Kirjoittaja Aihe: maksa- ja munuaisarvot  (Luettu 46441 kertaa)

Stiina

• Jr. Member
  • **
maksa- ja munuaisarvot
« : Syyskuu 28, 2012, 13:38:02 »
Hei

Sain juuri tuoreet labrat. Yllätyksekseni ensimmäistä kertaa elämässäni maksa- ja munuaisarvoissa häikkää. Alat 53 (10-45), Afos 87 (35-105), Asat 25 (15-25). Aina ennen nuo arvot ovat olleet viitteen alarajalla ja joskus pykälän allekin. Olen syönyt nyt 3 g panadol fortea vrk + Rivatrilia 2-3 krt vrk 1/2 tbl ja yöksi 600 mg neurontinia. Panadol forte ei ole paljoa auttanut, joten pitäisiköhän jättää nyt pois. Lyrica 25 mg onkin määrätty mulle neurontinin tilalle kokeeksi, mutta kun lääkevaihtoja mahdollisesti muitakin niin saan tehdä kuulemma yhden vaihdon kerrallaan. Olen ottanut käyttöön myös fortodol nimisen luontaistuotekaupan tulehduskipulääkkeen.

Miten teillä muilla nuo maksa ja munuais arvot ? Teillähän menee tosi paljon kipulääkkeitä.

Mun kilppariarvot olivat onneksi parantuneet.

Oireina nyt pahoinvointi/ruokahaluttomuus, käsien vapina ja kova väsymys. Jouduin nousemaan 3 krt viime yönä päästämään mun toista koiraa ulos, kun sillä on ripuli. Tosin minullakin sama vaiva. Johtuikohan minulla noista maksa-arvoista ?

rane

• Ex-member
Vs: maksa- ja munuaisarvot
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2012, 14:02:30 »

VilleJuhani

• Hero Member
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2012, 22:00:55 »
Joo, mullakin on kaikki luontaistuotteet "kielletty" vedoten siihen, että jos ne nostaa maksa-arvoja, niin sitten joutuu apteekin lääkkeitäkin sumplimaan.

Stiina

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Syyskuu 29, 2012, 00:35:01 »
Tuon fortodolin valmistus on siirtynyt Ruotsissa lääketehtään valvontaan tuon tapauksen jälkeen. Sen koostumus on siis nyt tarkasti valvottua ja siitä on kerrottu tuotteen infosivuillakin. Olen kyllä kanssasi samaa mieltä ettei luontaistuotteet ole turvallisia ainakaan muiden lääkkeiden kanssa. Sellaisia yhteisvaikutuksia ei ole tutkittu. Jätän nyt tuon ja muutkin syömäni luontaistuotteet pois ja pitäydyn vain lääkärini määräämissä vitamiineissa ja kivennäisaineissa. Täytynee seurata noita maksa ja munuaisarvoja jatkossa, että nouseeko ne tuosta vielä vai laskeeko normaaliin. onneksi ne eivät nyt ole kovasti koholla, mutta selvästi eroaqvat toukokuun arvoista. Minulla ei ole koskaan ollut maksa ja munuaisarvoissa mitään häikkää ennen. tuota fortodolia olen käyttänyt vain nyt syyskuussa.

Peikko

• Sr. Member
  • :)
« Vastaus #4 : Syyskuu 29, 2012, 00:36:50 »
näin kävi entiselle työtoverilleni myös, kun söi jotain luontaistuotetta tai jotain ravintolisää, en muista enää tarkemmin mikä se oli.
kannattaa olla niiden kanssa varovainen, toiset niistä saattaa voimistaa tai heikentää muiden lääkkeiden vaikutuksia.
rikki niskasta varpaisiin

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #5 : Syyskuu 29, 2012, 09:44:13 »
En muista koska maksa-arvojani on katsottu. ei kukaan lääkäreistä ole niistä ollut kiinnostunut. Kipu-ja  muita lääkkeitä on mennyt reippaasti yli  kymmenen vuotta.
Maksa-arvoissa asat ja alat voi näkyä suurempia arvoja sydänlihasvaurion takia, eli infarktin, mutta ne on reippaasti koholla, myös joku muu lihasjuttu nostaa niitä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03071

Kolesterolin mittaamista tehdään usein, koholla on  mutta se on äidinperintö, ei ne muuksi muutu.

