Kirjoittaja Aihe: Huulibiopsia  (Luettu 9488 kertaa)

Riituli

• Newbie
  • *
Huulibiopsia
« : Maaliskuu 07, 2007, 23:19:57 »
Hei!
Minulla epäillään nyt jotain sidekudossairautta veriarvojen perusteella. Oxiklorin lääkityskin aloiteettin muutama viikko sitten. Ilmeisesti kyseessä on Sjögrenin syndrooman epäily. Sen tiimoilta olen menossa alahuulibiopsiaan ensi viikolla. Onko muilla mahdollisesti kokemuksia kyseisestä tutkimuksesta? Millainen tutkimus se oli? Tuolta Sjögrenin syndrooma sivuilta luin semmosia kauhutarinoita siitä....
t. Riituli
M51.1 Syndroma ischiadicum, G54 Syndroma TOS,
M79.0 Fibromyalgia, migreeni jne...

Eliiza

• Hero Member
Vs: Huulibiopsia
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2007, 12:48:12 »

Hei.

En ole ollut huulibiopsiassa, mutta lihasbipsiassa olin viime kesän kynnyksellä.
Varmaan tuossa huulibiopsiassakin puudutetaan todella hyvin, ettei sitten näytteenotossa tunnu kipua.  :hoiva:
Ainakin minulle tehdyssä biopsiassa näytettä ei otettu ennen kuin reisi oli todella hyvin puutunut.
 :thumbup: :thumbup: että sinullakin Riituli toimenpide menee hyvin.

Kuinka siellä sivustoilla kerrottiin? Kerrottiinko hyvästä puudutuksesta?

Toivottavasti joku osaa täälläkin kertoa huulibiopsiasta  :hali: - onhan se kuitenkin erilainen toimenpide kuin lihasbiopsia reidestä. 

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Riituli

• Newbie
  • *
« Vastaus #2 : Maaliskuu 08, 2007, 14:36:05 »
Moi!
Lämmin kiitos Eliiza tsemppauksesta. Kyllähän sieltä Sjögren sivustosta tietoa tuli. Puudutetaan ensiksi, sitten vasta se näyte otetaan. Mutta oli kuulema saatunut siltikin. Ja tutkimuksen jälkeen oli poski ollu turvoksissa ja kipeä monta päivää....ei ois kannattanu lukee mitään etukäteen, niin ei pelottais. Mutta aika paljon oon tähänkin mennessä kipua kokenut, kyllä tuostakin varmaan selviää. Ja saapahan sitten tiedon tuosta sairaudesta ja oikeen lääktyksen.
t. Riituli

Riituli

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : Maaliskuu 13, 2007, 09:21:05 »
Huomenta!
No nyt on toimenpide onnellisesti ohi. Kerronpa nyt miten se toimenpide tehtiin, niin saavat muutkin tietoa jos ovat menossa kyseiseen tutkimukseen. Lääkäri pisti sen puudutusaineen moneen kohtaan tuonne alahuuleen..puuduttaminen oli kyllä aika inhottavan tuntuista, mutta itse toimenpide ei sitten tuntunutkaan ollenkaan. Siinä tehtiin viilto tuonne alahuulen sisäpinnalle ja sieltä sitten poimittiin niitä näytteitä n.10 kpl sieltä sylkirauhasista. Lopuksi vielä ompeleet haavaan. Aika turvoksissahan tuo alahuuli on nyt ja arantuntuinen..onneksi on kipulääkeitä ihan omiks tarpeiks. Huuli saattaa olla turvoksissa jopa kolme kuukautta tuon biopsian jälkeen, tuloksien saamiseen menee pari viikkoa. Jospa tästä alkais asiat selviämään... :)
t. Riituli

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2007, 09:33:41 »
heippa.Riituli

No kyllä sitä  monenlaiseen juttuun joutuu, kun asioita selvitetään. Hyvä asia kun kokemus oli kuitenkin positiivinen.
Selvisit vain  :vrolijk_26:
Tsemppiä toipumiseen.
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Eliiza

• Hero Member
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2007, 13:45:15 »

Voi kun hienoa, ettei ainakaan itse toimenpide ollut tuskallinen  :hali: .
Toivottavasti huulen paranemisvaihekaan ei tekisi kipeää tai sulta löytyisi riittävän kovat kipu-tropit  :thumbup: .

Kauanko menee tulosten saamiseen?

Eliiza

Diagnoosi - M45 Selkärankareuma, HLAB27-posit., spondylartroosi

Riituli

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2007, 13:10:25 »
Heips!
Tulosten saamiseen menee kaks viikkoo, mutta en tiedä millon itse saan siitä tiedon, koska mulla on aika reumalääkärille vasta elokuussa ja se tulos menee sinne. Pitää varmaan soitella reumapolille siitä, kun tuntuu aika pitkälle ajalle tuo 5 kuukautta.
Onhan minulla onneks monenlaisia troppeja käytössä, oon nyt syöny Tradolanin, Anafranilin ja Arcoxian lisäks Panadol fortee. Eikä tunnu vielä riittävän nuokaan tuohon suukipuun. Pitänee varmaan ottaa lisäks vielä Voltarenia. Naama on kyllä nyt aika kamalan näköinen, kun on mustelma alahuulen alla ja huuli sekä rauhaset leuan alta turvoksissa. Mutta toivottavasti menee pian ohi :thumbsup:

assi

• Ex-member
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2007, 10:36:01 »
Hei Riituli! Multa on otettu se näyte alahuulesta. Vähän sattui, mutta siitä kyllä selvisi:) Mistä Sjögren-sivuilta ole saanut tietoa, voitko laittaa sen osoitteen? Jaksamista! t.assi