Kirjoittaja Aihe: temgesic/buprenorfiini(resoribletti)  (Luettu 66869 kertaa)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
Vs: temgesic
« Vastaus #30 : Tammikuu 18, 2013, 21:43:15 »
Hyvä että auttaa!!  :hali:

Mulla tuo lääke ei auttanut ollenkaan. Ainut mitä teki, oli hillitön päänsärky...  ::)

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #31 : Maaliskuu 27, 2013, 20:32:44 »
Hyvin on lääke toiminut, vie pahimman terän kivuilta eikä aiheuta mitään isompaa haittavaikutusta. On ennemminkin toiminut mielialaa kohottavana, huomasin kun aloin ajatella asiaa tarkemmin. Ainut miinus on, että vähän on alkanut unentulo viivästyä.
Ei aiheuta mitään hyvänolon tunteita, mutta elämä ei tunnu niin ankealta, miltä olosuhteisiin nähden pitäisi... :doh:
Eikä ilmeisesti ole ainakaan vielä aiheuttanut riippuvuutta, koska pystyn olemaan ilman lääkkeitäkin, jos haluan.
Ihan mukisematta ovat tuon reseptinkin uusineet, ja annostukseen on annettu vähän säätövaraa, ettei tarvia joka pilleriä laskea  :thumbup:

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

salosa

• Full Member
« Vastaus #32 : Kesäkuu 19, 2013, 18:02:25 »
 :sadattelu: :sadattelu:
Olen käyttänyt aikaisemmin norspan 20 mg laastaria, mutta ihottuman vuoksi se vaihdettiin Pemgesiciin (0,2 mg). Annostus oli
1-3 tab. päivässä. Laitoin reseptin uusintaan ja pyysin, että määrää korotettaisiin 0,4 mg 1-3 kertaa päivässä. Muutosta ei ollut tehty eli sain 50 kpl 0,2 mg:n tabletteja. Otin niitä kuitenkin sen kaksi kerralla, kun yhdestä ei ollut mitään hyötyä. Pääasiassa otin 2 tab. 2 kertaa päivässä. Pyysin uusintaa maanantaina. Ne oli uusittu, mutta yllätys tuli apteekissa niitä ei saa ennen kuin 29.6. Uusijana oli muu kuin omalääkärini. Minulla on kokoajan on ongelmia oma lääkärin kanssa. Mitään tietoa ei tullut, että olisi liian iso annos. Eilen kyselin hoitajalta, että mitä tehdä? Hän lupasi selvittää ja tänään soitettiin, etteivät ole saaneet uusittua, kun tiedoissani on merkintä, että vasta 29.6.
Soitin ylilääkärille. Sieltä tulikin tuutin täydeltä, että olen lääkkeiden väärin käyttäjä ja en saa tabletteja enkä laastaria. Hänen mielestään on ensitilassa ajettava lääkitykseni alas. Hänen mielestään Temgesic on liian vahva lääke yleensäkin minulle.
On se hyvä, että lääkäri tietää paremmin, kuin itse.  Nätisti sanottuna, ottaa hieman päähän. Huomiselle on vielä lääkkeet.
On se mukava viettää juhannusta viekkareissa.  :sadattelu: ~:/ >:(

Mukavaa Juhannusta kuitenkin kaikille!
t. salosa

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #33 : Kesäkuu 19, 2013, 18:38:45 »
Sun pitää hakea resepti yksityislääkäriltä, että saat lääkkeet itelles =((
Sikamaisesti nykyään kohtelevat TK ssa. Monella käynyt vastaavasti....

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #34 : Kesäkuu 19, 2013, 19:10:20 »
Olipas kurja temppu, Salosa  :sadattelu:
Aina itseänikin jänskättää, kun uusin Temgesicin reseptiä, että tuleeko bumerangina takaisin.
Apteekissakin toimii homma ihan ilman tuijjottelua, kunhan käyn tuossa vakkariapoteekissa. Muualla lääkkeen saanti kestää tolkuttoman kauan, lasketaan varmaan kaikkien edellisten reseptien pillerit yhteen, ettei vaan tule yhtään ylimääräistä.
Eikä tämän sortin lääkkeitä saa lopettaa kertalaakista, pitäisi lääkärin se tietää.

Miulla kävi vähän samantyylinen episodi sirdaludien kanssa, en kylläkään silloin edes syönyt lääkettä, mutta näkyi tiedoissani että on joskus määrätty, ja sitten olinkin jo väärinkäyttäjä..  ~:/

Nelli
M51.1 Prolapsus disci i.v.L4/5 centralis L23.0 Eczema allergicum L40.0 Psorasis S82.6 Status post frctura malleolis lateralis l.dx M23.3 Ruptura menisc. M54.Sacra lumbalgia   Oikoniska M54.1 Radiculopathia extremites indefieror l.dx F.45.4 Pitkäaik. kipuoire M51.3 L4-S1 MODIC 2 R29.8 Hermojärjestelm

salosa

• Full Member
« Vastaus #35 : Kesäkuu 19, 2013, 19:25:02 »
Pakko kai on siirtyä yksityiselle. Se on vaan aika rankkaa rahallisesti eläkeläiselle. Jotenkin olen aivan "puulla päähän lyöty" ylilääkärin käytöksestäkin. Olemme morjes tuttuja ja hän löi puhelimen kiinni kesken selostukseni. Huomasin vasta vähän päästä, että toisessa päässä ei kukaan kuuntele.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #36 : Kesäkuu 19, 2013, 23:44:17 »
salosa  :hoiva:,
kylläpä olet aikamoisen kohtelun saanut.
Toivottavasti saat lääkkeesi uusittua, ettei tarvitse ihan ilman olla.
Sinuna tekisin kyllä potilasasiamiehen kautta valituksen,
jos on kerran lääkkeelle todellinen tarve,
ei se voi olla henkilökysymys kuka uusii reseptin ja kuka ei.
rikki niskasta varpaisiin

salosa

• Full Member
« Vastaus #37 : Kesäkuu 20, 2013, 11:39:52 »
Tervehdys kaikille!

