Kirjoittaja Aihe: PSORIAS  (Luettu 10417 kertaa)

Jykä

• Jr. Member
  • **
PSORIAS
« : Toukokuu 25, 2007, 19:50:40 »
Psorias

Moikka kaikki. en tie minkä nimikkeen alle tää kuuluis, mut mut....

tietääkö joku sanoa, et mikä laukaisee psoriaksen lisääntymisen.

-mulla on ollu nilkassa psori jo noin 30v, mut nyt on jonkin aikaa ollu päänahassa.

ostin espanjasta apteekista jotain liejuu, mikä auttaa siten et kun sitä hankaa, ni se kuin liukenee pois. pois se pysyy

sitten muutaman päivän.

-nilkassa se on ollut aina samassa kohtaa, ja ei aina ollenkaan näkyvis. ilmestyy sitten taas omia aikojaan.

-en löytänyt netistä mitään kirjoitusta siitä, et mikä sen aiheuttaa. ainoastaan siel oli noista ruokavalioista.

heippa ny kaikil ja jaksuja!=) -jykä-

diisa

• Sr. Member
Vs: PSORIAS
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2007, 20:55:43 »
tällanen löyty tohtori.fi

"Perimän lisäksi ympäristötekijöillä on merkitystä taudin puhkeamisessa ja tauti saattaa jäädä puhkeamatta ilman ympäristön altistavia tekijöitä huolimatta perinnöllisestä alttiudesta sairastua. Mahdollisia tautia laukaisevia ympäristötekijöitä ovat vaikeat vammat, infektiot, alkoholi, lääkkeet, raskaus ja stressi. Psoriaasin puhkeamisen mekanismeja perimän ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksena ei toistaiseksi vielä tarkkaan tunneta."

ei tossa nyt ollu sellasta että mikä saa psoriaksen lisääntyyn, jos se jo on.

sellasta. kurja vaiva kärsittäväksi. :hoiva:
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

petomaani

• Ex-member
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2007, 19:37:13 »
Jykä, tietänet, että Psoriasisliitolla on hyvät sivut + keskustelupalstat. Www.psoriasisliitto.fi. Kannattaa visiteerata.

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2007, 20:28:19 »
Hei Jykä!

Tämä ei ole vastaus kysymykseesi, mutta tuli mieleeni, että yksi kaverini käyttää päänahassa olevaan spori-ihottumaan System 4 -shampoota, hoitonestettä ja öljyhoitoa ja on ollut erittäin tyytyväinen niihin. Nämä tuotteet eivät sisällä myöskään hajusteita eikä väriaineita, jotka voivat jonkun herkkää ihoa ärsyttää, eli käytän itsekkin niitä allergisen lapseni hiushoitoon.
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2007, 20:35:00 »
Moikka!

kiitti kaikille. en ollut huomannu että Diisakin oli jo kirjoittanut tähän aiemmin =(

pitääpä lukea noilta WWW sivuilta.

ostan noita Tiibetin mainitsemia aineita ja kokeilen. tuskin ainakaan haittaa on.

heippa ja jaksuja kaikille! :vrolijk_26: =) -jykä-

olkikukka

• Ex-member
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2007, 17:15:02 »
Luulen että psoriin pätee samat lääkkeet kuin kuivaan sebborroiseen exemaan. Se oli tässä välillä parempi, mutta nyt se on lehahtanut päälle. Lääkärini sanoi tänään että stressiin vuoksi se on äitynyt. Toiset eivät pääse siitä koskaan eroon.

Minä käytän psorilääkkeitä hoitoana
- pesen hiukset vehnänalkioöljyshampoolla (saa apteekista), on allergiasairaalan käyttämä shampoo
- laitan päänähkaan aamulla diprosalicia ja illalla locoid creloa 0.1%

Nyt olen yrittänyt poistaa tai lieventää stressiä laittamalla hepan enskuusta tyttäreni poikakaverille hoitoon.

Meiju

• Ex-member
« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2007, 18:53:16 »
Heipsis kaikille!

Mulla ihotautilekuri aloitti samaisen Diprosalicin tohon kyynärpäideni psoriin. Käytän kaksi viikkoa ja pidän kahden viikon tauon. Lisäksi käytän perusvoiteita, kuten Ceralania ja Apobase oily cremeä.
Ihottuma pysynyt joten kuten kurissa, vaikka se ei kokonaan olekaan hävinnyt.
Psoriasista enemmän odotan jännityksellä niveloireiden palaamista "ilokseni" :'(Ihotautilekurin käskystä "kipitän" syys-talvella reumatologilleni, kun niveloireet alkavat. Näin kahden kesän ja talven kokemuksella olen huomannut, että niveloireet pysyvät kesäisin aisoissa ja talvisin käpristellään erinäisten nivelkipujen kanssa. Ihotautilekurini pistää tietoihini infoa reumatologille, ovat samassa puljussa töissä.
Toki ensimmäisinä kuukausina, kun psorini puhkesi, peitin ihottumaläntit ja pidin aina villatakkia. Nykyisin en enää piittaa ulkopuolisten katseista - katselkoon rauhassa. Olen miettinyt, että omalla kohdallani on varmaankin stressi ollut yhtenä psorin laukaiseva tekijä. Kai sitä stressinkin pitää jostain päästä purkautua :rohonauru:

Piipsu

• Full Member
  • Aina kannattaa yrittää.
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2007, 22:45:04 »
Kysäisenpä vaan että kuka tai millainen henkilö ottaa oikeastaan kantaa siihen onko ihottumaläiskät ja päänahkaoireet psoria vai atoopista ihottumaa.
Olen vain tuumaillut kun on nuo nivelvaivat olleet viimevuosina riesana näiden vanhojen iho-oireiden lisäksi.
Stressi ja lämmityskauden alku kyllä heti tuntuvat iholla. muutenkin juuri tuolla system 4 shampoolla minä ainoastaan saan pidettyä päänahkani ehjänä ja ilman kamalaa hilseilevää kutinaa.
TOS, hypermobiliteetti, fibromyalgia, atoopikko

Jykä

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #8 : Syyskuu 20, 2007, 18:53:06 »
Moikka!

kävin allergiakeskuksessa ihotautilääkärillä. mulla on nyt tullu psoria korviin sisäpuolelle ja korvien taakse. päänahkaan vähän jokapuolelle. silmäluomiin ihan ripsien juureen, ja mikä omituisinta, ni mulla silmät pienenee, kun psorin takia menee silmien ulkokulmat "umpeen". hän sanoi et silmälääkäri puuduttaa luomet, ja leikkaa ne auki. ei kuulemma men niin pitkälle et menis kokonaan kiinni. mut ne on alkaneet haittaamaan, ja ne kiristää.

mulla on pitkään ollu sellanen olo, et ne menee umpeen. oon kuitenkin aatellu et ei sellanen ol mahdollista.
nyt kuitenkin tolla reissulla selvis, et psori voi tehdä sellaistakin =(

heippa kaikil ja jaksuja! =)

-jykä-  :vrolijk_26:

Tiibet

• Sr. Member
  • Myönteinen ajattelu, rakkaus ja nauru auttavat ♡
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2007, 23:06:03 »
No vo hyvät hyssyrät, Jykä  ??? Kaikkea se psorikin tekee!

Tutkailen täällä taas kaikenlaista, kun tulee epäilys, epäilys...

Nyt mietin sitä kun mullakin nuo mitättömät kyynärpäissä olleet ihottumat ovat vaihtaneet paikkaa. Nyt on isoimmat polvissa, ei taivepuolella vaan edessä ja kutisee väliin mahtavasti. Ihovoidetta ja kortisonia, mitäs sille muuta.
En tiedä  :-\
Fibromyalgia ja välilevyn pullistuma 2001, vähän nivelrikkoa, TOS 2006, EDS tai HMS 2008, refluksitauti ja ruokatorvitulehdus, pallea- ja napatyräleikkaukset 2015, uniapnea 2019

mösjöö

• Ex-member
« Vastaus #10 : Heinäkuu 12, 2018, 19:12:25 »
Psori ilmestyi tuossa muutama vuosi sitten, kävin lääkärillä joka määräsi Daivobet-geeliä. Se tukahdutti psorin yhdessä kohtaa ja se taas pompasti esille toisessa kohtaa. Olen siitä alkaen käyttänyt kiinalaisia yrttivoiteita jotka ainakin poistavat kutinan ja sen lisäksi tummelia voitelemaan kuivia psorikohtia päivittäin.

mösjöö

• Ex-member
« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2018, 18:47:16 »
Unohtui mainita että löytyy myös vitiligo joka jossain määrin altistaa psorille.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #12 : Marraskuu 13, 2019, 09:08:07 »
Liityn nyt minäkin tähän ketjuun kun psori-dg tuli eilissä päivänä ja reseptillä kortisonivoidetta sen hoitoon. Onneksi on rauhallinen tauti mulla, päänahka hilseilee pahiten ja polvessa ollut psoriläiskä parisen vuotta - ei ole levinnyt vielä toistaiseksi muualle. :)
*seropositiivinen nivelreuma (dg 03)
*kilpirauhasen vajaatoiminta (dg 07)
*kiertäjäkalvosinoireyhtymä (dg 19)
*psori (dg 19)

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2019, 12:32:09 »
KYSYMYS. Päänahan hoito. Mitä shampoota psoriläiskien hoitoon? Tuntuu että päänahka on saanut nyt uusia länttejä kun dg tipahti. :( Päänahka ei kutia, mutta kun rapsuttelen noin kymmentä eri läiskää pään alueelta, hilsettä irtoaa kohtuu huolella.
*psori (dg 19)

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #14 : Marraskuu 27, 2019, 18:45:35 »
Onko mitään jeesiä hilsesampoosta?  ~:/

MaKo

• Global Moderator
« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2019, 22:40:59 »
Muistelen lukeneeni että mun lempiaineeni, kookosöljy saattaisi auttaa tähänkin vaivaan  ~:/ 
Kannattaahan sitä ainakin kokeilla, jos ei tpimi, niin sitten toiset aineet kehiin  :thumbsup:
Suolistosyöpä 2011-2013
Hermovaurio jalkaan 2012
Työkyvyttömyyseläkkeelle 2014

hiker

• Global Moderator
  • I'm Okay. My biggest lie.
« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2019, 23:34:04 »
Öljyistä on varmasti apua ja sitten on reseptiliuokset. Muistaakseni pojallani päätä hölvättiin Dalacinilla, kun hänellä oli koko nuoruuden hyvin saman tyyppinen hilseilevä ihottuma kuin mitä psorikin on. Parasta klisi kyllä kysäistä hoitavalta lääkäriltä!  :thumbsup:
Lanne- ja kaularangan ongelmat hermojuurivaurioiden kera
Polven artrofibroosi
Kolmoishermosärky ja -vaurio
Mieliala- ja syömishäiriö

OP

• Hero Member
« Vastaus #17 : Marraskuu 28, 2019, 09:00:02 »
Kävin Maanantai ihotautilekurilla. Kämmenet ja kantapäät kuivuu ja hilseilee. Dermovat-voide ja Neotigason tablettikuuri tuli. Toivottavasti loppuu rasvaus, kiusallinen vaiva.
Selkää operoitu -96, -00 ja -05. Ei kuntoon. D2, uniapnea ym pientä. Vatsaa leikattu, kun tähystyksessä puhkaistiin suoli.

trochanter

• Global Moderator
« Vastaus #18 : Tammikuu 10, 2020, 12:31:55 »
Öljy vois jeesata ennemminkin, en usko että hilseshampoo sairauspohjaiseen vaivaan tois kaivattua helpotusta. Nyt ollut vuoden vaihteen ajan rauhallisempaa, kummallista kyllä. :) Mutta hyvä niin!
*psori (dg 19)