Kirjoittaja Aihe: temgesic/buprenorfiini(resoribletti)  (Luettu 65861 kertaa)

melkkos1

• Ex-member
temgesic/buprenorfiini(resoribletti)
« : Huhtikuu 25, 2007, 10:58:54 »
Kysyisin oisko kellään tietoa paljonko temgesicillä on se ns katto??
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2017, 09:20:40 kirjoittanut Mintsi »

sirpa

• Ex-member
Vs: temgesic
« Vastaus #1 : Toukokuu 13, 2007, 20:01:01 »
melkkos1: söin monta vuotta temgesiciä, mutta en pitänyt siitä yhtään, sitä ennen tramalia, mutta sen teho hiipui muutamassa vuodessa. temge aiheutti mulle pahoinvointia ja päänsärkyä, ja max 2 tabl pystyin päivässä ottamaan, jos yritin enemmän tuli tosi paha olo, laatta meinas lentää, ja tunteet heitti vuoristorataa, välillä meni ylikierroksilla ja aiheutti unettomuutta. sieto on tietty yksilöllistä, toiset syö jopa 10 kpl 0,2 mg per pv.
dolmed eli metadoni on siitä parempi että vaikutus on tasainen eikä tuu pahoinvointia ainakaan niin paljoo, päänsärkyä kyllä, koska nostaa kallon sis.painetta. ja ummettaa. mutta selvästi tehokkaampi kuin temge. kokeiltu on myös oxycontin joka ei sopinut yhtää, huimas ja oksetti. eli toistaseks dolmedissa. unilääkkeet on mullakin, zopinox nyt ja ennen tenox, joka menetti nopee tehonsa. lisänä neurontin hermokipuun. ja relaksantti norgesic.

Naakka

• Ex-member
« Vastaus #2 : Joulukuu 06, 2007, 22:41:03 »

Heis  :)
Ajattelin jatkaa omia kysymyksiäni tähän perään.

Voiko temgesicin kanssa ottaa mitään unilääkettä?
Triptyl ei sovi. Tenox on ollut hyvä (siis ennen vahvempia kipulääkkeitä) Lähinnä haen että mitä lääkettä voisin kysyä lääkäriltä maanantaina.
Olisi kiva olla tiedossa joku lääke valmiina, kun epäilen että muuten pyyntö kuitataan tyyliin et tuo on jo niin vahva lääke yksinään. Ei sen kanssa voi ottaa mitään.

Entä diapam?
Niitä on kotona, mutta en ole uskaltanut ottaa vaikka tarvetta olisi ollut.

Suurin pelko on että en saa uutta temgesic-reseptiä. Panacod ja abalgin vaikuttivat tähän kipuun ihan yhtä paljon kuin irtokarkin napostelu.
Terveyskeskukseen olen menossa ja vaihteeksi uudelle lääkärille  :-\ 

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #3 : Joulukuu 06, 2007, 23:37:14 »
Hei,

En osaa tuohon Temgesicin ja unilääkkeen sopivuuteen mitään, mutta tuo tunne on tuttu että mitä jos ei saa niitä kipulääkkeitä  :(
Se on kurjaa, että pitää tuota surra etukäteen. Sinä varmasti tiedät että tarvit sitä. Jos se ei onnistu, niin toinen reitti on yksityislääkäri.
Sen olen kokenu itse ja moni muu.
Tsemppiä ja voimia olla jämäkkä. :hali:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #4 : Joulukuu 06, 2007, 23:50:00 »
En minäkään juuri noiden lääkkeiden yhteensopivuudesta tiedä, mutta ihan noin vaan yleisesti olen oppinut sen, että unilääkkeen ja vahvan kipulääkkeen ottamisessa pitää olla kunnon väli. Muuten yhteisvaikutus voi olla aika hurja  :-X

Tervetuloa palstalle! :)