Onko lääkäri kommentoinut sinun koetulokset, häneltä kannattaa kysellä myös. Yleensähän ne jonkun pitäis selittää ja nähdä, jäis itseltä pähkäily ja huoli pois.  :hoiva:
Joskus itse myös olen jäänyt mietteisiin jostain arvoista mutta lääkärin kommentti usein on "normaalin" rajoissa, ei toimenpiteitä.  :P
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

Stiina

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #6 : Syyskuu 29, 2012, 11:05:13 »
Olen käyttänyt kilpirauhaslääkkeeni ja kipulääkkeitteni kanssa siis rohdosvalmisteita. Fortodolin lisäksi olen käyttänyt Ashwagandhaa (Co Co Vi -sarjan) ja Regulat -entsyymivalmistetta. Fortodol on ns. luontainen kipulääke. Ashwagandha taas helpottaa vaihdevuosivaivoja, auttaa kilpirauhasen vajaatoimintaan ja masennukseen. Se on rohtokoiso. Regulat entsyymivalmiste on maitohappokäymismenetelmällä valmistettu useista kasviksista. Tuote on saksalainen.

Mulla menee kipulääkkeenä mm. Panadol forte maksimissaan 3g vrk.

Soitin terveysneuvontapuhelimeen noista mun maksa ja munuaisarvoista. Kerroin että ne ovat aina olleet viitteiden alarajalla ja Asat ollut sen alle eli 12. Kerroin tietenkin käyttämistäni lääkkeistä ja luontaistuotteista. Sairaanhoitaja oli sitä mieltä että oli hyvä sattuma että arvot katsottiin. Syy arvojen nousuun on nuo luontaistuotteet ja pidempään käytettynä ne voivat aiheuttaa pysyvän maksavaurion. Nyt kuitenkin sanoi ettei tämä nousu olisi pysyvän vaurion merkki, vaan ne tulisivat korjaantumaan kun en enää kuormita luontaistuotteilla maksaa. Arvojen ei tuosta pitäisi enää nousta. Panadol forte on noista se kipulääke joka myös kuormittaa, joten mun kannattaa tässä tilanteessa ottaa sitäkin mahdollisimman vähän. Neuvoi että kannattaa otatuttaa kontrollit myöhemmin.

Luin tuosta Ashwagandhasta sellaista, että sitä on muualla päin maailmaa ihan kapseli muodossa myytävänä. Joku käyttäjä oli saanut sillä kilpirauhasarvot siihen jamaan että oli syntynyt ns. thyroksiini toksikoosi. Se on liikatoiminnan merkki ja todella epämiellyttävä tila, jossa paljon oireita. Itsekin olen sen kokenut kun minut liikalääkittiin thyroksiinilla. Olipa joku saanut sillä kapsevalmisteella myös vajaatoiminnan, eli vaikuttaa kyllä kilpirauhaseen. Nyt sitten mun kilpirauhasarvotkaan eivät ole luotettavat, kun tätä valmistettä olen käyttänyt  :-[

Olen käyttänyt myös Co Co Vi -sarjan kylmäpuristettua kookosöljyä 1 tl vrk, joka on myös hyvä kilpirauhasen vajaatoiminnassa, mutta sillä ei kait pitäisi olla mitään maksaa kuormittavaa vaikutusta. Sitä käytetään paljon. Fortodolia ja Ashwagandhaa varmaan vähemmän.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #7 : Syyskuu 29, 2012, 16:47:27 »
Monet lääkkeet ottaa maksan päälle.
Esim panadol.
Eli jatkuva lääkkeiden syöti vaikuttaa varmasti myös maksa-arvoihin.

rane

• Ex-member
« Vastaus #8 : Syyskuu 29, 2012, 19:22:35 »
Panadolia ja Panacodia on mennyt vuosia ja maksa-arvoja on seurattu. Ei ole koskaan ollut edes koholla arvot, vaikka isällä oli maksa-arvoissa sanomista aina.

Luontaiskaupan kuraa ei mun suusta mene alas. Tulee vain vihaiseksi kun ajatteleekin. Joku purkittaa jotain shaissea, myy sen kalliiseen hintaan ja ihmiset sairastuvat.  >:(

Stiina

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #9 : Syyskuu 29, 2012, 20:10:09 »
En minäkään usko että mun maksa-arvot olisivat koholla panadolista. Olenhan syönyt sitä ennenkin ja viimevuoden lopulla ja alkuvuodesta meni pari-kolme kuuria tulehduskipulääkkeen kanssa yhdessä. Toikokuussa ainakin nuo arvot olivat ihanteelliset. Uskon myös mitä tuo sairaanhoitaja sanoi. Sanoi juuri että kohottavat maksa-arvoja ja pidemmässä käytössä aiheuttavat maksavaurion. Etenkin kun käyttää useampia yhtä aikaa ja lisäksi sitten Panadol maksimianniksella. Mielestä yhteys on selvä. Voihan tuosta soittaa vielä myrkytyskeskukseenkin, siellä tietävät aika tarkkaan juuri ongelmat tiettyjen tuotteiden kanssa.

Mintsi

• Administrator
  • "When nothing goes right, go left!"
« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2012, 15:12:25 »
Minä olen kanssa tosi arka kaikkien luontaistuotteiden kanssa, jos ne ovat pillereinä. Käytän esimerkiksi inkivääriä melko paljon ruuanlaitossa, mutta luotan siihen, ettei sitä pysty tuoreena syömään liikaa - eihän se maistu hyvältäkään. Mutten uskalla kuvitellakaan käyttäväni mitään inkiväärikapseleita. Samalla ajatuksella on käytössä on muitakin "terveysruokia".

Minä olen joskus joutunut lääkärin määräyksestä jättämään pois jopa vitamiini- ja kalkkitabletit, kun maksa-arvot olivat koholla. Lisäksi en voi käyttää esimerkiksi diklofenaakkia tulehduskipulääkkeenä, koska se nostaa selkeästi alattia. Kaikesta tästä huolimatta Trexan on jouduttu tauottamaan muutamaan otteeseen juuri maksa-arvojen nousun takia. Välillä oli tilanne, että jopa lyhen antibioottikuurin aikana lääkäri katsoi tarpeelliseksi tarkkailla maksa-arvoja, koska olivat "normaalitilassakin" yli viitearvon ja nousivat melko herkästi yli sen 2xviitteen.

Yllättävä kohta lääkityksessäni tuli vastaan, kun aloitettiin kolmas reumalääke - Salazopyrin. Se laski alatin viitteen alarajalle muutamassa viikossa ja sielä ne ovat siitä saakka pysyneet. Silti en ole uskaltanut juuri syödä juuri mitään lisäravinteita. Mieluummin niin, että säädetään lääkityksiä, vasta kun se on oikeasti tarpeen.
M35.7 Hypermobiliteettisyndrooma
M79.7 Sekundaarinen fibromyalgia
F45.4 Pitkäaikainen kipuoireyhtymä
F33.20 Vaikea masennus
ja liuta muita vähemmän tärkeitä diagnooseja.

Stiina

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #11 : Syyskuu 30, 2012, 23:14:54 »
Kun olen kilpirauhaspotilas, joudun syömään vitamiinejakin ja kivennäisaineita. Lääkärin määräyksestä menee vahva monivitamiini,jossa pitää olla riittävästi seleeniä ja jodia. D- vitamiinia, magnesiumia ja rautaa. Joitain arvoja seurataan verikokein. Lisäksi hän on määrännyt B 12 vitamiinia pistoksena ja nyt se vaihdettiin neurobion pistoksiin. Olen ottanut vasta nuo B 12 pistokset 2 krt. Noiden pitäisi auttaa hermokipuihin. En tiedä otanko neurobion pistoksia, koska näyttää siltä että olen saanut kivun herkistymän ja pistoksista saan näköjään pitkäksi aikaa kipuja. Lisäksi kun hän perehtyi mun magneettikuvien lausuntoihin hän suositteli K 2 vitamiinia liuottamaan kalkkipiikkejä ja osteofyyttinokkia nikamista. Nuo ylimääraiset pistokset ja K 2 vitamiini ovat vain kuureja.

