä. Valitin Kelaan ja työeläkeyhtiöihin, että geneettinen kollageenisairaus ei voi mitenkään muuttaa muotoaan pelkiksi yliliikkuviksi niveliksi ja alaselkäkivuiksi. Kerroin, että Ehlers-Danlosista ei voi mitenkään toipua, koska perimmäinen vika on geeneissä. Sen vuoksi olen edelleen työkyvytön. Lisäksi kiersin puukkoa Kelan haavassa huomauttamalla, että Kelan lääkäri ei ole perustellut, millä tavoin olisin kuntoutunut työkykyiseksi. ;)

Sain hakemukseni läpi siinä määrin, että Kela, Kuntien eläkevakuutus ja Etera maksavat 10 kk kuntoutustukea. Jatko on avoin. Kela nimittäin yrittää kaikin tavoin kieltäytyä kuntouttamasta minua. Viimeksi minulle soitettiin päivää ennen kuntoustuen myöntöä ja vaadittiin perumaan työkokeiluvalitukseni. Jostain syystä kuitenkin konsultoin Kynnys ry:n juristia. ~:/
"Toivon, että toivoa ois, ei anneta ikinä toivoa pois."
- Maj Karma

G35 MS-tauti
Q79.6 Ehlers-Danlosin syndrooma
Yliliikkujan blogi

salosa

• Full Member
« Vastaus #44 : Helmikuu 24, 2009, 11:20:57 »

Hei Arelia ja muutkin "valittajat"!

Silloin, kun itse valittelin eläkepäätöksistä laitoin mukaan myös työnantajan lausunnon, eli he vähän kertoivat mitä olin tehnyt ja miten.
Työnantaja (lähin esimies ja korkein pomo) ilmoitti myös, että heillä ei ole mitään sellaista työtä tarjota, josta selviäisin. Myös siinä sanottiin, että minulla ei ole paluuta sairasloman jälkeen töihin, vaan minut irtisanotaan. Varsinaista irtisanomista ei suoritettu, muttä olin vähän aikaa vajaakuntoisena työnhakijana ja sain päivärahaa. Valituksen jälkeen sain työkyvyttömyyseläkkeen ja se tuli takautuvasti ½ vuotta takautuvasti, eli siitä päivästä, kun Kelan sairauspäivärahat loppuivat.

Olin hakenut eläkettä ensimmäisen kerran n. 5 vuotta aikaisemmin ja kun sain hylyn, niin eläkelaitoksen tukemana vaihdon saman työnantajan palveluksessa työtä, jossa jaksoin vähän paremmin.

Tsemppiä ja jaksamista teille kaikille tässä rumbassa oleville!!

t. salosa