Kirjoittaja Aihe: Myönteiset/kielteiset tunteet/kipu.  (Luettu 10617 kertaa)

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
Re: Myönteiset/kielteiset tunteet/kipu.
« Vastaus #15 : Heinäkuu 04, 2006, 12:12:40 »
Niinhän se on. Kun sisin on kipeä, on vaikea jatkaa.

On hienoa kun voi auttaa ja ymmärtää lähimmäisiään, mutta ennenkaikkea pitää auttaa itseään. Luota siihen, että asiat rullaavat vielä oikeaan suuntaan.

SINÄ olet tärkeä! 
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015

Meiju

• Ex-member
« Vastaus #16 : Heinäkuu 04, 2006, 21:06:54 »
Hei!
Niin, sen oppiminen, että olisi itselleen armollinen, on ainakin minulle elämänmittainen tehtävä. Herkästi tulee otettua stressiä siitä yhdestä tekemättömästä hommasta, vaikka ne kaikki muut yhdeksän olisivat tehtynä. Tuskinpa ketään minultakaan vaatii mahdottomia, vaan se on se sisäinen "ääni", mikä vaatii täydellisyyttä.Otan myös herkästi vastaan muiden negatiiviset vireet, vaikka he eivät varmaankaan ole tarkoittaneet niitä niin vakavasti otettaviksi.

Sairauksien kautta on myös oppinut sen, että minunkin on ollut pakko myöntää, etten kykene kaikkeen samaan mihin aikaisemmin. Tänäänkin kävin kesän ensimmäisen kerran rannalla ottamassa aurinkoa hetken ja uskokaa tai älkää, kun makasin hetken selälläni, niin selkään ja lonkkiin koski niin, etten tiennyt miten pääsen ylös. Ainut keino oli kääntyä kyljelleen ja siitä ponnistautua kyljen kautta käsien avulla ylös. Oishan se ollut näky, kun ois pitäny pyytää apua vieressä makaajilta, että "rouva auringonottaja" pääsee maasta ylös  :rohonauru:

Sama juttu viime viikolla, kun olin noissa lonkkien magneettikuvissa ja piti olla paikallaan, niin noin kymmenen minuutin päästä alkoi särky, ilmeisesti paikallaanolo oli liikaa meikäläisen terveydelle. Ilman apua en ois päässyt siltäkään sängyltä ylös. Vaikka olin ottanut kipulääkkeen ennen kuvausta, niin olin varmaankin ottanut liian pienen määrän droppia.

Pelkästään tämän raihnaisuuden myöntäminen tuottaa välillä tuskaa  :(

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #17 : Heinäkuu 15, 2006, 11:21:32 »
Luin taas sitä artikkelia: Kyllä siinä kehoitetaan voittamaan kipua myönteisillä ajatuksilla ja toimilla. Siten kivut saattaa muuttua siedettäviksi.Ajatukset vaikuttaa suoraan elimistöömme, säätele fysiologisia toimintojamme.Sydämen toimintaa, verenpainetta stressihormoonia..
Sinnikkyyttä vaatii, opetella uusia tapoja käyttäytymis ja tunneratoihin.
Kivun hallinnassa ei ole tarkoitus unohtaa kivun fyysista sytä. Lääkärin kuuluu etsiä syy ja antaa apu.  
Fyysinen ja psyykkinen kivunhoito ei sulje toisiaan pois.
                 --------------------
- Mitenkähän tuo onnistuu, mutta jokainen kai itsensä tuntee,.
                ---------------------
Kirjoittajien mukaan psyykkisen kivunhodon ehkä suurin este on tunne siitä, että kipu tulee minun ulkopuolelta, siispä odotellaan että joku tulee ja ottaa kivun pois jotenkin! Mutta kun kipu onkin meissä, jospa pystyis tuleman sen kanssa sinuksi jotenkin, niin voisi paremmin vaikuttaa omaan hyvinvointiin.
Kirjoittajat kehoittavat miettimään syvimpiä tunteita, tarpeita. Mitä minä haluaisin? Jos tulevaisuus näkyy synkkäna, voi olla että siitä tulee sellainen.
            -----------------------
Jaa"a eipä tiedä, miten tuohon kirjoitukseen suhtautus. Paitsi minä kyllä mietin tuollaisia juttuja. Käytäntö ei vaan suju.
Tuo lehtiartikkeli on pitkä ja monimutkainen, se on täynnä rasvaisia sormenjälkiä, luen sitä samalla kun  :kahvee: .
Mutta oli isoilla kirjoitettu, jotta:" Myönteiset tunteet estävät kipuärsykkeet pääsemästä aivoihin"- tuo oli lainaus. Oikeen olivat tutkineet, pitänee se uskoa.
Mietitään..
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

kinuski

• Ex-member
« Vastaus #18 : Heinäkuu 15, 2006, 16:11:37 »
Jaahas!!!

Olen kyllä sitä mieltä että kun on hyvä mieli ja rento olo, ei kivutkaan tunnu vaikka niitä oli miltään. ne vähän niinkuin unohtuu...

Mutta tuo on kyllä aika paksua että myönteiset tunteet jne... Tai voihan se ollakin mutta tarpeeksi kun jyskää niin sitä ei naama jaksa olla naurussa vaan väkisin kääntyy irvistyksen puolelle ja niin sitä ollaan taas negatiivisyden kehällä.

Voi juku, jos toi on totta, en ikinä selviä!

Meiju

• Ex-member
« Vastaus #19 : Heinäkuu 15, 2006, 19:18:26 »
Viime yönä, kun heräsin kahteen otteeseen lonkkien kipuihin, niin täytyy myöntää, ettei olo ollut yhtään myönteinen. Voisipa vaikka sanoa, että eräs ...käyrä oli tosi korkeella  >:(

Nyt päivällä on hieman myönteisempi olo ja tulee toimeen noiden kipujen kanssa, vaikka äsken kun kiipesin keittiöjakkaralle pölyjä pyyhkimään, niin ylösmeno oli ihan yhtä kauheeta kun alastulokin...Huh,huh. Kuten jossain toisessa osiossa kirjoitellaan, on toi uni aika tärkee asia tässä jaksamisessa  :nukkuu: