Kirjoittaja Aihe: temgesic/buprenorfiini(resoribletti)  (Luettu 65910 kertaa)

sirpa

• Ex-member
Vs: temgesic
« Vastaus #15 : Joulukuu 08, 2007, 11:22:37 »
kun aikoinaan tappelin terkkarilekurin kanssa temgestä, ei auttanut vaikka oli kipuklinikan epikriisi nenä alla jossa sanottiin että: jatkoon temgesic ja reseptin uusinnan terkkarissa. ei antanut siltikään. siitä seuras 2 viikon helv.....et kivut ja vier.oireet, kunnes tajusin pyytää yksityiseltä. seur. päivänä marssin reseptin kanssa apteekkiin. ei pidä luovuttaa, sillä tekee vaan hallaa kaikille muillekin kipupotilaille.

Naakka

• Ex-member
« Vastaus #16 : Joulukuu 08, 2007, 18:58:38 »

Kiitoksia tervetulo toivotuksista  :)   
Tuntuu että olen löytänyt ihan oikeaan paikkaan tällä kertaa  :D

Hyvä muistutus tuo että otan tyhjän lääkepaketin mukaan sinne tk-lääkärille. Ei ikinä tiedä minkälaiset paperit sieltä ortopediltä on tk:seen menny ja onko siinä lääkityksestä mitään mainintaa.
Monta vuotta sitten ortopedi just kieltäyty kirjoittamasta tramalia sillä verukkeella ku mulla ei ollu tyhjää pakkausta mukanani.. olishan tuo koneeltakin sen aikasemman määräyksen nähny ku samasta laitoksesta oli kirjotettu, mut ei halunnu kattoo  >:(

Sirpa: Ei kuullosta hirveän lupaavalta että vaikka on kipupoliklinikan lausunto on edessä ni ei saa reseptiä  ???

Olen tässä vuosien varrella kerännyt sen verran vihaa epäoikeudenmukaisesta kohtelusta, että lupaan kyllä ainakin nostaa meteliä jos ei kipulääkitystä tipu.
Onneksi on vielä jäljellä vähän hätärahastoa säästötilillä... että on mahdollisuus mennä yksityiselle sitten viimeisenä vaihtoehtona.

..yritän tässä kai selitellä itselleni että kyl kaikki järjestyy..

sirpa

• Ex-member
« Vastaus #17 : Joulukuu 09, 2007, 11:08:06 »
mitä tästä opimme, pitänee säästää kaikki tyhjät opiaattirasiat dokumenteiksi! :laugh:

Naakka

• Ex-member
« Vastaus #18 : Joulukuu 12, 2007, 00:11:14 »

Sirpa:  :laugh:  aivan..  ja siitä tyhjästä pakaasista oli muuten hyötyä  ;D ..tarkastettiin vahvuus ja annostus.

Ortopedin lausunto oli koneella ja kerkisin nähdä temgesic sanan sieltä, mutta en lukea että oliko kenties suositus jatkaa lääkettä...  voisin kuvitella kun resepti tuli ihan ilman vastalauseita  :o 
Harmi et tuo lääkäri ei ole mun oma lääkäri.. *Huoh* ens  kerralla sitten taas eri lääkärille..

Unilääke unohtui kokonaan kysyä.. (pahuksen dementia..) Monta yötä olen tosin nyt saanut nukuttua hyvin, että jospa sitä unilääkettä ei tarviskaan. Allergia lääkkeitä saa käyttää.

Kiitos vielä kerran kaikille!  :vrolijk_26:

Sonny

• Sr. Member
« Vastaus #19 : Joulukuu 12, 2007, 01:31:42 »
Hienoa Naakka että sait lääkkeet. Älä suotta vielä seuraavaa käyntiä murehdi, mummoni sanoin, jokaiselle päivälle riittää oma murheensa :thumbsup:
Selkäleikkaus 2000 , 2006 ja 2014
G55.1*M51.9 Nikamavälilevyhäiriöön liittyvä hermojuuren puristustila
M53.3 Polymyalgia rheumatica
J45.8  Asthma bronchiale
Osittainen ylähengitysteiden ahtauma (C-Pap late)