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2007, 10:24:15 »
on mullekin siitä varoteltu, ettei opiaatin kans sais ottaa unilääkettä, mutta oonpa ottanut, vain 1 lekuri oli vastaan, hengityslama voi tulla. nyt mulla on metadoni, joka on opiaatteja vahvempi ja sen kans zopinox tai tenox. kyllä diapamia voi ottaa pienen annoksen. jossei terkkarilekuri anna temgejä niin pyydä lähete kipuklinikalle, sinne on tosin pitkä jono ainakin hesassa. ne voi olla nihkeitä niiden kanssa, mutta yksityiseltä saat varmasti, jos on ortopedi tai fysiatri. väännät kättä ja vaikka pirautat pienet itkut, että et kestä kipua. valitettavasti näin on kivunhoidon kanssa suomessa nykyään..koska väärinkäyttöä on jonkin verran, saavat oikeat potilaat kärsiä, mikä on sikaväärin! >:(

OP

• Hero Member
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2007, 11:40:55 »
0,4 mg+0,4 mg korkeintaan/vrk. En suosittele aloittaa. Jäät 100 varmasti koukkuu, ja siittä on vaikee irrota. :thumbdown:
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2007, 12:56:11 »
kaikki opiaatithan koukuttavat. ei sille mitään voi, jos ei muut lääkkeet auta. itselläni vaihtui temgesic yli vuosi sitten dolmediin, metadoniin. temge aiheutti pahoinvointia ja nousu- ja laskuhumalaa, jotka tuli tosi nopee. dolmed on parempi, ei sivuvaik. temgeä käytin monta vuotta. opiaatista toiseen siirryttäessä ei tule niin pahoja vieroitusoireita,ja pitää muistaa että kaikki opiaatit ajetaan alas hitaasti, annosta vähentämällä. yhtäkkiä ei pidä ominpäin lopettaa, voi aiheuttaa mm. rytmihäiriöitä. ja se että terkkarilekurit ei mielellään määrää temgeä on se, että sitä väärinkäytetään liuottamalla sitä ja ruiskuttamalla suoneen.

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #8 : Joulukuu 07, 2007, 14:16:30 »
on mullekin siitä varoteltu, ettei opiaatin kans sais ottaa unilääkettä, mutta oonpa ottanut, vain 1 lekuri oli vastaan, hengityslama voi tulla.

Jokainen tietenkin tekee omat ratkaisunsa, seuraukset tiedostaen ja vastuun kantaen. Minä en ole kokenut mitenkään hankalaksi ottaa esim. unilääkettä reilun tunnin myöhemmin kuin kipulääkettä.

Naakka

• Ex-member
« Vastaus #9 : Joulukuu 07, 2007, 16:56:49 »
0,4 mg+0,4 mg korkeintaan/vrk. En suosittele aloittaa. Jäät 100 varmasti koukkuu, ja siittä on vaikee irrota. :thumbdown:

Annostus ohje mulla on tällä hetkellä 1 tabl. (0,4 mg) 2 - 4 kertaa/vrk. 
Aloitin oxynormilla. Ortopedi sitten vaihtoi temgesickiin. 
Kyllähän noihin varmaan koukkuun jää. ikävä tosiasia.
Valitsen silti lääkkeet, koska ei mulle tuolla 5 metriä maan pinnan alapuolella ole mitään iloa siitä etten tullut riippuvaiseksi.
 :happy:

Naakka

• Ex-member
« Vastaus #10 : Joulukuu 07, 2007, 17:29:26 »

Kiitos kaikille vastauksista   :vrolijk_26:

Epäreilua tosiaan jos joutuu lähtemään yksityiseltä kipulääkeitä hakemaan...
Liian usein olen törmännyt niihin lääkäreihin jotka tietävät minun kipuni paremmin.. ja liian monta kertaa kuunnellut riippuvuus saarnan  :haukoitus:
Ei sillä, pelkään riippuvuutta ihan aikuisten oikeasti, mutta kun tuo kipu on pahempi.
Alan olla niin vihainen tilanteeseen että toivottavasti löydän sen jämäkkyyden tuolla lääkärin vastaanotollakin.

Olisin noina aikaisempina kipujaksoina tarvinnut todellakin tämän palstan kaltaista paikkaa josta hakea tietoa. Lääkäri hyvin vakuuttavasti selitti että he eivät saa määrätä vahvempia lääkkeitä kuin panacodia ja tramalia, ja minä uskoin ja kärsin järkyttävästä lamaavasta kivusta. Nyt selän tiltatessa uudestaan pelkäsin että sama painajainen toistuu. Onneksi ystäväni sanoi että hän lähtee mukaan lääkäriin jos haluan ja pitää huolen siitä että jotain apua tulee.. ja tulihan sitä sitten  ;)
Nyt maanantaina hän ei pääse mukaan joten jää nähtäväksi riittääkö pelkästään mun sanani siitä että en pärjää ilman kipulääkettä.

Hyvä myös tietää että unilääkkeet ei täysin pois suljettu vaihtoehto ole. Kysyn niitä lekurilta samalla.

Vielä yksi yhdistelmä kysymys: Mites allergia lääkkeet ?
Olen käyttänyt joskus ihan reseptivapaita allergialääkkeitä kutinaan ja tuo temgesic taitaa mulla aiheuttaa kutinaa.  :-\

Tuuli

• Hero Member
« Vastaus #11 : Joulukuu 07, 2007, 18:27:26 »
Tsemppiä maanantain lääkärikäyntiin!

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #12 : Joulukuu 07, 2007, 20:07:23 »
mikäs lääkäri se oli joka tollasta selitti ettei saa määrätä vahvempia opiaatteja? oliko terv.kesk.? niillä voi sellainen sääntö ollakin, mutta yksityisellä ei ole. ja kyllä terkkarinkin pitäis hoitaa kipuasiat kunnolla, jossei hoida, pyydä lähete sellaseen paikkaan, missä hoidetaan. ei voida oletttaa että kaikilla olis varaa yksityiselle, kun jo 1 käynti maksaa jopa 155 e. kuten mun lekurilla.ja siitä saa takas alle 20 e. ei auta kun kipupotilaitten ryhtyä kapinaan jossei rupee irtoamaan troppia. kysypä ens kerralla että miksi ei tipu, ja pyydä kirjallinen lausunto missä syy selitetään. suomen kipu ry-yhdistys on paikka, josta voisit kysyä tästä asiasta.jospa niillä olis tietoa.

Naakka

• Ex-member
« Vastaus #13 : Joulukuu 07, 2007, 20:36:00 »
Tuuli: Kiitos  :)
Sirpa: Terveyskeskus joo  ;D  , mutta kieltäytyipä sairaalan ortopedikin silloin määräämästä edes tramalia (edellinen ortopedi kirjoitti tramalia isolla annoksella ja sanoi et jos ei auta niin mennään vahvempiin) >:( 
Tuosta on jo niin paljon aikaa ettei enää hyödytä valittaa mihinkään, mutta nyt en enää suostu mihin vaan kohteluun. Silloin eivät myöskään suostuneet lähetettä laittamaan kipupoliklinikalle.. sain vaan saarnan kuinka kaikki syöpäpotilaatkaan ei pääse sinne.  :-[

Yksityinen on turhan kallis ku tulot on minimit. 
Eli jos en saa kipulääkkeitä reseptillä niin sitten heittäydyn hankalaksi ja käyn ruikuttamassa kipupiikkiä joka päivä.. eivät ne (kai) voi kotiin passittaa jos jalat ei toimi..  :laugh:

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #14 : Joulukuu 07, 2007, 21:03:11 »
Moi

Tervetuloa palstalle Naakka  :D

On se vaan kummallista kun kaikesta saa tapella, jopa lääkkeistä. Nämä meidän lääkärit on peloteltu kuralle näiden kipulääkkeiden kanssa kun on kerrottu että niiden määräämistä valvotaan. Kyllä se on ainakin mulle paha paikka alkaa vastaanotolla väittämään lääkärille vastaan, mieluummin kävelen ulos ja etsin toisen lääkärin  :-[ Toivotaan että sinulla Naakka menee käynti hyvin ja se aina helpottaa lääkkeiden saantia kun niitä joku on jo kerran määrännyt. Jos et mene samalle lekurille, ota lääkepakkaus tai joku dokumentti tuosta lääkkeestä mukaan, niin minä olen onnistunut saamaan uuden määräyksen  :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)