Noiden lisäksi syön E- epaa ja homeopaattista Urtikalsinia, joka auttaa kalkkia sitoutumaan luustoon. Minullahan on osteopeniaa mitattuna reisiluun kaulasta. Kalkkia minun ei tarvitse syödä, koska se on mitattu ja on ylärajalla.

Eihän noita vitamiineja ym. ole kiva syödä. Minulla on ollut lähes koko elämäni ajan anemia ja vasta nyt sitä hoidetaan huolella. Alhainen ferritiini vaikuttaa kovasti kilpirauhashormonien kuljetukseen. Uskon että D- vitaaminitaso on ollut myös liian alhainen. Suuri osa kilpirauhaspotilaista noudattaa runsasta vitamiini ja kivennäisaine lisiä. Jos ne nostaisivat maksa-arvoja, olisi se varmasti heidän tiedossaan.

Minun maksa ja munuaisarvoja tullaan varmaankin nyt seuraamaan, joten jos nuo luontaistuotteet eivät ole syy, niin sitten pitää vähentää vitamiineja.

Ajattelin soittaa huomenna lääkelaitokselle ja kysellä noista luontaistuotteista tarkemmin. Voin samalla kysyä vitamiinilisien vaikutuksesta maksaan.

satuo

• Global Moderator
  • Aina jossain paistaa aurinko.
« Vastaus #12 : Lokakuu 01, 2012, 06:59:51 »
Hyvä! Kysy lisätietoa! Ei normaali vitamiinivalmisteissa pitäisi olla ongelmia.

diisa

• Sr. Member
« Vastaus #13 : Lokakuu 01, 2012, 08:43:12 »
Kirjoittajan maksa-arvot olivat :Alat 53 (10-45), Afos 87 (35-105), Asat 25 (15-25).

Katsoin vielä nuo viitearvot...
P-ALAT

Viitearvot «Viitearvot»1
Miehet: 10–70 U/l (yksikköä litrassa)
Naiset: 10–45 U/l

P-ASAT

Viitearvot «Viitearvot»1
Miehet: 15–45 U/l (yksikköä litrassa)
Naiset: 15–35 U/l

Ei kannata liiaksi huolestua noista sinun arvoista. Koholla on vain ALAT. Kertoiko lääkärisi että ne kaikki on koholla?
Mitä useammalta asiantuntijoilta kysyy, sen enempi joutuu omaa päätä pyörittämään? Aika monenlaista tuotetta käytät, en niistä ole ollenkaan tietoinen.. Ainoa jota itse käytän on D-vitamiini, siitä on niin paljon suosituksia ja oma arvoni mitattiin kun todettiin osteoporoosi, arvo oli kunnolla alle suositusten, nyt sitä yritän paikkailla. Mennyt kesä oli surkea, aurinkgosta ei saanut lähes mitään D-paukkuja.
Sitä ei tiedä kuinka syvällä pohja on, ennen kuin sinne putoaa.
- F.R. Laing

tyttönen

• Jr. Member
  • **
  • Pieni mutta pippurinen!
« Vastaus #14 : Lokakuu 01, 2012, 19:29:51 »
Juu todellakin unohdat ne luontaistuote hömpötykset. Toki lääkkeet kuormittaa maksaa paljon mutta niiden haitat on tunnettu. Luontaistuotteita ei ole juuri tutkittu vertaa lääkettä tutkitaan vähintään 10-vuotta ennen kuin se tulee markinoille. Luontaistuotteiden teho perustuu siihen, että niihin uskotaan, blasebo...

Okei joo on olemassa hyviäkin luontaistuotteita. Mutta silti kannattaa olla todella kriittinen niiden suhteen. Entisessä työpaikassa kertoi työkaveri, että hänen poikansa joutui maksan siirtoon luontaistuotteiden takia. Poika eli hyvin terveellisesti, treenasi todella paljon ja söi luontaistuotteita ihan älyttömästi. ei käyttänyt mitää steroideja. Poika meni alle 25-vuotiaana hyviin äkkiä hyvin huonoon kuntoon. Oli teholla viikkoja ennen kuin sai maksan. Meni useampi vuosi hyvin ja poika päätti alkaa taas treenaamaan. Alkuun kaikki oli ok ja taas hän "sortui" luontaistuotteisiin ja nyt taas jonottaa uutta maksaa...