Lääkevarastoani tutkittuani löysin yhden Norpan laastarin. Pahan ihottuman vuoksi oli vaihdettava tabletteihin. Nuukana ihmisenä tai saamattomana, lääkearsenaalini on aika kattava varsinkin kipulääkkeiden osalta. Monenlaisia lääkkeitä olen käyttänyt tai kokeillut elämäni aikana. Tämä pelastaa tilanteen viikoksi eteenpäin. Pyhien jälkeen otan yhteyttä yksityislääkäriin.

Osaisiko kukaan kertoa, miten laastari ja Temgesic on verrattavissa toisiinsa.
Eli mikä määrä Temgesiciä vastaa 20 mg laastaria.

t. salosa

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #38 : Kesäkuu 20, 2013, 12:07:26 »
Lukeeko laastarissa, että 20 mikrogrammaa/ tunti?
Voiko siitä päätellä jotain?  ~:/

salosa

• Full Member
« Vastaus #39 : Kesäkuu 20, 2013, 12:54:40 »
Hei satuo!

Lukee siinä 20 mg. Mun laskuopin mukaan se pitäis kertoa 24, että tulee vuorokausiannos. Jos mä sitten kerron Temgesicin 0,20 mg kertaa 6, jonka olen maksimissaan ottanut, niin siitä tulee vain 1,2.
 ~:/ ~:/ joku nyt ei stemmaa. Ilmeisesti ei mene näin, kun "Ojalan laskuopin" mukaan sen lasken.

rane

• Ex-member
« Vastaus #40 : Kesäkuu 20, 2013, 15:42:39 »
Lukee siinä 20 mg. Mun laskuopin mukaan se pitäis kertoa 24, että tulee vuorokausiannos. Jos mä sitten kerron Temgesicin 0,20 mg kertaa 6, jonka olen maksimissaan ottanut, niin siitä tulee vain 1,2.
 ~:/ ~:/ joku nyt ei stemmaa. Ilmeisesti ei mene näin, kun "Ojalan laskuopin" mukaan sen lasken.

Se 20mg vapautuu tunnissa kaiketi. Siis 20 mg x24x7= kokonaisannos viikossa.

Verrokkina pitäis tietty laskea 0,20mg x4x7. Kuuden tunnin välein jos otetaan, siksi nelonen. Vaan eipä sitä voi laskea yks-yhteen; ei imeytyminen vatsan kauttakaan taida olla 100% jos kohta ei laastarinkaan. Aineen kokonaismäärä plasmassa on kai se mikä vaikuttaa, ei nautittu määrä.

salosa

• Full Member
« Vastaus #41 : Kesäkuu 20, 2013, 16:43:30 »
Tulin myös siihen tulokseen, ettei niitä ilmeisesti voi aivan suoraan verrata toisiinsa. Yritin etsiä vertailua netistä, mutta en löytänyt.

satuo

• Global Moderator
« Vastaus #42 : Kesäkuu 30, 2013, 12:02:57 »
Yksi 0,2 tabletti syöty. Ei apua. Vain seuraavalle päivälle opiaateista tuttu päänsärky.
Jatkan kokeilua.

Kielen alle laitettavan tabletin vaikutus pitäisi alkaa nopeasi, toisin kuin noissa laastarimuotoisissa.

Nelli

• Hero Member
« Vastaus #43 : Kesäkuu 30, 2013, 18:58:47 »
Pidän peukkuja  :thumbsup: Satu, että nämä auttaisivat edes vähän siuta.
Muistaakseni miullakaan ei pariin ekaan päivään ihan hirmusesti auttanut kipuun, kunhan alkaa lääkettä olla tarpeellinen määrä elimistössä, pitäs alkaa vaikutuskin tuntua. Pari päivää oli alottaessa hieman huono olo, päänsärkyä esiintyi vähän kauemmin, mutta kyllä sekin onneksi loppui. Mikä siulla on tuo päiväannos?
Tuo 0,2 mikrog. kuullostaa aika vähältä siulle..

Nelli

rikke

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #44 : Kesäkuu 30, 2013, 20:19:40 »
hello. mulla on läpilyöntikipuihin 0.4 mg tabut. joitain kertoja olen joutunut ottamaan ja minulla kyllä sitten tehoaa. laastarina on sama vaikuttava aine norspan 20mikrogrammaa. nyt näyttää hyvältä kivuttomuuden suhteen ja mikä oudointa, olen nukkunut nyt viikon jopa 10h yössä. ihana juttu ! onhan ne vahvoja lääkkeitä, mutta päivisin en huomaa ollenkaan väsymystä :)
Välilevyproteesi, polvessa tekonivel, molemmissa leukanivelissä proteesi. Osteopenia. Unettomuus. Nivelrikko selässä ja toisessakin polvessa, samoin SI-nivelessä. Lonkassa tekonivel ja neurostimulaattori iskias-hermon vaurion aiheuttaman hermovauriokivun hoitoon