kirkas

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : Joulukuu 28, 2008, 03:24:21 »
Itsellä on menty panacod/tramal/tramal retard linjasta ja nyt sitten 0.4mg temgesic menee kipulääkkeenä (toki myös tulehduskipulääkkeet ja kortisoni, mutta en tiedä onko niistä edes mitään hyötyä tällä hetkellä syödä, tarvii kysyä, turha syödä kuitenkin ylimääräsiä lääkkeitä). Joka tapauksessa kyllä sen 3x päivässä joutuu nyt syömään ja tähän asti se on auttanut kohtuu hyvin ja tramalin kaltaisia sivuvaikutuksia ei ole tullut (kuiva suu ja välillä pahoinvointi), mutta jonkuverran kyllä valvottaa jos yötä vasten ottaa ja sitä koitan välttää + uniongelmia muuten ja tuola kerroin tuosta paniikistakin joka öisin varsinkin alkanut vaivaan. Joten yöt alkaa oleen helvettiä, koska ns. mitään ei voi ottaa yöksi, jos otan tenoxin en voi ottaa temgesicia kuulemma ja tosiaan temgesic valvottaa jos pelkästään sen otan yötä vasten. Myöskin tuntui viime omalääkärikäynnillä, että kipujani vähäteltiin, se kyllä otti aivoon pitkään, en uskaltanut alkaa meuhkaan siitä kuitenkaan koska uusi temgesicini ja puolet vuorokaudesta on siedettävää. Mutta kuten nytkin, yöllä tässä kukutaan ja unta ei saa, temgesic oli otettava. Onko reumapotilailla, etenkin selkärankareumaa sairastavilla kokemusta, mitä lääkkeitä vielä saatetaan opioideista/opiaateista kokeilla jos temgesic menettää tehonsa, koska kyllä kaikki opiaattiryhmän lääkkeet sen on tehnyt ja toleranssihan näihin nousee. Omalääkäri juuri oli sitä mieltä, ettei selkärankareumaan YLEENSÄ temgesicin vahvusia lääkkeitä tarvi ja sen tiedän itsekin, mutta ei se tavatonta ole, että näitäkin joutuu syömään, juuri tuon kommentin takia koin, että tässä vähätellään kipujani. Vaikka elämä on tällä hetkellä helvettiä, kipu, unettomuus, ahdistus, masennus <- nämä kaikki ruokkii toisiaan ja elämä on todellakin välillä todella sietämäntöntä, tuntuu vaan, että lääkärit tietää usein sen olon paremmin kun itse POTILAS. Heittäkää ajatuksia tästä ehkä hieman sekavasta ja toistavasta viestistä huolimatta jos on kommenttia ja ideoita. Loppiaisen aikoihin on omalääkäri ja reumapoli tammikuun puolessa välissä, tarvii itelle oikein lapulle kirjottaa kaikki tunnot mitä sanoa, koska tapana unohtaa puolet asioista joista olis tarvis puhua aina lääkärissä.

kirkas

• Newbie
  • *
« Vastaus #21 : Huhtikuu 22, 2009, 11:56:53 »
Jaahas, tänään on lääkäri, Humira auttaa ja kipulääkkeiden käyttö on enään satunnaista, paitsi että syön temgesicia edelleen päivittäin koska vasta vähän aika sitten alko humira yllättäen vaikuttaa. Nyt siis olisin valmis alkaa vierottautua tästä lääkkeestä, syönyt useita kuukausia putkeen isoilla annoksilla, joten toivottavasti saadaan lääkärin kanssa hyvä vähennyssuunnitelma kehitettyä, olen lukenut, että kovat ja pitkät vierotusoireet tulee jos pitkään käyttöä on jatkunut ja sitä en halua..

rane

• Ex-member
« Vastaus #22 : Huhtikuu 22, 2009, 13:03:05 »
Mukava kuulla että löysit apua Humirasta.  :thumbsup: Eiköhän se alasajokin onnistu yhteistyössä lääkärin kanssa.

kirkas

• Newbie
  • *
« Vastaus #23 : Marraskuu 17, 2009, 23:09:19 »
Eipä kivut oo taas muutakun helvetilliset välillä ja paremmat välillä, Humira heikentynyt teho tai jotain. Norspan 10mg laastariin siirryttiin jossain vaiheessa ja en jaksa nyt selostaa mitä kaikkee tässä on läpi käyty. Mutta huomena suutun omalääkärille ja 2vuoden hyvintullu toiminta tulee päätökseen jos ei suostu Norspanin lisäks kirjoottaan akuutteihin kipuihin (esim nyt 5pv aikana multa on jalat alta lähtenyt sisällä ja oon täysiä tipahtanut polvilleni vaan kun selkä on vihlassut niin perkeleen kovaa ja kipu jatkuu kolmatta tuntia ja kaikkia troppeja koittaa ottaa mitä voi, mutta kun temgesic evättiin niin prkl). Samaa ainetta sisältävät, joten ei pitäis olla ongelma, että Temgesic ois läpilyöntikipuihin tarvittaessa, ikävää, mutta totta, vaihdan 2v mukavan lääkärisuhteen jos huomenna ei yhteisymmärrys löydy :/

Metu119

• Newbie
  • *
« Vastaus #24 : Huhtikuu 05, 2011, 13:48:57 »
suomen kivunhoito on koko euroopan huonointa,lekurit paasaa,että tulet riippuvaiseksi.. Lopetin työt 2007,kun oli niin raskas työ,ettei paikat enää kestänyt. kaksi viimeistä vuotta 400-600mg depotti tramalia ja panakodia 8 päivässä,sit tuli parasetamoli myrkytys ja tulehduskipulääkkeistä vatsahaava,kun kuuntelin tk "lääkäreitä" sit pääsin kipupolille joka aivan perseestä jos sallitaan suoraan puhuminen,kummassakin jalassa nivelrikko,niin että kengän numero kasvoi puolellatoista.kun holvikaaret petti tolppakenkiä kun 6-8h päivässä puussa pitelin. No se siitä sain kipupolilta 20mg norspan laastarin ja kaikki muut piti ajaa 3 PÄIVÄSSÄ alas. Olin jus Xxxssa jossa mun uutta uraa pähkäiltiin. Aivan pihalla kun tollanen lääkitys vaihdettiin yhteen norspan laastariin,sit taas kipupolille jossa oli pakko valehdella,että olen lopettanut tramalit ja panacodit. Sain toisen Laastarin eli yht. 40mg laastaria vaihto 5 päivän välein,no sillä sitten rupesin löytää ovet ja näin taas vaimoni lapsineen kunnolla,sitten tuli kesä ja tk:ssa lomat ja mulle selainen kandi joka kirjoitti mulle 30mg laastaria. siitä sitten kaasu pohjassa yksityselle joka kirjoitti 10 askia norspania 2 20mg laastaria vaihto viiden päivän välein.ja nyt ihan viimeksi omalääkäri kirjoitti 0.4*3 temgesic+2*20 norspan laastaria.Mut hermolle toi lääkitys käy kaikkein eniten. Ne pitää muistaa Tilata etukäteen apteekkiin ja kun narkit vetää niitä väärin tähän lasken hoitohenkilökunnankin! Ne on kun heroiinia käyttäis,lääkäri ei tajuu kun se kirjoittaa repsun,et sitten se show vasta alkaa nuoret profiisorit katsoo,kun jotain alienia tai jos joku kuulee,että niitä käyttää,mut ennemmin näin kun pari metrii multaa päällä,kun ei kestäis pää maata sängyssä. Muistakaa,että jos jotain (lääkettä) tosissaan tarvitsette,niin kaikki keinot sallittuja,eikä saa antaa periks jos suinkin on voimia "Huutaa" vastaa ei sellaiseta voi tulla riippuvaiseksi,mistä on jo sitä. hyvää kevättä t.metu119
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2011, 17:00:02 kirjoittanut rane »

rane

• Ex-member
« Vastaus #25 : Huhtikuu 05, 2011, 17:05:57 »
Meillä ei ole ollut täällä tapana osoitella sormella, eli hoitolaitosten tai yksittäisten hoitajien nimet eivät tuota mitään lisäarvoa vertaistuelle. Joka on siis täällä tavoitteena. Samoin arvostaisin jos pystyttäisiin puhumaan asioista siten, ettei niitä tarvitsisi moderoida. Ei siis mielellään liian räväkkää linjaa. Tätä moderointia tehdään vapaaehtoisperiaatteella ja ollaan niinikään kipupotilaita itsekin. Eikä tarkoitus ole tehdä tästä suoli24 tyyppistä sylkykuppia. Kirjoitellaan mieluummin asialinjalla.

Ohjeita löytyy täältä: http://terveyskeskus.net/forum/index.php?topic=7.0

Metu119

• Newbie
  • *
« Vastaus #26 : Huhtikuu 05, 2011, 17:37:58 »
 ~:/ En tiedä oliko viesti osoitettu minulle,kun haukuin tietyn kaupungin kipupolia... enyway mut mielestäni ihmisten on hyvä tietää mitä missäkin päin on  mitäkin odotettavissa ja tämän maan kivunhoito on euroopan huonointa,ei missää kuolla näin paljon tulehduskipulääkkeisiin,kun suomessa. Nuoret lääkärit on vaan peloteltu puol kuolleeks opintojen aikana riippuvuuteen johtavista lääkeryhmistä,että ollaan siinä pisteessä,kun aikana jolloin hotapulveri oli PARASTA ja muuta ei ollutkaan.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #27 : Joulukuu 23, 2012, 21:00:14 »
Näitä on nyt testattu tällä viikolla, kun tuo laastarimuoto aiheutti niin järkyn olon. Annostus on ohjeen mukaan 2*0,2 mg päivässä, oon ottanu vaan yhden iiltapäivästä ja sillä oon pärjännyt aikas hyvin. Alkuun tuli vaan pientä pahoinvointia ja päänsärkyä mutta se on onneksi tasoittunut.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #28 : Joulukuu 23, 2012, 21:47:53 »
Hyvä juttu!  :thumbsup:
Voi se tosiaan olla, että toinen muoto passaa toiselle ja toinen toiselle!
Sekin olis hyvä, jos pärjäisit kohtuullisella annoksellakin!

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #29 : Tammikuu 18, 2013, 19:13:30 »
Kuukauden verran olen nyt käyttänyt Temgesic:kejä, hyvin on auttanut sekä selkäkipuun että hermosärkyyn jalassa.
Haittavaikutuksia ei ole pahemmin ilmennyt, pientä päänsärkyä ja joskus on hivenen krapulainen olo.
Annostus on 2-4 tablettia päivässä, yleensä otan 1-2, joinain päivinä en ollenkaan. Lisänä menee 3*2 Gabapetiiniä päivässä. Olen tyytyväinen lääkkeiden tehoon, ja oleminenkin alkaa tuntua jo vihdoin ihan siedettävältä.
Olen jopa pystynyt lisäämään liikunnan määrää, mikä parantaa myös mielialaa huomattavasti.

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm